Verzekeringen en 12-persoonsbus huren B-rijbewijs.

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
yvonne m
Amerikafan
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 aug 2009, 07:45
Partner van: Richard
Aantal x V.S. bezocht: 6

Verzekeringen en 12-persoonsbus huren B-rijbewijs.

Bericht door yvonne m »

Hallo Forum,

Graag jullie advies over het volgende: zojuist een 12 p bus via Autoeuropgehuurd voor volgend jaar juli (je kan er tenslotte niet vroeg genoeg bij zijn). https://www.autoeurope.nl/car.cfm

Nu lees ik in de voucher de volgende tekst:

Uw autohuur is inclusief:


* Geldende lokale belasting(en) op de geldende tarieven.

* Afkoop Eigen Risico en Diefstalverzekering (LDW). * Additionele Wettelijke Aansprakelijkheid
Verzekering (ALI). * Belastingen en toeslagen.

* Schade aan banden en glas is gedekt via Auto Europe in de door u geboekte huurperiode. De
verhuurder zal indien er schade is, deze aan u doorbelasten. Auto Europe restitueert de schade
eerst na afloop van de huurperiode.

* Alleen de reparatiekosten tot een bedrag van EUR 800,- worden vergoed. Administratiekosten
aangaande de reparatie, afsleepkosten en toeslagen voor verloren huurdagen worden niet vergoed.


Vooral over de laatste * 800, maak ik me zorgen In theorie kunnen ze dus een oude bus meegegeven die na een paar km kapot is. Wij moeten dan dus boven de 800 aan rep kosten betalen. De telefoniste van Europcars vertelde me dat dit nog nooit was gebeurd en dat ze dit nooit doen. Heeft iemand hier ervaring mee? of tips??
Alvast bedankt voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door yvonne m op 29 mei 2018, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: verzekeringen

Bericht door Hockey »

Wat stond er in de vouchers van de andere keren dat je een auto huurde in de VS?

Als je de laatste opmerking aan de een-na-laatste refereert, dan het lijkt het te gaan om sleutel in auto laten zitten. Waar je altijd aanvullende verzekeringen voor krijgt aangesmeerd, maar je kan het ook lezen als "bij welke schade dan ook is slechts 800 euro gedekt". Boeking annuleren dan maar als dat kan.
Laatst gewijzigd door Hockey op 29 mei 2018, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: verzekeringen

Bericht door babarage »

De laatste opmerking vind ik wel apart. Als de auto kaduuk gaat dan zijn de kosten voor de verhuurder lijkt me. Ik zou ook verduidelijking, schriftelijk (e-mail) van autoeurope willen. Fijn dat het nooit gebeurt maar als het wel zo is ga ik toch niet voor de kosten opdraaien als huurder maar met zo’n voorwaarde kunnen ze het wel in je mik schuiven.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gast

Re: verzekeringen

Bericht door Gast »

Een 12 persoons bus waar TS het over heeft is wat anders dan een huurauto, dus ik kan me best voorstellen dat daarvoor andere voorwaarden gelden.

Als ik een kleine vrachtwagen (wat zo’n bus in principe is, want niet toegestaan om te rijden met rijbewijs B) huur snap ik wel dat daar andere voorwaarden aan verbonden zijn dan een normale personen auto.

Dit soort busjes worden veel verhuurd voor groeps vervoer (ik lees hier met name: vrienden groepen, party gangers en/of bachelor parties) en ik kan me daar bij voorstellen dat een verhuurder zijn risico’s wil afdekken door een max vergoeding te betalen voor schade.
yvonne m
Amerikafan
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 aug 2009, 07:45
Partner van: Richard
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: verzekeringen

Bericht door yvonne m »

Terpies: over uw opmerking omtrent het B-rijbewijs het volgende: in het verhuurcontract staat niets over een b-rijbewijs. Ook hierover heb ik telefonisch contact opgenomen met Autoeurope. Men gaf aan dat een normaal rijbewijs voldoende was. Men heeft de voorwaarden nagekeken, ook voor USA. Men gaf aan dat Autoeurope alleen maar auto 's verhuurd en geen vrachtwagens. Kan ik ergens terugvinden dat mijn man een speciaal rijbewijs nodig heeft? Want ik schrik hier toch wel een beetje van.
Gast

Re: verzekeringen

Bericht door Gast »

Dit staat in NL op de site van de Rijksoverheid:
Wie een bus wil besturen met meer dan 8 zitplaatsen (exclusief de chauffeur), heeft een busrijbewijs nodig. Het D-rijbewijs is het 'gewone' busrijbewijs. Speciaal voor chauffeurs van kleinere bussen (maximaal 16 zitplaatsen) is het D1-rijbewijs ingevoerd.
Ik heb geen idee of in de US andere regels gelden, maar volgens mij is een rijbewijs B niet voldoende. Ik zou dit zeker eens navragen, want je wilt zeker niet voor verrassingen komen te staan als er iets gebeurt.
yvonne m
Amerikafan
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 aug 2009, 07:45
Partner van: Richard
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: verzekeringen en 12 persoonbus huren b-rijbewijs

Bericht door yvonne m »

Terpies: ik ben druk aan het Googlen en kom zulke tegenstrijdige berichten tegen, dat ik het niet meer weet. Heb de naam van de topic gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch Dunes
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 feb 2015, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Verzekeringen en 12-persoonsbus huren B-rijbewijs.

Bericht door Dutch Dunes »

Dit vond ik na even gegoogled te hebben:

https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... inbegrepen

Dirk
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Verzekeringen en 12-persoonsbus huren B-rijbewijs.

Bericht door sanook »

Beetje schemergebied is dit volgens mij, wat ook geldt voor (bepaalde) campers. Ik heb wel eens gelezen dat de verhuurders daar speciale afspraken voor gemaakt hebben met de verzekeraars. Maar of dit allemaal legaal is en ook daadwerkelijk safe is ?
Ik zou dit in ieder geval wel goed uitzoeken want in de basis mag je zo'n bus gewoon niet besturen met je B rijbewijs.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Verzekeringen en 12-persoonsbus huren B-rijbewijs.

Bericht door Inges »

Ik heb in Canada een 12 persoon bus gereden met een B rijbewijs. Was geen enkel probleem volgens de balie medewerkster. In Canada (en de US) mag je met ons B-rijbewijs in een huur camper of busje rijden. Niet in een vrachtwagen of een personenbus zoals een schoolbus. Maar wel in een gewoon busje.

Let wel op. Je kunt de banken in veel gevallen niet inklappen dus je denkt veel ruimte te hebben maar wij waren met 8 personen in een 12 persoons busje toch wel behoorlijk aan het goochelen met alle bagage iedere dag.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Verzekeringen en 12-persoonsbus huren B-rijbewijs.

Bericht door sanook »

Het B rijbewijs is maar geldig voor het besturen van een voertuig voor max 8 personen (excl bestuurder). Het meekrijgen van een busje voor 12 personen zal meestal geen probleem zijn.
Problemen kunnen ontstaan wanneer je schade/letsel veroorzaakt want dan ben je mogelijk niet verzekerd. Als een verzekeringsmaatschappij uit moet keren zullen ze alles controleren om niet uit te hoeven betalen, en als blijkt dat jij geen geldig rijbewijs hebt voor het betreffende voertuig dan is de kans groot dat je de sjaak bent.
Maar volgens mij zijn er voor (bepaalde) campers afspraken tussen verhuurbedrijven/verzekeraars voor dit soort gevallen (want een camper kan ook te groot/zwaar zijn voor een B-rijbewijs). Dus daarom is het van belang om dit van te voren god uit te zoeken zodat je geen risico loopt als je de weg op gaat. Naast het verzekerings gedeelte heb je ook nog het wettelijke gedeelte maar ik heb geen idee hoe dat precies zit. Verhuurbedrijven maakt dat allemaal niet veel uit, die verhuren wel als jij ze maar betaalt !
yvonne m
Amerikafan
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 aug 2009, 07:45
Partner van: Richard
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Verzekeringen en 12-persoonsbus huren B-rijbewijs.

Bericht door yvonne m »

Vanmorgen contact gehad met de ANWB. Deze bevestigde het verhaal dat je niet met een B rijbewijs meer dan 9 personen mag vervoeren. Daarna contact opgenomen met Autoeurope. Uiteindelijk een Nederlandse meneer (zat in Lissabon) aan de telefoon gekregen. Hij bevestigde het verhaal van de ANWB en excuseerde zich voor zijn collega van gisteravond. Boeking omgezet in een Ford Esplorer 7 pax. We gaan ons nog beraden of we wellicht toch 2 kleintjes nemen omdat we bang zijn dat het hele bubs er niet in past. We hebben nog de tijd. Dank je wel voor jullie adviezen en het waarschuwen voor de 12 p bus. Was er in het begin niet blij mee, maar ik moet er ook niet aan denken dat er iets gebeurt zou zijn :( . Waardevol forum :clap:
Gast

Re: Verzekeringen en 12-persoonsbus huren B-rijbewijs.

Bericht door Gast »

Graag gedaan :thumbup: :thumbup: better safe than sorry!
yvonne m
Amerikafan
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 aug 2009, 07:45
Partner van: Richard
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Verzekeringen en 12-persoonsbus huren B-rijbewijs.

Bericht door yvonne m »

zo is dat Terpies :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer