Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
MichelAngelo66
Amerikafan
Berichten: 143
Lid geworden op: 31 jul 2014, 19:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door MichelAngelo66 »

Ik heb voor mijn dochter daar helemaal niets ingevuld. Gewoon akkoord gehad. Ik neem aan dat ze zelf ook wel begrijpen dat kinderen nog niet horen te werken. :P
mcvandermeer
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2017, 18:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mcvandermeer »

Beste forumleden, ik kon het antwoord op mijn vraag niet zo snel vinden in dit grote topic, anders excuses voor de dubbele vraag...

Krijg je bij vertrek VS ook een "departure stamp" in je paspoort? Wij hebben wel een stempel van het eerste entry point Dallas, maar bij vertrek Las Vegas én transfer in Chicago géén stempel gehad. In Las Vegas heeft een immigration officer wel onze paspoorten gecontroleerd, maar omdat we op een binnenlandse vlucht zaten kregen we (waarschijnlijk) geen stempel. In Chicago hadden we geen controle, konden direct naar de volgende gate op dezelfde pier. Ook geen immigration punt gezien overigens. Chicago was ons laatste punt in de VS en zouden daar toch wel een stempel moeten krijgen. Of is dit tegenwoordig allemaal digitaal?


Wellicht ook ter lering voor anderen die voor het eerst vliegen naar de VS:
Wij zijn vorig jaar via British Airways gevlogen vanaf Amsterdam-Londen HR-Charlotte (Dallas)-Las Vegas (scheelde EUR 500,- pp tov directe vlucht....) en terug Las Vegas-Chicago-Dublin-Amsterdam. Overstaptijden waren 1-3 uur gemiddeld. Op een "issue" in Londen na ging alles soepel. Eerst een flinke ondervraging wie je was, wat voor werk je deed, wat je gaat doen, etc. In de ESTA aanvraag een "o" (o) ingevuld ipv een "0" (nul), waardoor bij het boarden van de aansluitende vlucht naar Charlotte dus 2 van de 4 geweigerd werden (waar American Airlines overigens zeer behulpzaam zijn geweest met het vinden van een alternatieve vlucht dezelfde middag via Dallas, men mocht dit eigenlijk niet doen omdat we via Schipholtickets.nl geboekt hadden bij BA, echter was men van Schipholtickets.nl NIET te bereiken op een zaterdagochtend). We hebben wel via onze mobiel een nieuwe ESTA moeten aanvragen voor de 2 "geweigerden" (waren binnen 10 minuten weer "ok") alvorens men ons kon helpen bij de balie. Dus let; op de kleine oo-tjes zijn nullen!! Dit kwam aan het licht bij het boarden waar ze je paspoort naast de digitale ESTA goedkeuring hielden. Aldus de medewerkster die ons stopte; de hoofdletters zijn LETTERS en de kleine "letters" zijn enkel CIJFERS. In de VS zelf was men uiterst vriendelijk bij de immigration, de onvriendelijkheid die wij hadden verwacht in de VS kwamen we enkel tegen in Londen....
TX, NV, UT, AZ, CA, IL
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Je krijgt geen departure stamp bij vertrek. Er is dan ook geen paspoortcontrole zoals op Schiphol met de KonMar. Je krijgt alleen bij aankomst vanuit buitenland te maken met immigrations en customs.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1913
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Frasi »

Naar Las Vegas bestaat geen rechtstreekse vlucht vanaf Schiphol (uitgezonderd de twee vluchten die KLM in januari gaat doen).
Een overstap vindt ik prima. Zowel heen als terug 2 overstappen gaat toch aardig oncomfortabel worden (met 2x risico op vertraging en overstap missen).
Ik betaal voor een vlucht naar LAS met 1 overstap €402. Daar wil ik wel €500 korting p.p. op hebben :mrgreen:
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Wanderlust »

harryh schreef:Het hangt af van waar je naar toe vliegt, maar op de meeste vliegvelden heb je APC zelfservice. Bij immigrations (douane/customs komt daarna pas) staat een bord of krijg je de vraag " returning ESTA", die richting kies je. Dan kom je bij een kiosk met scherm waar je een aantal vragen krijgt. Met het bonnetje wat daar uitkomt ga je naar de immigrations officer. Bonnetje krijg je weer mee en lever je bij customs in.
Ik vlieg in november als 'returning ESTA' via DTW naar CLE, samen met mijn broer (zelfde NL woonadres), het is zijn eerste keer naar de VS dus hij is geen 'returning ESTA'. Hoe werkt dat dan? Niet langs de zelfservice?
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Dan zullen jullie apart moeten, denk ik. Beste kan je het ter plekke vragen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Of allebei in de rij voor de 1e keer als de rij niet te lang is, da's ook een optie.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Wanderlust »

Thnx, bij elkaar blijven heeft wel mijn voorkeur, maar weet niet of dat 'mag'.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Je krijgt de vraagt "returning ESTA?" als er iemand staat, of er staat een bordje. Je hoeft aan die persoon niets te laten zien, die stuurt je alleen maar naar de juiste rij.
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Marco en Cindy »

De eis voor returningen Esta om van de APC'S gebruik te mogen maken is volgens mij vervallen. Voorheen stond dat namelijk expliciet op de site van de US customs en Border protection nu staat er: APC kiosks can be utilized by U.S. citizens, U.S. legal permanent residents, Canadian citizens, travelers utilizing ESTA (Visa Waiver Program), and travelers entering with a B1/B2 or D visa. En in het ergste geval krijg je inderdaad een kruis op je formulier en moet je alsnog naar een andere rij.
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1913
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Frasi »

Klopt. Op sommige luchthavens (o.a. JFK) wordt iedereen die op een ESTA binnenkomt via de APC gestuurd. Eerste keer of returning maakt niet uit. Voor de eerste keer krijg je vrijwel zeker een kruis en moet je alsnog in de rij. Maar deze zal korter zijn omdat veel anderen wel direct door kunnen.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Inderdaad, lees het nu ook. Op Seattle weten ze dat blijkbaar nog niet dan ;)
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Marco en Cindy »

Het probleem is dat veel van de medewerkers die passagiers opvangen als ze net het vliegtuig uit komen het ook niet goed weten. Dat zijn gewoon luchthaven medewerkers (hooguit beveiliging net zoals op Schiphol) en die doen hun best maar zijn niet op de hoogte van de exacte spelregels voor wat betreft Esta.

Ben een keer door zo'n medewerker naar de verkeerde rij gestuurd omdat ik een nieuwe Esta had. Moest toen ik het een officiële beambte vroeg toch naar de APC'S. En hij vertelde er meteen bij: Just follow the rules on the official website. There it is explained how to proceed. En sindsdien negeer ik de 'greeters' op de luchthaven en loop gewoon met de Amerikanen naar de APC'S ( als ze die tenminste hebben). Nog nooit geen probleem mee gehad.
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
eric44051
Amerikakenner
Berichten: 517
Lid geworden op: 15 mei 2009, 14:28

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door eric44051 »

Per ongeluk een topic geopend deze niet gezien.
Mijn dochter heeft nieuw paspoort dus nieuwe esta nodig.
Het lukt echter niet om haar paspoort upteloaden.
Iemand tips?
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door babarage »

Hoezo moet je haar paspoort uploaden? Bij invullen van Esta hoeft dat niet. Of ben je met de API / inchecken bezig?
Als je bedoelt gegevens invullen, zit er een nul of letter o O in haar paspoortnummer? Wat gaat er precies mis?

Edit. Ik zie het nu. Das een nieuwe feature die ik nog niet kende dat uploaden.
Laatst gewijzigd door babarage op 19 jun 2018, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
surinxd
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2016, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door surinxd »

eric44051 schreef:Per ongeluk een topic geopend deze niet gezien.
Mijn dochter heeft nieuw paspoort dus nieuwe esta nodig.
Het lukt echter niet om haar paspoort upteloaden.
Iemand tips?
Het uploaden van een paspoort is gewoon om enkele velden automatisch in te vullen.
Als je de gegevens zelf invult, moet je het niet uploaden.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door sanook »

Mogelijk zit je niet op de officiele website voor aanvragen ESTA ?

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applicati ... ution=e1s1
TeeTeeTee
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2018, 12:03
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door TeeTeeTee »

remmie77 schreef:Goeiedag allemaal! over 2 weken ga ik met mijn familie naar Florida en heb er heel veel zin in.....echter maak ik mij
nog ergens zorgen over en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....
in 1998 ben ik al eens eerder op vakantie geweest in Florida en moest toen in het vliegtuig een groen formuliertje invullen(volgens mij is dit het I-94w formuliertje?) nu was ik dus dit formuliertje kwijt toen ik terug ging naar nederland en ze vertelden mij op de luchthaven in Orlando dat ik naar het amerikaanse consulaat moest gaan in nederland , maar dat heb ik dus nooit gedaan....
ik heb al gebeld naar het amerikaans consulaat met deze vraag maar dan verwijzen ze je naar de website, dus dat schiet ook niet echt op..
hoop zo dat jullie mij hiermee kunnen helpen zodat ik toch met een gerust gevoel naar de states kan afreizen. bedankt alvast! remmie77
Ik neem aan en hoop dat je inmiddels een goede reis naar Florida hebt gehad.
Een wat late reactie van mijn kant maar ik zie je post hier nu pas, en ik heb een soortgelijk issue... toevallig ook in 1998, zie onderstaand topic:
viewtopic.php?f=13&t=71379

Ik heb/had geen problemen met ESTA, maar bij elke aankomst in de USA werd ik onderworpen aan een 1-op-1 interview in een knus kamertje op verschillende airports, dat ik een "overstay" achter mijn naam heb staan.
Kreeg jij ook zo'n ondervraging bij aankomst in Florida?
Staten waar ik ben geweest: FL, GA, CA, NV, AZ, NM, TX, OK, KS, MO, IL, NY, VT
timothykeith
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door timothykeith »

Beste Amerika fans!
Hopelijk kunnen jullie mij een duwtje in de juiste richting geven, ik heb mijn situatie nog niet echt voorbij zien komen en daardoor nog wat stuurloos.

Ik wil einde dit jaar naar USA voor max 3 maanden, niet per sé om te werken maar het behoeft wel mijn voorkeur. Ik kan namelijk bij de bank van mijn vriend werken. Echter is het voor mij nog onduidelijk wat voor werk je met een ESTA mag doen, volgens mij alleen voor nederlandse bedrijven. Daarnaast kan ik geen enkel visum vinden wat voor mij van toepassing is, ik ben bijvoorbeeld geen astronaut, topsporter of dokter. Ik kan eventueel wel als au-pair aan de slag, hiervoor zag ik wel een visum, dus behoort wat mij betreft ook tot de mogelijkheid.

Dank vast!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Wat jij wil kan niet op een esta. Om te werken heb je een werkvisum nodig en die dient de werkgever aan te vragen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer