Stoel reserveren Air France

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
mira74
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 aug 2014, 14:03

Stoel reserveren Air France

Bericht door mira74 »

In juni reizen wij van New York naar de Keys en vliegen terug vanuit Miami. De heenreis is met Delta naar JFK en voor die vlucht heb ik de stoelen al kunnen reserveren. Maar de terugvlucht vanuit MIA is met Air France en daarvoor kan ik pas de stoelen reserveren bij het inchecken zegt de site. Klopt het dat je bij AF niet eerder dan 30 uur voor vertrek de stoelen kunt reserveren?
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door Pete.Z »

Je kan normaal gesproken met je reserveringsnummer stoelen vastleggen:

https://www.airfrance.com.cn/CN/en/comm ... online.htm
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door Dutchess »

Als je via Delta geboekt hebt en de AF vlucht is een code share, dan kan je waarschijnlijk niet je AF stoelen nu al vastleggen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door Dakloze »

Dutchess schreef:Als je via Delta geboekt hebt en de AF vlucht is een code share, dan kan je waarschijnlijk niet je AF stoelen nu al vastleggen.
Probeer het eens met je AF boekingscode. Die kan je vragen aan Delta.
--
I route, therefore you are.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door roelb »

Nergens voor nodig. Je kunt gewoon op klm.com of airfrance.com de delta PNR invoeren en dan komt je reservering te voorschijn. Andersom werkt dat trouwens niet..

Maar er zijn een aantal mogelijke situaties.

Delta ticket (ticketnummer begint met 006):

- AF marketed vlucht op het ticket: stoel reserveren op klm.com/airfrance.com
- DL marketed vlucht (DLxxxx maar wel uitgevoerd door AF of KL, codeshare dus): stoel reserveren op delta.com en soms ook ook klm.com/airfrance.com (alleen intercontinentaal).

KLM of AF ticket (074 of 057):

- AF marketed vlucht op het ticket: stoel reserveren op airfrance.com of klm.com
- DL marketed vlucht op het ticket maar uitgevoerd door KL of AF: stoel reserveren werkt voorzover ik weet niet, je zult moeten bellen.

In alle gevallen gaat het op de airfrance en KL website mis als je recht hebt op gratis selectie of korting op premium seats door status, maar die status niet bij Flying blue behaald is (maar bij Delta). Ook al heeft de boeking het juiste Skymiles FF nummer en ziet het KL systeem de status, dan mist vaak de korting voor economy comfort en preferred stoelen. Reguliere stoelselectie herkent het systeem (meestal) wel goed en laat dat gratis toe.

Frustrerend, zelfs als je het weet.
mira74
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 aug 2014, 14:03

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door mira74 »

@roelb,

We hebben een ticket beginnend met 074, dus dat betekent 1 van de laatste opties. Het is een KLXXXX vluchtnummer. Als ik het goed begrijp zou ik dus op klm.com of AF.com stoelen kunnen reserveren?
Hoe kan ik zien welke airline de vlucht marketed?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door roelb »

Op de airfrance website, misschien. Maar volgens mij is dit de situatie die helemaal niet werkt. Als de Air France vlucht.met zijn AF vluchtnummer op je ticket had gestaan had het wel online gewerkt bij KLM. Maar als het ook op airfrance.com ook niet lukt kun je altijd even bellen met KLM.
mira74
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 aug 2014, 14:03

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door mira74 »

Ik heb net KLM aan de lijn gehad en zij kunnen ook de stoelen niet openen dus geen stoelreservering maken. We moeten dus wachten tot de check in en dan hopen dat we nog bij elkaar kunnen zitten.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door roelb »

Dat kunnen ze wel, als ze het ticket reissuen met het AF vluchtnummer ipv het KL vluchtnummer voor die vlucht. Desnoods even laten escaleren.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door Queste »

In mijn ervaring kan je sommige (budget) schengen vluchten nooit reserveren. Wij vlogen bijv. vaak naar Zürich vanaf Düsseldorf. Op de Swiss vluchten is wel te reserveren, op de Eurowings en Edelweiss vluchten niet. Ik heb hetzelfde meegemaakt DUS-CDG met HOP (low-budget van AF) en EW op het traject DUS-LHR.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door roelb »

Klopt, maar dit ging over een intercontintale AF vlucht. Als die met een KL codeshare nummer op een 074 document staat snapt het systeem van KLM/AF het niet. Zodra ze het ticket wijzigen en dezelfde vlucht er met het AF nummer opzetten gaat het wel goed. En als je iemand hebt die het issue begrijpt (daarom escalatie) dan wijzigen ze dat over het algemeen wel voor je en doen ze kostenloos een reissue van het ticket.

Als je online bij KLM boekt dan geeft de boekingsengine je meestal beide opties. In dat geval altijd het AF nummer kiezen. Seat availability zou hetzelfde moeten zijn en dus ook het tarief.
mira74
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 aug 2014, 14:03

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door mira74 »

@roelb: Dank voor de aanvulling. We gaan er mee verder.
mira74
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 aug 2014, 14:03

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door mira74 »

@roelb
de stoelindeling is momenteel gesloten, omdat alle stoelen die beschikbaar zijn voordat de check-in open gaat allemaal gereserveerd zijn. Wij adviseren je om de stoelen te selecteren tijdens de online check-in, omdat de rest van de stoelen dan vrijgegeven zal worden. Wij hebben helaas ook niet de mogelijkheid om de stoelen te selecteren wanneer de stoelindeling gesloten is. Bedankt voor je geduld en begrip!
Dit is wat ik van de KLM kreeg toen ik per messenger nogmaals de vraag stelde. Zeg je dat we alsnog kunnen escaleren door te bellen en aan te geven dat het vluchtnummer gereissued moet worden naar een AF nummer?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door roelb »

De mensen die via social media reageren hebben geen idee waar het over gaat. Dat is een totaal andere afdeling. Rampzalig slecht, heb je echt helemaal niets aan. Gewoon bellen en uitleggen, totdat de persoon die je aan de lijn hebt het issue begrijpt.

Eventueel kun je zelf al de seat map inkijken via (een proefaccount bij) expertflyer. Dan kun je ook zeggen welke stoelen je wilt.
mira74
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 aug 2014, 14:03

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door mira74 »

Ik heb net KLM gebeld met de vraag of de tickets gereissued kunnen worden, maar er werd aangegeven dat ze dat niet kunnen omdat wij de tickets bij WTC hebben gekocht. Dat zou ik bij WTC moeten navragen.
Met WTC aan de lijn gehangen en zij blijken het wel te kunnen wijzigen maar dat met tarief- en wijzigingskosten. Ik heb aangegeven dat ik dat niet wil. Ze gaf als enige optie nog dat KLM toestemming zou kunnen geven aan WTC om het vluchtnummer kosteloos te wijzigen. Dat gaat ze nu bij KLM aanvragen, en als het hun niet lukt ga ik KLM nog een keer proberen te overtuigen. Wat een gedoe om een paar stoelen te reserveren!!!
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door Pete.Z »

En anders reserveer je toch bij inchecken?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door roelb »

Aha, je hebt niet bij KLM, Delta of Air France geboekt, maar via een online travel agent. Waarom eigenlijk?

Maar goed, dan worden dit soort zaken opeens een stuk lastiger en kan KLM inderdaad niets voor je betekenen.
mira74
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 aug 2014, 14:03

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door mira74 »

@PeteZ, uiteraard kan dat ook. Maar dan is de kans natuurlijk een stuk kleiner dat we met 4 personen bij elkaar kunnen zitten. En dat zou ik toch wel heel fijn vinden.
@Roelb, ik weet eigenlijk niet waarom we dat toen gedaan hebben. Maar goed, voor een volgende keer hebben we hier weer van geleerd. In ieder geval erg bedankt voor je tips en adviezen.
Gast

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door Gast »

Zelfs als je ruim van tevoren je plaatsen reserveert, kan het voorkomen dat je uiteindelijk niet allemaal bij elkaar zit. Dit hadden wij een aantal jaren geleden op een AF vlucht van BOS -> CDG. Het eten daarentegen was wel heel erg lekker.
mira74
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 aug 2014, 14:03

Re: Stoel reserveren Air France

Bericht door mira74 »

Uiteindelijk heeft KLM toestemming gegeven aan WTC om de tickets kosteloos om te zetten naar AF vluchtnummer. Hierdoor konden we toch de stoelen reserveren. Wel jammer dat we daarvoor moesten betalen, maar dat hebben we maar op de koop toe genomen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer