Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Suzanne1978
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2008, 18:52

Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door Suzanne1978 »

Hoi allemaal!

Wij gaan in augustus/september naar Alaska. We gaan een prachtige cruise maken daarna verlengen we nog een klein weekje vanuit Seward om wat meer van het binnenland te zien. We gaan van Seward naar Anchorage (in Seward zijn alleen peperdure huurauto's beschikbaar, eerst naar Anchorage en daar een auto huren is veel goedkoper) en van Anchorage naar Denali. Na Denali (twee dagen later) rijden we door naar Fairbanks, in de hoop dat we het noorderlicht zullen zien en dan moeten we helaas alweer richting Anchorage. In één keer terugrijden vanuit Fairbanks vind ik te veel voor één dag, dus we zoeken een leuke tussenstop. We kunnen ter plekke niet heel veel doen, dus een leuk plaatsje met een museum en een kroegje zou prima zijn. Of juist een mooie lodge om nog een laatste keer van de natuur te genieten. Glenallen lijkt erg leuk. Maar suggesties zijn welkom! Bedankt alvast!

Groeten,
Suzanne
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door Hans B »

Ik zou zo gauw niks anders weten dan Talkeetna.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4239
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door ingrid14 »

Vooreerst, om noorderlicht te zien ben je misschien nog te vroeg.
Maar moest er toch noorderlicht te zien zijn dan is het ook lager te zien dan Fairbanks.

Als ik het goed begrijp willen jullie langs de 3 George Parks Highway van Anchorage naar Denali en dan verder naar Fairbanks. Terug dan via de 2 Richardson Highway tot Glennallen en dan via de 1 Glenn Highway terug naar Anchorage.

Glennallen lijkt dan een logische stop maar er is niet bijzonder veel te zien/doen daar. Ik vond het er niet gezellig uitzien.
Ik denk wel dat je daar een leuke lodge kan vinden.
Tussen Fairbanks en Glennallen : op bezoek bij Santa Claus in North Pole, Big Delta State Historic Park met Rika's Roadhouse (klein museum)

Als je gewoon via de 3 terug naar Anchorage gaat, kan ik ook Talkeetna aanbevelen. Gezellig oud dorpje met restaurantjes en pubs en museum(pje).

Wel checken vooraf wanneer ze sluiten want erg veel sluit rond 15.09.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door Hans B »

ingrid14 schreef: Wel checken vooraf wanneer ze sluiten want erg veel sluit rond 15.09.
Datum of Tijd :wink:
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4239
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door ingrid14 »

Sorry, datum. Uur zou wat vroeg zijn :lol:

Dus : veel sluit rond 15 september

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door Hans B »

Wij maken eind mei ook de cruise van VAncouver naar Whittier.
Daarna hebben we nog 6 dagen Alaska.
Even wat herinneeringen opsnuiven (zijn er in 2007 ook geweest).
Wij maken een klein rondje:
Anchorage - Denali - Fairbanks - Delta - Glenallen - Anchorage
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door babarage »

kwa lodge kun je denken aan de Copper River Princess Wilderness Lodge. Het is een complex met een aantal gebouwen, niet vanuit alle kamers heb je prachtig uitzicht maar vanuit de lobby in de main lodge wel. Daar kun je ook heerlijk zitten. Wij vonden het een aangenaam verblijf. We reden vanuit daar naar Fairbanks. Mooie dag rijden. We stopten onder andere voor een lunch bij het al genoemde Rika’s roadhouse (aanrader, leuk loopje en best lekker eten, eenvoudig doch voedzaam), een parking waar je prachtig uitzicht had op zalmen in de rivier, we stopten voor gletsjers, de kerstman bij de north pole (hij was er niet maar de winkel was zeker grapvol) en kwamen zo in de loop van de dag aan in Fairbanks. Zou voor jullie dus precies andersom zijn. Wij vonden het in ieder geval een mooie rit.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door Marco en Cindy »

Wij gaan in juni naar Alaska en hebben even overwogen om bij Lake Louise te overnachten. Lake Louise ligt langs de Glennallen Highway. Daar liggen ook enkele lodges met mooie uitzichten. Langs de Glennallen Highway zou je dan tijdens je rit naar Anchorage Matanuska Glacier Park nog kunnen bezoeken. Glennallen zelf lijkt ons inderdaad erg weinig aan, daar zou ik dus alleen doorheen rijden en niet overnachten.
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
Suzanne1978
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2008, 18:52

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door Suzanne1978 »

Bedankt voor het meedenken. We hebben het idee van een rondje laten varen. Het bleek onmogelijk (lees: onbetaalbaar) om in Seward een auto te huren. We gaan dus eerst naar Anchorage om de auto op te halen en boodschappen te doen, dan vier dagen naar Denali waar we een huis hebben gehuurd.Een gehaast rondje of ruim de tijd in Denali was uiteindelijk toch een makkelijke keuze :-) Dan dezelfde route terug waarbij we nog twee dagen moeten invullen tussen Healy en Anchorage. Talkeetna klinkt erg leuk, maar of het leuk genoeg is om te overnachten... Nou ja, we hebben nog even tijd.

Groeten,
Suzanne
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door Marco en Cindy »

Ik heb net de eerste (ruwe) versie van ons Roadbook af. Dag 18 en 19 rijden wij van Denali naar Anchorage. Onderweg is wel e.a. te zien en te doen hoor: http://www.marcobos.eu/alaska-2018-roadbook/
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijkv)

Bericht door babarage »

Marco, ik zie dat jullie aardig wat tijd in Fairbanks hebben. Als jullie enige interesse hebben in sledehonden / iditarod (zie ook in Wasila de Iditarod hq bij de opties staan) mag ik dan Black Spruce dog sledding aanraden om te bezoeken? Deze kennel ligt een klein uurtje buiten de stad in de bergen, mooie rit, en je kunt daar in een kleine groep van maximaal 5 man kennis maken met het fenomeen hondensledewedstrijden. Hoe werkt dat nou allemaal, hoe zit het met die honden etc etc. Up close and personal. Je maakt kennis met de honden en zo, moet je niet bang wezen want ze knuffelen graag ;). Een hoogtepunt van onze reis!
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door babarage »

Ik zat vandaag met mijn in Alaska gekochte Ulu mes mn groente te snijden en dacht aan de Alaska gangers in de groep. Als je een leuk én nuttig souvenir zoekt. Een ulu mes is een mes dat door de native Alaskans gebruikt werd. Of wordt want viel me op dat in de tv serie life below zero een mevrouw het ding ook dagelijks gebruikt en ik gok dat ze niet de enige is. Het is een verrekte handig ding. Half rond mes met een handvat bovenop en heel erg scherp. Voor hakken van kruiden, snijden van groente, snijden van je pizza, als pastry cutter... handig dus.

In veel souvenir winkels te krijgen maar das Chinese meuk dat zou ik dan niet doen. Ik kocht de mijne in downtown Fairbanks, gemaakt in Alaska door de Ulu factory (we waren de eerste dag langs iets van de Ulu gereden geen idee toen wat het was als ik het geweten had...). Ik betaalde iets van 12 dollar. Das nou ook niet echt schokkend he :). Enfin, met een beer of eagle en Alaska op het houten handvat gegraveerd dus echt een herinnering. Hij staat hier voor het kijken en het grijpen.

kijk hier voor wat meer info
ik heb de Inupiat style birch handle variant.
Laatst gewijzigd door babarage op 04 jun 2018, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door Hans B »

Wij hebben ook zo'n mes. Gebruiken 'em niet staat als souvenir in de kast.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door Loek »

Wij hebben er ook een. Gebruik hem dagelijks om groenten mee te snjiden. Als je je ulu knife wilt sparen, kun je altijd een extra bestellen bij Amazon. Ze hebben ze daar van $15 tot $115. Een bijzonder fijn mes voor in de keuken.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door babarage »

Ja ik zag het. Als deze de geest zou geven bestel ik zo een andere denk ik want zo handig is tie! En dingen in de kast voor het bewonderen heb ik ook maar er bijna dagelijks mee werken en aan dat mooie Alaska denken vind ik nog leuker!
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Suzanne1978
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2008, 18:52

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door Suzanne1978 »

Geweldige tip! Ik ga voor een mes met een moose! Of toch een puffin?? :roll:
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Tussenstop tussen Fairbanks en Anchorage (oostelijk)

Bericht door jojostravelusa »

Ik zou voor de Moose gaan.
In het boek Het meisje zonder huid van Mads Peder Nordbo wordt de ulu (op Groenland in dit geval) voor heel andere activiteiten gebruikt. Spannend boek, maar niet voor mensen met een zwakke maag :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer