Wachttijd trouwen/emigreren.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Sarah1983
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2018, 13:16
Aantal x V.S. bezocht: 5

Wachttijd trouwen/emigreren.

Bericht door Sarah1983 »

Hallo allemaal.

Sinds enige tijd heb ik een partner in de VS. Hij woont momenteel in Arkansas maar komt daar niet oorspronkelijk vandaan en staat er voor open om evt naar een andere staat te verhuizen, mocht dat makkelijker zijn voor het proces - al denk ik niet dat het veel uitmaakt. De planning is dus dat ik naar hem toe verhuis. Hij heeft epilepsie en is meer gebonden aan zijn familie dan dat ik ben, plus dat het met oog op de taal ook makkelijker is dat ik naar hem toe kom in plaats van andersom. Ik werk hier voor mijzelf en kan dat werk daar voortzetten. Wij zullen daar gaan trouwen, dat is ook allemaal goed besproken. Nu heb ik alleen begrepen heb dat je voor het benodigde visum aan moet kunnen tonen dat je zo'n 2 jaar een relatie hebt. Hoe wordt dit precies gedaan, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wij hebben in de begintijd alleen contact gehad via een anonieme app, via de telefoon. Oude berichten kun je daar niet terughalen. Ik maak mij dus een beetje zorgen dat het daardoor allemaal nog langer zou gaan duren. Of wordt er in principe niet echt streng op gecontroleerd? Advies en ervaringen zijn super welkom.
Alvast bedankt.

Groetjes,
Sarah
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Wachttijd trouwen/emigreren.

Bericht door Nagini »

Hallo, en gefeliciteerd met je verloving (denk ik? ^_^). Ik begrijp vanuit je verhaal dat je met een verloofde visum, K-1, naar amerika gaat om samen te zijn met je partner.

Op de website van de US gov'ment staat het volgende over de twee jaar eis 'In general, the foreign-citizen fiancé(e) and U.S. citizen sponsor must have met in person within the past two years. USCIS may grant an exception to this requirement, based on extreme hardship for the U.S. citizen sponsor to personally meet the foreign-citizen fiancé(e), or, for example, if it is contrary in the U.S. citizen sponsor’s or foreign-citizen fiancé(e)’s culture for a man and woman to meet before marriage.'. Je moet dus bewijzen dat je in de twee jaar vóór de aanvraag je minstens een keer op bezoek bij elkaar bent geweest. Bewijzen gaat het best met bonnetjes, stempels in het paspoort en vliegtickets, foto's helpen natuurlijk maar met de opkomst van fotoshop kijken ze toch liever naar ander 'hard' bewijs dat jullie op dezelfde locatie waren. Voldoen jullie aan deze eis? Anders zou je moeten uitzoeken of de ziekte van je toekomstige man telt voor een exception.

Wat helpt is dat Nederland een relatief lage huwelijksfraude heeft. Trouwen is de makkelijkste manier om de VS binnen te komen voor mensen die geen familielid hebben in de VS, en dus zijn er veel mensen die op deze manier de VS binnen proberen te komen. Omdat nederland zelf welvarend is, zijn er niet zoveel mensen die voor economische motieven met een US citizen trouwen en zijn de interviews e.d. minder streng. Als je echt al jaren een relatie hebt, zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken. Ook voor het bewijzen van de relatie in het algemeen geld: bonnetjes, 'financial co-mingling' (samen een huis, huurcontract of bankrekening etc hebben), vliegtickets en ander 'financieel' bewijs is interessanter voor de US gov'ment dan 'hier zijn 15.000 pagina's met chatlogs' en foto's, maar beide soorten informatie helpen natuurlijk.

De andere eis is dat je partner, of iemand die jullie wil sponsoren minstens 125% van de US poverty line verdient. Ik zag dat je hier een vraag over had gesteld in een ander topic. Als je partner dit niet haalt, kun je aan zijn ouders (familie is meestal beter dan vrienden/lossere relaties) vragen om een affidit of support te leveren, een bewijs dat zij jullie financieel steunen tot je US citizen wordt, of je 10 jaar in de US bent geweest.
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Wachttijd trouwen/emigreren.

Bericht door Little Vixen »

Spannend! Ik zit midden in het traject om te gaan, hopelijk eind augustus!

Als eerste wil ik je doorverwijzen naar de website van VisaJourney. Dat is een forum waar heel veel mensen zich verzamelen om informatie te delen. Ook hebben ze hele fijne handleidingen:http://www.visajourney.com/content/guides/
Echt een aanrader!

In het kort, je kunt twee dingen doen.

K1 visa: je verloofd, vraagt visa aan, verhuisd naar Amerika en gaat dan trouwen
duurt tot je in Amerika bent ongeveer 10 maanden, kost een kleine 2000 dollar
grote nadeel: je moet nadat je in Amerika aankomt nog je greencard aanvragen, dit duurt ongeveer 11 maanden en in de tussentijd kun je niet werken of reizen zonder vergunning. Een tijdelijke vergunning duurt momenteel 3 maanden om aan te vragen. en je kunt niet trouwen op de dag/plaats wanneer je wil omdat alles visa afhankelijk is
Voor een K1 visa is het zo dat je elkaar minstens 1x gezien moet hebben in de afgelopen 2 jaar.

CR1 visa: je trouwt ( in Amerika of hier) vraagt visa aan en verhuisd daarna naar Amerika
duurt tot je in Amerika bent ongeveer 12 maanden, kost een kleine 1000 dollar

Waar je ook rekening mee moet houden is dat jouw verloofde cq man jouw moet kunnen sponsoren. Dat jij een goede baan hebt wil niks zeggen, hij moet genoeg verdienen om jou (en jullie/zijn gezin) te kunnen bekostigen. Hij moet dus voldoen aan de poverty guidelines. Ik weet niet of hij werkt? Zo niet zullen jullie een sponsor nodig hebben (eventueel zijn ouders?)

Anyway. Kijk ff op visajourney en als je vragen hebt mag je me altijd pb'en
K1 status: 7-10-2018 NOA-2 approval after exactly 200 days

***Home is where the heart is***
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Wachttijd trouwen/emigreren.

Bericht door sundaysue »

Little Vixen heeft al goed uitgelegd hoe K-1 visum te werk gaat. Momenteel gaat het proces zo enorm langzaam en maakt het niet meer uit of je voor K-1 of CR-1 kiest. Voorheen was K-1 de snelste optie om bij elkaar te zijn maar dat is niet meer het geval! Overigens moet je bewijzen dat je elkaar minstens 1x hebt ontmoet in de laatste twee jaar, niet twee jaar een relatie hebt.

Mijn K-1 procedure in 2016 duurde maar zes maanden van begin tot einde maar nu duurt het voor vele al zes maanden om het I-129F formulier goedgekeurd te krijgen. Mijn adjustment of status duurde negen maanden van begin tot einde en het verkrijgen van mijn werkvergunning om te kunnen werken tijdens het wachten op mijn green card duurde vier maanden. Tot zover heb ik ruim $1900 aan het hele proces uitgegeven, en dit is nog met de oude immigration fees. Met beide visums komt het er ook nog bij dat je je conditional green card na een tijdje moet vernieuwen, wat een extra $595 is. (voorbeeld: ik ben permanent resident sinds 7/7/17 en ik moet dus mijn conditionele green card verlengen in rond 4 april 2019 en bewijs aantonen dat we financieel co-mingling doen en in 'good faith' getrouwd zijn)

Uiteindelijk gaat het er om dat de USC petitioner de immigrant kan sponsoren met 125% of the poverty guidelines. Voor een household of 2 is dat momenteel $20,575 per jaar. Dit geldt voor beide visums. Mocht je man dat inkomen niet per jaar maken, dan heb je de optie om een joint sponsor bij te voegen. Je man blijft wel de main sponsor maar als hij familie heeft dat aan het bedrag kan voldoen, kunnen ze joint sponsoren. Zodra jouw man en/of familielid dit tekent, betekent dat ze financieel verantwoordelijk zijn voor je tot je US citizen bent of 10 jaar gewerkt hebt in de US. Ze tekenen immers een contract met de overheid om te voorkomen dat je geen public charge wordt.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Wachttijd trouwen/emigreren.

Bericht door goldenhills »

Wat 'strenge controle' betreft, wij werden tijdens het interview behoorlijk grondig ondervraagd, gelukkig wel samen. Het was niet vervelend, maar gezien het feit dat wij al meer dan 10 jaar bij elkaar waren en behoorlijk wat bewijs op papier hadden (gezamelijke rekeningen, huis eigendom, etc.), verbaasde me dat wel.
Sarah1983
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2018, 13:16
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachttijd trouwen/emigreren.

Bericht door Sarah1983 »

Wauw, ontzettend bedankt voor jullie reacties!! Zo zijn we weer een stapje verder.
Interessant om te lezen dat het toch voor iedereen weer anders gaat, in de praktijk.
Mijn vraag over de joint sponsor is nog wel... Moet dit per se familie van hem zijn? We hebben namelijk een vriend (momenteel huisgenoot van mijn partner) die dit voor ons wil doen. Zij zijn al sinds jaar en dag bevriend en als broers voor elkaar. Hij is financieel stabiel en kan dit ook aantonen, dus heeft hij aangeboden ons hiermee te helpen.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Wachttijd trouwen/emigreren.

Bericht door Willem1 »

Het hoeft geen familie te zijn. Op de eerder genoemde pagina (deze) staat bij 'joint sponsor' :

A joint sponsor is someone who is willing to accept legal responsibility for supporting your family member with you. A joint sponsor must meet all the same requirements as you, except the joint sponsor does not need to be related to the immigrant. The joint sponsor (or the joint sponsor and his or her household) must reach the 125% income requirement alone. You cannot combine your income with that of a joint sponsor to meet the income requirement.

Dus het hoeft geen familie te zijn. Het kan zijn dat je er wel wat vragen over krijgt, omdat het wat minder voor de hand ligt. Maar als de band tussen je aanstaande en die vriend is zoals je beschreef, en als dat een aannemelijk verhaal is, dan lijkt het me geen probleem.
Sarah1983
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2018, 13:16
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachttijd trouwen/emigreren.

Bericht door Sarah1983 »

Fijn!! Bedankt weer voor het antwoord.
Ik denk dat wij toch voor de CR-1 gaan, zoals het er nu uitziet.
Dus trouwen tijdens mijn bezoek aan hem, dan voor de (waarschijnlijk) laatste keer terug naar Nederland en afwachten wanneer ik in de US aan het werk kan. Voor ons zal dat financieel gezien toch het beste zijn in plaats van daar wachten terwijl ik maanden niet kan werken.
Mocht ik nog tegen meer dingen aanlopen de komende maanden, dan zal ik hier zeker nog meer vragen stellen.
Hebben jullie alles zelf, dus zonder advocaat geregeld?
Nogmaals dank voor jullie hulp alvast!
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Wachttijd trouwen/emigreren.

Bericht door sundaysue »

Ik zit in de FB groep die we hebben opgericht via Alles Amerika (we hebben elkaar allemaal hier leren kennen) met een handjevol mensen die CR-1 hebben afgelegd dus wellicht vind je het fijn om er bij te komen en zodoende wat meer info kan krijgen? PM me als je wilt joinen!

Advocaat is echt niet nodig tenzij je een legale barriere in je immigratie proces hebt of een hele ingewikkelde case maar meestal vertraagt een advocaat je proces nog meer. Je moet het immers allemaal nog zelf invullen -> opsturen naar advocaat -> die kijkt het door -> stuurt het op. Advocaten zijn ook geen garantie voor approvals. Dit proces is niet het makkelijkste maar niet onmogelijk, je moet gewoon goed lezen.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer