Pensioen Belg

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Yepke
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2018, 14:00
Aantal x V.S. bezocht: 3

Pensioen Belg

Bericht door Yepke »

Hey, even een vraagje .. Stel, al het paperwork en dergelijke is reeds in orde om te emigreren naar Amerika. Dus ik zou American citizan worden en als getrouwd zijnde daar wonen, alsook adres daar en werken natuurlijk. Kortom, een leven opstarten daar. Aangezien ik reeds wat jaartjes gewerkt heb hier in België heb ik dan nog recht op mijn pensioen bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd ? Of zijn al die vele jaren (34 !) dan voor niks geweest met afdragen hier van mijn loon ? Alvast bedankt voor de waardevolle info mensen :thumbup:
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Pensioen Belg

Bericht door Bennogr »

Ik weet niet hoe het in Belgie geregeld is, maar in Nederland is je overheidspensioen (AOW) gebaseerd op hoeveel jaar je in Nederland als inwoner ingeschreven bent geweest. Als je 50 jaar voor je pensioensleeftijd in Nederland gewoond hebt (dus niet noozakelijkerwijs gewerkt), krijg je 100 procent van de AOW. Voor elk jaar minder dan 50 jaar wordt dat met 2 procent verlaagd. Je krijgt dat overheidspensioen ongeacht of je (nog) Nederlander bent.

Ik zou navragen wat de regels precies zijn in Belgie.

Pensioenen van werkgevers hebben waarschijnlijk hun eigen regels. Wellicht kun je dat geld laten staan in Belgie of overhevelen naar de VS (bij voorkeur in een belastingvoordelige rekening, een IRA of 401k of zoiets).

Overigens: het Amerikaanse social security pensioen is gebaseerd op hoeveel (of hoe weinig) je verdiend hebt. En je moet minstens 10 jaar in de VS betaald hebben. De Nederlandse AOW is een vast bedrag (dat af en toe wordt bijgesteld) en heeft dus niet met verdiensten te maken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gast

Re: Pensioen Belg

Bericht door Gast »

Je kan perfect zien hoeveel je opgebouwd hebt op https://mypension.onprvp.fgov.be/nl/myp ... fault.aspx
Zowel legaal als extralegaal
Anneke66
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 mei 2016, 21:32
Locatie: Orlando

Re: Pensioen Belg

Bericht door Anneke66 »

heb ik dan nog recht op mijn pensioen bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd ?
Ja toch wel; als Belg zijnde heb je wereldwijd recht op je pensioen waarvoor je afgedragen hebt. Je kan perfect dat pensioen laten storten op een Belgische bankrekening en zelf transfereren naar een Amerikaanse bankrekening. Je kan zonder probleem Amerikaanse nationaliteit aannemen, maar je Belgische nationaliteit mag je niet opgeven, anders verlies je je pensioenrechten. Dit is info uit eigen ervaring. Bij nog vragen, stuur me gerust een PM.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer