Dual-citizenship

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Dutchies3
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2017, 19:48

Dual-citizenship

Bericht door Dutchies3 »

Mijn dochter en ik hebben vorige week ons nederlands paspoort verlengd.
Degene die ons hielp vertelde dat mijn dochter dat zij amerikaan kan worden Met behoud van haar nederlandse paspoort. Dit omdat mijn dochter voor haar 18e verjaardag 5 jaar aaneengesloten inde us heeft gewoond/woont. Ik dacht dat zij alleen op basis van huwelijk dual citizen kan worden.
Nu Ben ik het aan het uitzoeken maar ik kan er Helemaal Niets van vinden op internet.
Weet iemand hier meer vanaf?

Man, dochter en ik zijn alle 3 nederlander, wonen 14 jaar in de us en hebben een green card.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Dual-citizenship

Bericht door Bennogr »

De beste manier, lijkt mij, is om de betreffende persoon reechtstreeks te vragen wat je dochter precies in moet dienen en waar die formulieren verkrijgbaar zijn. Als die persoon dat niet kan, zou ik er niet aan beginnen. Als die persoon dat allemaal wel heel concreet aan kan geven, dan lijkt me dat de moeite waard. Maar vergeet niet dat het een tijdje kan duren voordat de eventuele afhandeling van Amerikaan worden afgerond is (tegenwoordig minstens een jaar heb ik begrepen) en vraag dus hoe lang dat plan allemaal van kracht blijft.

Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Dual-citizenship

Bericht door Dutchess »

Dat klopt. Jullie dochter valt onder uitzonderingsregel 2:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ionaliteit
Vrijwillig een andere nationaliteit aannemen
U verliest uw Nederlandse nationaliteit als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt. Behalve als u voldoet aan minimaal één van de volgende 3 uitzonderingen:

1. U bent geboren in het land van de nieuwe nationaliteit. En u heeft daar uw hoofdverblijf als u de nationaliteit van dat land krijgt.
2. U heeft, voordat u meerderjarig werd, onafgebroken 5 jaar uw hoofdverblijf gehad in het land waarvan u de nationaliteit aanneemt.
3. U neemt de nationaliteit aan van uw echtgenoot of echtgenote of geregistreerde partner.
Wat betreft de benodigde documenten kan ze (ná verkrijging van het Amerikaans staatsburgerschap) hier beginnen:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/wone ... -aanvragen

Dit alles natuurlijk alleen als de huidige Nederlandse wet niet verandert.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Dual-citizenship

Bericht door hemmie »

Ja hoor, klopt. Ik hoop dat die regel nog zo is als mijn kinderen 18 zijn, voor het geval het niet lukt om ze voor die tijd mee te laten naturaliseren met 1 van ons.
Na naturalisatie moet ze elke 10 jaar een Nederlands paspoort of een Verklaring Bezit Nederlanderschap aanvragen, anders verliest ze alsnog automatisch de Nederlandse nationaliteit.
Terug in Texas!
Dutchies3
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2017, 19:48

Re: Dual-citizenship

Bericht door Dutchies3 »

Dank jullie wel voor de reacties
Lastig dit. Want hoop niet dat ze regel veranderen als ze in het proces zit en dat ze alsnog haar nederlanderschap Verliest.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Dual-citizenship

Bericht door hemmie »

De regel is al jaren zo, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat het zomaar zal veranderen. Ik neem ook aan dat ze het niet met terugwerkende kracht veranderen, dus als de wet nog maar zo is op de dag van naturalisatie zou je goed moeten zitten lijkt me. Als ze het zouden veranderen terwijl je in het naturalisatieproces zit kun je zo nodig nog dat proces stopzetten. Maar inderdaad, ik zou er ook wat nerveus bij zijn.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Dual-citizenship

Bericht door Dutchess »

Ik raad je aan je in te schrijven voor de nieuwsbrief van Eelco Keij - hij zet zich in voor de belangen van Nederlanders in het buitenland en als er wetsveranderingen over dubbele nationaliteit besproken worden, zal hij je vast informeren.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Dual-citizenship

Bericht door Queste »

De bedoeling is juist om de mogelijkheden uit te breiden, niet om ze weer in te krimpen. Hoewel het niet bekend is wanneer en hoe er wat gaat veranderen, er is uitbreiding opgenomen in het regeerakkoord.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Dual-citizenship

Bericht door Wanderlust »

Update:
Zojuist heeft de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, Mark Harbers, een brief aan de Tweede Kamer gestuurd waarin – eindelijk – iets concreter gesproken wordt over het (concept) wetsvoorstel dubbele nationaliteit. Kort samengevat komt het er op neer dat i.v.m. (onder meer) de complexiteit van de lagen van wetgeving die hier mee gemoeid zijn, én de nog verwachte beslissing van het Hof van Justitie in de zaak “Tjebbes” (Wanneer gaat het Unieburgerschap verloren? –> beslissing wordt nog voor het eind van het jaar verwacht) het concept-wetsvoorstel in het eerste kwartaal van 2019 het publieke levenslicht zal zien.
https://eelcokeij.com/2018/09/11/update ... taal-2019/
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Dutchies3
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2017, 19:48

Re: Dual-citizenship

Bericht door Dutchies3 »

Thanks!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer