Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Annet1992
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 aug 2015, 14:07
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Annet1992 »

timothykeith schreef: Ik kan eventueel wel als au-pair aan de slag, hiervoor zag ik wel een visum, dus behoort wat mij betreft ook tot de mogelijkheid.

Dank vast!
Het au pair visum is een J-1 visum. Dat au pair visum krijg je alleen als je via een organisatie gaat en is voor minimaal een jaar. Dus dat kan niet even zomaar. Is echt een heel proces waar je doorheen moet. Duurt ongeveer een half jaar.
Annet1992
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 aug 2015, 14:07
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Annet1992 »

Oke misschien schien een domme vraag maar moet ik mijn esta printen en meenemen oid? Of gaat dat digitaal op de luchthaven?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Hockey »

timothykeith schreef:Echter is het voor mij nog onduidelijk wat voor werk je met een ESTA mag doen,
Geen enkel werk. Op een esta mag je niet werken. Hooguit vergaderen of beurzen bezoeken of seminars bezoeken.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Division »

Annet1992 schreef:Oke misschien schien een domme vraag maar moet ik mijn esta printen en meenemen oid? Of gaat dat digitaal op de luchthaven?
ESTA hoef je niet te printen. Bij het droppen van de koffers of bij het inchecken aan de balie zullen ze vanzelf zien of je op een ESTA reist of ze zullen vragen of je op een ESTA of visum reist. Printje is handig om bij je te hebben in geval van calamiteiten, ESTA-nummer ook, maar niet verplicht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Martin & Marianne »

In principe hoef je je esta niet uit te printen en mee te nemen. Toch doen wij het altijd en de laatste keer bleek bij de immigratiedienst op het vliegveld in SF opeens dat de jongste dochter niet meer in het systeem terug te vinden was. Er werd toen aan haar gevraagd of ze een printje bij zich had en die had vader zowaar bij zich. De officier bekeek het, deed weer wat in de pc en toen mocht ze Amerika in.

Kortom, officieel hoeft het niet, maar zelf vind ik het er eentje uit de categorie 'beter mee verlegen dan om verlegen.'

Martin
Mstienen
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 apr 2016, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Mstienen »

Beste leden,

Ik was bezig met het aanvragen van onze estas. Maar er is een vraag waar ik tegen aan loop waar ik niet zo goed van weet wat ik er moet invullen.
Het gaat om de vraag: bent u ooit staatsburger/ingezetene geweest van enig ander land?
Het zit namelijk zo, ik heb 2 jaar samen met mijn vriend in Duitsland gewoond, wij werkten beide in Nederland en hebben altijd een Nederlands paspoort gehad, vorig jaar zijn wij terug verhuisd naar Nederland. Ik vind het een beetje een moeilijke vraag, daar ik op deze site, andere websites en Facebook niet echt een antwoord vind. Dus mijn excuses als deze vraag al gesteld is en ik hem niet kan vinden, maar jullie zullen mij heel EEG helpen om mijn esta volledig in te vullen.
Alvast bedankt!
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Queste »

Je bent niet tot Duitser genaturalizeerd dus gewoon Nee antwoorden. Ingezete/staatsburger is een stapje verder dan alleen woonachtig.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
parure
Amerikafan
Berichten: 186
Lid geworden op: 16 mar 2011, 22:59
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door parure »

Aangezien dit bericht in het verkeerde topic stond ( interregionaal) bij deze nogmaals hier.
Even voor de check, check, dubbel check........... ik heb een ETA aangevraagd omdat we in Calgary landen en in Vancouver weer vertrekken. Daarna reizen we naar usa. Geen esta aanvragen toch?

Of is het verstandig om dit sowieso wel te doen. Onze oude esta is net twee weken verlopen.
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door SanFran »

Als je met de auto naar Amerika rijdt vanuit Canada heb je geen esta nodig. Bij ons werd wel gevraagd of we er 1 hadden, maar het is niet verplicht.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

parure schreef:Daarna reizen we naar usa. Geen esta aanvragen toch?
Niet nodig, wel handig, gaat net iets makkelijker bij de grens. Maar tijdswinst zit in de marge, zou er geen speciaal voor aanvragen als ie niet meer geldig is.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Ruud2004 »

Eerder deze week gebruik gemaakt van bordercrossing St. Stephen<>Calais om per auto vanuit Canada de VS in te reizen. Beiden geen ESTA meer (1 nieuw paspoort en 1 keer verlopen ESTA), dus naar binnen verwezen voor een I-94w. De dienstdoende ambtenaar vroeg gelijk of we in bezit waren van een ESTA, waarop ik aangaf dat dit niet hoefde. Hij heeft ons verder geholpen, maar tijdens de verstrekking van de I-94w heeft hij ons wel tig keer aangegeven dat we een ESTA moesten hebben. Was (voor hem) veel makkelijker en de afhandeling bespoedigen. Ik ben maar geen discussie begonnen, daar is een bordercrossing niet de beste plek voor, maar volgende keer zou ik het (dus zonder ESTA) weer zo doen. Afhandeling I-94w duurde zo'n 40min, er waren geen andere reizigers binnen.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gast

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Gast »

Voor die 40 minuten wachten zou ik toch liever een ESTA regelen...zeker als je daarna alsnog weer naar de US gaat reizen tijdens de komende twee jaar.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door sanook »

Met een ESTA heb je ook wachttijd hoor, dus het scheelt je max een half uur. Als je dan met meerdere personen bent zou ik toch niet een ESTA aanvragen als je nog geen nieuwe (vlieg)reis naar de US gepland hebt.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

In de meivakantie ook via Canada Amerika binnengekomen. Twee met een bestaande ESTA. Allebei mijn kinderen een nieuw paspoort. Voor de zekerheid toch een ESTA aangevraagd en de I94 aanvraag thuis al geregeld voor alle 4. Zoals verwacht moesten we inderdaad naar binnen. Grote rij met mensen. Bij binnenkomst werd gevraagd of we een ESTA hadden. Mochten we doorlopen naar een rij die de helft korter was. Vervolgens werd bij aankomst bij die rij gevraagd of we al een I94 hadden ingevuld. Hadden we ook. Mochten we meteen doorlopen naar de balie. Vingerafdrukken van mn twee dochters, waarvan de officer bij mijn gehandicapte dochter zelfs zei, laat maar, een foto maken en we stonden binnen 4 minuten weer buiten.

I94 kost een paar dollar. ESTA een paar dollar meer. Op het bedrag wat een hele vakantie kost ga ik daarvoor niet ergens in de rij staan.
Gebruikersavatar
Xurk
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 jun 2010, 16:43

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Xurk »

Wij zijn voor het laatst in 2012 naar Amerika geweest en erna een aantal kinderen gekregen waardoor het sindsdien niet meer is voorgekomen ;) Maar volgend jaar willen we dan toch eindelijk weer eens gaan, mét de kids die we nu oud genoeg vinden! (Vandaar ook mijn terugkeer op het forum :) )

Echter heb ik een vraag omtrent ESTA / toelating tot het land; bij ons vorige bezoek in 2012 eindigden we in LA, waarvandaan we terug vlogen naar Nederland. Op de avond voor onze vlucht aten we wat op LAX en toen we terug op de hotelkamer kwamen ontdekten we dat ik mijn tas had laten liggen op het vliegveld.

Je raadt het al, nadat ik teruggerend was (we zaten in een airport hotel) was mijn tas nergens meer te bekennen. Nadat ik anderhalf uur van het kastje naar de muur ben gestuurd kwam ik uiteindelijk bij het politiestation achteraan LAX uit, waar ze mijn tas hadden. Eerst gaven ze het niet toe maar na een kwartier uitleg van mij en exact omschrijven hoe het eruit zag en wat er allemaal in zat hadden ze 'm opeens toch. Maar ik kreeg het pas terug nadat de agent achter de balie op zijn beurt ongeveer een kwartier helemaal los ging tegen mij. Hij beweerde dat ze zelfs honden hadden gebruikt om te controleren dat er niets geks in de tas zat voordat ze 'm confisceerden, en dat het ontzettend veel geld kostte.

Ik moest ook een boete van (IIRC) $300 betalen maar dat kon ik niet omdat ik niet zoveel contant geld bij me had en mijn CC 'maxed out' was omdat we al 3,5 week in de VS waren. Na meer gemopper kreeg ik mijn tas toch zonder boete, maar hij heeft wel een kopie van mijn paspoort en/of rijbewijs gemaakt.

Mijn uiteindelijke vraag is dus: zou dit voorval ervoor kunnen zorgen dat ik volgend jaar de VS mogelijk niet in zou kunnen komen? Het lijkt mij van niet, maar ik wil het toch zeker weten voordat we bijv. vliegtickets gaan boeken. Als ik de vragen van het ESTA formulier bekijk lijkt het me niet dat dit een reden tot weigering zou zijn, maar ik zou graag van ervaren leden de mening willen horen.

Alvast bedankt :)
1985 - 1990 Naperville, Illinois
1990 - 1995 Hopewell Junction, New York
Zomer 2008 NYC, Las Vegas, Hawaï
Zomer 2010 Rondreis Florida
Maart 2011 New York City
Zomer 2012 NYC + Southwest
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Je hebt geen strafblad en jou is zo te zien ook nooit een visum geweigerd. Ik zie geen enkel probleem. En ik denk niet dat de LAPD dit voorval aan de CBP meldt. Of in die mate dat jij er problemen mee krijgt bij de paspoortcontrole.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Pete.Z »

Zeker geen reden tot weigering van een esta, hooguit zou die boete ergens geregistreerd kunnen staan, maar dat lijkt me vooral theoretisch, denk dat ze niet de moeite nemen nadat ze je vermanend hadden toegesproken.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Neejoh, veel geblaf. Weinig bijten...

Vraag gewoon je ESTA vast aan als je het zeker wilt weten. Voor die paar dollar heb je dan zekerheid.
Gebruikersavatar
Xurk
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 jun 2010, 16:43

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Xurk »

Fijn om positieve reacties te krijgen! Het is inderdaad een goed idee om alvast een ESTA aan te vragen binnenkort.

Wat betreft die "boete" van destijds: is het zo dat mocht die wel geregistreerd zijn door de LAPD, dat ik bij binnenkomst volgend jaar zomer die alsnog zou moeten betalen? Ook hierbij ga ik er vanuit dat hij het niet eens heeft laten registreren, maar stel dat is wel gebeurd?
1985 - 1990 Naperville, Illinois
1990 - 1995 Hopewell Junction, New York
Zomer 2008 NYC, Las Vegas, Hawaï
Zomer 2010 Rondreis Florida
Maart 2011 New York City
Zomer 2012 NYC + Southwest
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Als die boete geregistreerd staat bij de LAPD dan kan het alleen een issue worden zodra je weer met de LAPD te maken krijgt. Ik denk niet dat de CBP zich hiermee bezig houdt en jou die boete alsnog oplegt bij aankomst.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer