Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Q-BiC: Denver-Denver (oktober, CO/NM/AZ/UT)

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Reis Q-BiC: Denver-Denver (oktober, CO/NM/AZ/UT)

Bericht door Q-BiC »

Voor het eerst sinds 2012 gaan we terug naar het zuidwesten, in oktober. Kan iemand helpen bij het opstellen van een rondje Denver-Denver?

Wat info:
  • Colorado, New Mexico & Utah (& Page)
  • fall foliage (hopelijk nog niet te laat)
  • Om medische redenen zijn de wandelingen beter beperkt tot +-3-4km, zeker in geval van veel hoogteverschillen...
  • Omwille van het weer (& fall foliage) zou ik eerst Colorado willen doen, dan zakken door New Mexico, en eindigen met Utah. Waarom eerst NM en dan UT en niet omgekeerd? Omdat ik vermoed dat het in omgekeerde volgorde wat anti-climactisch zal zijn, ook al omdat ik de indruk heb dat de afstanden in NM groter zijn en de landschappen onderweg kaler.
  • Pueblo's & cliff dwellings mogen, maar ik zou er nu geen meerdere dagen mee vol steken... Zelfde met petrogliefen & badlands. Ik ben bang dat dit snel gaat vervelen, zeker bij m'n reisgenoten die zich niet met fotografie bezig houden itt mezelf. Een goede balans dus.
  • Steden interesseren mij niet echt (maar bij m'n reisgenoten wel..)
  • 3 chauffeurs, standard SUV
Ik heb wat POI's op kaart gezet inclusief in het grijs diegene in de regio die we al bezocht hebben: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 808353&z=6

Waarschijnlijk zal regio Colorado Springs en/of Great Sand Dunes NP en/of zuidwest NM wegvallen. Wat betreft Great Sand Dunes NP gaat m'n voorkeur eigenlijk meer uit naar White Sands NM, ondanks dat het logischer lijkt juist die laatste weg te knippen...

Een route die ik in eerste instantie in gedachten heb, maar waar er nog flink aan gesleuteld zal moeten worden:
  1. 02/10: BRU->DEN (Landing 18u35; dus prolly best verblijf nabij. 3e reisgenoot vliegt trouwens apart; tijdstip nog niet gekend.)
  2. 03/10: Denver -> Estes Park (Rocky Mountain NP; reeds bezocht maar enkel blitzbezoek langs Trail Ridge Road en wandeling bij Alpine VC. Mss ook owv mogelijke closure van de TRR nu eerder focus op de valleien regio Moraine Park, Bear Lake road, ... ? Niets te zwaar, we moeten nog wennen aan de hoogte.)
  3. 04/10: Estes Park -> Colorado Springs (Peak to Peak Highway, Lookout Mountain Park, Air Force Academy Cadet Chapel, Garden of the Gods, evt The Broadmoor Seven Falls)
  4. 05/10: Colorado Springs -> Aspen (Phantom Canyon Road, St Elmo ghost town, Independence Pass & ghost town)
  5. 06/10: Aspen -> Gunnison (Maroon Bells sunrise, evt Ashcroft Ghost Town, via Kebler Pass richting Crested Butte en Gunnison)
  6. 07/10: Gunnison -> Durango (Bear Creek Falls, Animas Forks, Yankee Girl Mine, Little Molas Lake, Clear Lake. Moesten we hier een jeep huren, dan een volledige dag Ouray voor de Alpine Loop of Imogene Pass + Ophir Pass)
  7. 08/10: Durango -> Alamosa (Great Sand Dunes NP)
  8. 09/10: Alamosa -> Santa Fe (Earthship Biotecture, Rio Grande Gorge Bridge, Taos Pueblo, via High Road, Chimayo Historic Site)
  9. 10/10: Santa Fe (een van de musea in Los Alamos, Puye Cliff Dwellings, Bandelier NM, evt nog Chimayo, evt Valles Caldera)
  10. 11/10: Santa Fe -> Albuquerque (Kasha-Katuwe Tent Rocks NM, ... nog iets?)
  11. 12/10: ABQ (Sandia Crest Scenic Highway, paar Breaking Bad sites? (White residence, Los Pollos Hermanos, carwash))
  12. 13/10: ABQ -> Alamogordo (Salinas Pueblos Missions NM, White Sands NM sunset.)
  13. 14/10: Alamogordo -> Grants (evt White Sands nog indien gisteren gesloten owv missile tests, Very Large Array, El Malpais)
  14. 15/10: Grants -> Farmington (Cleopatra's & Venus Needle, Ship Rock, evt El Morro NM? evt Pinedale Hoodoos?)
  15. 16/10: Farmington (Bisti Badlands, Angel Peak, Aztec Arches (Cox Canyon Arch, Octopus Arch, Rooftop Arch), Aztec Ruins NM?, Lybrook Badlands?)
  16. 17/10: Farmington -> Page (Water Holes slotcanyon? evt 's avonds Stud Horse Point of New Wave & Wrong New Wave?)
  17. 18/10: Page (Lake Powell boat rental, mooiste canyons liggen verderop, dus prolly full day, evt 's avonds Stud Horse Point of New Wave & Wrong New Wave?)
  18. 19/10: Page -> Page/Kayenta (Smokey Mountain & Hollow Road, evt Alstrom Point maar wss niet goed toegankelijk, evt Water Holes Canyon, evt Toadstool Hoodoos, maar mss best al opschuiven naar Kayenta 's avonds?)
  19. 20/10: Page/Kayenta -> Hanksville (Valley of the Gods, SR95, Leprechaun Canyon, evt Natural Bridges NM? evt Little Egypt?)
  20. 21/10: Hanksville -> Moab (Five Hole Arch? Mill Canyon Dinosaur Tracks, Sego Canyon petrogliefen, sunset ergens?)
  21. 22/10: Moab (Hurrah Pass/Chicken Corners, alternatief Mineral Bottom Road, Onion Creek Trail? Corona Arch? Secret Spire?)
  22. 23/10: Moab -> Glenwood Springs (via Highway 141 Unaweep-Tabeguache Scenic byway (The Grand Tour S02E06) alhoewel het mss niet veel meer toevoegt... Rifle Falls SP? Evt Moab-Denver in 1 dag...)
  23. 24/10: Glenwood Springs -> Denver (vlucht om 16u50)
  24. 25/10: -> BRU
Nog een paar vragen die ik heb:
  1. Als we bij Maroon Bells zijn voor sunrise en gewoon wat rond het meer wandelen, zouden we dan rond de middag terug in Aspen kunnen staan?
  2. Mensen die ervaring hebben met de Ashcroft Ghost Town? Is die de moeite vergeleken met de St Elmo & Independence ghost towns?
  3. Mensen die ervaring hebben met Crystal Mill? Is die toegankelijk met een SUV? Ik zie vooral begeleide Jeep tours :/
  4. Bradbury Science Museum, Los Alamos History Museum of Los Alamos National Laboratory? Of National Museum of Nuclear Science & History in ABQ? Of New Mexico Museum of Space History of Alamogordo? :P
  5. Enig idee hoeveel tijd die zaken rond Farmington innemen? Bisti Badlands, Lybrook Badlands, ... kan ik moeilijk inschatten. Beide hoeven waarschijnlijk niet persé. Ah-Shi-Sle-Pah zou ik dan niet doen. Chaco-Culture ook niet. Waarin Bisti & De-na-zin zich onderscheiden, weet ik niet. Angel Peak lijkt gewoon een viewpoint, en lijkt wel mooi voor sunset.
  6. Zou heel graag een dag een boot huren op Lake Powell en een dag een Jeep huren in Moab. Een dag een Jeep huren in Colorado lijkt ook tof, maar ik lees dat oktober nogal risky is. Je kan er eigenlijk ook geen Jeep huren als non-us citizen zoals dat in Moab wel mogelijk is. (heb maar één bedrijf gevonden die dit wel doet, als je een verzekering afsluit bij een 3e partij...). Ervaringen welkom.
  7. Vanuit Aspen via de Kebler Pass & Crested Butte naar Gunnison? Of maakt het qua landschap niet veel uit en kunnen we evengoed Highway 133/92 afrijden tot Montrose zodat 07/10 wat korter wordt?
  8. Van alle native american zaken weet ik niet goed wat wel en wat niet de moeite is. Momenteel heb ik nu dus Taos Pueblo, Chimayo Historic Site, Puye Cliff Dwellings, Bandelier NM, Salinas Pueblos Missions, El Morro & Aztec Ruins NM staan. Gezien de nog te drukke planning, lijkt mij dat er hier wel iets van weg kan...
  9. 16/10 lijkt mij atm sowieso een knelpunt (al ben ik geen grote wandelaar en zal ik geen halve dag in Bisti spenderen, denk ik). Ik speel nog met het idee om misschien Gunnison->Ouray, Ouray->Farmington (zo Aztec Arches/Ruins misschien al meepikken), Farmington, Farmington->Taos te doen; en dan verder Grants->Page.
  10. Moesten er dagen te weinig zijn, overweeg ik mss om:
    - Colorado Springs af te knippen en rechtstreeks Estes Park -> Aspen te doen op 04/10.
    - en/of RMNP afknippen en Denver -> Canon City doen op 03/10 (hoewel ik juist wel fall foliage wil zien)
    - en/of Great Sand Dunes NP afknippen en Durango -> Taos te doen op 08/10.
    - evt kan er een dag Page af..... (langs de andere kant, kan er ook altijd een dag Moab bij :P )
    - evt is Santa Fe -> ABQ genoeg om Kasha-Katuwe & Sandia Peak te doen, en kan de dag ABQ weg, maar reisgenoten gaan dat mss niet zien zitten.
Het is een hele boterham, maar ik ben graag volledig :)
Feedback welkom. Zaken die absoluut niet haalbaar is? Zaken die de moeite niet zijn of teveel van hetzelfde?
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Q-BiC: Denver-Denver (oktober, CO/NM/AZ/UT)

Bericht door Felicitas »

Mooie plannen!
Als we bij Maroon Bells zijn voor sunrise en gewoon wat rond het meer wandelen, zouden we dan rond de middag terug in Aspen kunnen staan?
Het is een half uur rijden van Aspen Highlands Village naar de Maroon Bells. Een halve dag is voldoende tijd voor bijvoorbeeld de Maroon Lake Scenic Trail.
Mensen die ervaring hebben met Crystal Mill? Is die toegankelijk met een SUV? Ik zie vooral begeleide Jeep tours :/
Crystal Mill is vanuit Marble alleen te bereiken met een jeeptour van Crystal River Jeep Tours of lopend (dit deden wij in 2014). De weg daarnaar toe is echt niet te doen met een huurauto (ook niet met een SUV).
Vanuit Aspen via de Kebler Pass & Crested Butte naar Gunnison? Of maakt het qua landschap niet veel uit en kunnen we evengoed Highway 133/92 afrijden tot Montrose zodat 07/10 wat korter wordt?
Ik zou via de mooie Kebler Pass te rijden. Heel veel aspen trees daar. Lijkt me prachtig in de herfst als deze geel kleuren. Crested Butte is ook een erg leuk plaatsje!
23/10: Moab -> Glenwood Springs (via Highway 141 Unaweep-Tabeguache Scenic byway ... )
Aanrader, deze prachtige scenic byway!
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Thx voor de feedback!

Inmiddels speel ik met een 2e versie waarbij Colorado Springs & Great Sand Dunes wegvallen. Met die 2 vrijgekomen dagen splits ik het traject Gunnison->Durango op naar Gunnison->Silverton & Silverton->Farmington en komen de 2 nachten Farmington dus voor Santa Fe/ABQ/.. te liggen.

Daarnaast heb ik na Page de Cottonwood Canyon Road geplaatst. Ik heb die al gereden, maar de reisgenoten nog niet, en de Willis Creek Canyon nabij het einde lijkt me wel heel leuk... Daarna SR95 in omgekeerde richting en zo naar Moab.
  1. 02/10: BRU->DEN (Landing 18u35; dus best verblijf nabij. 3e reisgenoot vliegt trouwens apart; tijdstip nog niet gekend.)
  2. 03/10: Denver -> Estes Park (Rocky Mountain NP; reeds bezocht maar enkel blitzbezoek langs Trail Ridge Road en wandeling bij Alpine VC. Mss ook owv mogelijke closure van de TRR nu eerder focus op de valleien regio Moraine Park, Bear Lake road, ... ? Niets te zwaar, we moeten nog wennen aan de hoogte.)
  3. 04/10: Estes Park -> Aspen (Peak to Peak Highway, St Elmo ghost town, Independence Pass & ghost town)
  4. 05/10: Aspen -> Gunnison (Maroon Bells sunrise, evt Ashcroft Ghost Town, via Kebler Pass richting Crested Butte en Gunnison)
  5. 06/10: Gunnison -> Silverton (Bear Creek Falls, Animas Forks, Yankee Girl Mine, Clear Lake)
  6. 07/10: Silverton -> Farmington (evt Clear Lake nog, Little Molas Lake, Aztec Arches (Cox Canyon Arch, Octopus Arch, Rooftop Arch), Aztec Ruins NM?)
  7. 08/10: Farmington (Bisti Badlands, Angel Peak (sunset?), evt nog een van de Aztec Arches?, Aztec Ruins NM?, what about Lybrook Badlands?)
  8. 09/10: Farmington -> Taos (evt Angel Peak nog?, Earthship Biotecture, Rio Grande Gorge Bridge, Taos Pueblo)
  9. 10/10: Taos -> Santa Fe (via High Road, Chimayo Historic Site, Puye Cliff Dwellings, een van de musea in Los Alamos, Bandelier NM?)
  10. 11/10: Santa Fe (evt een van de musea in Los Alamos?, Bandelier NM?, Kasha-Katuwe Tent Rocks NM, via Jemez Mountain Trail & Gilman Tunnels?)
  11. 12/10: Santa Fe -> ABQ (via Turqoise Trail & Sandia Crest Scenic Highway, paar Breaking Bad sites? (White residence, Los Pollos Hermanos, carwash))
  12. 13/10: ABQ (?)
  13. 14/10: ABQ -> Alamogordo (Salinas Pueblos Missions NM? White Sands NM sunset.)
  14. 15/10: Alamogordo -> Grants (rijdag, evt White Sands nog indien gisteren gesloten owv missile tests, Very Large Array, El Malpais)
  15. 16/10: Grants -> Page (rijdag, Cleopatra's & Venus Needle, Stud Horse Point of New Wave & Wrong New Wave sunset? evt Pinedale Hoodoos, maar waarschijnlijk geen tijd)
  16. 17/10: Page (Lake Powell boat rental, mooiste canyons liggen verderop, dus prolly full day, evt 's avonds Stud Horse Point of New Wave & Wrong New Wave?)
  17. 18/10: Page (Smokey Mountain & Hollow Road, evt Alstrom Point maar wss niet goed toegankelijk, Water Holes Canyon)
  18. 19/10: Page -> Torrey (evt Toadstool Hoodoos, Cottonwood Canyon Road, Willis Creek Canyon)
  19. 20/10: Torrey -> Blanding (Factory Butte, Leprechaun Canyon, evt Natural Bridges NM? evt Little Egypt? Of eerder detour via Valley of The Gods 's avonds?)
  20. 21/10: Blanding -> Moab (Needles District lijkt mij een intensief wandel district? En enkel voor de overlooks is het wel heel ver omrijden... Misschien dan gewoon vroeger in Moab geraken? Mill Canyon & Copper Ridge Dinosaur Tracks? )
  21. 22/10: Moab (Hurrah Pass/Chicken Corners, alternatief Mineral Bottom Road, Onion Creek Trail? Corona Arch? Secret Spire?)
  22. 23/10: Moab -> Glenwood Springs (via Highway 141 Unaweep-Tabeguache Scenic byway? Rifle Falls SP)
  23. 24/10: Glenwood Springs -> Denver (Lookout Mountain Park, vlucht om 16u50)
Mijn grootste vraagtekens zijn nog de wegtoestanden bij enkele trajecten, maar daarvoor heb ik een apart topic.

En ook de regio Farmington->ABQ. Aangezien ik de overnachting in Alamosa verplaats naar Taos, hebben we voor de regio Taos-ABQ nu meer tijd (+-4.5 dagen), maar misschien is dit eigenlijk wat teveel van het goede, of niet?
Misschien hoeven we niet te verschepen naar ABQ voor 2 nachten, maar kunnen we dit ook vanuit Santa Fe bezoeken?. Misschien is Farmington->Santa Fe via Taos ook haalbaar op 1 dag?

Dan bekom ik eerder zoiets (dus 1 dag korter):

09/10: 454km Farmington -> Santa Fe (evt Angel Peak nog?, Earthship Biotecture, Rio Grande Gorge Bridge, Taos Pueblo)
10/10: 168km Santa Fe (Chimayo Historic Site, Puye Cliff Dwellings, een van de musea in Los Alamos)
11/10: 283km Santa Fe (evt een van de musea in Los Alamos?, Bandelier NM, via Jemez Mountain Trail & Gilman Tunnels)
12/10: 218km Santa Fe -> ABQ (Kasha-Katuwe Tent Rocks NM, Sandia Crest Scenic Highway, paar Breaking Bad sites?)
13/10: 408km ABQ -> Alamogordo (Salinas Pueblos Missions NM? White Sands NM sunset)

of

09/10: 336km Farmington -> Taos (evt Angel Peak nog?, Earthship Biotecture, Rio Grande Gorge Bridge, Taos Pueblo)
10/10: 203km Taos -> Santa Fe (Chimayo Historic Site, Puye Cliff Dwellings, een van de musea in Los Alamos)
11/10: 333km Santa Fe (Bandelier NM, via Jemez Mountain Trail & Gilman Tunnels, Kasha-Katuwe Tent Rocks NM)
12/10: 162km Santa Fe -> ABQ (Sandia Crest Scenic Highway, paar Breaking Bad sites?)
13/10: 408km ABQ -> Alamogordo (Salinas Pueblos Missions NM? White Sands NM sunset)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Iemand nog adviezen over deze route?

13/10: ABQ zou ik er wel van tussen halen en tussen Alamogordo & Grants op Silver City plaatsen. Zodoende bezoeken we nog Gila Cliff Dwelings NM, Catwalk recreation area & evt Mogollon ghost town. Bandelier NM laten we dan vallen omdat ik hoor dat het stuk rond Santa Fe eerder druk is en op ontdek-amerika zie ik dat er nogal veel steile trappen bij komen kijken, wat misschien een probleem is voor mensen met hoogtevrees.
Blog // Photo Album
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Het is voor Trail Ridge Rd een beetje laat in het seizoen. Je kunt nog geluk hebben dat ie nog open is, maar in princiepe wordt er geen sneeuw meer geruimd na Laborday. Fall colors zullen nog wel te zien zijn, tenzij het dan al veel gesneeuwd heeft. Het kan in October nog alle kanten op met het weer en het verkleuren van de bladeren.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Je noemt Water Holes Canyon. Je weet dat je daar sinds deze maand met een gids naar toe moet? Tegen forse betaling.

Tussen Torrey en Blanding zou ik zeker Little Egypt meenemen. Dat hoeft niet veel tijd te kosten.
Voor het Needles district is het wel mooi om te wandelen. Wij waren er in 2013 en hadden toen eigenlijk te weinig tijd. Misschien heb je wel iets aan dat verslag, ook voor Little Egypt.

Je wilt een aantal dingen 's avonds doen. Hou er rekening mee dat het om 7 uur al donker zal zijn.

Marianne
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Toevallig las ik gisteren net hetzelfde over Water Holes, dat het te betalen was. Dat van de gids is nu ook nieuw...
Zo vervelend, want ik keek hier wel naar uit... Betalen is 1 ding, maar een verplichte gids, pfff.

Ik had nog Willis Creek Canyon op het menu staan, maar omdat ik hoor dat er grotere kans is dat de Cottonwood Canyon Road in oktober onberijdbaar is, en dus waarschijnlijk ook de toegangsweg naar Willis Creek Canyon (vertrekt vanaf de CCR dacht ik), dacht ik eraan om ook dat & SR12 helemaal te schrappen... Bryce, Zion, SR12 & Burr Trail, hebben we namelijk ook al eens gedaan.

Wordt dan:
17/10: Page (Lake Powell boat rental, evt 's avonds Stud Horse Point of New Wave & Wrong New Wave?)
18/10: Page (Smokey Mountain & Hollow Road, evt Alstrom Point maar wss niet goed toegankelijk)
19/10: Page -> Hanksville (SR95, Leprechaun Canyon, evt Natural Bridges NM, evt Little Egypt, evt Valley of the Gods. Voor Factory Butte wss geen tijd meer. )
20/10: Hanksville -> Moab (Factory Butte evt, Mill Canyon & Copper Ridge Dinosaur Tracks? Arches sunset oid.)

1 dag eerder in Moab dus, een dag die op een stad zou kunnen gezet worden, maar Page-Hanksville lijkt mij eigenlijk wat te ver (zelfs al hebben we Monument Valley, Goosenecks, Moki Dugway & Muley Point al eens bezocht; het is toch geen korte afstand, de dagen zijn nu eenmaal niet superlang meer, er is ook nog het uurverlies tss AZ & UT. )
Blog // Photo Album
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Nu we hotels aan het boeken zijn, even een update over hoe de route uiteindelijk is geworden.
  1. 02/10: BRU->DEN (verblijf in Brighton om morgenvroeg niet in de file doorheen downtown te staan)
  2. 03/10: Brighton -> Nederland (Rocky Mountain NP (Bear Lake, Nymph Lake, Dream Lake, Emerald Lake), Peak to Peak Highway, eerste shopping)
  3. 04/10: Nederland -> Aspen (Peak to Peak Highway, Guanella Pass, St Elmo ghost town, Independence Pass, Independence ghost town)
  4. 05/10: Aspen -> Gunnison (Maroon Bells sunrise, Kebler Pass. Evt Ashcroft Ghost Town?)
  5. 06/10: Gunnison -> Ouray (Black Canyon of the Gunnison NP kort, Million Dollar Highway, Ironton ghost town, Animas Forks ghost town, Yankee Girl Mine)
  6. 07/10: Ouray -> Farmington (Million Dollar Highway (Clear Lake), Aztec Arches (Cox Canyon?, Octopus Arch?, Rooftop Arch?). Evt nog een van de ghost towns/mines van gisteren & Aztec Ruins NM?)
  7. 08/10: Farmington (Bisti Badlands, Angel Peak. Evt Ah-Shi-Sle-Pah? Evt Lybrook Badlands? Evt nog een Aztec Arch & Aztec Ruins NM?)
  8. 09/10: Farmington -> Taos (Earthship Biotecture, Rio Grande Gorge Bridge. Evt nog Angel Peak, Aztec Arches of Aztec Ruins NM)
  9. 10/10: Taos -> Santa Fe (Taos Pueblo, High Road, Los Alamos (Bradbury Science Museum). Evt Chimayo Historic Site, Bandelier NM?)
  10. 11/10: Santa Fe (Bandelier NM. Evt nog Bradburry Science Museum, Jemez Mountain Trail, Kasha-Katuwe Tent Rocks NM)
  11. 12/10: Santa Fe -> ABQ (Kasha-Katuwe Tent Rocks NM, Turqoise Trail, Sandia Crest Scenic Highway, ABQ International Balloon Fiesta)
  12. 13/10: ABQ -> Alamogordo (rijdag, White Sands NM. Evt Very Large Array, Salinas Pueblos Missions NM)
  13. 14/10: Alamogordo -> Silver City (Gila Cliff Dwellings NM. Evt nog White Sands NM, Pinos Altos ghost town?)
  14. 15/10: Silver City -> Flagstaff (rijdag, Catwalk Recreation Area. Evt Mogollon ghost town?)
  15. 16/10: Flagstaff -> Page (een of meerdere van: Smokey Mountain & Hollow Road, Alstrom Point, Stud Horse Point, New & Wrong New Wave, Glen Canyon Dam tour. En/of siësta...)
  16. 17/10: Page (Lake Powell boat rental. Evt 's avonds Stud Horse Point of New Wave & Wrong New Wave?)
  17. 18/10: Page -> Torrey (Cottonwood Canyon Road, Willis Creek slot canyon, SR12. Alternatieven: Toadstool Hoodoos, Red Hollow Canyon, Losee Canyon, Bryce Canyon, Devils Garden, Spooky slot canyon?)
  18. 19/10: Torrey -> Bluff (Factory Butte, Bicentennial Highway (Leprechaun Canyon, Little Egypt), Valley of The Gods. Evt Natural Bridges NM)
  19. 20/10: Bluff -> Moab (Corona Arch. Evt Mill Canyon Mill Canyon & Copper Ridge Dinosaur Tracks, Arches sunset, Secret Spire? What about Recapture Pocket, Tower House Ruin & Montezuma Canyon Trail? En/of siësta...)
  20. 21/10: Moab (Hurrah Pass/Chicken Corners Jeep rental. Alternatief: Mineral Bottom Road, Onion Creek Trail, Corona Arch, Secret Spire?)
  21. 22/10: Moab -> Glenwood Springs (Unaweep-Tabeguache Scenic Byway of SR128? Rifle Falls SP)
  22. 23/10: Glenwood Springs -> Denver (Loveland Pass, Lookout Mountain Park, Denver kort)
  23. 24/10: Denver (vertrek 16u50) ->
Santa Fe lijkt op het eerste zicht niet ideaal opgedeeld, maar ik merkte dat Taos Pueblo maar open is tot rond 16u. Earthship Biotecture +- hetzelfde. Komende van Farmington en met waarschijnlijk nog een stop bij Aztec Ruins of een Aztec Arch, lijkt me dat niet allemaal haalbaar. Daarom schuift Taos Pueblo door naar 10/10 gecombineerd met enkel Bradbury. Puye is te betalen en we zien in Bandelier & Gila ook al cliff dwellings, dus die wordt geschrapt.
Op 11/10 is er dan een relatief rustige dag met wss enkel Bandelier. Bij Kasha-Katuwe begint namelijk de afsluitprocedure ook al om 15u30, dus deze schuift door naar 12/10.

Ik heb momenteel nog de grootste vraagtekens staan bij de indeling regio Farmington (07-09/10). Ik weet niet wat ik van al die badlands moet vinden, welke te bezichtigen zijn zonder hikes van >5km, hoeveel tijd ze allemaal minimum vragen, ...

Ook over de alternatieven indien de Cottonwood Canyon Road niet begaanbaar is (18/10), weet ik nog heel weinig (Bryce Canyon hebben we al bezocht).

Het traject Bluff->Moab (20/10) is me ook nog vaag. Corona Arch heb ik al 2x gemist, dus die wil ik er nu wel in houden, maar verder wat nog? (Als we het niet op siësta+sunset houden..)

Heeft iemand ervaring met de Hurrah Pass tot Chicken Corners & terug en hoeveel tijd deze uitstap kost?

Ook twijfel ik nog of het spreiden van Moab-Denver over 2 dagen de moeite is. Denver hebben we al eens 1 dag bezocht. Reisgenoten willen het er graag opnieuw in, ik eigenlijk niet. Momenteel heb ik er dus een namiddag & avond kunnen voorzien, ipv initieel niets.
Het alternatief is een rijdag van net geen 600km rechtstreeks naar Denver om er nog een avond & voormiddag bij te hebben.. Hebben we dan nog tijd voor Rifle Falls onderweg?
Blog // Photo Album
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Nemand die wat kan helpen met m'n laatste vragen?

Vooral met een indeling voor de regio rond Farmington heb ik atm nog de grootste moeilijkheden.

07/10: Ouray -> Farmington
- Ergens in de loop van de namiddag zouden we daar aankomen, afhankelijk van wat we gisteren nog gedaan krijgen rond Ouray.
- Ik zou eerst nog naar Clear Lake nabij Silverton proberen rijden.
- Best case scenario zouden we dan rond 13u30 aan de trailhead (?) voor Cox Canyon Arch kunnen staan net over de grens met NM.
- Daarna dacht ik Octopus Arch te bezoeken iets verderop.
- Volgens mij hebben we dan nog wat tijd over, tenzij we in de voormiddag nog Animas Forks doen omdat dat gisteren niet meer lukte... Evt kunnen we dan nog Aztec Ruins NM en/of Angel Peak Scenic Area bezoeken.
- Sunset farmington is 18u47

08/10: Farmington
- Bisti Badlands
- Angel Peak Scenic Area (sunset?)
- ???

09/10: Farmington -> Taos (Taos Ski Valley)
- In principe kunnen we nog langs Rooftop Arch en/of Aztec Ruins NM rijden, maar dat kost misschien teveel tijd (zie volgende)
- Earthship Biotecture (sluit 16u, "allow 1h"; Farmington tot hier is 4u nonstop snelste route)
- Rio Grande Gorge Bridge (ook best niet te laat of de brug & canyon zakken in de schaduw)
(- Taos Pueblo sluit ook al om 16u30; deze houden we voor mogen (Taos Ski Valley -> Santa Fe))

De tijd die voor die Arches en die badlands nodig zijn, is mij nog een vraagteken, alsook welke badlands het mooist/best zijn. Er is daar immers naast Bisti Badlands ook nog Lybrook Badlands, De Na Zin Wilderness, Burnham Badlands & Ah-Shi-Sle-Pah Wilderness, .... Lange wandelingen kan ik niet maken, max 4-5km ofzo...
Chaco Culture National Historic Park ligt daar ook nog, maar da's mss wat teveel van het goede als we Aztec Ruins NM al doen (en Bandelier & Gila Cliff Dwellings).
Blog // Photo Album
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Niemand? :cry:

Route is als volgt:

dag 6, 07/10: Ouray -> Farmington
Clear Lake, Cox Canyon Arch, Octopus Arch.
Optioneel: Rooftop Arch & Aztec Ruins NM, maar Rooftop Arch is iets omrijden & Aztec Ruins sluit om 17u, dus zal eerder voor morgen/overmorgen zijn.

dag 7, 08/10: Farmington
Bisti Badlands, Angel Peak. + ... ?
Optioneel: Rooftop Arch & Aztec Ruins NM, al zijn die omrijden via Aztec terwijl we vandaag eerder ten zuiden van Farmington vertoeven. Evt morgen, maar dan hebben we eigenlijk ook geen tijd. Just skip then?

dag 8, 09/10: Farmington -> Taos Ski Valley
Earthship Biotecture (sluit om 16u; "allow 1h"), Rio Grande Gorge Bridge (ook niet te laat (zon+canyon), max 17u ofzo)
Optioneel: nog via Aztec Ruins NM & Rooftop Arch? Maar dan komt mss Earthship in het gedrang.
Optioneel: Taos Pueblo (maar sluit om 16u30, dus wss shift naar morgenvoormiddag, dan hebben we meer tijd).

Dag 6 is al ingepland en ook dag 8 zal vrij straightforward zijn, maar voor dag 7 heb ik nog steeds geen idee.
Zijn er mensen die Bisti Badlands, Lybrook Badlands, De Na Zin Wilderness, Burnham Badlands & Ah-Shi-Sle-Pah Wilderness al bezocht hebben? Wat is haalbaar op 1 dag? Kan je die plekken bezoeken terwijl je wandelingen beperkt tot +-4km h/t? Is Angel Peak de moeite? Suggesties voor mooie sunset spots?
Blog // Photo Album
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Ik zie dat je nog net het Balloon Fiesta in ABQ kunt mee pakken. Duurt tot 14 oktober. Als je het in kunt plannen echt doen! Is zo'n gave belevenis!
Ons verslag
Wel vroeg op staan, en omdat het de laatste dag is zal het druk zijn.
edit. Ik zie dat je het erbij hebt staan. maar probeer de ochtend te pakken. Op zondagochtend is de Farewell Mass Ascension. Juist die ochtend vaart is zo gaaf. Dus niet op zaterdagmiddag (of allebei) maar vooral die ochtend pakken
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Balloon Fiesta op vr 12/10 staat er idd tussen :)
De ochtend nadien zal moeilijk gaan, dan staat net een van de langste afstanden van de reis op het programma, 575km, met de bijkomende vereiste dat ik ruim voor sunset (18u32) in White Sands NP wil staan. White Sands sluit sowieso om 19u en voor 20u moet je buiten. (Very Large Array had ik ook graag bezocht, maar dat zal er teveel aan zijn.)

En zoals jij deed, vertrekken om 5u00; no effin' way :) Niet in een periode dat we eindelijk de jetlag verwerkt hebben :p
De avond voordien zal ook wel mooi zijn, lijkt me, dan is er de Special Shape Glowdeo, Laser Light Show & Afterglow Fireworks.

Aangezien we, schat ik, pas rond 17-18u in ABQ zouden zijn, weet ik nog niet of we die bussen gebruiken (kost allemaal wat extra tijd en je moet er ook tickets voor reserveren), of rechtstreeks naar het terrein rijden...

Vwb de dag Farmington ben ik er nog steeds niet uit. Sowieso lijkt Angel Peak me wel een mooie sunset spot die niet te ver meer van het hotel ligt.

Wel denk ik vwb Farmington->Taos Earthship ga laten vallen en iets ga omrijden via Abiquiu Reservoir & Plaza Blanca. (Ik kies US64 ipv US550 omdat de route aldaar me iets mooier lijkt (meer kans op fall foliage)).

Aztec Ruins NM & Rooftop Arch zal dan hoogstwaarschijnlijk komen te vervallen.
Blog // Photo Album
sep
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door sep »

Even ter informatie: Kasha Katuwe Tent Rocks is vanaf nu gesloten in verband met ontoegankelijkheid en onveilige situaties door de weersomstandigheden van afgelopen weken. Geen idee wanneer het weer open gaat, hou de site in de gaten.

Voor Bisti Badlands heb je echt wel wat tijd nodig. Wij waren er weliswaar in de zomer en bij 38 graden loop je sowieso niet erg hard, maar voor je in het gebied zelf bent ben je zo een uur verder. En dan moet je er eerst nog naar toe rijden. Er is niets uitgezet dus je moet zelf heel goed weten hoe je wilt lopen. Wel onwaarschijnlijk mooi! Zie ons blog voor een indruk (gebruik de zoekfunctie...)

Saskia
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Kasha-Katuwe... Great... :cry:

Zij die al naar Santa Fe zijn geweest: suggesties voor sights in de stad zelf?

- We komen van Taos, eerst de Pueblo daar (al schijnt die 16$ pp veel te zijn voor wat het maar is?), dan via High Road & wss Bradbury Science Museum. Mogelijks hebben we dan in de late namiddag nog wat tijd voor Santa Fe zelf, maar waar rij ik dan best naartoe? (Het hotel ligt een eind buiten downtown helaas (Hyatt Place)).
- De dag nadien zou ik dan eens rustig houden en Bandelier en optioneel Bradburry nog doen en that's it. Dus opnieuw nog tijd voor Santa Fe.
Eventueel de Jemez Mountain Trail, maar ik weet niet of ik atm wil "rijden om te rijden", gwn om de dag te vullen, terwijl het op dit moment in de reis eens een mooi rustmoment zou kunnen zijn. Komende dagen volgen er namelijk enkele 500km-plussers richting White Sands, Silver City & Page...
Blog // Photo Album
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Morgen vertrekdag!

De uiteindelijke route is beschikbaar op https://qbic66.wordpress.com/usa-2018-overzicht/ en ook daar kan je het blog volgen.
(Al denk ik dat ik dat blog dit jaar minder frequent zal bijhouden, want er kruipt, zeker omdat ik er graag onmiddellijk foto's bij selecteer, eigenlijk wel vrij veel tijd in.)
Blog // Photo Album
sep
Amerikakenner

Bericht door sep »

Kasha-Katuwe is in elk geval weer open! A

Goede reis!

Saskia (vanuit get vliegtuig op weg naar huis)
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Q-BiC schreef: Zij die al naar Santa Fe zijn geweest: suggesties voor sights in de stad zelf?
Beetje laat maar... "Palace of the Governors", een van de oudere gebouwen in Santa Fe en in het westen van Amerika in het algemeen (gebouwd in 1610). Verder als het mooi weer is even op een bankje gaan zitten op het pleintje voor dit gebouw (Santa Fe Plaza) en mensen kijken. Gezien dat het wat later in het jaar is, zal er niet veel buitenactiviteit zijn maar misschien heb je geluk.

Ook de Cathedral Basilica van St. Franciscus van Assisi is mooi om van binnen te zien, en heeft een mooie tuin om doorheen te banjeren. Als je van kunst houdt is het Georgia O'Keefe museum een must. Wandelen door de oude kern van Santa Fe is op zich al leuk; het is een on-Amerikaanse stad, met sterke Spaanse invloeden in architectuur.
sep
Amerikakenner

Bericht door sep »

Mee eens, het is een leuke (kleine) stad om lekker doorheen te lopen. Het was vroeger een deel van Mexico en dat is overal zicht- en merkbaar. De basiliek vonden wij echt schitterend, heel bijzonder. Het museum voor moderne kunst is klein maar ook de moeite waard. Helaas hebben we het Georgia O'Keefe museum gemist. Ik heb het nog wel op internet opgezocht later, was onder de indruk en vrees dat we alleen al daarvoor nog een keertje terug moeten :wink:

Saskia
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer