Euro's wisselen voor dollars

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
karin1969
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 nov 2017, 08:40

Euro's wisselen voor dollars

Bericht door karin1969 »

Wat is de meest gunstige manier om aan dollars te komen.
Ik kom er zelf niet meer uit.

Euro's in Nederland wisselen voor Dollars
Euro's cash meenemen en in USA wisselen voor Dollars
Pinnen met ABN-Amro pinpas (waar mogelijk) in USA
Betalen met Credit Card (MasterCard) in USA

Thanks
Gebruikersavatar
US-fanboy
Amerikakenner
Berichten: 1465
Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:35
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door US-fanboy »

HIER staan wat tips van andere forumleden.

Zelf pin ik gewoon in de VS.
Ik weet niet hoeveel je denkt te gaan gebruiken daar, maar normaal gezien zul je niet veel voordeel halen na het vinden van "de gunstigste manier".
Voor die paar tientjes die het je misschien gaat opleveren kun je beter gewoon onbezorgd op vakantie gaan (vind ik).
Gast

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door Gast »

Pinnen in de VS. Dan kun je ook gerichter de hoeveelheid kiezen die je voor de konende dagen nodig denkt te hebben.
Gebruikersavatar
6foot6
Amerika-expert
Berichten: 2151
Lid geworden op: 27 apr 2006, 08:50

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door 6foot6 »

Als je voldoende tijd hebt kun je de koers uitkiezen.
Damrak Amsterdam, keuze uit minstens vijf wisselkantoren.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door roelb »

US-fanboy schreef: Voor die paar tientjes die het je misschien gaat opleveren
Voor dat soort verschillen moet je wel enorme bedragen contant gaan opnemen.

Wat heb je nodig? Als ik naar mezelf kijk gaan contante dollars er vooral doorheen als tips, met name bell staff en valets in hotels, soms een parkeermeter, wat quarters voor een wasmachine en heel af en toe eens een street food tentje oid voor een klein bedrag. Tijdens een vakantie is dat in totaal misschien $50 per week, hooguit.

Dus laat de gemiddelde toerist nu eens heb dubbele uitgeven, $300 in een gemiddelde trip van drie weken. Het verschil tussen de goedkoopste methode en gewoon geld uit een willekeurige ATM halen is bij dat soort bedragen misschien een euro of 5. Waar hebben we het over?

Wees trouwens niet "zuinig". Als je geld uit een ATM haalt dan betaal je eigenlijk altijd een kleine toeslag voor gastgebruik ($3 of $4). Ook rekent je eigen bank vaan een eenmalige toeslag van rond de 2 euro. Dat hakt er harder in als je drie keer $100 opneemt dan als je in een keer $300 opneemt. En wat dollars overhouden is nooit een ramp. Zelfs als je niet regelmatig in de USA komt: dollars zijn op veel plekken in de wereld een handige currency om bij je te hebben, dus ze komen vast nog eens van pas.
Gebruikersavatar
6foot6
Amerika-expert
Berichten: 2151
Lid geworden op: 27 apr 2006, 08:50

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door 6foot6 »

Als ik naar mezelf kijk, gebruik ik mijn cc alleen voor borg van autohuur/hotel en aankopen voor familie/bekenden(geen gezeur over de koers).
Door de "enorme bedragen" die ik verder kontant uitgeef is elke cent kooersverschil voor mij minstens €30,00.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door roelb »

Ik snap echt niet waarom je in deze tijd nog met veel contant geld over straat zou gaan. Maar goed, ik begrijp dat ook hier in de supermarkt niet, waar nog steeds meer dan 50% van de omzet schijnbaar cash is. Wat een ouderwets gedoe - tijdrovend, foutgevoelig en risicovol voor zowel klant als winkel. Ik tap mijn telefoon een keer op een payment terminal en klaar. Verder heb ik ook niets bij me. Het enige contante geld dat ik heb zijn een paar losse muntjes in een vakje in de auto.
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door miccie »

Naar mijn mening is het altijd makkelijk om wat contant geld op zak te hebben. Kleinere bedragen betaal ik liever ook contant dan met een cc, dat is overzichtelijker. Als je met pasje betaald gaat geld (misschien ongemerkt) makkelijker op. Om die reden zorg ik voor ik naar Amerika vlieg, dat ik wat contant geld heb, en ter plekke indien nodig naar een pinautomaat. Dit hoeft nog niet te betekenen dat ik met een dikke portemonnee rondloop. Alleen grotere bedragen betaal ik met een pinpas of cc.

En dan nog is contant geld makkelijk, mocht er in een zeldzaam geval bv een stroomstoring zijn. Dan heb je niks aan een pasje. :)
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door Coyote »

roelb schreef:Wees trouwens niet "zuinig". Als je geld uit een ATM haalt dan betaal je eigenlijk altijd een kleine toeslag voor gastgebruik ($3 of $4). Ook rekent je eigen bank vaan een eenmalige toeslag van rond de 2 euro. Dat hakt er harder in als je drie keer $100 opneemt dan als je in een keer $300 opneemt. En wat dollars overhouden is nooit een ramp. Zelfs als je niet regelmatig in de USA komt: dollars zijn op veel plekken in de wereld een handige currency om bij je te hebben, dus ze komen vast nog eens van pas.
Wat Roel zegt, beter wat meer maar minder vaak opnemen dan steeds kleine opnames doen bij de geldautomaat.

Dit jaar 2x $ 200 opgenomen bij een geldautomaat en moest gewoon $ 4 - $5 per keer aan fee betalen naast de kosten die mijn eigen bank rekent. Daarom meeste met de Bankpas/CreditCard afgerekend tot aan de Starbuckskoffie aan toe. Bij de Starbucks is het al helemaal handig met contactloos afrekenen met je CreditCard. :)

Wat contanten vind ik wel handig voor bijv. fooi of afrekenen in restaurant.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door roelb »

Tip voor Starbucks: installeer de app. Je koppelt je creditcard en stort saldo naar keuze ($10, $25, etc). Je kunt dan in de app je bestelling doen, inclusief alle customization, en met een druk op de knop gaat je bestelling naar een vestiging naar keuze (handig te selecteren uit lijstje met dichtsbijzijnde vestigingen). Handig als je onderweg bent, kun je je bestelling binnen een paar minuten ophalen. En met een druk op de knop heb je de route naar die starbucks vestiging in Google Maps (en als je Android auto gebruikt ook op het scherm in de auto).
Stiek
Amerikafan
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 jun 2012, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door Stiek »

roelb schreef:Tip voor Starbucks: installeer de app. Je koppelt je creditcard en stort saldo naar keuze ($10, $25, etc). Je kunt dan in de app je bestelling doen, inclusief alle customization, en met een druk op de knop gaat je bestelling naar een vestiging naar keuze (handig te selecteren uit lijstje met dichtsbijzijnde vestigingen). Handig als je onderweg bent, kun je je bestelling binnen een paar minuten ophalen. En met een druk op de knop heb je de route naar die starbucks vestiging in Google Maps (en als je Android auto gebruikt ook op het scherm in de auto).
deze ga ik meteen installeren.
Gebruikersavatar
US-fanboy
Amerikakenner
Berichten: 1465
Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:35
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door US-fanboy »

Stiek schreef:deze ga ik meteen installeren.
Wel de APK zoeken op (bijv.) APK mirror want je kunt hem niet met een Nederlands account uit de Android store halen.

Voor wie niet weet/wil weten hoe dat werkt;
- zoek op het web op "Starbucks apk"
- vind in de zoekresultaten de link met apkmirror er in, en klik daar op.
- kijk of het de meest recente versie is, scroll anders naar beneden voor een recentere versie
- download die versie
- klik op install als de download voltooid is (of op de melding zelf als er geen Ïnstall"bij staat)
- als je een melding krijgt dat hij niet kan installeren, ga dan naar instellingen en geef aan dat apps van die lokatie mogen worden geinstalleerd

klaar !

Nog even wat tips hierbij ;
Mensen die regelmatig naar de States gaan, zal het niet zoveel uitmaken hoeveel ze op de kaart zetten. Ze gebruiken hem bij een volgende trip toch weer.
Als je een keer naar de States gaat, dan kun je beter rekening houden met wat je denkt te gaan gebruiken. Eenmaal op de kaart valt er niet terug te storten naar je rekening.
Ander ding is dat je voor betalen met de app wel altijd een internet verbinding nodig hebt. Zorg dat je de app opent als je al in de rij gaat staan, dan hoef je ook niet zenuwachtig te worden als je bij de kassa staat, wilt afrekenen, merkt dat je eerst wifi moet instellen, etc... :D
Stiek
Amerikafan
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 jun 2012, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door Stiek »

en voor iOs?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door roelb »

US-fanboy schreef: Wel de APK zoeken op (bijv.) APK mirror want je kunt hem niet met een Nederlands account uit de Android store halen.
Stomme country limitations inderdaad. Mijn Google account is US based, ik heb dus hetzelfde andersom, sommige Nederlandse bedrijven die vinden dat hun app alleen beschikbaar is voor mensen met een NL based Google account. Onbegrijpelijk.
Ander ding is dat je voor betalen met de app wel altijd een internet verbinding nodig hebt. Zorg dat je de app opent als je al in de rij gaat staan, dan hoef je ook niet zenuwachtig te worden als je bij de kassa staat, wilt afrekenen, merkt dat je eerst wifi moet instellen, etc... :D
Klopt. Ik ga er inderdaad vanuit dat iemand op zijn telefoon gewoon een internet verbinding heeft (US sim kaartje met data). Zo niet, dan voegt het niet zoveel toe. Afrekenen bij de kassa met een tap&pay credit card is net zo snel als met de app. Juist het vooraf bestellen en ophalen is zo prettig. Overigens kun je ook in de UK afrekenen met de app, en Starbucks belooft dat er meer landen zullen volgen.
Gebruikersavatar
US-fanboy
Amerikakenner
Berichten: 1465
Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:35
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door US-fanboy »

Stiek schreef:en voor iOs?
Alleen als je je telefoon gejailbreaked hebt.
Anders Out Of Luck :(
Stiek
Amerikafan
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 jun 2012, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door Stiek »

dan is het bestellen ter plaatse
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door Ziva »

roelb schreef:Ik snap echt niet waarom je in deze tijd nog met veel contant geld over straat zou gaan.
Ja in Nederland begrijp ik dit statement wel maar in Amerika, waar banken niet zo goed samenwerken en je dus per bank gewoon moet betalen om geld op te nemen, waar fraude aan de benzine pomp maar ook fraude in winkels nog wekelijkse kost is, waar card swipen nog heel vaak voorkomt, waar je regelmatig te maken hebt met niet werkende pinautomaten of bank problemen is het helemaal geen vreemd idee om zeker ook contant geld te hebben. Ik woon in Amerika en heb altijd contant geld bij me dus dat zegt wat. Niet elk land en zeker niet elk gebied is zo hi-tech als Nederland dus hou daar rekening mee :)
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door heidem »

Stiek schreef:en voor iOs?
Ik heb via de op https://www.iphoned.nl/tips/amerikaanse ... ownloaden/ beschreven werkwijze de Starbucks app op m’n iPhone geïnstalleerd. Werkte prima!
Gebruikersavatar
US-fanboy
Amerikakenner
Berichten: 1465
Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:35
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door US-fanboy »

:thumbup:
Marcel5050
Amerikakenner
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 dec 2016, 20:09
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Euro's wisselen voor dollars

Bericht door Marcel5050 »

Neem steeds biljetten van 5 en 10 dollar mee voor tips.Voor de rest bijna alles met creditcard.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer