Florida, onze ervaring

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
IlsevT
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jun 2017, 09:24
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Florida, onze ervaring

Bericht door IlsevT »

Iedereen op dit forum is erg enthousiast over Florida. Wij zijn net terug van twee weken Florida en hebben toch een iets andere beleving. Dit bericht is niet bedoelt om te klagen, maar misschien kan het mensen helpen die nog aan het twijfelen zijn of Florida wel of niet iets is voor hen.

Wat wij wél leuk vonden:
- Merritt Island Wilflife Refuge
- Kayaken bij Weeki Wachee Springs
- Circle B Bar Reserve

De natuur is niet te vergelijken met het westen van Amerika en daar moet je op voorbereid zijn. Ondanks dat het totaal anders is is het op zijn eigen manier erg mooi. De meeste mensen komen voor zon/zee/strand en pretparken waardoor het in de meeste natuurparken erg rustig is. Zoek vooral de parken op waarvoor je geen entree hoeft te betalen dat zijn vaak de meest rustige. De meeste parken hebben een mooi bezoekerscentrum met alle informatie die je nodig hebt. Je hoeft vrij weinig moeite te doen om dieren te spotten. Het lijkt soms net een dierentuin.

Wat wij niet leuk vonden:
- voor ons was het veel te warm
- de weekenden. Waar je ook bent het is topdrukte!
- het verkeer/file
- de manier van rijden in Florida

Het grootste punt waarom wij Florida als minder leuk ervaren hebben en deze staat niet nogmaals willen bezoeken is de drukte in/en het verkeer. Nu is de vorige staat die wij bezocht hebben (Oregon) ook misschien wel het grootste contrast wat je kan hebben met Florida. Het is ons maar één keer gelukt om er net zo lang over te doen als de navigatie aan gaf. Vaak deden we wel twee keer zo lang over het rijden van een route. Op de meeste wegen staat het verkeer meer stil dan dan het rijdt. Letterlijk om de vijfhonderd meter staan er verkeerslichten die ook vaker op rood staan dan op groen. Je hebt erg veel geduld nodig in het verkeer. Voor mijn gevoel zijn we heel veel tijd kwijt geraakt aan auto rijden waardoor we een stuk minder op een dag konden doen dan we gehoopt hadden. Ik vond het ook heel erg eng om te rijden in Florida. Mensen gooien hun auto's op de meest gekke momenten naar links of naar rechts. We hebben heel veel ongelukken gezien en ik was elke keer weer blij als we veilig bij het hotel aan kwamen.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door Vito »

Tja, ik vind het niet drukker dan in Nl op de snelwegen. Dus het is maar net wat je beleving van druk op de weg is.
In de spits sta je in de file maar hier in Nl ook.

Qua warmte ga ik met je mee. Wij zijn 1 x in mei/juni geweest en dat was gelijk de laatste keer Florida in de zomer. Daarna zijn we alleen nog maar in de winter geweest en dan is het er echt heerlijk.

Het is niet te vergelijken met de Westkust maar volgens mij is dat al vaker gezegd hier.
Wij gaan overigens nooit naar pretparken, wij komen idd voor zon, natuur, shoppen en gewoon omdat het de USA is ;)
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door Trails »

Wij gaan altijd in februari/maart. Je hebt dan niet die bedrukkende warmte.
Je kunt de natuur daar zeer zeker niet vergelijken met het westen van de VS maar wij vinden de natuur in Florida zeer de moeite waard.
Orlando e.o. hoeft voor ons niet meer. Dat is zó druk geworden.
Voor zon,zee,strand zijn wij nog nooit naar Florida gegaan. Wij gaan met name om te wandelen in de State Parks en andere natuurgebieden.
De diversiteit aan palmbomen/palmetto's, de gigantische en hele oude live oak trees en andere planten vinden we er mooi en we zien er veel meer wildlife dan we in het westen hebben gezien.
Ik moet er nu wel bij vermelden dat we vorig jaar 4 weken in Tucson (AZ) zijn geweest en daar ons hart aan hebben verpacht.
We zullen vast wel weer in Florida komen maar onze volgende VS reis gaat naar Tucson!!!
Laatst gewijzigd door Trails op 13 mei 2018, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door Marcopstal »

Ik vraag me af hoe je je dan hebt ingelezen.

- Dat Florida warm en vochtig is is een gegeven dat alom gekend is. Dat is met name het grootste klimaatsverschil met het zuidwesten, waar het warm en droog is.
- Dat het er druk is en vooral in de week-ends. Tja, dat is normaal want dan zijn de locals natuurlijk ook op stap. Dat heb je op heel veel plaatsen in het zuidwesten ook, laat ons maar naar de files in Yosemite refereren waar alles soms tot stilstand komt.
- De manier van rijden worden misschien wat minder onder de aandacht gebracht, maar inderdaad, en hoe dichter je bij Miami komt hoe erger het wordt, maar ik vind het dan nog altijd stukken beter dan in eigen land.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door ADE01 »

Had je geen navigatie met live verkeer updates? Dat scheelt echt enorm. Verder is het vooral anders dan in Nederland, niet zo zeer minder veilig of drukker naar mijn gevoel. Ze halen je links en rechts in, sommige zigzaggen overal doorheen, dat is even wennen. Afstand houden doen ze over het algemeen beter. En wanneer je dat zelf ook doet is het rijden hier een stuk makkelijker. Geen fietsers en dergelijke om rekening mee te houden, niks geen verkeer van rechts dat voorrang heeft want er staat gewoon een stopbord, enzovoorts.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door boonens »

Jammer om te horen dat Florida je niet geheel heeft weten te bekoren IlsevT en bedankt voor het delen van je ervaringen! Altijd erg nuttig.

Wel een kleine kanttekening. Mij viel op dat je in het topic over de totale kosten van een vakantie aangaf dat je voor deze vakantie van 2 weken ongeveer 60,- aan benzine hebt uitgegeven. Dat, plus de highlights die je noemt doen mij vermoeden dat je vooral in en rond Orlando bent verbleven? Indien dat het geval is, is het misschien accurater om te spreken over je ervaringen over Orlando / centraal Florida en niet over Florida als geheel.

Want ik herken de genoemde minpunten absoluut wanneer het de omgeving van Orlando betreft. Wij zijn daar dan ook vrij snel weer vertrokken. In de rest van de staat, waar m.i. veel meer moois te vinden is, vond ik het qua drukte en rijstijl best meevallen (op Miami na misschien) en zijn ook de temperatuurverschillen (afhankelijk van de maand) groter.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door harryh »

Wij zaten van 21 april tot 5 mei in Florida. Beste weer ever van alle keren dat wij in Florida zijn geweest, droog en minder warm dan normaal. Was nu 2-3 gr C kouder ( nog steeds 27gr) en erg droog, hele dag zonnig. Was uitzonderlijk goed volgens de weermannen.
Verder lees ik in je eerdere post dat jullie in Orlando zaten, daar gaan wij om de verkeersdrukte en de parken juist niet heen ;)
IlsevT
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jun 2017, 09:24
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door IlsevT »

We hebben inderdaad in Orlando verbleven maar ook op andere plekken. In vergelijking met de meeste mensen maken wij een mini rondje als we op reis zijn. We zijn zowel aan de oostkust als de westkust geweest en door het national forest. Onze reisdagen zijn meestal maar anderhalf uur. Buiten Orlando is het inderdaad wat rustiger, maar nog steeds te druk voor ons. Wij hadden niet alleen last van file in de spits, tenzij de spits de hele dag duurt :wink:
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door Vito »

Ja, over Orlando hoor ik idd wel dat het daar altijd druk is. Wij zitten altijd in Zuid Florida en dan is het - afgezien van Miami - alleen in de spits file rijden.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door sanook »

Was dat op de tolwegen of op gewone wegen ?
Gast

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door Gast »

Het klinkt inderdaad zo dat je enige ervaring met Florida een ervaring met ‘Orlando en directe omgeving’ is. Dat dat als druk is ervaren snap ik: in/om de steden is het meestal een stuk drukker (ben je wel eens in LA geweest? Daarmee vergeleken is Orlando echt een boerendorp zonder verharde wegen en paarden karren....)
Florida is een stuk groter dan alleen Orlando, maar daar heb je weinig van gezien (als je maar voor €60 hebt getankt in twee weken!)...
Als je enige ervaring in NL zou zijn ‘Amsterdam en omgeving’ (of België als ‘Brussel en omgeving’) doe je Nederland/België ook tekort... en rijden in die grote steden is ook zeker geen pretje.

De warmte..tja...(je klaagt zelfs niet over de muggen, compliment!) het is in Florida drukkend warm, door de hoge luchtvochtigheid...dat weet toch iedereen die zich er een beetje in verdiept voordat je op vakantie gaat?
Het klinkt mij als weinig ingelezen (warmte) over Florida en een tikje naïef (drukte in weekenden, files, deelnemen aan het verkeer) als je over de dingen klaagt die je noemt...je bent toch op vakantie? Relax!
Laura&Edwin
Amerikakenner
Berichten: 627
Lid geworden op: 28 aug 2012, 07:56
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: in het Groene Woud

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door Laura&Edwin »

Zonder dat ik er ooit geweest ben ga ik het wel wat opnemen voor Ilse.

Ik waardeer het namelijk dat zij dit andere geluid laat horen. Dat afdoen met: 'dat had je kunnen weten' is niet helemaal terecht. Ja, ik weet ook dat het drukkend warm is en dat het druk is in steden. Maar hóe druk het nu echt is en hóe warm...dat weet ik niet. Nog niet iig. Dan helpt zo'n 'tegengeluid' echt.

En ik ga er zelf ook achter komen hoe warm en druk het nu echt is. Maar pas volgend jaar.
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Onze reis in 2018 (AZ - UT - NV - CA)
Onze reis in 2016 (AZ-NM-TX)
De blog van onze reis in 2014

Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door boonens »

IlsevT schreef:We hebben inderdaad in Orlando verbleven maar ook op andere plekken. In vergelijking met de meeste mensen maken wij een mini rondje als we op reis zijn. We zijn zowel aan de oostkust als de westkust geweest en door het national forest. Onze reisdagen zijn meestal maar anderhalf uur. Buiten Orlando is het inderdaad wat rustiger, maar nog steeds te druk voor ons. Wij hadden niet alleen last van file in de spits, tenzij de spits de hele dag duurt :wink:
Wellicht dat je, ondanks de mindere ervaringen deze keer, ooit nog eens kans ziet om op een gunstiger moment (bijv. december-februari) Zuid-Florida te bezoeken - zeer waarschijnlijk kom je dan veel positiever terug dan na een bezoekje aan het centrale deel. Ik las dat je gebonden bent aan de schoolvakanties. Mijn vrouw zit in het onderwijs en wij zijn o.a. in de kerstvakantie geweest. Toen was het weer daar heerlijk en behalve Orlando (drama) hebben wij het nergens als druk ervaren. Zelfs niet in Miami of op de Keys.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door ADE01 »

En voor iedereen die nog komt. Het verkeer rond&in Orlando is dramatisch en dat gaat alleen nog maar erger worden. Pas in 2021 zijn ze klaar met de snelwegwerkzaamheden van de I4 (die dwars door de stad loopt) en de verwachting is dat het toerisme nog enorm toe gaat nemen. Zorg dat je in ieder geval navigatie met live traffic hebt.

Het weer is vanaf eind mei tot eind september ongeveer gelijk aan Nederland/Belgie bij 30+, maar dan iedere dag, met uitschieters qua luchtvochtigheid maar ook dagen waar het veel lager is. Dit is dus voor iedereen persoonlijk anders. De 1 vind het verschrikkelijk warm, de ander een prima temperatuur.
IlsevT
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jun 2017, 09:24
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door IlsevT »

Laura&Edwin, fijn dat jullie mijn persoonlijke ervaring kunnen waarderen.

@Terpies en Marcopstal: Ja, ik heb mij zeer goed ingelezen! Ik wist zeker dat het warm zou zijn en druk, maar hoe het echt is weet je pas als je er bent. Ik ben in Costa Rica geweest en als het ergens vochtig en benauwd kan zijn dan is het daar. Toch heb ik de warmte daar niet als vervelend ervaren. Ook begrippen als druk verschillen per land en staat. Wij zijn ook al een paar keer in het westen geweest in het hoogseizoen en het ook druk gehad en toch voelde dat anders. Ik heb zeker geen stomme of verpeste vakantie gehad. We hebben genoeg leuke dingen gezien en gedaan, alleen is dit niet onze favoriete staat. Wellicht zal een ander deel van de staat of een andere periode een andere ervaring geven, maar dan heb ik eerst nog wat andere wensen op mijn lijst staan.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door Marcopstal »

Dat is begrijpelijk, ik kom ook graag eens in Florida en vind bvb de Keys heel leuk, maar als ik mag kiezen dan is het het zuidwesten.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door Tipsy_1 »

Ik vind deze feedback zeker nuttig voor toekomstige florida gangers en ben het er ook wel mee eens eigenlijk.
De warmte vond ik wel OK (na een koude winter) maar de verkeersdrukte (en wij waren ook in het westen!) - veel voor het licht staan - minder scenic bij het rijden maakt het gewoon een totaal andere reis dan een westcoast reis. Mijn man en ik hebben daar ook echt aan moeten "wennen" en het is toch een knop omzetten,. ik noem het een doe - vakantie waarvoor je eerder functioneel rijdt. Behalve bij de everlagdes (soms) is het rijden nergens zoals in het zuidewesten (mooie landschappen onderweg)
het grote polusrida vond ik het vele wildlife, meer dan bvb in het zuidwesten!
jaap1
Amerikafan
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:59
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door jaap1 »

Na al onze reizen; alle staten van de usa bezocht en een groot deel van canada. Voor ons staat Florida op nummer een. In 1990 voor het eerst bezocht en dacht toen ik op 5 juli uit het vliegtuig kwam "hoe houden wij dit een maand vo"l. Zo warm... (als mij nu iemand vraagt hoe is Florida in de zomer zeg ik ga een tropische kas in). Maar wij waren er snel aan gewend. Heerlijke vakantie gehad en proberen toch minimaal een keer per jaar terug te komen in Florida. Dit jaar voor het eerst bij de grens te horen gekregen "jullie gaan toch wel erg veel op vakantie in de USA".

In de afgelopen kerstvakantie voor het eerst een gezin die mutsen en handschoenen kochten en buiten gelijk aandeden. Was ook de eerst vakantie dat we ook in lange broeken en een fleece rond liepen in Florida. Het vroor ook in de nacht.

Wij werden helemaal gek in Yosemite van de drukte. Wil ik ook nooit meer naar terug. Wij Komen alleen in Orlando of Miami met aankomst en/of vertrek naar Nederland. Gelukkig dat smaken verschillen!
Gast

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door Gast »

IlsevT schreef:
@Terpies en Marcopstal: Ja, ik heb mij zeer goed ingelezen! Ik wist zeker dat het warm zou zijn en druk, maar hoe het echt is weet je pas als je er bent.
Je hebt, ondanks tips over wat je graag wilde gaan doen in Florida toch wel een behoorlijk aantal tips in de wind geslagen, waardoor je wellicht toch een minder gevoel aan Florida hebt overgehouden..

In je eerste berichten gaf je aan niet van pretparken te houden, rust/natuur/strand te willen doen...

Ook gaf je aan dat je graag naar de Everglades en de Keys wilde gaan...(overigens geef je een paar posts daarna weer aan dat je toch ook wel even bij Disney en universal wilt kijken, wat dan weer een beetje vreemd is als je niet van drukte houdt, maar goed...)

Vervolgens zeg je dat je Orlando als uitvalsbasis wil gebruiken (wellicht door je goedkope hotelovernachtingen besloten????).

Ik heb toen gelijk al aangegeven dat dat nou niet de meest geschikte plaats voor jou zou zijn, gezien je wensen qua rust en natuur.

Ook zijn er meer tips tav routes, hikes, Springs, bezienswaardigheden gegeven door allerlei mensen op het forum die al jaren in Florida komen.

Dat jij dan alsnog kiest om in de drukte te gaan zitten is een verkeerde gebleken, maar (nogmaals) je doet de hele staat Florida tekort door je ervaring met een straal van pak m beet 100miles rondom Orlando...

Ik vraag me dan ook echt af wasrom je niet naar de Everglades en de Keys bent gegaan...
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Florida, onze ervaring

Bericht door Tipsy_1 »

De keys zijn toch niet rustig?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer