ESTA of J-1 Visa voor stage?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Bobray
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2018, 15:16
Aantal x V.S. bezocht: 6

ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door Bobray »

Hallo,

Ik ga in de maand Augustus stage lopen in Boston. De duur van de stage is van 1 aug tot 31 aug.
Aangezien mijn verblijf in amerika minder dan 90 dagen is dacht ik dat alleen een ESTA voldoende zou zijn,
aangezien de purpose van de trip business en pleasure mag zijn.

Nu zie ik echter op internet verschillende organisaties die een J-1 visum voor een stage aanbieden.

Iemand die hier meer ervaring mee heeft? Heb ik voor een stage in Boston gedurende de maang Augustus een
ESTA of een J-1 Visum nodig?

Bob
Blue Lake Law
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 apr 2018, 13:24
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door Blue Lake Law »

Hoi Bob,

wat voor stage ga je doen?

Als je gaat om 'merely and exclusively to observe the conduct of business or other professional or vocational activity' mag je op ESTA.

Met meer informatie kan ik een beter antwoord geven.
Bobray
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2018, 15:16
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door Bobray »

Dank voor je snelle bericht.

In mijn stage ga ik een deel programmeren voor een travel bedrijf in Boston.
Ik krijg hier ook een stagevergoeding voor van $25 per uur.

Ik heb net even met KilROY gebeld, zij helpen in Nederland namelijk met de aanvraag
van een J-1 visum. Volgens KilROY heb je altijd een J-1 visum nodig, ongeacht de duur/doel van
de stage.

Ik kan je ook niet precies vertellen wat voor 'type' stage het is, daar staat namelijk niets speciaals
over op het stage offer.

Bob
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door Hockey »

Dat is werken, dus zeker geen esta of B1/2.
Blue Lake Law
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 apr 2018, 13:24
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door Blue Lake Law »

Hockey heeft gelijk, dat is werken. Misschien een goed idee om het bedrijf in Boston te vragen of ze een designated sponsor zijn.
Rik Huisman
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2018, 13:06
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door Rik Huisman »

Blue Lake Law schreef:Hoi Bob,

wat voor stage ga je doen?

Als je gaat om 'merely and exclusively to observe the conduct of business or other professional or vocational activity' mag je op ESTA.

Met meer informatie kan ik een beter antwoord geven.
Zou je mij kunnen vertellen waar je 'merely and exclusively to observe the conduct of business or other professional or vocational activity' hebt gevonden? Ik kan deze quote alleen vinden onder een B-1 visum.

Ik ga namelijk onbetaald, onder de 90 dagen, interviews afnemen in Arizona aankomend oktober en november. Ik ga geen les uren volgen in de VS en ga niet les geven of gebruik maken van bestaande curriculums daar. Ik krijg hier wel studiepunten voor in Nederland en de University of Arizona is mijn 'gast universiteit'. Ik ben dus wel aangesloten bij de universiteit daar.

In dit geval zou je zeggen dat dit valt onder: 'merely and exclusively to observe the conduct of business or other professional or vocational activity'.

Kan ik in dit geval onder een ESTA reizen?

Alvast bedankt,

Rik Huisman
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door mtl »

Ik kan me niet voorstellen dat je 2 maanden lang gratis voor niks gaat werken. En ik zal niet de enige zijn.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door Dutchess »

Als je interviews afneemt, is dat toch niet alleen observatie? Dat klinkt meer als werk of research.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Rik Huisman
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2018, 13:06
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door Rik Huisman »

@mtl: Bij een thesis onderzoek als student (geen phd) is het niet gebruikelijk om betaald te worden door de instelling.

@Dutchess: Het is inderdaad research maar ik ben geen research scholar of phd (betaald research).
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door Old Faithful »

Rik Huisman schreef: Zou je mij kunnen vertellen waar je 'merely and exclusively to observe the conduct of business or other professional or vocational activity' hebt gevonden? Ik kan deze quote alleen vinden onder een B-1 visum.

---knip----

Kan ik in dit geval onder een ESTA reizen?
De voorwaarden voor reizen onder VWP (met een ESTA) en een B-visum zijn hetzelfde: https://travel.state.gov/content/travel ... ogram.html

Succes.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Amikix
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:48
Locatie: USA

Re: ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door Amikix »

Het gaat om de activiteiten die je gaat doen, niet zozeer of je daar voor betaald wordt of niet. Ik zou je aanraden dit na te vragen bij het international office van de University of Arizona en niet zo maar op een ESTA afreizen omdat je denkt dat dat wel kan. Dit soort dingen komen erg precies.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: ESTA of J-1 Visa voor stage?

Bericht door Nagini »

Ik ben voor mijn masterstage 6 maanden onbetaald in de VS geweest. Dat was op een J-1 visum. Een ESTA was mijn back-up plan, omdat het 8 maanden duurde om het J visum rond te krijgen. Echter, officieel is een stage/internship op een ESTA illigaal, en kun je een aantal jaar uit de VS worden verbannen als ze erachter komen. Bij een korte onbetaalde stage is de pakkans echter misschien niet zo groot, omdat er minder een paper trail is.
Bij een J visum moet je wel kunnen bewijzen dat je jezelf kan onderhouden, en het duurt inderdaad wat langer om het visum te krijgen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer