Bearspray - waar kopen ?

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Uutje
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 aug 2015, 14:20
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bearspray - waar kopen ?

Bericht door Uutje »

Aangezien we dit jaar in CAN en USA door 'bear-country' reizen en verschillende parken aandoen, is bearspray wel 'handig' om bij je te hebben voor het geval dat.
Enig idee waar (welke winkels verkopen het) we dat het beste kunnen aanschaffen (is het overal 'vrij' verkrijgbaar ?)
We beginnen onze trip met 3 dagen Calgary. Zouden we het daar kunnen kopen ? Daarna gaan we de natuur in.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door Mrvanilla »

Vrijwel elk National Park waar beren actief zijn verkoopt bear spray bij de gift shops van het park.
Groetjes,
Daniel
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door jan_nl »

Denk er aan dat bearspray in Californie (oa Yosemite) niet is toegestaan.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door sanook »

jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door jan_nl »

Ook youtube is verhelderend.
Als je in een situatie komt waar je die spray moet gebruiken....moet binnen 20meter van die beer. Uiteindelijk is die spray niet heel veel meer dan een soort pepperspray.

Beter de andere voorzorgsmaatregelen in acht nemen.

En als in de beer gebieden niet gaat hiken vraag ik me af of die spray wel noodzakelijk is.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door Felicitas »

Je kunt het kopen in een outdoorwinkel zoals Mountain Equipment Co-op in Calgary.
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door jan_nl »

In sommige parken kun je trouwens ook huren.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door Ruud2004 »

Of bij Canadian Tyre. Verkoop alleen met registratie.

http://www.canadiantire.ca/en/pdp/bear- ... 4091p.html
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Erik88
Amerikafan
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 sep 2014, 12:17
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door Erik88 »

jan_nl schreef:Ook youtube is verhelderend.
Als je in een situatie komt waar je die spray moet gebruiken....moet binnen 20meter van die beer. Uiteindelijk is die spray niet heel veel meer dan een soort pepperspray.

Beter de andere voorzorgsmaatregelen in acht nemen.

En als in de beer gebieden niet gaat hiken vraag ik me af of die spray wel noodzakelijk is.
Bearspray schijnt 40 meter ver te komen, pepperspray zo'n 10 meter.
Wij kochten pepperspray om twee redenen:
1. Het is 4-5 keer goedkoper dan bearspray
2. Het is een 3x zo kleine canister en dus gewoon in je broekzak mee te nemen (bearspray schijn je aan je riem of rugzak te kunnen bevestigen)
2019 Grand Tour Noordwest-Amerika CA MT NV OR UT WA WY
2018 Zuidwest-Canada AL BC
2015 Grand Tour West-Amerika AZ CA CO ID NV UT WY
2012 Chicago IL
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door jan_nl »

Op de youtube filmpjes wordt toch allemaal over 20 meter gesproken dacht ik. Lijkt me ook logischer....sprayen over 40 meter met een beetje wind...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door roelb »

Bear spray spuit je richting de grond op ongeveer 10-20 meter afstand, terwijl de beer minimaal zo'n 20 meter weg is, liefst verder.

Het idee is dat de beer, als hij je nadert, die wolk spray inloopt en daardoor omdraait.

Een busje pepperspray lijkt mij totaal ongeschikt voor beren. En het is in Canada hartstikke verboden.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door PSVwally »

Als je gewoon op de gebaande paden blijft in de parken en in groepen is bearspray niet persé nodig. Ga je in kleine groepjes echt wat verder dan de grote massa dan zou ik t zeker wel aanschaffen. Natuurlijk kunnen beren of bisons of ander wild ook op de ‘bekende’ drukke plekken komen, maar dan is het meer zorg het dier niet in het nauw te drijven
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door Ruud2004 »

Nog even over die pepperspray. Pepperspray geeft een korte "straal", welke je dan wel goed richten. Ik kan mij voorstellen dat je dat bij een aanstormende beer niet meer kan. Bear Spray geeft echt een wolk van dat goedje en reikt veel verder. Laat die pepperspray dus maar staan!

https://thriftyoutdoorsman.com/pepper-s ... ifference/
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door roelb »

PSVwally schreef:Als je gewoon op de gebaande paden blijft in de parken en in groepen is bearspray niet persé nodig.
De vraag is natuurlijk wat de gebaande paden zijn. Net even een stukje verder dan de boardwalk in Yellowstone op sommige plekken en je zit al direct op een trail waar je snel alleen kunt zijn. Maar het blijft inderdaad wel een investering. Als je geen bear spray hebt, koop dan in ieder geval een belletje om aan je tas te hangen. Bij iedere goede outdoorwinkel (in de USA) te koop, zoek/vraag naar een bear bell. En regelmatig een keer: "Hey bear!" roepen.
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door biebyip »

koop dan in ieder geval een belletje om aan je tas te hangen. Bij iedere goede outdoorwinkel (in de USA) te koop,
Nou, doe dat maar niet. We hebben al meerdere rangers gesproken die de bel een dinerbel noemen, om de beren te attenderen dat er eten aan kwam. En de beren die wij in Canada tegenkwamen reageerden er totaal niet op.

Wat wel; regelmatig ‘Hey bear’ roepen. Ook leuk als je dat uit gewoonte naderhand in een Nederlands bos doet;) En ook; Bij elkaar blijven. Eten goed wegstoppen. En overleg met de rangers in de nationale parken die je bezoekt. Wij kregen het advies om een luchthoorn (een flinke toeter) te kopen, omdat bearspray te veel oefening zou vragen. Of ze schatten ons als te langzaam om snel een spraycan te ontgrendelen, dat kan natuurlijk ook.
Uutje
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 aug 2015, 14:20
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door Uutje »

uiteraard gaan we ook hiken/wandelen en het is lastig vooraf te voorspellen of we daar maar met z'n 4-en lopen of met meerdere groepen. Vandaar mijn vraag mbt bearspray.
Alle do's en dont's mbt wildlife heb ik ook al gelezen dus die regels houden we ook in acht.
Iedereen bedankt voor het meedenken :thumbup:
mara25
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 nov 2009, 21:14

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door mara25 »

Mijn man ik hebben hebben ook getwijfeld vorig jaar of het nu wel of niet moest kopen. Uiteindelijk wel gekocht met het idee van 'Ik zou het mezelf nooit vergeten als ik hem ineens toch nodig zou hebben'

Gelukkig hebben we 'm niet nodig gehad, maar het idee dat we het bij hadden was toch wel fijn.
Uiteindelijk in de middle of nowhere ergens mij Moab die spray leeggespoten, mijn man wilde de bus namelijk graag mee naar huis als souvenir.
2010: Zuid West USA ( LA, Yoshua tree, GC, LV, Page, Bryce, Zion, DV, Yosemite, SF)
2011: Florida
2015: West USA (LV, Sequoia, Yosemite, DV, Zion, Bryce, Moab, MV, GC)
2017: West USA (RMNP, Estes, Yellowstone, GT, Zion, Moab)
Gebruikersavatar
Christian
Amerikakenner
Berichten: 848
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door Christian »

Wij zijn vorig jaar ook in beren gebied geweest en hadden ook berenspray bij.
Op de bekende trails kom je geen beren tegen. Beren weten ook dat daar regelmatig mensen zijn. Beren zijn niet geinteresseerd in mensen.
Ga je een langere hike doen dan de rest van de touristen, dan zou je er over kunnen denken. Je komt dan in rustiger gebied en is een kans dat je een beer tegen komt iets groter. Maar ook daar hebben wij geen beren gezien.
Beren zullen je alleen aanvallen als ze schrikken van jou of als jij te dicht in de buurt komt. Dit is allemaal makkelijk te voorkomen door te blijven praten of zingen. Hiermee zorg je dat de beer jou hoort aankomen en zal hij dus niet schrikken omdat jij ineens om de hoek komt lopen. Je kan dan ook niet zo snel te dicht bij komen omdat de beer jou al van ver hoort aankomen en hij zich uit de voeten zal maken.
Beren eten geen mensen!

De beren bel klinkt te vriendelijk waardoor beren nieuwsgierig worden en erop af komen om te zien wat het is.
Bij beren spray is het ook nog eens zo, dat kleine hoeveelheden van dat spul ook lekker ruikt voor een beer. Mocht er dus beren spray gebruikt zijn door iemand vlakbij, en de wind blaast het door het bos, dan is de kans aanwezig dat andere beren er juist op af komen. Blijf dus nooit op een plek waar de spray net is gebruikt.

Al met al kan het je een veilig gevoel geven, het werkt uiteraard ook op carjackers en andere onverlaten, maar denk ook wel dat het een beetje een commercieel dingetje is. Alhoewel alle rangers er ook 1 bij hebben.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door Tipsy_1 »

Wij kochten bearspray tijdens onze Alaskareis, gewoon in de Walmart (die hebben vaak een wapenafdeling).

Volgens wat wij gehoord hebben, is het grote voordeel dat bearspray je helpt "to hold your ground" -> niet weglopen voor een grizzly bear.
In zwarte beren gebied is bearspray volgens mij minder nodig, het is vooral de grizzly die gevaarlijk kan zijn.

Dat beren druk bewandelde trails zouden vermijden durft ik te betwijfelen, in Alaska kwamen we net wel een zwarte beer tegen op een heel drukke trail, terwijl we dan nog luidkeels aan het zingen waren. De beer was echt niet onder de indruk van ons :lol: . Op sommige plekken zijn ze net erg gewend aan "de mens" en niet meer bang.

De gids waar wij mee op pad waren in Lake Clark, waar het wemelt van de grizzly's, zei gewoon heel de tijd "hello bear" "hello bear". De grote trick is er voor te zorgen dat ze niet schrikken als je plots om de bocht komt of zo.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Bearspray - waar kopen ?

Bericht door Mrvanilla »

Christian schreef: Op de bekende trails kom je geen beren tegen. Beren weten ook dat daar regelmatig mensen zijn. Beren zijn niet geinteresseerd in mensen..
Uhm nou nee hoor, dat betwist ik graag!

Ik ben nu een beer of 15 tegengekomen en veel daarvan op populaire trails. Zeker in Sequoia NP: de Crescent Meadow loop is daar een van de populairste wandelingen en we kwamen er 3 beren tegen. Eentje van heeeel dichtbij. Toonde inderdaad weinig interesse.

Bij de Big Trees Trail (nota bene een wandeling over een verhard pad) in Sequoia NP stond een moeder beer met drie jonkies.

En afgelopen jaar in Olympic National Park wandelde een beer over het pad van de Hurricane Ridge Trail, waar het toen buitengewoon druk was.

We zijn ook beren tegengekomen op wandelingen waar we compleet alleen waren, dat voelde wel een stuk spannender.

Alle keren geen bear spray meegenomen overigens. Volgens enkele rangers zijn de meeste mensen ook niet bekwaam genoeg om er snel mee om te gaan in een stressvolle situatie. Er zijn weinig verhalen bekent van beeraanvallen die succesvol afgeweerd zijn vanwege bear spray. Schijnbaar is het een stukje verantwoordelijkheid indekken van instanties als de NPS. Goed, niet mijn mening per se, slechts wat mij verteld is.
Groetjes,
Daniel
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer