De grens overgaan naar Canada op ESTA

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

De grens overgaan naar Canada op ESTA

Bericht door hlwoudsma »

Hi allemaal,

Op dit forum heb ik al vaker vragen gezien m.b.t. wachttijd en geldigheid ESTA als je naar Canada wilt gaan of weer terug naar Amerika. Nooit gedacht dat ik er zelf wat aan zou hebben tot ik nu met deze situatie zit:

Van maart 2017 t/m januari 2018: Op J-1 in de VS
Op dit moment vanaf 1 juli: Op ESTA in Amerika (geldig tot 28 september 2018)

Ik ben van plan om volgende week met een Greyhound bus naar Toronto te reizen voor een paar nachtjes. Als ik het me goed herinner lopen mijn ESTA-dagen door terwijl ik in Canada ben. Als ik na een paar nachten weer terug in de VS komt, lopen mijn ESTA dagen nog door en heb ik niet weer opnieuw 90 dagen, want Canada telt niet als 'weggeweest'.

Echter ben ik van plan om ergens tussen half augustus en half september mijn maximale tijd in Canada als toerist/bezoeker door te brengen. Ik lees online dat dit 6 maanden voor Canada is (en niet 90 dagen zoals in de VS). Hoe zit het in dit geval met mijn ESTA als ik zolang in Canada blijf.
Na verloop van tijd zal ik 28 september passeren en aangezien Canada niet als weggeweest telt, betekent het dan dit ik in Amerika overstay terwijl ik in Canada ben? En kan ik na 28 september Amerika dan ook niet meer bezoeken vanuit Canada ook al is dit voor een paar nachtjes?

Hoor het graag!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: De grens overgaan naar Canada op ESTA

Bericht door mtl »

Je esta is geldig tot 28 september? Heel simpel, na die datum kan je niet meer in Amerika zijn.
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: De grens overgaan naar Canada op ESTA

Bericht door hlwoudsma »

Yes snap ik, maar ik vraag me af of dit als overstay wordt gezien of niet omdat Canada niet meetelt als weggeweest.

Ik ga er namelijk vanuit dat je niet 3 maanden naar de VS kunt op ESTA, dan 6 maanden naar Canada reist en weer opnieuw Amerika inkomt, of wel?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: De grens overgaan naar Canada op ESTA

Bericht door mtl »

Je 90 dagen zijn voorbij dus je komt Amerika niet meer in.
Gebruikersavatar
Christian
Amerikakenner
Berichten: 848
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De grens overgaan naar Canada op ESTA

Bericht door Christian »

Je mag Canada inderdaad niet meetellen als zijnde weggeweest. De teller gaat gewoon door zolang je in Canada bent. Je zal toch echt verder weg moeten gaan om de teller weer op 0 te krijgen om weer voor een ESTA in aanmerking te komen.
Dit geldt ook voor Mexico.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: De grens overgaan naar Canada op ESTA

Bericht door hemmie »

Zo lang je inCanada blijft heb je geen overstay voor de VS, daar ben je immers niet. Je zou oas een overstay hebben als je terug naar de VS gaat, maar zo ver komt het niet want je wordt niet toegelaten. Ook niet voor een overstap.
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: De grens overgaan naar Canada op ESTA

Bericht door roelb »

Om spraakverwarring te voorkomen: ESTA heeft niets te maken met jouw verblijf in de USA. ESTA is niets meer en minder dan elektronisch toestemming om af te mogen reizen naar de USA per vliegtuig of boot.

Waar het hier om gaat is je I94W, de permissie om in de US te mogen verblijven die aan jou gegeven is toen je het land binnenkwam. Waarschijnlijk elektronisch, omdat je vermoedelijk per vliegtuig de US bent binnengekomen. De geldigheid van die I94W is 90 dagen en is niet uit te breiden.

Die 90 dagen kunnen pas opnieuw ingaan zodra je jezelf buiten de USA, Canada, Mexico en (een deel van) het Cairibisch gebied hebt begeven. Blijf je binnen dat gebied, dan kun je geen nieuwe I94W krijgen.

Ga je dus binnen de geldigheid van je huidige I94W naar Canada dan wordt dat vertrek netjes geregistreerd. Je hebt dus geen overstay.

Maar wil je terug naar de USA na het verlopen van je I94W, dan zul je dus eerst moeten afreizen naar een locatie buiten het hierboven beschreven gebied. Let op: dat geldt dus, zoals door @hemmie aangegeven, ook voor een vlucht naar Europa met een connectie in de USA.

Is je vlucht naar huis al geboekt? Loopt die via de USA? Dan heb je een issue. Als je in het oosten zit zou je wellicht op en neer kunnen vliegen naar IJsland. WOW vanuit Toronto oid is vrij goedkoop en dan ben je voor minder dan 300 euro op en neer. Nachtje in IJsland en weer terug naar Canada. Bij de US grens kun je met je boarding pass voor de vlucht naar Canada toe aantonen dat je vanuit Europa bent gekomen.

Een andere optie is voor het verlopen van je I94W afreizen naar Midden-Amerika. Vluchten zijn niet zo duur, en Costa Rica of Guatamala zijn mooi en ook redelijk goedkoop. Op de terugweg krijg je dan weer een nieuwe I94W. Wel zorgen dat je nog een geldige ESTA hebt. En een goed verhaal. Zeker als je al langere tijd in de USA bent en slechts een korte tijd weg. Zorg dat je kunt aantonen dat je weer vertrekt. Een geboekt vliegticket terug naar huis helpt absoluut als er twijfels zijn.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: De grens overgaan naar Canada op ESTA

Bericht door mtl »

En ook dan is het niet zeker dat je toegelaten wordt. Dat is geheel afhankelijk van de CBP-officer die je paspoort controleert.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: De grens overgaan naar Canada op ESTA

Bericht door roelb »

Natuurlijk. Maar alleen als er het vermoeden is dat je illegaal komt immigreren of zaken komt doen die niet onder het VWP zijn toegestaan (werken).

Het CBP is er niet om je te pesten. Zo'n CBP officer voert gewoon de wet uit. De intentie is om je toe te laten, behalve als er echt de serieuze verdenking is dat je iets gaat doen wat niet mag.

Als de OP begin september bijvoorbeeld voor 10 dagen naar Guatamala vliegt dan zal hij bij terugkomst zeker meer vragen dan gebruikelijk krijgen en de kans op een secondary interview lijkt me inderdaad fors groter dan normaal. Maar als het verhaal daar is: (a) ik ben op vakantie, (b) heb voldoende middelen voor levensonderhoud, (c) blijf nog twee weken in de USA, (d) vertrek dan nog voor een maand naar Canada en (e) reis dan terug naar huis met een connectie in de USA dan verwacht ik niet dat dat tot veel issues zal leiden. Immers, hij overtreed de wet niet. En zeker niet als, in het geval van een secondary screening, (e) onderbouwd kan worden met een geboekt ticket en (b) met een creditcard, bij voorkeur met een edelmetalen kleur.
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: De grens overgaan naar Canada op ESTA

Bericht door hlwoudsma »

Nog bedankt voor de reacties allemaal. Het belangrijkste is dat ik niet als overstay zou worden gezien in de VS, maar dat zal dus niet zo zijn als ik in Canada ben, ook nadat de 90 dagen onder ESTA voorbij zijn.

Ik ben van plan een van de volgende twee opties te doorlopen:
> ik ga eind deze maand vanuit de VS voor een aantal maanden naar Canada (over landsgrens). Daarna moet ik vanaf Canada eerst terug naar NL (geen USA tussenstop) om via NL weer terug naar de VS te kunnen reizen.
> ik ga eind deze maand vanaf de VS weer terug naar NL om vervolgens enige tijd later door naar Canada te reizen. Als mijn tijd in Canada erop zit kan ik altijd nog weer de (lands)grens oversteken naar de VS.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer