Reizen naar Amerika via Canada: ervaringen betreffende overstappen gevraagd.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Anna92
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2018, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reizen naar Amerika via Canada: ervaringen betreffende overstappen gevraagd.

Bericht door Anna92 »

Hoi,

Ik ben een reis naar Amerika aan het plannen. Ik zag tickets vanuit Amsterdam naar Duitsland en dan Amerika.

Op de terugweg gaan we via Canada. Nu hoor ik best vaak verhalen dat de wachtrijen daar enorm zijn, dat bordercontrol heel streng is en dat 1.40 uur overstap onvoldoende is.

Iemand ervaring?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Reizen naar Amerika via Canada

Bericht door mtl »

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat overstappen in Canada hectisch en chaotisch is. In 2015 met Air Canada via Toronto naar Newark.
Absoluut niet voor herhaling vatbaar!
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reizen naar Amerika via Canada

Bericht door Ruud2004 »

Kijk even op deze website (voorbeeld Toronto).

https://www.torontopearson.com/Connecting.aspx#
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Anna92
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2018, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reizen naar Amerika via Canada: ervaringen betreffende overstappen gevraagd.

Bericht door Anna92 »

Ook voor de terugweg?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Reizen naar Amerika via Canada: ervaringen betreffende overstappen gevraagd.

Bericht door mtl »

Geen ervaring mee. Terug vloog ik rechtstreeks.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Reizen naar Amerika via Canada: ervaringen betreffende overstappen gevraagd.

Bericht door Division »

Op de terugweg is het een beetje 'hit and miss' hoe ver je moet lopen. Ik heb weleens van een binnenlandse vlucht naar internationaal overgestapt, had 2 uur en ben toch bijna anderhalf uur bezig geweest met wandelen, paspoortcontrole, securitycheck etc.

Vergeet ook geen ETA aan te vragen btw.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reizen naar Amerika via Canada: ervaringen betreffende overstappen gevraagd.

Bericht door Almere vak V »

In de meivakantie naar Vancouver gevlogen. Nog nooit zo snel door de controles geweest. Of dat dan specifiek voor Vancouver geldt weet ik niet. Maar het aantal machines voor je paspoort was ontelbaar. Kreeg een kruis en moest door naar een officer en die zaten duimen te draaien.

Maar nogmaals. Of dit specifiek voor Vancouver was durf ik niet te zeggen.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 830
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reizen naar Amerika via Canada: ervaringen betreffende overstappen gevraagd.

Bericht door Ing »

Afgelopen april via Toronto gevlogen. Op de heenweg ging alles snel en efficiënt. Geen rijen bij de APC kiosks, bagage werd direct doorgestuurd (we zagen de koffers op een schermpje voorbij komen) en voor we het wisten zaten we bij de gate te wachten op volgende vlucht. Handig ook dat je je wachttijd besteed met alvast de Verenigde Staten betreden :)

Terugweg heel ander verhaal. Ontzettend inefficiënte rondjes gelopen op dat vliegveld (en dat was niet omdat wij verkeerd liepen), omdat we langs een Canadese immigratie en douane officieer moesten (wat volgens de informatievoorziening van Air Canada niet het geval zou zijn). Heel overhaast nog dat douaneformulier moeten invullen en gerend langs de gates naar de juiste gate. Uiteindelijk waren we een van de laatste die het vliegtuig instapten.

Mijn tip; vul dus alle formulieren tbv Canadese douane (over eten, drinken etc) in, ook al is dat dus officieel volgens de luchtvaartmaatschappij niet nodig. Nogal bureaucratisch geneuzel, want je gaat officieel heel Canada niet in (geen stempel oid), maar ze willen wel graag dat formulirr hebben om vervolgens op een stapel te leggen en nooit meer naar te kijken.
Oh en doe je wandelschoenen aan ;-). Je loopt aan de ene kant van het glas een enorme hal uit richting de douane, om die vervolgens weer helemaal terug te moeten lopen aan de andere kant van het glas...
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reizen naar Amerika via Canada: ervaringen betreffende overstappen gevraagd.

Bericht door Ruud2004 »

Almere vak V schreef:In de meivakantie naar Vancouver gevlogen. Nog nooit zo snel door de controles geweest. Of dat dan specifiek voor Vancouver geldt weet ik niet. Maar het aantal machines voor je paspoort was ontelbaar. Kreeg een kruis en moest door naar een officer en die zaten duimen te draaien.

Maar nogmaals. Of dit specifiek voor Vancouver was durf ik niet te zeggen.
Nee, Montreal dezelfde ervaring.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Reizen naar Amerika via Canada: ervaringen betreffende overstappen gevraagd.

Bericht door Division »

Net vanuit Miami naar Toronto gevlogen. Wat was het weer een chaos bij aankomst. Iedereen volgt netjes de borden International Connections, gaat in een rij staan waar een mevrouw de boardingpas voor je nieuwe vlucht controleert, maar die stuurt iedereen weer terug, omdat ze niet bij de paspoortkiosk zijn geweest. Die ligt 30 meter verderop. Dus iedereen daar paspoort scannen, want dan krijg je een briefje met een vinkje, dan mag je weer in de rij gaan staan bij de mevrouw, die wil weer weten waar je vandaan komt (who cares??) en dan mag je door. Dan is het een grafeind over een rolband naar de E-gates, ga je met een roltrap naar beneden en loop je zo naar je vertrekgate. Het hele douaneformulier wat je in het vliegveld krijgt vraagt niemand naar. Logisch ook, want je komt officieel Canada niet eens binnen. Ik mag hopen dat die paspoortkiosk ook in het systeem heeft staan dat ik een ETA heb, anders zou dat ook zonde van de centen zijn.

Natuurlijk heb ik de onlogica van de looproute/onnodig wachten gemeld bij een medewerker die naast de paspoortkiosk zit, maar ze begreep niet dat er niemand was die mensen de juiste kant opstuurde.

In plaats van anderhalf uur lopen hebben ze nu een nieuw systeem in werking waarbij je due sneller in de terminal bent. Als er op je boardingpass 'ITD OSS' oftewel 'International To Domestic One Stop Security' of ITI OSS (International To International One Stop Security) staat, dan hoef je dus niet naar een uitgebreide paspoortcontrole en securitycheck wat het nodige omlopen scheelt.
Laatst gewijzigd door Division op 26 jul 2018, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
b_talens
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 04 nov 2012, 18:18

Re: Reizen naar Amerika via Canada: ervaringen betreffende overstappen gevraagd.

Bericht door b_talens »

Oei dat voorspelt niet veel goeds voor onze terugreis met een uur overstap op Toronto.
1996 boston
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Reizen naar Amerika via Canada: ervaringen betreffende overstappen gevraagd.

Bericht door Division »

Nou, in tijd is het wel een hele verbetering hoor, dat nieuwe ITI OSS-systeem, maar er mist gewoon personeel om mensen de juiste kant op te sturen. Ik was in een kwartier/twintig minuten bij de volgende gate.
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer