F-1 visum DS-160 / travel companion

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
ducoquelicot
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jun 2018, 15:36
Aantal x V.S. bezocht: 1

F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door ducoquelicot »

Dag iedereen,

Na een paar weken hebben zitten lurken op dit forum, toch even een topic openen omdat ik me (waarschijnlijk meer dan nodig) druk maak over iets.

De bedoeling is dat ik in september een master ga volgen aan Stanford University in Californië. Kans uit duizenden, ik kijk er ontzettend naar uit. Uiteraard ben ik al van alles aan het regelen geweest, en eigenlijk is alleen het visum de laatste echte horde die nog genomen moet worden. Ik heb een map gemaakt, inclusief tabbladen, een checklist van wat ik allemaal nodig heb en ben aan het verzamelen geslagen.

Er is nog één ding waar ik me zorgen over maak en dat is mijn DS-160 formulier. Ik heb dat namelijk een paar keer opnieuw ingediend omdat ik foutjes had gemaakt. De eerste keer omdat ik had ingevuld dat ik eerder een visum had gekregen voor de VS (dit is niet waar, ik ben ooit een weekje op vakantie geweest naar New York maar dat was op een ESTA, niet op een visum), de tweede keer omdat ik een extra oud-werkgever wilde toevoegen (voor de volledigheid) en de derde keer omdat ik een fout had gemaakt met betrekking tot mijn travel companion (dacht ik).

Geval zit zo: mijn vader wil graag mij 'afzetten' op de universiteit in september. Hij vraagt dan een ESTA aan, we vliegen samen naar de VS, ik ga op kamers en hij heeft een hotel, en hij vliegt dan zo'n drie dagen later weer terug naar huis. Nu bevat het DS-160 formulier de vraag 'are there other persons travelling with you?'

In eerste instantie heb ik hier 'ja' op geantwoord en ingevuld dat mijn vader met mij meereisde. Daarna raakte ik low-key in paniek omdat ik bang was dat het consulaat dit zou opvatten dat ik van plan was met mijn vader illegaal naar de VS te emigreren. Na rondzoeken op Google kwam ik erachter dat de 'travel companion' vraag bedoeld zou zijn met betrekking tot echtgenoten en kinderen, kortom dependents, die met je meereizen voor de duratie van je trip, of mensen die op hetzelfde visum reizen als jij - en niet familieleden die 'toevallig' in hetzelfde vliegtuig zitten.

Dus heb ik het formulier nog een derde keer aangepast, een nieuwe afspraak gemaakt bij het consulaat met het nieuwe DS-160 nummer, en ben ik 'klaar' voor de afspraak.

Maar nu begin ik dus toch weer te twijfelen of ik de vraag wel goed heb geïnterpreteerd. En of het consulaat niet straks kan zien dat ik het formulier zo vaak heb aangepast, en of ze dat dan niet verdacht gaan vinden. Want ik wil echt niet dat mijn visum geweigerd wordt, en ik wil gewoon eerlijk antwoord geven, maar ik weet dus niet wat het goede antwoord op deze vraag is.

Kunnen jullie wellicht helpen?
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door Old Faithful »

Welkom op het forum. :hello2:

Nee ik kan je niet helpen, althans niet op een manier waarop jij hoopt. :wink: Ik ben ook geen deskundige op dit gebied.
Ik denk wel dat het weinig zin heeft je druk te maken. Het verleden - de wijzigingen - kun je toch niet meer ongedaan maken. Ik zie ook niet wat je verder vóór het interview zou kunnen ondernemen. Ik zou vol zelfvertrouwen naar dat interview gaan en daar desgevraagd rustig uitleggen dat je een eerlijke vergissing hebt begaan, zo onlogisch vind ik het verhaal niet. Eventueel zou je een uitgeprint e-ticket van je vader als bewijs mee kunnen nemen.
Misschien trekt mijn bericht de aandacht van iemand anders, die je wel nog een goed advies kan geven. Ik wens je in ieder geval veel succes.
Groet,

Old Faithful
ducoquelicot
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jun 2018, 15:36
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door ducoquelicot »

Dank voor je reactie! Ik zal eens kijken of ik mijn vader zover kan bewegen om het ticket alvast te boeken zodat ik dat als bewijs mee kan nemen eventueel.

En nee, ik geloof ook niet dat ik veel meer kan doen - en druk maken heeft zeker geen zin. Goed punt. Dank!
Gebruikersavatar
MDeckers
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 okt 2014, 00:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door MDeckers »

Ik zie geen problemen. Mijn F-1 interview was erg vanzelfsprekend, daar hoef je je absoluut geen zorgen voor te maken.

Neem zoals eerder aangegeven voor de zekerheid de retour tickets (dus ook met terugreisdatum) van je vader mee, in het geval er vragen over komen (maar haal ze niet boven als er niet naar gevraagd wordt).

Je doet niets abnormaals of illegaals (of zelfs maar grijze zone), dus is er ook geen reden om je erin op te winden.

Vragen die ik kreeg is 'wat ga je studeren', 'wat studeer je nu', 'hoe passen die bij elkaar', 'hoe gaat dit je aan een job helpen in Belgie', 'wie betaald het gebeuren', ...

Het feit dat het mogelijk is om meerdere keren te submitten, is denk ik al wel een indicatie dat het niet meteen een probleem zal zijn.

Ik denk dat ze wel andere gevalletjes over de vloer krijgen.
ducoquelicot
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jun 2018, 15:36
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door ducoquelicot »

Thanks voor je reactie!

Ik ontdekte net ook nog een ander foutje dat ik heb gemaakt... Vij de vraag "who is paying for your trip" heb ik "self" ingevuld. Ik heb een beurs gekregen van Stanford, maar alle overige rekeningen zullen van mijn account gaan, maar mijn ouders gaan me wel maandelijks geld overmaken. Dat staat ook op mn I-20. En nu lees ik dus dat ik daar eigenlijk organization / other person had moeten invullen, omdat ik dus niet het grootste bedrag zelf betaal.

Gaat dit nog een probleem vormen?
Gebruikersavatar
MDeckers
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 okt 2014, 00:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door MDeckers »

Ik denk niet dat ik de juiste kennis / ervaring heb om hierover te beoordelen. Ik DENK (nadruk DENK, niet WEET) dat als alles uiteindelijk vanaf jouw rekening komt het technisch gezien niet fout is. Ik had geen beurs.
Misschien eens handig om contact op te nemen met de ambassade zelf?

Of stel de vraag eens aan je contactpersoon bij Stanford, ik ben vrijwel zeker dat zij hopen ervaring hebben met het invullen van dat formulier.
ducoquelicot
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jun 2018, 15:36
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door ducoquelicot »

Yes, behalve dat het consulaat niet te bellen of te mailen is voor non-immigrant visa. Wel een contactformulier, maar dat werkt niet - ik heb het al een paar keer ingevuld maar ik krijg geen reactie, terwijl ze binnen 2 werkdagen zouden moeten reageren.

Qua contactpersoon bij Stanford: ik kan er inderdaad wel even een mailtje aan wijden, weet niet of het wat oplevert maar wie weet :)
gastxyz

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door gastxyz »

Mailtje? Waarom bel je niet even? Weet je meteen of het wat oplevert.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door babarage »

Ik neem aan dat je bekend bent met het bureau voor buitenlandse studenten van stanford? Ik verwacht dat die je wel kunnen helpen want hebben over het algemeen veel verstand van visa en hoe alles in te vullen. Toen ik 20+ jaar geleden stage liep bij dat bureau van een kleine universiteit in Amerika konden we die formulieren zowat dromen.

https://bechtel.stanford.edu
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
ducoquelicot
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jun 2018, 15:36
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door ducoquelicot »

Dank voor de reacties! Ja, mailtje, want er staan geen contactgegevens van het Bechtel Center op de website van Stanford (@ hierboven, ja ik ken het inderdaad :)). Maar ze gaven geen reactie, althans niet tijdig.

Hoe dan ook, ik had vanochtend het interview en het was een piece of cake. Druk gemaakt om niks, maar voor andere mensen die wellicht met hetzelfde probleem kampen als ik toch even kort mijn visum-interview-transcript:

VO: "So, do I say your name like this or like that?"
Ik: "Like this. You said it right."
VO: "Ok. So, what do we have here. I see you're going to Stanford!"
Ik: "Yes"
VO: "Then you must be pretty smart."
Ik: "I pretend to be" (glimlach)
VO: "Haha, okay. So you're going for a Master's?"
Ik: "Yes"
VO: "Well, you baseball team will not be the same as mine."
Ik: (glimlach)
VO: "And why do you want to focus on communication?"
Ik: "I have wanted to become a journalist for a long time, I'm actually working as one, but I never had formal training."
VO: "Okay. And where do you work? "
IK: "I work as a freelancer."
VO: "And for which papers do you work?"
Ik: "De Groene Amsterdammer, Het Parool, De Volkskrant..."
VO: "Okay, let me check. When I first came here, I read this book by... I don't know the name of the author..." (klikt wat rond op de pc) "It was about the Netherlands during the occupation in the second world war, and about Indonesia, and how newspapers reacted to that." (klik nog wat rond)
Ik: "Oh, please do recommend!"
VO: (schrijft informatie op post-it) "Here it is. It's by this and that author, and I think you'll find it pretty interesting. I know I did."
(schuift post-it door het luikje)
Ik: "Thanks!"
VO: "Allright, you have a nice time at Stanford. Visa is approved."

Kortom, geen vragen over meerdere DS160 formulieren, geen vragen over financials... meer een leuk gesprekje dan iets anders.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door Dutchess »

Fijn dat het zo makkelijk ging! Dat zal een opluchting zijn. Enne, ik ben ook wel geïnteresseerd in dat boek - zou je de titel en auteur misschien even door willen geven?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
ducoquelicot
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jun 2018, 15:36
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door ducoquelicot »

Zeker! Ik heb de post-it nu niet bij me - ben op kantoor - maar ik zet het hier zodra ik weer bij m'n spullen ben.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door SemJes »

Wat fijn zeg! Zo zie je maar weer dat in de meeste gevallen zo'n interview eigenlijk meer een formaliteit is. Heel veel plezier op Stanford, congrats!
Gebruikersavatar
MDeckers
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 okt 2014, 00:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door MDeckers »

Top! De interviews zijn vaak een groot stresspunt omdat je absoluut niet weet wat te verwachten (zeker de eerste keer niet), maar als je intenties goed zijn en een beetje bewust bent bezig geweest met de voorbereiding gaat ze meestal vlot en zonder problemen!

Veel plezier in Stanford! Net als degene die je interviewde delen wij ook onze sportsteams niet (Heb zelf een kort tijdje aan Berkeley gestudeerd, die twee universiteiten hebben al een tijd een redelijk sterke rivaliteit :D )
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door Old Faithful »

Gefeliciteerd en succes met je studie. :thumbup:
Groet,

Old Faithful
ducoquelicot
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jun 2018, 15:36
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: F-1 visum DS-160 / travel companion

Bericht door ducoquelicot »

Heel erg bedankt voor de beste wensen iedereen!

@hierboven, nog de link van het boek dat me is aanbevolen: https://www.bol.com/nl/f/visions-of-emp ... /39685294/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer