Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
ribruijn
Amerikafan
Berichten: 200
Lid geworden op: 12 mei 2014, 16:29
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door ribruijn »

Ik zit in dubio. Mijn originele route: 12 Aug Lake view lodge in Lee Vining, 13-15 Aug White Wolf Lodge in Yosemite en dan door naar SF. De eerste is tot 72 uur van te voren nog annuleerbaar, WW 24 uur dus de 72 uur wordt bepalend. Inmiddels wel annuleerbare back up reservering gemaakt in Tulare (dagje Sequoia) en dan via de kustroute (die we initieel niet zouden doen) naar SF. Donderdag voor 16:00 moet ik dus kiezen wat te doen.

Nog adviezen van mensen die er vandaag in de buurt waren? Dank!
Lyndapynda
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 sep 2017, 18:30
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door Lyndapynda »

Ribbruijn:

Omboeken. Dat zou ik doen. Er is aan de oost kant van Yosemite echt enorm veel rook overlast. En dat duurt nog wel even ook. Aan de kust heb je dat niet. De rook waait door tot in Death Valley zelfs!
ribruijn
Amerikafan
Berichten: 200
Lid geworden op: 12 mei 2014, 16:29
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door ribruijn »

Ik heb omgeboekt en kan nu dus kiezen, 1 van de 2 moet ik voor 11 Augustus 16:00 annuleren (zonder kosten). Maar waarom is in Yosemite de White Wolf lodge dan nog gewoon open???
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door Inges »

Omdat de 120 vanuit Lee Vining open is tot White Wolf ( heb ik al eerder geschreven). Je kunt er enkel en alleen komen vanuit Lee Vining. Je kunt echter niet door. Je moet terug of onderlangs of boven de Sonora pass want de Sonora pass is ook dicht. Als je kunt annuleren zou ik het doen. Er is echt onwijs veel rook aan deze kant van Yosemite.

Vanuit White wolf ben je dus echt niet in 1 dag in SF. Dat gaat je nooit lukken. Bovendien is er vanuit de WW alleen het eerste stukje Tioga pass te bezoeken. Verder Kun je niet en daar zou ik geen 2 nachten willen blijven.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
ribruijn
Amerikafan
Berichten: 200
Lid geworden op: 12 mei 2014, 16:29
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door ribruijn »

Ah. Net de kleine lettertjes gelezen en annuleringsbeleid is zelfs 7 dagen. Dus annuleren gaat al niet eens meer, tenzij Yosemite de boel zelf dicht gooit. Btw ik moet niet direct naar SF maar naar Newcastle naar een kennis. Dat kan nog altijd bovenlangs in 4 uurtjes. Fingers crossed dus maar, en op het laatste moment kiezen....
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7591
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door Marcopstal »

Mogelijks laat men gezien de omstandigheden toch een annulatie toe. Je zou ze kunnen contacteren.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
leonkunst88
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:42
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door leonkunst88 »

Wij zouden naar Yosemite View Lodge gaan van 18-22 aug. Maar we zitten er aan te denken om dat te annuleren. Dit is echt beroerd, het was één van de mooiste hoogtepunten uit onze komende vakantie.

Als alternatief denken we nu om via SFO langs de kust naar beneden te gaan tot ergens in de buurt van Santa Maria. Dan naar rechts en stukken van Sierra National Forest en Kings Canyon te pakken. Dan vanaf de 22e weer onze normale route te vervolgen naar Seqouia en verder.

Is dit een goed idee? Of raden jullie (experts) anders aan?
leo1nie
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jul 2018, 19:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door leo1nie »

Ik ga over 4 weken naar USA en zou ongeveer na een week (Dus over 5 weken) naar yosemite gaan. Ik heb geen idee of er nu al in te schatten is of het kan of niet, maar kan iemand er iets zinnigs over zeggen? Ben al wel een beetje aan het nadenken over een alternatieve route. Heb gelukkig alle hotels die nog geannuleerd kunnen worden :)
We komen overigens van death valley, naar mammoth lakes en dan yosemite (slapen nabij yosemite village) en dan door naar san fransisco.
Ferry28
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2018, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door Ferry28 »

Over drie weken kan het weer anders zijn, koffie dik kijken. Ze zijn met man en macht bezig om zo snel mogelijk (als het weer veilig is (!)) de wegen weer open te krijgen. Geduld en afwachten lijkt mij het beste (mits je niet binnen twee weken daar naar toe gaat).
Charlotte89
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mei 2018, 13:58
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door Charlotte89 »

Ik zit met precies hetzelfde leo1nie. Wij zitten er ook rond die tijd. Ik ga een alternatief boeken zodat we in ieder geval iets hebben, dan hebben we nog een keuze. Hopelijk is het binnen een maand wel opgelost, maar je weet het gewoon niet.
leo1nie
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jul 2018, 19:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door leo1nie »

En ik ben ook bang wat er van "overblijft" na deze brand. Het is natuurlijk een supergroot gebied dus misschien valt dat wel mee.
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door Cecemel »

Het is voor ons ook de eerste keer hoor. Ik wacht ook nog even af. Wij zitten er half september. Op een maand en half kan er zoveel veranderen.
Ik zou me ook niet meteen druk maken in wat er overblijft... Ze proberen de brand uit het park te houden en de meeste zaken die branden zijn dode en omgevallen bomen. Het zal er zeker nog prachtig zijn!!! Voorlopig wachten ook wij gewoon af. :thumbup:
Gebruikersavatar
cookiemon100
Amerikafan
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 jul 2012, 12:53
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door cookiemon100 »

ook wij wachten af. We zitten er van 19 tot 21 september.

Voor de zekerheid heb ik wel al twee nachten South Lake Tahoe geboekt zodat we iets hebben mocht Half dome village nog altijd dicht zijn.

Het is vreselijk, ook voor ons is dit een hoogtepunt van onze reis. Gelukkig is er nog zoveel ander moois te zien.
2010 New York City
2012 West Amerika
2013 Oostkust + Canada
2014 Florida
2015 Rondje Denver
2016 Washington / Oregon
2017 Deep South
2018 West Amerika
Onze trips : http://estherenrob.blogspot.nl/
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7591
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door Marcopstal »

De schade zal langs de toegangswegen zeker zichtbaar zijn. De vallei zelf en Glacier Point zal even mooi zijn als voorheen.

Als het weer geen roet in het eten gooit verwacht ik dat volgende week de brand grotendeels onder controle zal zijn en de vallei weer zal opengaan. El Portal gaat vandaag terug open voor de bewoners.

De meest kritieke punten op dit moment zijn:
- noordwestelijk ter hoogte van de 120. zowel richting SF als richting Merced Grove
- noordoostelijk ter hoogte van de 120 langsheen de merced rivier. Dit is ter hoogte van de Big Oak tunnel. Hier is een uitbreiding geweest gedurende de voorbije dag.
- westelijk in de omgeving van de Glacier Point Road richting Badger pass.
Laatst gewijzigd door Marcopstal op 07 aug 2018, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door Inges »

Het is een grote misvatting dat de brandweer deze brand kan blussen. Vaak hebben mensen in NL het idee van een brand op de Veluwe. Daar crossen 50 brandweerauto's heen en de landmacht met een helikopter en blussen maar. Dat kan hier niet. Blussen met water doen ze alleen in geval van het behouden van huizen en om kleine uitbreidingen de kop in te drukken. Containment betekend ook niet dat het vuur uit is. Containment houdt in dat het vuur zich op die plek niet verder kan verspreiden maar blussen doen ze het bijna niet. Ze kunnen niet anders dan wachten tot het uit is gebrand omdat er geen brandstof meer is in het gebied (lees bomen). Ze gooien wel met enorme vliegtuigen van dat rode spul over het bos. Dat zorgt ervoor dat dat gebied in ieder geval slechter kan branden, Dat gebruiken ze om de containment op te zetten.

Deze brand is niet te blussen. Het is een onbegaanbaar gebied en brandweermannen gaan er te voet in om bomen om te hakken en een pad te maken waar het vuur niet meer langs kan komen. Ze hebben langs de wegen ook hele rijen bomen weg gehaald om het vuur daar te kunnen stoppen. Dat is dus bij de 120 niet gelukt en het vuur is er overheen gekomen vanwege de felle wind die hier sinds 3 dagen is. Wij hebben de afgelopen dagen meerdere brandweermannen gesproken in onze hotels. Zij zeggen allemaal, zonder uitzondering, dat deze brand pas uit gaat als het gaat regenen in het najaar. Tot die tijd proberen ze het met man en macht binnen een gebied te houden en uit het park. Dat laatste is helaas niet helemaal gelukt. Ik heb groot respect voor ze.

Ik zou iedereen willen aanraden om te annuleren. (of om in ieder geval andere plannen te maken) Ook als de wegen weer open gaan zal het gebied hier nog het gehele seizoen in meer of mindere mate last hebben van rook en as. Waarom zou je zoveel geld gaan betalen om in de vallei te kunnen slapen maar niets te kunnen zien vanwege alle rook? Ik heb op 19 juli (een dag voor vertrek en een week nadat de brand uitbrak) alles in Yosemite geannuleerd en heb andere plannen gemaakt. Die andere plannen zijn helaas ook niet zonder rook maar ik betaal nu in iedere geval niet een klein vermogen. Ook ik vind het heel verdrietig. Yosemite zou voor mij ook een hoogtepunt van de vakantie worden. Maar het is niet anders. Dit is geen bosbandje zoals wij het kennen. Dit is zoveel meer dan dat. Ik denk dat Yosemite pas in de winter weer toegankelijk als het vuur uit is.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7591
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door Marcopstal »

Inges schreef:Ze gooien wel met enorme vliegtuigen van dat rode spul over het bos.
Dat rode spul is "retardant" een brandvertragend middel.
Op sommige plaatsen zullen ze echt wel met water blussen ook hoor, maar uiteraard in mindere mate.
Dat men in bepaalde gebieden niet in gaat is correct, het is gewoon veel te gevaarlijk en ontoegankelijk. De brand heeft evenwel op dit moment nagenoeg 98% van die gebieden bereikt en er blijft dus nog amper "niet verbrand" gebied over.

Een brand gaat uit door een aantal zaken en gebrek aan brandstof is daar één van. Eens een gebied is verbrand dan kan dit wel nog een hele tijd nasmeulen, maar de brandfase is er dan wel voorbij en de hoeveelheid rook neemt dan ook af. De temperatuur verdwijnt langzaam en dan stopt ook het smeulen, maar dat kan uiteraard dagen tot enkele weken duren.

Nu iedereen oproepen om te annuleren vind ik toch wat te veel van het goede. ik volg dat voor de eerstkomende 14 dagen en misschien iets meer, maar naar september toe denk ik dat het wel weer mogelijk wordt om Yosemite op een "normale" wijze te bezoeken.

De recente herpopulatie van El Portal (alleen voor inwoners momenteel) is hiervan het mooiste bewijs, want dat ligt eigenlijk midden in deze bosbrand.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door Cecemel »

Ik volg jouw mening marcvanopstal. Ook al ben ik geen ervaren rot wat betreft yosemite en bosbranden lijkt volledige annuleren mij ook een beetje overdreven... Momenteel is er 43% containment. Hierbij een stuk uit een nieuwsbericht in het engels:
The Ferguson Fire, estimated at 94,331 acres, is now the largest fire in the history of the Sierra National Forest, say officials, and is being managed as a full suppression fire. The fire is 43 percent contained. No growth in acreage was shown overnight.

The estimated date for full containment is Aug. 15.

Highway 140 is now open from Briceburg to Yosemite National Park. Yosemite Valley remains closed. Highway 120 is scheduled to open at noon today. The El Portal area is now open with no restrictions.

Evacuation orders were lifted for Anderson Valley, Hall Gulch and Old Yosemite in the Greeley Hill Area as of 8 a.m.

Firefighters will take advantage of another day of expected moderate fire behavior. The moderate fire behavior is indicated by the lack of vertical movement of air, reducing the wind speed, solar heating and spot fires.

Firing operations along Highway 41 toward the Cascades Picnic Area on Highway 140 will continue today. Firefighters will patrol along Highway 120 to ensure the fire stays between Highway 41 and Highway 140. This tactical operation is to prohibit spread of the fire into the Yosemite Valley.

Preventing the spread of the fire farther into the Yosemite National Park and securing the communities of Foresta and Yosemite West remain the top priorities, say officials. Hand crews are reinforcing line in the drainage north of Foresta to keep the fire from becoming established and crossing containment lines. Firefighters are using an extensive network of hoses to bring water to the hot spots, mitigating the potential for spotting into the drainage.
Eveliefje
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 jan 2018, 16:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door Eveliefje »

leo1nie schreef:Ik ga over 4 weken naar USA en zou ongeveer na een week (Dus over 5 weken) naar yosemite gaan. Ik heb geen idee of er nu al in te schatten is of het kan of niet, maar kan iemand er iets zinnigs over zeggen? Ben al wel een beetje aan het nadenken over een alternatieve route. Heb gelukkig alle hotels die nog geannuleerd kunnen worden :)
We komen overigens van death valley, naar mammoth lakes en dan yosemite (slapen nabij yosemite village) en dan door naar san fransisco.
Wij hebben een beetje dezelfde route zo en gaan ook begin september! Lees nu zoveel dingen en begin me nu toch zorgen te maken of Yosemite wel gaat lukken.. Hebben jullie al een ander alternatief in gedachte? Wil het ook nog even afwachten maar misschien toch eens de opties gaan bekijken.. Ben ook benieuwd, als het open is, hoe de condities van het park zijn..

Ben wel blij met dit forum en alle updates en tips!
opvakantietralala
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2017, 17:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door opvakantietralala »

Weet iemand hoe op dit moment de situatie in South Lake Tahoe is? Is er daar veel rookoverlast?

Wij twijfelen wat we moeten doen.

We vertrekken over 1,5 week richting SF. Van daaruit gaan we naar Lassen National Park, vanuit daar naar Lake Tahoe en dan door naar Yosemite. Vanuit daar reizen we verder naar Death Valley.

Omdat er bij Redding ook een grote brand is waardoor er in Lassen NP ook rookoverlast is twijfel ik of het verstandig is naar boven te reizen.
psoer
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:20
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Bericht door psoer »

Is het nog een optie om vanaf Mammoth Lakes naar South Lake Tahoe te gaan of is dat hele deel afgesloten?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer