Greencard loterij opleidingseisen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Sjonmans
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2018, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 1

Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door Sjonmans »

Hallo allen,

Ik kan helaas mijn oude account niet meer terug vinden, dus even een nieuw account aangemaakt,

Samen met mijn vrouw (en 2 kinderen) overwegen wij emigratie naar de VS. Vele mogelijkheden vallen af dus dan blijft over: De Greencard loterij.
De meeste eisen voldoe ik wel, echter kom ik op twee punten toch in twijfel.

Opleiding en gezondheid.

Opleiding:
Uiteraard basisschool (telt als 6 jaar)
Middelbare school (MBO, 4 jaar)
Vervolgopleiding ICT (3 jaar, 1 jaar over gedaan dus 2) en niet afgerond. Ik kom dus aan 12 jaar opleiding maar de laatste opleiding niet afgerond.
Nu twijfel ik, moet hier dan relevante werkervaring bij zitten? Want na mijn opleiding ben ik een hele andere kant op gegaan (Rij-instructeur, opleiding van ong. een jaar en succesvol afgerond) met een paar jaar werkervaring. Dat is inmiddels 10 jaar geleden en tegenwoordig werkzaam als projectmanager in de web development wereld.

Zou bovenstaand een probleem geven bij de procedure? Mijn vrouw komt aan de 13 jaar opleiding inclusief behalen diploma's.

Gezondheid:
Ik heb overgewicht. Verder ben ik kerngezond (recentelijk nog een check gehad, inclusief bloed e.d.). Het is puur en alleen dat ik een redelijk aantal kilo's zwaarder ben. Zou dit problemen kunnen geven bij de gezondheidscheck? Let wel, ik kan gewoon alles doen inclusief klimmen, fietsen, lopen, rennen etc, geen handicap en ben van mijzelf redelijk sportief. Ben ook alleen een fan van (te veel) eten.

Graag jullie visie of het uiteindelijk zin gaat hebben om mijn aanvraag in te dienen voor de komende loterij. Ondanks al het lezen kom ik er niet uit.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door Disney-Golf »

De opleiding en werkervaring zijn bij de green card lottery van ondergeschikt belang.
Je krijgt daarmee het recht om te wonen EN werken in de U.S.A.
Er is geen verplichting om zelf te werken of werk te verschaffen zoals bij visa's.
Je overgewicht gaat m.i. geen probleem geven anders moeten ze de helft van alle Amerikanen gaan buiten zetten... :D
Grapje! Wat ze wel nazien is of je geen overdraagbare ziektes hebt of een aandoening waarvan je vanaf dag 1 hun sociaal systeem gaat belasten.
Maar voor dat je je daar zorgen voor gaat maken zou ik al eerst eens trachten de green card te winnen... Veel succes alvast!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door Nagini »

Hallo, dit is in andere topics op dit forum ook al een keer besproken. Op dit topic wordt iemand vermeld waarvan de vmbo diploma niet telde: viewtopic.php?f=12&t=36535&start=20, maar de werkervaring maakte het ruim goed. Ik denk dat dit in jouw geval ook goed komt, omdat de alternatieve eis voor de highschool diploma "The applicant must have worked in one of the following occupations for at least two years within the last five years." is. Op travel.state.gov staat het volgende over de diploma eis voor het meedoen aan de diversity lottery: "Work Experience: If you are qualifying with work experience, you must have two years of experience in the last five years, in an occupation which, by U.S. Department of Labor definitions, requires at least two years of training or experience that is designated as Job Zone 4 or 5, classified in a Specific Vocational Preparation (SVP) rating of 7.0 or higher." Op http://www.onetonline.org kun je de Specific Vocational Preparation (SVP) rating van beroepen vinden die ze gebruiken om te bepalen of een functie in aanmerking komt voor die regeling, en '15-1199.09 - Information Technology Project Managers' (dat lijkt mij wat u doet naar uw beschrijving, maar het lijkt me goed om dat nog even te controleren) heeft een SVP van 7, en is dus geldig mits je aan die 2 jaar werk in de laatste 5 jaar eis voldoet.

Voor de gezondheidseisen kijken ze naar mijn weten vooral naar besmettelijke ziekten, met name SOA's (aids en syphillis) en tuberculose, wat in Nederland eigenlijk niet voorkomt. Daar zijn respectievelijk de bloedtest en de X-ray voor die je moet laten afnemen.
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door sundaysue »

Voor de gezondheidseisen kijken ze naar mijn weten vooral naar besmettelijke ziekten, met name SOA's (aids en syphillis) en tuberculose, wat in Nederland eigenlijk niet voorkomt. Daar zijn respectievelijk de bloedtest en de X-ray voor die je moet laten afnemen.
Ze keken voorheen alleen maar naar syphillis (nemen bloed af). Sinds oktober 2016 mag je in een potje plassen voor gonorrhea maar HIV/AIDS kijken ze niet (meer) naar. Geen officiele reden meer om iemand een visa te weigeren.

TB is overigens nog steeds een wereldwijd 'probleem', ook in Nederland maar dat is niet zo algemeen bekend. Zo waren mijn vader, moeder, zusje en ik besmet in de jaren 90. Mocht je overigens ooit besmet zijn geweest met de bacterie of infectie (mijn vader had bv de ziekte, overdraagbaar, symptomen, ziek voelend waarin ik de infectie had, niet overdraagbaar, alleen traceerbaar via mantoux), dan kan je altijd een PM shooten hoe dat met medisch examen te werk gaat.

Overgewicht is geen probleem. Hoewel Dhr Schulte (medische doc) je weegt en meet, is er geen probleem als je overgewicht hebt. Hij zal hooguit adviseren om een beetje erop te letten!
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Sjonmans
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2018, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door Sjonmans »

@Disney-Golf, Thanks! Ik dacht ergens te lezen dat je werk en/of opleidingsniveau moet hebben of een X aantal jaren werkervaring. Toch verkeerd gelezen. Goed dat ik het navraag.
Het gaat om de toelatingseisen he, dus dat die dikke Amerikanen daar zitten, tja.. Misschien heb ik inmiddels mijn afvalpogingen opgegeven en wil ik gewoon slanker lijken tussen de rest ;-)

@Nagini, ik heb behoorlijk wat gezocht maar ik kon niet een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag. Het topic wat jij aangeeft ben ik overigens niet tegen gekomen.
Alhoewel ik nog veel tegenstrijdigheden lees weet ik nu wel dat ik veilig zit als ik 2 jaar werkervaring heb als projectmanager. Dat betekend nog even wachten met meedoen dus. De vereiste 2 jaar heb ik nog niet. Ik neem aan dat de 2 jaar werkervaring moet zijn dat je op gesprek komt?

@Sundaysue, Tja, ik heb vaker gehoord dat ik er op moet letten... ;). Ja knikken en weer mijn best doen.

Thanks allen! Ik weet dat ik even geduld moet hebben.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door Nagini »

Om mee te kunnen doen met de DV 2020 moet je dus inderdaad in de afgelopen 5 jaar in ieder geval twee jaar als projectmanager gewerkt hebben. Ik weet niet zeker wanneer je die 2 jaar moet hebben, het veiligst zou zijn 2 jaar ervaring bij inschrijven voor de DV 2020, dus in oktober 2018 minstens twee jaar ervaring als projectmanager. Het is namelijk een eis voor het meedoen aan de DV2020, dus officieel is het advies dat je niet moet inschrijven als je niet aan de eisen voldoet. Je hoeft het naar mijn weten niet aan te geven in je inschrijving (ze vragen wel naar je opleidings niveau, maar dat is niet voor eligability...meer voor eigen statistieken?), dus je zou ook kunnen meedoen als je rond mei 2019 2 jaar werkervaring op dat niveau hebt, omdat je dan zeker voor je gesprek aan die eis voldoet (met een heel laag nummer zou je dus in de zomer 2019 al aan de beurt zijn voor een gesprek).
Als je in de afgelopen vijf jaar nog als iets anders werkzaam bent geweest, kun je dat ook checken of dat boven die SVP van 7 valt (rijinstructeur is dat geloof ik niet), want het gaat namelijk niet om één baan twee jaar doen, maar meer 'in de afgelopen 5 jaar in totaal 2 jaar een baan/banen van boven SVP 7 hebben gehad'

Wat je wel kunt doen is dat je vrouw dit jaar meedoet (zij voldoet immers aan die eis) en aangeeft dat zij met haar man wil emigreren. Jij hoeft dan niet aan de opleidingseis te voldoen. Volgend jaar zouden jullie allebei mee kunnen doen als je dan aan de opleidingseis voldoet.

misschien nuttig van Brit simon over de werkervaring: http://britsimonsays.com/education-or-w ... v-lottery/

@sundaysue Tuberculose komt in nederland vooral voor bij immigranten en bij mensen die in risicogebieden zijn geweest. Minder dan 1000 gevallen in NL op jaarbasis waarvan meestal meer dan de helft bij mensen die niet in NL zijn geboren, dat vind ik nog steeds vrij zeldzaam. Maar je hebt gelijk, het komt wel voor.
Sjonmans
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2018, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door Sjonmans »

@Nagini,

Bedankt. Het is wel goed om een stukje 'ruimte' over te laten zoals je aangeeft. Het gaat een inschrijving worden in 2019. Toch nog even de wens minimaal 1 jaar uitstellen. Ik moet nog even uitzoeken over mijn vorige baan of dit een score van 7.0 of hoger heeft, maar als ik het zo snel zie hoef ik mij hier geen zorgen over te maken.

Bedankt! Mogelijk schrijft mijn vrouw dit jaar in, en anders samen volgend jaar. Hoe dan ook hebben we geen haast!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door hemmie »

Jij hebt misschien geen haast, maar het is goed mogelijk dat de dv-lottery binnen niet al te lange tijd afgeschaft wordt. Het is dus maar afwachten of je volgend jaar de mogelijkheid nog hebt om je in te schrijven.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door Nagini »

Verder is de kans om te winnen erg klein, 1-2%. Dus de kans dat je het eerste jaar wint is niet zo groot... Daarom doen de meeste stellen twee keer mee, dus elk één entry in de DV lottery. Mocht een van de twee dan gekozen worden dan kom je allebei in aanmerking voor een visa, dus je kans is twee keer zo groot. Als je vrouw dus meedoet kom je als spouse ook onder dezelfde inschrijving in aanmerking voor een visa mocht zij winnen, het is niet zo dat je dan later moet nareizen ofzo.
Sjonmans
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2018, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door Sjonmans »

Ik snap het, alleen is het ook niet dat we op dit moment de grote eis hebben om te gaan. Het is ook niet 100% maar om de eerste stappen vast te zetten (weten of het mogelijk is) zijn we nu verder.

Uiteindelijk heb ik ook al rond gezocht en genoeg bedrijven die vestigingen in Amerika hebben + projectmanagers zoeken. Indien de GC Lotery afgeschaft gaat worden zal dat de weg worden (denk ik). We gaan het de komende jaren zien, we weten dat het mogelijk is dus de toekomst is weer een stap dichterbij.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door Wanderlust »

Ik zou het inderdaad gewoon proberen, zonder er al te veel op te rekenen dat je erbij zit. Dit voor je eigen bestwil om teleurstelling te voorkomen. De DV is een mooie manier om naar de VS te mogen emigreren maar de kansen blijven heel klein en liggen eigenlijk helemaal niet in jouw handen. Mocht je middels je werk mogelijkheden hebben is dat m.i. vele malen eenvoudiger: ik ben zelf ook bezig met L1 en doe als bijzaak nog wel mee met de DV (als-ie volgend jaar nog bestaat that is).
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door sundaysue »

Nagini schreef:@sundaysue Tuberculose komt in nederland vooral voor bij immigranten en bij mensen die in risicogebieden zijn geweest. Minder dan 1000 gevallen in NL op jaarbasis waarvan meestal meer dan de helft bij mensen die niet in NL zijn geboren, dat vind ik nog steeds vrij zeldzaam. Maar je hebt gelijk, het komt wel voor.

Ik geef je ook geen ongelijk hoor! Het is idd niet meer dan 1000 gevallen per jaar, maar zolang het overdraagbaar is, Nederlander of niet, kan je nog steeds via het kortste kuchje besmet raken. Wij zijn gewoon oer-Hollands, toen-wonend in een oud ons-kent-ons boerendorp nabij Gouda en op een of andere wijze zijn we toch alle vier besmet geraakt. Gebeurt niet vaak, maar het gebeurt!
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Sjonmans
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2018, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door Sjonmans »

Wanderlust schreef:Ik zou het inderdaad gewoon proberen, zonder er al te veel op te rekenen dat je erbij zit. Dit voor je eigen bestwil om teleurstelling te voorkomen. De DV is een mooie manier om naar de VS te mogen emigreren maar de kansen blijven heel klein en liggen eigenlijk helemaal niet in jouw handen. Mocht je middels je werk mogelijkheden hebben is dat m.i. vele malen eenvoudiger: ik ben zelf ook bezig met L1 en doe als bijzaak nog wel mee met de DV (als-ie volgend jaar nog bestaat that is).
Nou ik wacht nog even. Zolang ik weet dat ik zelf niet aan de eisen voldoe heeft het hoe dan ook geen zin. Dan is het JUIST teleurstellend als je er wel bij zit. Zodra we wel voldoen gaan we gewoon beide inschrijven, mijn vrouw bij de eerstvolgende alvast. We gaan het zien!
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Greencard loterij opleidingseisen

Bericht door Wanderlust »

Ik doelde meer op meedoen in het algemeen dan komend jaar meedoen. Excuus voor de onduidelijkheid.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer