Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Blijkbaar is er dus ook een deal met Canada voor de registratie van vertrek vanaf een Canadese luchthaven.. Anders zou het nooit geregistreerd kunnen zijn. Maar goed, vertrek is geregistreerd, dus niets aan de hand. Of zijn ze wellicht via Seattle teruggevlogen?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Nieuwe info: Het lijkt er op dat die land border crossings inmiddels ook automatisch geregistreerd worden.

Ik ben vorige maand de US uitgereden via de Chief Mountain crossing. Net even in mijn I94 info gekeken, en verrek, staat netjes geregistreerd, met juiste datum, crossing 709. Dus ik vermoed dat de Canadese overheid die informatie deelt. Entry in Canada wordt dus automatisch ook als vertrek in de USA geregistreerd.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Denk hetzelfde.

Ze zijn alleen Canada ingereden om naar Vancouver te rijden en daar het vliegtuig te pakken. De douane beambte vroeg hoe lang ze in Canada wilde blijven. Hij zegt letterlijk gezegd te hebben 4 uur om mn huurauto in te leveren en naar het vliegtuig te lopen. Maar bottom line. Wat te doen:

Toch maar een briefje schrijven met alle bewijsstukken??
Geen brief schrijven maar alle bewijsstukken meenemen??
Niks doen en het Visa Waiver papiertje laten zitten?
Visa Waiver papiertje zelf verwijderen en net doen alsof je neus bloedt...

Ik zou voor optie 3 gaan.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Optie 4.. Dat papiertje is niet relevant meer. Het vertrek is geregistreerd, en zo komen straks netjes van buiten Noord-Amerika het land weer binnen. Niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

813 is Pacific Highway. Het klopt dat ze daar de grens zijn overgegaan.

Dank voor alle hulp hier. Hij kan weer adem halen... :wink:

Hij twijfelt nog om dat papiertje er zelf uit te halen. Zit een nietje doorheen.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door babarage »

Lekker dr uit halen en rustig doorademen. Vertrek is geregistreerd. All is well with the world.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door markro »

Almere vak V schreef:Hij twijfelt nog om dat papiertje er zelf uit te halen. Zit een nietje doorheen.
Als hij zelf dat I-94-strookje uit het paspoort haalt, laat hij dan het nietje er voorzichtig uithalen en de paspoortpagina verder niet beschadigen, dus geen stuk van een pagina, of de gehele pagina verwijderen, want dan is het paspoort ongeldig geworden.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Eiland
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2018, 17:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Eiland »

Bedankt voor alle info! Ook ik ben weer gerustgesteld :wink:
aline68
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2018, 14:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Esta nodig?

Bericht door aline68 »

Hebben wij een Esta nodig als wij via Canada (van Vancouver Island naar Port Angeles) met een camper op de ferry de VS binnen komen? De berichten hierover vind ik tegenstrijdig. We vliegen naar Vancouver hebben daarvoor uiteraard een ETA geregeld.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

Terug in Texas!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Esta nodig?

Bericht door harryh »

aline68 schreef:Hebben wij een Esta nodig als wij via Canada (van Vancouver Island naar Port Angeles) met een camper op de ferry de VS binnen komen?
Nee ESTA is alleen nodig als je per vliegtuig de VS binnen komt.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Harry »

Als je met de boot gaat heb je normaal gesproken wel een ESTA nodig, maar niet voor deze ferry.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote »

roelb schreef:Nieuwe info: Het lijkt er op dat die land border crossings inmiddels ook automatisch geregistreerd worden.
Klopt, zie het nu ook.

Afgelopen vakantie ook naar Canada geweest (1 nacht). Kunt precies zien welke 2 grensovergangen ik gebruikt heb. :D

Dit jaar nieuw paspoort gekregen maar trip van vorig jaar met andere paspoort staat wel in het lijstje, echter zonder plaats van Arrival en Departure.

Bij het boarden in Seattle werden overigens alle passagiers stuk voor stuk 'uitgescand' tijdens het boarden (via camera met gezichtsherkenning). Dit werd gedaan om te registreren dat je Amerika verliet. Nog niet eerder op deze wijze meegemaakt.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
W.G.E.
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2017, 18:28
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door W.G.E. »

Ik heb voor mijn reis van vorig jaar een ESTA aangevraagd die nu nog geldig is en waar ik over een paar weken weer gebruik van wil maken.

Echter ben ik in deze tussenperiode van werkgever veranderd en staat op mijn ESTA dus nog mijn oude werkgever. Is dit een probleem? Ik kan het niet wijzigen dus weet iemand of dat betekent dat ik een nieuwe ESTA aan moet vragen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Martin & Marianne »

Verandering van werkgever valt niet onder de redenen om een nieuwe ESTA aan te vragen:
HOW LONG IS MY ESTA VALID FOR?
Unless revoked, travel authorizations are valid for two years from the date of authorization, or until your passport expires, whichever comes first. The Authorization Approved screen displays your travel authorization expiration date.

Your ESTA authorization is generally valid for multiple trips over a period of two years (starting the date that you are approved) or until your passport expires, whichever comes first*. This means that as long as you received an ESTA authorization to travel, you do not have to reapply during the validity period.

If your ESTA expires while in the U.S. it will not affect your departure.

Note: Is it important to PRINT a copy of the document for your records. The printout is not required upon arrival into the United States, as the officers have the information electronically.

Receiving ESTA authorization does not mean you may stay in the U.S. for two years. It only allows you to travel to the U.S. under the terms of the Visa Waiver Program (VWP), which only allows you to stay in the U.S. for 90 days or less. If you plan to stay for longer than 90 days, you must obtain a visa at the nearest U.S. Embassy or Consulate.

*If you obtain a new passport or change your name, gender or country of citizenship, you will be required to apply for a new travel authorization. This is also required if one of your answers to any of the VWP eligibility questions changes. The associated fee of US $14 will be charged for each new application submitted.

Note: While CBP recommends that you apply for ESTA at least 72 hours before travel, you may apply anytime prior to boarding. In most cases, a response is received within seconds of submitting an application.
Bron: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applicati ... ution=e1s1 (onder: traveling with an ESTA)

Marianne
Purk87
Amerikafan
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 jan 2016, 18:46
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Purk87 »

Wij hebben hier een kleine discussie.
2 september vliegen we weer naar Amerika (3e keer), maar we hebben een nieuwe ESTA aan moet vragen. Paspoort is nog wel hetzelfde. De vraag is nu of we wel of geen gebruik kunnen maken van een returning ESTA. Ik zeg / denk van niet, want het is een nieuwe :)

We landen overigens op Orlando SFB.
[2016] Zuidwest Amerika
[2017] Philadelphia, Washington DC, Boston & New York
[2018] Deep South
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Division »

Bij 'returning ESTA' worden passagiers veelal naar de kiosken gestuurd. Ik merk dat steeds meer vliegvelden overstappen op de kiosken en dat ze iedereen met een ESTA daar naartoe leiden. Je merkt het vanzelf bij aankomst waar ze je naartoe leiden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Frasi »

En returning slaat doorgaans op terugkerend op hetzelfde paspoort. Dus dat je een nieuwe ESTA hebt aangevraagd is niet van belang: alle gegevens daarin (m.n. paspoort) zijn eerder voor toegang gebruikt.
Maar zoals gezegd gaan meer en meer luchthavens naar de werkwijze dat iedereen met een visum of ESTA naar de kiosken wordt gestuurd. Returning of niet.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Purk87
Amerikafan
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 jan 2016, 18:46
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Purk87 »

Ah oke :)
Dan laten we ons verrassen. Dank jullie wel!
[2016] Zuidwest Amerika
[2017] Philadelphia, Washington DC, Boston & New York
[2018] Deep South
NLLEONL
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2018, 13:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door NLLEONL »

Binnenkort ga ik op vakantie naar de US waarbij ik op meerdere bestemmingen vlieg. Ik ga nml voor een aantal dagen naar New york om daarna door te vliegen naar Miami. Daar blijf ik X dagen om daarna vanaf de haven van Miami met een cruise naar de Bahama’s te gaan. De terugkomst is een aantal dagen later weer op de haven van Miami. Diezelfde dag vlieg ik door naar Las Vegas. De trip eindigt vervolgens met de vliegreis (Via New York) richting Amsterdam.

De vraag nu: moet ik op mijn Esta aangeven dat ik op doorreis ben of niet? (Mede gezien de cruise naar de Bahama’s)

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Thanks! :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer