Yosemite drukte

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Marcovg
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 0

Yosemite drukte

Bericht door Marcovg »

Lees veel in het forum over drukte in dit park in de zomer

Voor welke tijd moet je in augustus in het park zijn om nog je auto te kunnen parkeren
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Yosemite drukte

Bericht door Marcopstal »

Als je er voor 9 uur bent zal het ook nog wel lukken , soms zelfs later.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Marcovg
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Yosemite drukte

Bericht door Marcovg »

Oké we willen uiterlijk om 09:00 in yosimite valey zijn.

Zijn er dan nog genoeg vrije parkeer plaatsen en las ook dat je parkeer plaatsen kan reserveren klopt dit zo ja waar kan je dit doen
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Yosemite drukte

Bericht door SanFran »

Ik was er in augustus 2016. Op donderdag 4 en vrijdag 5 augustus. Nergens echt last gehad van 'drukte'. Wij waren beide dagen denk ik rond 11 uur/half 12 in het park. Nergens parkeerproblemen.
In september 2011 en 2012 trouwens ook geen last van drukte.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door Martin & Marianne »

Vorig jaar was er een proef met het reserveren van parkeerplaatsen in de vallei. Ik heb niet gelezen dat ze dat dit jaar ook weer gaan doen. Check daarvoor de NPS-site of http://www.recreation.gov.
Het kan echt heel druk zijn, we hebben wel eens een ruzie om een parkeerplaats meegemaakt. Dus ga echt vroeg het park in; op die manier heb je ook de meeste tijd om iets te zien, en om de drukte op de trails nog een beetje voor te zijn.
Of ga in het park overnachten.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 01 apr 2018, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Yosemite drukte

Bericht door Ruud2004 »

Net als in de andere bekende parken, zal het in het weekend extra druk zijn. Dat kan je dus proberen te vermijden.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
ReisM
Amerikafan
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 apr 2015, 19:15
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite drukte

Bericht door ReisM »

Afegelopen zomer, op een maandag in augustus, waren er rond 9:00 nog wel wat parkeerplekken beschikbaar bij het Visitor Center, hier is een heel grote parkeerplaats.
Bloem4030
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2018, 14:32
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite drukte

Bericht door Bloem4030 »

Ik zet mijn vraag hier maar even in. Op zondag 20 mei zitten wij in Yosemite (ja, inderdaad niet de beste planning, het is dan pinksteren). Maar wat adviseren jullie? Wij hebben een hotel in Oakhurst en willen daarom eerst langs Glacier Point om zo later in Yosemite Valley aan te komen. Qua parkeren wordt het dan waarschijnlijk lastig, maar tot hoelaat is er waarschijnlijk nog wel een plekje te vinden? En vooral, is het te doen om voor die tijd Glacier Point te bezoeken?

Wij zijn geen wandelaars op de vroege ochtend, dus we willen eigenlijk alleen naar Glacier Point rijden, van het uitzicht genieten en een half uurtje later verder naar Yosemite Valley. 8)
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Yosemite drukte

Bericht door Marcopstal »

Als je vroeg vertrekt is er denk ik geen probleem. De vallei raakt vol door de dagtoeristen, niet door diegenen die er verblijven. Met vroeg bedoel ik dan een uur of 8.

Glacier point zal nog rustig en fris zijn op dat moment.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Linda85
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 feb 2012, 14:29
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Yosemite drukte

Bericht door Linda85 »

Afgelopen augustus wel eens moeten zoeken naar een plekje ( half 10 ofzo, ook wel later) maar uiteindelijk steeds gevonden. Gewoon de tijd voor nemen, dan komt het goed.
Afbeelding
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Yosemite drukte

Bericht door jan_nl »

Wij waren begin juni 2017 in yosemite. Al vroeg waren alle parkeerplaatsen die een beetje centraal liggen vol. Geluk kun je altijd hebben maar ik zou er niet op rekenen dat je om 9 nog plaats krijgt. Uiteindelijk de auto wat verder af geparkeerd en daar de shuttlebus gepakt. Die overigens ook al propvol stond. Dat vond de chauffeur echter niet. Als we drukte wilden zien moesten we eens weekend in juli of augustus terugkomen....
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door Martin & Marianne »

Waarom zou je eerst naar Glacier Point gaan en dan naar de vallei en niet andersom? Heb je twee nachten in Oakhurst? Dan kun je Glacier Point ook doen aan het eind van de dag of de volgende ochtend.
Een zondag in mei zal wel druk zijn, maar ik denk niet dat het door Pinksteren extra druk is.
Nemen jullie ook de Tioga Pass?
En willen jullie helemaal niet wandelen of alleen niet op de vroege ochtend?

Wij waren in 2013 begin juni in Yosemite, we kwamen toen op een zondag aan. Kijk eens in ons verslag om een idee te krijgen van de drukte en bezienswaardigheden.
In 2015 reden we van SF via Glacier Point naar de vallei; misschien heb je ook iets aan dat verslag.

Marianne
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Yosemite drukte

Bericht door Mrvanilla »

Voor mij is het enige codewoord in dit soort parken: vroeg. Sta vroeg op, doe je wandelingen vroeg (echt vroeg)...óf ben bereid te zoeken naar parkeerplaatsen, overvolle trails te bewandelen en te ellebogen bij uitzichtpunten. Het park is gewoonweg enorm druk en barst bijna letterlijk uit de voegen. Voor een indruk van de bezoekers per maand, zie hier..

Ik ben er twee keer in mei geweest en beide keren was het er gigantisch druk. Ik denk overigens dat Pinksteren niet veel uitmaakt, dat is meer rond Memorial Day Weekend. In 2016 liepen wij de populaire Mirror Lake Trail waarbij we vrijwel niemand tegenkwamen. Dat was echter wel om half acht in de ochtend. Eenmaal terug in de Vallei leek de rij met mensen naar Lower Yosemite Falls op de wachtrij bij de Python in de Efteling, of een koopzondag in Eindhoven...
Martin & Marianne schreef: Wij waren in 2013 begin juni in Yosemite, we kwamen toen op een zondag aan. Kijk eens in ons verslag om een idee te krijgen van de drukte
In de afgelopen vier jaar zijn echter de bezoekersaantallen met meer dan 25% gestegen dus dat is niet helemaal meer in perspectief ;). Het is nog veel drukker :mrgreen: .

Overigens is het nog steeds een prachtig park, maar het lijkt me goed te beseffen dat het niet de nature experience is van welleer, maar dat het door veel mensen als een pretpark experience wordt ervaren. Als je dat weet en er op inspeelt kun je er nog steeds enorm veel moois doen en beleven.

Have fun!
Groetjes,
Daniel
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Yosemite drukte

Bericht door Trails »

Helaas kun je maar op 1 plek vroeg zijn.
Als je meerdere plekken in een park op 1 dag wilt bezoeken dan ben je al te laat op je 2e stop.
Wij hebben dat in september en oktober ervaren.
In Yosemite hadden we, bewust, de Valley overgeslagen en hebben we 2 dagen de oostkant gedaan en ook wat minder bekende wandelingen gedaan. Daar viel de drukte enigszins mee.
In Zion hebben we de Valley ook over geslagen en alleen Kolob Canyons gedaan. Net zo mooi en zó veel rustiger.
Inderdaad hadden wij bij de Grand Canyon een een pretpark experience. Alsof we in een Disney park liepen.
De parken bij Moab vonden we een ramp.
Wij weten van onszelf dat we ons dan gaan lopen ergeren als we met honderden anderen op een wandeling lopen.
Als we het nog eens doen dan slaan we in ieder geval de grote parken over en doen dan alleen nog state parks en de onbekendere NPS gebieden.
Er is daar tenslotte zó veel moois te zien!!!
Laatst gewijzigd door Trails op 08 mei 2018, 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door Martin & Marianne »

Ja, het wordt steeds drukker. Maar het was altijd al aardig druk, ook toen wij er in september 1988 voor het eerst waren. Vorig jaar in het eerste weekend van augustus vond ik het nog wel meevallen. Maar ervaring met parkeren en het park binnenrijden in de ochtend hebben we niet.

Overigens befoelde ik met mijn verwijzing om te laten zien dat het druk was op zondag. En dat het op maandag een stuk rusiger was. Misschien ook nog wat tijd inplannen voor de maandag?

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 08 mei 2018, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Yosemite drukte

Bericht door jan_nl »

Pff, net eens gekeken waar Oakhurst ligt, best nog een eind. Ik vond Mariposa achteraf al te ver, 2 keer een uur rijden elke dag.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Yosemite drukte

Bericht door Mrvanilla »

Trails schreef:Helaas kun je maar op 1 plek vroeg zijn.
Als je meerdere plekken in een par op 1 dag wilt bezoeken dan ben je al te laat op je 2e stop.
Klopt, maar dan heb je tenminste nog iets aan rust meegemaakt. Zeker als je dan iets 'speciaals' gaat doen, zoals de Panorama Trail of de Mist Trail, heb je toch wel een mooie Yosemite experience meegemaakt in mijn optiek. Als je later komt is het alleen maar druk druk druk.
Groetjes,
Daniel
Gast

Re: Yosemite drukte

Bericht door Gast »

Bloem4030 schreef:Ik zet mijn vraag hier maar even in. Op zondag 20 mei zitten wij in Yosemite (ja, inderdaad niet de beste planning, het is dan pinksteren)
Amerikanen doen niet aan Pinksteren, het is geeneens een feestdag. Dus misschien valt het mee met de drukte.
Tinuszke
Amerikafan
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 jul 2013, 12:27
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Yosemite drukte

Bericht door Tinuszke »

jan_nl schreef:Pff, net eens gekeken waar Oakhurst ligt, best nog een eind. Ik vond Mariposa achteraf al te ver, 2 keer een uur rijden elke dag.
Ik vind Mariposa nog wel te doen. Het is ongeveer een kwartier minder dan Oakhurst en de weg rijdt vlotter vanaf die kant dan de erg bochtige weg van/naar Oakhurst.

El portal is nog beter, maar dat vonden we het prijsverschil niet waard voor de extra tijd die we dan in het park hadden. Een tent in het park is natuurlijk ook wel praktisch, maar die was én ook redelijk duur én we wilden liever iets met eigen sanitaire voorzieningen, en dan ben je in het park wel meteen redelijk duur uit (of zat al vol).

We gingen overigens wel in April, dus dan is het iets minder druk en minder kritisch dat je er heel erg vroeg bent.
Mrvanilla schreef:
Trails schreef:Helaas kun je maar op 1 plek vroeg zijn.
Als je meerdere plekken in een par op 1 dag wilt bezoeken dan ben je al te laat op je 2e stop.
Klopt, maar dan heb je tenminste nog iets aan rust meegemaakt. Zeker als je dan iets 'speciaals' gaat doen, zoals de Panorama Trail of de Mist Trail, heb je toch wel een mooie Yosemite experience meegemaakt in mijn optiek. Als je later komt is het alleen maar druk druk druk.
Precies, je kunt beter een beetje moeite doen om tenminste één mooie wandeling te pakken dan alles maar te skippen omdat het ineens allemaal niet goed meer is. Dat is wel een beetje overdreven m.i.
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Yosemite drukte

Bericht door Trails »

Ik vind dit niet overdreven. Dit is zoals wij het hebben ervaren. En er wordt vaak gedaan of alleen de grote Nat. Parks de moeite waard zijn.
Zoals ik al zei: er is daar zó veel moois te zien buiten de drukte. En ook dan krijg je die Amerika ervaring.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer