Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
-C&A-
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2018, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door -C&A- »

Beste allemaal,
wij zijn bezig met het plannen van onze route, en vroegen ons af of jullie hierin nog tips hebben.
Globaal gaat het er als volgt uit zien, maar veranderingen zijn nog mogelijk. We vliegen op Jackson en de overnachting daar is geboekt, verder ligt alles nog open:

vr 31-aug AMS-JACKSON Vertrek AMS 11.00u / Aankomst Jackson 21.20u
za 1-sep Jackson-Yellowstone Laborday, mogelijk onderweg nog wat te doen. Oriënteren park
zo 2-sep Yellowstone Highlights
ma 3-sep Yellowstone 2daagse wandeling
di 4-sep Yellowstone 2daagse wandeling
wo 5-sep Yellowstone Noorden: Mammoth Hot Springs / Boiling river
do 6-sep Yellowstone-Makoshika Bear tooth Pass, Buffalo Bill Dam , ((Shoppen/sierra trading post?)), Bighorn Canyon 7,5u; 450km
vr 7-sep Makoshika-Theodore Roosevelt NP bezoek Makoshika, daarna reis naar Roosevelt 1u 102km
za 8-sep Theodore Roosevelt - Badlands Bezoek Theodore Roosevelt National park, reizen naar Badlands/rapid city 4,75u; 479km
zo 9-sep Badlands Bezoek Badlands
ma 10-sep Rapid City Custer SP, Hot springs, NP Wind Cave, Iron Mt Road, Crazy Horse Mem, Mt Rushmore
di 11-sep Rapid City - Casper Devils Tower, Deadwood, 4x4? 4u 407km
wo 12-sep Casper - Arches reisdag 7,5h 791km
do 13-sep Arches Arches
vr 14-sep Moab Moab - paardrijden?
za 15-sep Canyonlands Canyonlands
zo 16-sep Canyonlands - Salt Lake City Tanger Outlet Salt Lake City (sluit 7pm) 4u; 389km
ma 17-sep Salt Lake City - Craters of the Moon Bezoek Craters of the Moon 4u; 428km
di 18-sep Craters of the Moon - Grand Teton Reizen naar GT + highlights GT 3,25u; 289km
wo 19-sep Grand Teton kanoën/raften?
do 20-sep Grand Teton wandelen
vr 21-sep Grand Teton-Jackson Inleveren wagen, bezoek Jackson
za 22-sep Vertrek Jackson 7.00
zo 23-sep Aankomst AMS 9.20u

Verder vroegen we ons nog het volgende af:
- Is dit een redelijk aantal dagen voor Canyonlands/Arches/Moab of zijn er meer/minder nodig of lopen ze in elkaar over?
- We willen graag ergens paardrijden (weinig tot geen rij-ervaring maar 3 jaar terug wel een hele mooie tocht per paard door Monument Valley gemaakt met de paarden in gallop), is Moab hier een goede gelegenheid voor? Of liever Yellowstone/ergens anders?
- We willen graag ergens 4x4 of off-road rijden, waar zou zit kunnen
- Is Bighorn Canyon een park waar je doorheen kunt rijden of wil je daar wel echt een wandeling maken

Alvast veel dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Jackson: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door PSVwally »

Je kan in Moab een 4x4 huren en bv de shafer trail rijden.

Ik weet niet hoelaat je in Badlands aankomt, maar ik zou misschien die volle dag naar de Black Hills zetten. Al is er in de omgeving genoeg te bekijken. Maar in de BH kom je tijd te kort om alle dingen van je lijst te bekijken. Het is nogal veel voor op 1 dag wat je nu wilt.

Aangezien jullie wandelaars zijn kan je de tijd in Arches en Canyonlands die je nu hebt prima gebruiken ook omdat je er goed 4x4 kunt rijden, maar ik zou dan misschien theodore roosevelt eruit halen voor meer tijd in de black hills. Geen ervaring met paardrijden. Vergeet zeker ook dead horse state park niet mee te pakken op de canyonlands dag. Die 2 parken zijn goed op 1 dag te doen

Bighorn Canyon en Bighorn NF zijn wel plekken om een wandeling of wandelingen in te maken. Ik ben zelf niet bekend met het canyon deel, wel met het NF. Vanuit de auto kan het al mooi zijn, maar zie je niet superveel.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Jackson: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie reis!
Ik ben benieuwd naar die tweedaagse wandeling. Waar ga je die doen? En waar overnachten jullie in Yellowstone? Het lijkt me dat je wat weinig tijd hebt voor de normale high lights.
Casper zie ik niet vaak voorbij komen. Alleen vorig jaar was het erg populair vanwege de zonsverduistering. Wij overnachtten vorig jaar ook in Laramie. Dat zou je ook als tussenstop kunnen nemen. Wij vonden dat een leuke plaats.

Marianne
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door opvakantie »

Mooie trip, jullie vertrekken op dezelfde dag als wij. Wij vliegen ook 's morgens met KLM maar dan richting Seattle.
Of je op de zondag genoeg tijd hebt voor de highlights weet ik niet, ligt eraan wat de hightlights zijn?
En ik ben ook wel benieuwd wat voor wandeling jullie in 2 dagen gaan doen.
Heb je daar een backcountry permit voor nodig?
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door Old Faithful »

Kijk nog eens naar dag 5, volgens mij klopt daar iets niet. Van Mammoth via Beartooth Pass naar West Glendive (Makoshika) is 635km en als je via Bighorn Canyon N.R.A. wilt gaan, komt daar bijna 200km bij.
Ik weet niet of je per se naar Makoshika en Theodore Roosevelt wilt, maar het betekent een behoorlijke omweg en je hebt m.n. voor Theodore Roosevelt weinig tijd. Bovendien weet ik niet of dit park veel meerwaarde heeft, als je ook naar Badlands N.P. gaat. Ik ben het daarom met Paul eens dat het de overweging waard is om deze lus te schrappen. Bighorn Canyon en Devils Tower kun je dan tussen Yellowstone en de Black Hills bezoeken.
Ik ken Rapid City zelf niet, maar volgens velen is het niet de meest ideale verblijfplaats in South Dakota. Ik heb zelf goede ervaringen met Custer en anderen noemen ook vaak Hill City. Het valt te overwegen in South Dakota op twee plaatsen te overnachten: een nacht in de buurt van Badlands N.P. en twee nachten in de buurt van Custer S.P. en Mount Rushmore.
De snelste route van de Black Hills naar Moab is via I-25 en I-70 en komt langs Rocky Mountain N.P. Je zou ruimte voor dit park kunnen maken door Salt Lake City en Craters Of The Moon te schrappen en na Moab via Vernal naar Jackson te rijden.
De keuzes zijn aan jullie.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
-C&A-
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2018, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door -C&A- »

Bedankt voor alle tips!
De reden om Theodoore Roosevelt en Makoshika in de planning op te nemen is dat we verwachten niet vaker terug te komen in die hoek en Makoshika er op plaatjes heel mooi uit ziet. Theodoore Roosevelt lijkt wat minder speciaal, maar ja als je daar dan toch in de buurt bent…

De 2-daagse wandeling in Yellowstone is niet een specifieke wandeling, vorige reizen zagen we nogal wat wandelingen met overnachting voorbij komen, maar daar was toen steeds geen ruimte voor in onze planning Het leek ons leuk dit ook eens te doen, het is allemaal nog redelijk globaal. Ook de highlights zijn nog nader in te vullen.

Dag 5 is inderdaad behoorlijk vol. Het idee was om de dag alvast meer oostelijk in yellowstone/op de route te overnachten, maar misschien dat we Bighorn wel schrappen. Waarschijnlijk hebben we alleen tijd voor er doorheen rijden en de vraag is dan inderdaad of het de omweg waard is.
Google maps gaf aan dat via Casper het snelste was, vandaar dat hij er zo in staat. Hopen zo ook files rondom Denver te vermijden en hopelijk mooier door de Rocky Mountains te rijden. Rocky Mountains NP skippen we omdat we denken daarvoor te weinig tijd te hebben.

Dead Horse State Park gaan we toevoegen in de planning. Leuke tips ook mbt overnachtingsplaatsen, klinken als een veel beter alternatief dan het gene wij gevonden hadden.
Het plan is overigens om te kamperen met een tent waar mogelijk.

De volgende versie ziet er nu als volgt uit:
Afbeelding
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Jackson: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door roelb »

PSVwally schreef:Je kan in Moab een 4x4 huren en bv de shafer trail rijden.
De shafer trail is een gewone weg. Een stuk onverhard, maar absoluut niet "off road" rijden zoals de OP vraagt. Kun je met elke auto rijden.

Vwb echt off-road: de hell's revenge trail schijnt erg leuk te zijn. Wordt door een aantal bedrijfjes als georganiseerde tour aangeboden. Nog nooit gedaan, is ook niet goedkoop. Maar wel echt off-road 4x4 rijden.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door Mrvanilla »

Mwah, dat wil ik wel even nuanceren hoor. Ten eerste zegt Paul nergens dat je een 4x4 nodig hebt. Maar het is best heel leuk met een 4x4. Daarnaast zullen de meeste mensen hier op het forum deze weg zeker niet bestempelen als een 'normale' weg.

Zeker in combinatie met de Potash Road is het best een bijzondere ervaring. In ieder geval niet hetzelfde als over een 'normale' weg als de main street van Moab rijden.

Daarnaast is het niet ten alle tijden met elke auto te rijden. High Clearence is echt wel aan te raden, zo niet noodzakelijk. Zonder was het ons niet gelukt. De weg wordt regelmatig bijgehouden maar je kunt dus ook pech hebben. Bij de toegang van de weg wordt een SUV 4WD met highclearance geadviseerd. Ik ben het met je eens dat een 4x4 niet hoeft, maar ik denk dat TS de Shafer Road zeker als een off road experience zal ervaren.

Prachtige weg, voor een indruk: https://www.youtube.com/watch?v=yMMP2pSDLHk
Groetjes,
Daniel
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door roelb »

Ik heb toch echt een andere definitie van "off-road".

Er zitten op de hele shafer trail een paar stukjes waar je even moet oppassen. Maar om dan maar even te vergelijken: de algehele staat van de weg is m.i. een stuk beter dan de valley drive in monument valley. Daar zitten pas gaten in de weg! Zo kun je elke onverharde weg wel bestempelen als "off-road".

Ik heb de Shafer trail/potash road zelf twee keer gereden, beide keren met een normale SFAR, geen high clearance, niets aan de hand. En met een gewone sedan was het ook prima gelukt. Alleen op het middelste stuk kom je soms wat rots tegen waar je even rustig omheen/overheen moet. Oke, je moet het niet met een verlaagde sportauto of een flashy coupe gaan doen, dat klopt.. :-)

Erg mooie uitzichten overigens. Absoluut de moeite waard. En de hike naar Corona arch is ook leuk om even de benen te strekken. Tegen de tijd dat je daar bent zit je overigens al weer op asfalt.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door PSVwally »

Ik ga er gewoon al vanuit dat velen hier met offroad en dirtroad hetzelfde bedoelen. Die ‘offroad’ weg die jij aangeeft doe je zonder training ook niet zomaar even met een wagen die je niet kent

Ik werd door parkrangers tegengehouden bij de shafer trail (reed in een huurjeep) wegen de slechte toestand vd weg. Ik ben niet vies van een stukje moeilijke wegen rijden, heb valley of the gods ook met een grand caravan gereden, maar dit kon blijkbaar echt niet toen. Dat JIJ er geen moeite mee hebt gehad is geen garantie voor een ander
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door roelb »

Hell's revenge moet je inderdaad zeker niet zomaar doen. En al helemaal niet met een normaal voertuig. Maar er zijn een aantal bedrijven rond Moab die dat aanbieden in ATV's. Maar, zoals ik al aangaf, wel prijzig, maar wel echt 4x4 offroad rijden. En totaal anders dan hier op zo'n modderparcours in Nederland.

De shafer trail zou bij nat weer wel eens lastig kunnen zijn omdat het dan modderig wordt. Ik kan me voorstellen dat met name de pas naar beneden dan niet heel veilig meer is.Wellicht dat dat de reden was.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door ingrid14 »

Je dag van 6 september begrijp ik niet goed.
Als je EN via de Beartooth Pass EN via Buffalo Bill Dam wilt EN naar Glendive wilt rijden, is dit 750 km ofwel 8u30' rijden
https://goo.gl/maps/3QXPqwVQoPS2
De Beartooth Pass ligt langs een andere weg dan Buffalo Bill Dam, dus je zal via de Chief Joseph Highway naar Cody moeten en dan terug richting Yellowstone naar de dam, daarna weer terug voorbij Cody en dan nog de rit naar Glendive.
Je mist misschien wel het mooiste stuk van de Beartooth Highway, namelijk tussen de junction met de Chief Joseph Highway en Red Lodge.
Verder is er op deze dag weinig ruimte voor de dingen die je wilt doen.

Er werd hier in vraag gesteld als Makoshika en Theodore Roosevelt wel een meerwaarde geven vermits jullie ook al naar Badlands gaan.
Wij vonden deze beide parken mooier dan Badlands. Voor mij is het dus een ja. Het is zeker een meerwaarde.

Maar je verdeling klopt niet helemaal.
Makoshika is veel kleiner dan Theodore Roosevelt. Toch trek je bijna een volledige dag uit voor Makoshika en maar een halve dag voor Theodore Roosevelt.

Ik zou eerder zo iets doen:
1-9 Jackson - Buffalo Bill Dam - Cody
2-9 Cody - Red Lodge - Beartooth Highway - Cooke City - Yellowstone (vb Roosevelt Lodge of Canyon)
3-9 Yellowstone - Highlights
4-9 Yellowstone - 2 daagse wandeling
5-9 Yellowstone - 2 daagse wandeling
6-9 Yellowstone - noorden (overnachten vb Mammoth)
7-9 Yellowstone (Mammoth) - Makoshika SP - Glendive (https://goo.gl/maps/2oET4jkGiwp)
(rit van +/- 6 u dus je kan Makoshika in de nm en in de avond bezoeken)
8-9 Glendive - Theodore Roosevelt - Medora/Belfield
9-9 Medora/Belfield - Badlands

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
-C&A-
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2018, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door -C&A- »

Bedankt weer! Theodoore Roosevelt en Makoshika blijven vooralsnog in de planning. Ingrid, bedankt voor het meedenken, we gaan kijken of we het reisschema zo om kunnen gooien als jij voorstelt. Is Medora/Belfield mooi overnachten?

Wat betreft het off-road rijden, we hebben op een andere vakantie in Madagascar veel slechte wegen gereden (slechter dan naar Monument Valley) en we zaten er over te denken weer zoiets te doen. Ligt ook wel aan de kosten, dus dit gaan we nog verder uitzoeken.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door ingrid14 »

Medora lijkt me mooier dan Belfield.
Zelf verbleven we in Dickinson. De hotels waren daar een heel stuk goedkoper en meer keuze dan in Belfield. Net als Belfield een stadje aan een knooppunt, niets speciaals te zien. Overnachtingen in Medora zijn duur.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door Tantelotje »

Ik gooi ook nog een knuppel in het hoenderhok :D In 2015 hebben wij een rondje Denver gedaan en daarmee, met uitzondering van North Dakota, onder andere alle parken aangedaan die jullie in de planning hebben staan. En zowel mijn vriend als ik zijn het eens: ooit doen we nog eens dit rondje. Maar dan toch echt zónder Craters of the Moon. We kwamen vers uit het natuurgeweld van Yellowstone en Grand Tetons, hadden een eind gereden en dan CotM. Tsja. En we hebben zelfs 2 wandelingen gedaan in het park, maar we vonden het gewoon echt helemaal niks.
Ik las volgens mij ergens in een post dat je RMNP niet meeneemt wegens niet voldoende tijd, ik zou hier al een dag gevonden hebben :thumbup:

Overigens hebben wij in 2016 in Moab een 4x4 gehuurd bij Canyonlands Jeep rental in Moab. De service was super en we hebben een paar erg leuke routes gereden.

Succes met plannen!
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis -C&A-: Yellowstone - North&South Dakota - Moab - Craters of the Moon - Grand Teton

Bericht door roelb »

Ik vond Craters of the Moon best leuk om een uurtje of 2 naartoe te gaan. Je moet wel even bij het visitor center permits regelen zodat je de lava tunnels in mag. Formaliteit, maar het moet wel. Die tunnels vond ik echt de moeite waard. Zonder die permits lijkt het me inderdaad vrij saai.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer