Yosemite drukte

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Yosemite drukte

Bericht door Marcopstal »

Oakhurst ligt beter dan Mariposa als je ook naar Glacier Point wil.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Yosemite drukte

Bericht door jan_nl »

Klopt, mee eens. Maar ik denk dat je vaker het park in rijdt dan naar Glacier Point. Tenzij je natuurlijk voor bepaalde trails komt.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Yosemite drukte

Bericht door Marcopstal »

Meestal rijdt men toch maar een tweetal keer naar het park. Het kwartiertje verschil maakt het dan ook niet echt, zeker als je dan op één van de keren Glacier Point meeneemt.

Op die route heb je ook nog de Tenaya Lodge in Fish Camp.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
klap
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2018, 12:40
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite drukte

Bericht door klap »

Wij reizen in augustus naar Yosemite en komen dan vanaf de oost-kant via de Tioga-pas. Lukt dus niet om er vroeg te zijn. Misschien beter om die dag eerst door te rijden richting Wawona en de reuzen-bomen en dan pas de volgende dag naar de Yosemite-vallei te gaan? Of is het in Wawona net zo druk?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door Martin & Marianne »

Het zal in Wawona ook wel druk zijn, maar je zult er niet in de file staan. In elk geval niet zo lang. Je kunt ook naar Glacier Point. Het is vaak ook een kwestie van geluk hebben. Ik vermoed dat je er heel laat zult zijn als je eerst de Tioga Road doet, dus dan zullen er ook al weer mensen weg gaan en zal er waarschijnlijk geen file meer staan de vallei in.
Wij reden in 2015 van SF de Glacier Point Road en konden toen nog een parkeerplaats vinden bij de trailhead voor Taft Point en Sentinel Dome.
Het hangt er verder wel van af waar je overnacht, kun je de volgende dag dan wel op tijd in de vallei zijn?

Marianne
klap
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2018, 12:40
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite drukte

Bericht door klap »

Dank! Ik kreeg ook nog de tip om niet naar Mariposa Grove te gaan, maar naar Tuolumne grove, daar komen we toch langs op de Tioga road. Schijnt veel rustiger te zijn. Weet je toevallig of het net zo mooi is?
We overnachten op 20 minuten rijden van Yosemite valley, dus de volgende dag zitten we wel goed!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door Martin & Marianne »

De Tuolumne Grove en de Mariposa Grove zijn niet met elkaar te vergelijken; de Mariposa Grove is veel groter en heeft veel meer en grotere sequoia's. En als je een rustige grove wilt bezoeken kun je in plaats van naar de Tuolumne Grove beter naar de Merced Grove gaan (zie daarvoor ons 2105-verslag bij 25 juni). Voor die laatste twee moet je ok wel een eindje lopen (en redelijk klimemn op de terugweg). Hoe dat nu in de Mariposa Grove is na de renovatie weet ik niet.
Zit je in El Portal (is wel meer dan 20 minuten)? Dan betekent een bezoek aan de Mariposa Grove op de eerste dag wel veel heen en weer rijden. Dan zou je ook kunnen overwegen om de Mariposa Grove te doen als je op weg bent naar San Francisco (ik ga er even van uit dat dat je volgende stop is).
Ook al is het maar 20 of 30 minuten rijden, je bent niet de enige die in de ochtend het park binnenrijdt, dus ga zo vroeg mogelijk.

Marianne
Gast

Re: Yosemite drukte

Bericht door Gast »

Trails schreef:Ik vind dit niet overdreven. Dit is zoals wij het hebben ervaren. En er wordt vaak gedaan of alleen de grote Nat. Parks de moeite waard zijn.
Zoals ik al zei: er is daar zó veel moois te zien buiten de drukte. En ook dan krijg je die Amerika ervaring.
Helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door Coyote »

Voor mij dit jaar geen Yosemite NP meer. Vorig jaar half mei er naartoe geweest met mijn vader. Niet normaal meer zo druk! :shock: En toen was het ook nog niet eens heel mooi weer. Letterlijk busladingen vol overal. :o

Ik ben vanaf 2000 diverse keren in Yosemite NP geweest maar dit was gewoon niet leuk meer. Andere jaren nooit zo druk mee gemaakt.

Dit jaar rijd ik er langs om de scenic SR-49 te rijden maar het park zelf laat ik mooi links (rechts in mijn geval) liggen. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Yosemite drukte

Bericht door RiverCola »

De verhalen van de drukte zouden voor mij simpelweg al genoeg reden zijn om er niet meer heen te gaan. Ik ben blij dat ik het een paar jaar geleden in rust heb kunnen beleven (april/mei 2008), toen de prijzen ook nog normaal waren. Ik snap niet dat mensen nog zo massaal gaan, wetende dat het park door z’n hoeven zakt en hoe slecht dat is voor het voortbestaan van de natuur zelf.

Goed beschouwd is Yosemite NP van het type Alpen-gebergte waarvoor je ook terecht kunt op vele plekken in Europa. Echt, het is hier op veel plekken net zo betoverend mooi! Waarom dan nog gaan en stress hebben of je wel een parkeerplek kunt vinden, 1,5 uur rijden van de vallei moeten gaan overnachten, nergens rustig kunnen wandelen tenzij je om half 6 ‘s ochtends vertrekt... dat is voor mij geen vakantie in ieder geval!

Misschien kunnen ze in Yosemite gewoon een ‘Borocay’ doen? Toeristen eruit, deur op slot en de boel opruimen en tot rust laten komen. :idea:
wittywit
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 sep 2016, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite drukte

Bericht door wittywit »

Wij willen in de zomer van 2019 drie nachten Yosemite inplannen. Met een camper dus een campground. Als ik alles goed begrijp dan zou dat te doen moeten zijn. Ja, druk maar dat is het bij de efteling ook. Wij zijn redelijk ochtendmensen dus om om 07:30 op pad te zijn is geen enkel probleem, eerder ook als dat beter is. We gaan dan met 2 meiden van 15 en een zoontje van 6. Dus in die zin doen we ook geen dagtochten. Ik kijk wel serieuws naar of het niet TE druk is maar aan de andere kant is het gewoon zonde om zo’n mooi park over te slaan. In onze reis willen we ook SeKi meenemen (beiden 1 nacht) en als we dan toch in die regio zijn... Maar goed, ik volg het topic en kan altijd nog besluiten iets te wijzigen. Wany volgens mij moet het te doen zijn middels de shuttle service. We zijn er trouwens vanaf een maandag en dan donderdags weer verder naar SeKi
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Yosemite drukte

Bericht door Marcopstal »

De drukte heb je dan ook voornamelijk in de vallei en op een aantal specifieke plaatsen. Dit is eigenlijk slechts een heel klein deeltje van Yosemite. Er zijn nog vele plekken te vinden waar het gewoon rustig is.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Yosemite drukte

Bericht door Mrvanilla »

http://abc30.com/traffic/traffic-conges ... s/3455455/

In dit filmpje wordt ook uitgelegd dat er veel infra projecten op stapel staan om de boel in goede banen te leiden. Er wordt gesproken van een ‘ fast lane ‘. Over pretpark gevoel gesproken :blink:
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Yosemite drukte

Bericht door RiverCola »

Dan hebben ze in de Filipijnen toch beter begrepen hoe je natuur tegen massatoerisme beschermd :blink:
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Yosemite drukte

Bericht door Trails »

RiverCola schreef:Goed beschouwd is Yosemite NP van het type Alpen-gebergte waarvoor je ook terecht kunt op vele plekken in Europa.
Wij vonden de Eastern Sierras dan ook geweldig mooi. De meesten rijden hier alleen maar langs en wij hadden er best nog een week langer willen blijven.
Zó mooi!!!
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Yosemite drukte

Bericht door RiverCola »

Inderdaad, er zijn genoeg even zo mooie plaatsen. Een jaar na Yosemite waren we in de Rocky Mountains, in Colorado. In Yosemite waren we in april/mei, in de Rockies midden in het hoogseizoen (juli/aug). Ik kan me nog herinneren dat we op een ochtend in de Rockies zaten te ontbijten, midden in een veld omringd door ruige bergen en dat ik echt zat te genieten van de stilte, de grootsheid en de natuurpracht. Honderd keer meer het outdoorgevoel dan in Yosemite (ook toen al). Maar mensen zijn net mensen, ze bewandelen allemaal het liefst hetzelfde pad als de buurman. Zo zonde!!

* maar dat is slechts mijn mening *
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Yosemite drukte

Bericht door Marcopstal »

Je kan dat denk ik zeker aan mensen die er voor het eerst heen gaan niet kwalijk nemen. Je bent nog op onderzoek en logischer wijze volg je dan op basis van de informatie die je vindt en die wijst nu eenmaal heel vaak naar dezelfde plaatsen.

Eens je zelf vertrouwd bent met de streek ga je dan wel eens andere oorden opzoeken.

Nu is het toerisme per definitie een veel groter gegeven in Californië dan Colorado.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Yosemite drukte

Bericht door Gast »

Dit forum helpt natuurlijk ook mee om mensen richting de bekende plaatsen te sturen. Mijn favoriete commentaar op een reisschema is altijd “maar waarom ga je naar X ipv Y? “.
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Yosemite drukte

Bericht door jan_nl »

Op zich een goeie vraag. Ik zou zeggen ga geocachen, dan ga je vanzelf naar y ipv x. Alleen helpt dat in Yosemite niet.

Of neem een zoon mew die lost places wil zien. Zorg dan wel voor een volgetankte auto.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door vana »

RiverCola schreef:De verhalen van de drukte zouden voor mij simpelweg al genoeg reden zijn om er niet meer heen te gaan. Ik ben blij dat ik het een paar jaar geleden in rust heb kunnen beleven (april/mei 2008), toen de prijzen ook nog normaal waren. Ik snap niet dat mensen nog zo massaal gaan, wetende dat het park door z’n hoeven zakt en hoe slecht dat is voor het voortbestaan van de natuur zelf.

Goed beschouwd is Yosemite NP van het type Alpen-gebergte waarvoor je ook terecht kunt op vele plekken in Europa. Echt, het is hier op veel plekken net zo betoverend mooi! Waarom dan nog gaan en stress hebben of je wel een parkeerplek kunt vinden, 1,5 uur rijden van de vallei moeten gaan overnachten, nergens rustig kunnen wandelen tenzij je om half 6 ‘s ochtends vertrekt... dat is voor mij geen vakantie in ieder geval!

Misschien kunnen ze in Yosemite gewoon een ‘Borocay’ doen? Toeristen eruit, deur op slot en de boel opruimen en tot rust laten komen. :idea:
Ik ben het zo ontzettend met je eens RiverCola. Ook wij hebben het geluk gehad dat we onze eerste en tweede reis naar het drukke (zuid)westen al in 2004 en 2006 gemaakt hebben. Nog vrij rustig overal, veel goedkoper en we konden gewoon heel veel op de bonnefooi doen, hoewel we toen al schrokken van de drukte in de vallei van Yosemite. De volgende twee reizen hebben we er bewust voor gekozen om wat minder toeristische staten te bezoeken en ook wat kleinere minder bekende parken.
Nu is het 8 jaar geleden dat wij onze laatste reis naar de USA maakten en als ik in verslagen lees dat het in Arches net de Kalverstraat op zaterdag lijkt, ben ik superblij dat wij die luxe hadden. Tegelijkertijd stoot dit ons ook zodanig af dat we voorlopig nog geen behoefte hebben om die kant weer op te gaan.
Maar ik begrijp ook heel goed dat, als het je eerste reis is, je juist die bekende plekken wilt zien. Het zijn natuurlijk niet voor niets toeristische plekken, het is gewoon erg mooi daar (ik had bijvoorbeeld Arches en de Grand Canyon e.d. ook niet willen missen)

Wat Yosemite betreft, wij hebben het park maar kort bezocht maar door die enorme drukte voelen we ook geen enkele behoeft om het ooit verder te gaan verkennen. Juist ook omdat je dat soort natuur ook heel goed in andere staten van de VS kunt vinden. Van Colorado hebben ook wij enorm genoten (inderdaad heerlijk rustig)
Maar ook in Europa kun je dat soort landschappen heel goed vinden.

Mijn advies aan mensen die voor het eerst die kant uit gaan zou dan ook zijn: ga niet naar Yosemite! Als je dan toch naar drukke plekken wilt zoek dan het natuurschoon dat je elders niet makkelijk vindt zoals Canyonlands of Colorado NM, of Yellowstone.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer