Wat info:
- Colorado, New Mexico & Utah (& Page)
- fall foliage (hopelijk nog niet te laat)
- Om medische redenen zijn de wandelingen beter beperkt tot +-3-4km, zeker in geval van veel hoogteverschillen...
- Omwille van het weer (& fall foliage) zou ik eerst Colorado willen doen, dan zakken door New Mexico, en eindigen met Utah. Waarom eerst NM en dan UT en niet omgekeerd? Omdat ik vermoed dat het in omgekeerde volgorde wat anti-climactisch zal zijn, ook al omdat ik de indruk heb dat de afstanden in NM groter zijn en de landschappen onderweg kaler.
- Pueblo's & cliff dwellings mogen, maar ik zou er nu geen meerdere dagen mee vol steken... Zelfde met petrogliefen & badlands. Ik ben bang dat dit snel gaat vervelen, zeker bij m'n reisgenoten die zich niet met fotografie bezig houden itt mezelf. Een goede balans dus.
- Steden interesseren mij niet echt (maar bij m'n reisgenoten wel..)
- 3 chauffeurs, standard SUV
Waarschijnlijk zal regio Colorado Springs en/of Great Sand Dunes NP en/of zuidwest NM wegvallen. Wat betreft Great Sand Dunes NP gaat m'n voorkeur eigenlijk meer uit naar White Sands NM, ondanks dat het logischer lijkt juist die laatste weg te knippen...
Een route die ik in eerste instantie in gedachten heb, maar waar er nog flink aan gesleuteld zal moeten worden:
- 02/10: BRU->DEN (Landing 18u35; dus prolly best verblijf nabij. 3e reisgenoot vliegt trouwens apart; tijdstip nog niet gekend.)
- 03/10: Denver -> Estes Park (Rocky Mountain NP; reeds bezocht maar enkel blitzbezoek langs Trail Ridge Road en wandeling bij Alpine VC. Mss ook owv mogelijke closure van de TRR nu eerder focus op de valleien regio Moraine Park, Bear Lake road, ... ? Niets te zwaar, we moeten nog wennen aan de hoogte.)
- 04/10: Estes Park -> Colorado Springs (Peak to Peak Highway, Lookout Mountain Park, Air Force Academy Cadet Chapel, Garden of the Gods, evt The Broadmoor Seven Falls)
- 05/10: Colorado Springs -> Aspen (Phantom Canyon Road, St Elmo ghost town, Independence Pass & ghost town)
- 06/10: Aspen -> Gunnison (Maroon Bells sunrise, evt Ashcroft Ghost Town, via Kebler Pass richting Crested Butte en Gunnison)
- 07/10: Gunnison -> Durango (Bear Creek Falls, Animas Forks, Yankee Girl Mine, Little Molas Lake, Clear Lake. Moesten we hier een jeep huren, dan een volledige dag Ouray voor de Alpine Loop of Imogene Pass + Ophir Pass)
- 08/10: Durango -> Alamosa (Great Sand Dunes NP)
- 09/10: Alamosa -> Santa Fe (Earthship Biotecture, Rio Grande Gorge Bridge, Taos Pueblo, via High Road, Chimayo Historic Site)
- 10/10: Santa Fe (een van de musea in Los Alamos, Puye Cliff Dwellings, Bandelier NM, evt nog Chimayo, evt Valles Caldera)
- 11/10: Santa Fe -> Albuquerque (Kasha-Katuwe Tent Rocks NM, ... nog iets?)
- 12/10: ABQ (Sandia Crest Scenic Highway, paar Breaking Bad sites? (White residence, Los Pollos Hermanos, carwash))
- 13/10: ABQ -> Alamogordo (Salinas Pueblos Missions NM, White Sands NM sunset.)
- 14/10: Alamogordo -> Grants (evt White Sands nog indien gisteren gesloten owv missile tests, Very Large Array, El Malpais)
- 15/10: Grants -> Farmington (Cleopatra's & Venus Needle, Ship Rock, evt El Morro NM? evt Pinedale Hoodoos?)
- 16/10: Farmington (Bisti Badlands, Angel Peak, Aztec Arches (Cox Canyon Arch, Octopus Arch, Rooftop Arch), Aztec Ruins NM?, Lybrook Badlands?)
- 17/10: Farmington -> Page (Water Holes slotcanyon? evt 's avonds Stud Horse Point of New Wave & Wrong New Wave?)
- 18/10: Page (Lake Powell boat rental, mooiste canyons liggen verderop, dus prolly full day, evt 's avonds Stud Horse Point of New Wave & Wrong New Wave?)
- 19/10: Page -> Page/Kayenta (Smokey Mountain & Hollow Road, evt Alstrom Point maar wss niet goed toegankelijk, evt Water Holes Canyon, evt Toadstool Hoodoos, maar mss best al opschuiven naar Kayenta 's avonds?)
- 20/10: Page/Kayenta -> Hanksville (Valley of the Gods, SR95, Leprechaun Canyon, evt Natural Bridges NM? evt Little Egypt?)
- 21/10: Hanksville -> Moab (Five Hole Arch? Mill Canyon Dinosaur Tracks, Sego Canyon petrogliefen, sunset ergens?)
- 22/10: Moab (Hurrah Pass/Chicken Corners, alternatief Mineral Bottom Road, Onion Creek Trail? Corona Arch? Secret Spire?)
- 23/10: Moab -> Glenwood Springs (via Highway 141 Unaweep-Tabeguache Scenic byway (The Grand Tour S02E06) alhoewel het mss niet veel meer toevoegt... Rifle Falls SP? Evt Moab-Denver in 1 dag...)
- 24/10: Glenwood Springs -> Denver (vlucht om 16u50)
- 25/10: -> BRU
- Als we bij Maroon Bells zijn voor sunrise en gewoon wat rond het meer wandelen, zouden we dan rond de middag terug in Aspen kunnen staan?
- Mensen die ervaring hebben met de Ashcroft Ghost Town? Is die de moeite vergeleken met de St Elmo & Independence ghost towns?
- Mensen die ervaring hebben met Crystal Mill? Is die toegankelijk met een SUV? Ik zie vooral begeleide Jeep tours :/
- Bradbury Science Museum, Los Alamos History Museum of Los Alamos National Laboratory? Of National Museum of Nuclear Science & History in ABQ? Of New Mexico Museum of Space History of Alamogordo?
- Enig idee hoeveel tijd die zaken rond Farmington innemen? Bisti Badlands, Lybrook Badlands, ... kan ik moeilijk inschatten. Beide hoeven waarschijnlijk niet persé. Ah-Shi-Sle-Pah zou ik dan niet doen. Chaco-Culture ook niet. Waarin Bisti & De-na-zin zich onderscheiden, weet ik niet. Angel Peak lijkt gewoon een viewpoint, en lijkt wel mooi voor sunset.
- Zou heel graag een dag een boot huren op Lake Powell en een dag een Jeep huren in Moab. Een dag een Jeep huren in Colorado lijkt ook tof, maar ik lees dat oktober nogal risky is. Je kan er eigenlijk ook geen Jeep huren als non-us citizen zoals dat in Moab wel mogelijk is. (heb maar één bedrijf gevonden die dit wel doet, als je een verzekering afsluit bij een 3e partij...). Ervaringen welkom.
- Vanuit Aspen via de Kebler Pass & Crested Butte naar Gunnison? Of maakt het qua landschap niet veel uit en kunnen we evengoed Highway 133/92 afrijden tot Montrose zodat 07/10 wat korter wordt?
- Van alle native american zaken weet ik niet goed wat wel en wat niet de moeite is. Momenteel heb ik nu dus Taos Pueblo, Chimayo Historic Site, Puye Cliff Dwellings, Bandelier NM, Salinas Pueblos Missions, El Morro & Aztec Ruins NM staan. Gezien de nog te drukke planning, lijkt mij dat er hier wel iets van weg kan...
- 16/10 lijkt mij atm sowieso een knelpunt (al ben ik geen grote wandelaar en zal ik geen halve dag in Bisti spenderen, denk ik). Ik speel nog met het idee om misschien Gunnison->Ouray, Ouray->Farmington (zo Aztec Arches/Ruins misschien al meepikken), Farmington, Farmington->Taos te doen; en dan verder Grants->Page.
- Moesten er dagen te weinig zijn, overweeg ik mss om:
- Colorado Springs af te knippen en rechtstreeks Estes Park -> Aspen te doen op 04/10.
- en/of RMNP afknippen en Denver -> Canon City doen op 03/10 (hoewel ik juist wel fall foliage wil zien)
- en/of Great Sand Dunes NP afknippen en Durango -> Taos te doen op 08/10.
- evt kan er een dag Page af..... (langs de andere kant, kan er ook altijd een dag Moab bij)
- evt is Santa Fe -> ABQ genoeg om Kasha-Katuwe & Sandia Peak te doen, en kan de dag ABQ weg, maar reisgenoten gaan dat mss niet zien zitten.

Feedback welkom. Zaken die absoluut niet haalbaar is? Zaken die de moeite niet zijn of teveel van hetzelfde?