Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
magic_mono
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 aug 2014, 10:42

Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door magic_mono »

Geachte forumleden,

inmiddels zijn we alweer bijna 2 maanden terug van de wintersport en dus wordt het wel weer tijd om de volgende wintersportvakantie te plannen. Voor de volgende vakantie heb ik het plan opgevat om naar Amerika te gaan. Ik ben enthousiast. Nu de rest nog. Nu las ik dat er tegenwoordig directe vluchten zijn van Amsterdam naar Salt Lake City. Hierdoor ben je in een uur of 13, 14 op de plaats van bestemming. Dus dat lijkt me best een goed alternatief voor een lange vermoeiende autorit naar Oostenrijk. Nu vraag ik me af of er op het forum mensen zijn, die ...

1. ... wel eens in Utah geskied hebben en hun ervaringen willen delen.
2. ... al eens met die directe vlucht naar Salt Lake City gevlogen hebben.
3. ... ooit wel eens een vakantie geboekt hebben via Wintersport Amerika Canada
4. ... misschien wel eens via een andere reisorganisatie een wintersportvakantie in Utah geboekt hebben.
5. ... misschien nog andere tips hebben v.w.b. de reis naar en het verblijf in Utah en de diverse skigebieden aldaar.
6. ... andere tips hebben over relevante zaken die ik vergeten ben te vragen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten, Andre.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Wintersport 2019

Bericht door Dutchess »

Als we een goed sneeuwjaar hebben, is het hier fantastisch skiën. Dit jaar was er bv veel minder sneeuw dan vorig seizoen en dat was een teleurstelling (en niet te voorspellen natuurlijk). Ik heb me laten vertellen dat de resorts hier wel kleiner zijn dan die in Europa. Het lijkt me dus misschien leuker als je ipv bij 1 resort logeren, in de stad verblijft en verschillende resorts bezoekt (hoewel je dan wel weer in de file zit voor een aantal resorts en da's natuurlijk minder leuk). Hier kan je ze vergelijken: https://www.skiutah.com/resorts/compare-resorts. Iets om in gedachten te houden: Alta en Deer Valley zijn de enige 2 resorts in Utah die alleen maar skiërs en geen snowboarders toelaten.

Hier ook nog een voordeelpas voor meerdere resorts: https://www.visitsaltlake.com/skicity/super-pass/.

De AMS-SLC vlucht heb ik al regelmatig gevlogen, supermakkelijk. Het is maar 10-10.5 uur vliegtijd. Het vliegveld van SLC ondergaat op dit moment een gigantische uitbreiding waardoor het een zootje is eromheen (elke keer als ik er naartoe rij word ik weer op een andere manier naar de parkeergarage/terminals geleid). Maar goed, daar heb je alleen maar bij aankomst & vertrek last van en de rest van je vakantie niet.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Wintersport 2019

Bericht door Vito »

Waarom vlieg je niet op Denver en ga je in Colorado skiën?
Moet het perse Utah zijn?
Wij zijn in Breckenridge, CO, geweest. Super mooi en uitgebreid skigebied met prachtige pistes. Breckenridge zelf is een leuk stadje.
Ik had alles zelf geregeld: tickets, autohuur, appartement en skipas/huur. Prima te doen.
magic_mono
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 aug 2014, 10:42

Re: Wintersport 2019

Bericht door magic_mono »

Hi Dutchess,

dank voor de reactie en voor de websites. Super handig.
Dutchess schreef:Als we een goed sneeuwjaar hebben, is het hier fantastisch skiën. Dit jaar was er bv veel minder sneeuw dan vorig seizoen en dat was een teleurstelling (en niet te voorspellen natuurlijk).
Het probleem met de sneeuw hebben we in Europa uiteraard ook. Dit jaar was het prima, maar er zijn ook jaren geweest dat het minder was.
Dutchess schreef:Ik heb me laten vertellen dat de resorts hier wel kleiner zijn dan die in Europa. Het lijkt me dus misschien leuker als je ipv bij 1 resort logeren, in de stad verblijft en verschillende resorts bezoekt (hoewel je dan wel weer in de file zit voor een aantal resorts en da's natuurlijk minder leuk).
Uiteraard hangt het er vanaf waar je in Europa zit. Wij zijn jarenlang naar Flachau geweest en dat is echt niet supergroot. In de stad logeren is wel een idee. Aan de andere kant zit niemand op files te wachten, uiteraard. Weet je toevallig wanneer de Amerikanen vakantie hebben?
Dutchess schreef:Alta en Deer Valley zijn de enige 2 resorts in Utah die alleen maar skiërs en geen snowboarders toelaten.
Super! :thumbup:
Dutchess schreef:Hier ook nog een voordeelpas voor meerdere resorts: https://www.visitsaltlake.com/skicity/super-pass/.
Het eerste wat me wel opviel is dat de prijzen van de skipassen een stuk hoger liggen dan in Oostenrijk. En die prijzen waren al behoorlijk. Dus dat is nog wel even iets om over na te denken.

Groeten,
Andre
magic_mono
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 aug 2014, 10:42

Re: Wintersport 2019

Bericht door magic_mono »

Hi Vito,

dank voor je reactie.
Vito schreef:Waarom vlieg je niet op Denver en ga je in Colorado skiën? Moet het perse Utah zijn?
Dat is ook een optie. Het hoeft niet per se Utah te zijn. Sterker nog, we hebben ooit een vakantie naar Breckenridge geboekt, maar die vanwege prive omstandigheden moeten annuleren. Utah leek me een goede optie vanwege de bereikbaarhei. Voor Colorado moet je eerst naar Denver vliegen en daarna nog een behoorlijk stuk rijden om in Breckenridge te komen. Maar het is zeker een optie die ik nog verder ga onderzoeken.
Vito schreef:Wij zijn in Breckenridge, CO, geweest. Super mooi en uitgebreid skigebied met prachtige pistes. Breckenridge zelf is een leuk stadje.
Ik had alles zelf geregeld: tickets, autohuur, appartement en skipas/huur. Prima te doen.
Mag ik vragen waar je het appartement hebt geboekt? Via Booking.com? Of misschien via Vrbo.com? Alvast bedankt voor je hulp.

Groeten,
Andre
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door Old Faithful »

Forumlid MattRob is enkele keren naar Breckenridge geweest: viewtopic.php?f=7&t=35414&p=596077&hili ... rt#p596077. Ik dacht reisverslagen gelezen te hebben, maar ik kan die zo snel niet vinden (zit zelf momenteel op wintersport in Ehrwald :wink: ).
Hij is niet vaak meer actief op het forum, maar onlangs zag ik nog een vraag van hem over autohuur voorbij komen. Misschien kun je hem een pb sturen om hem op dit topic te attenderen.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben geen ervaring met wintersport in Utah, maar wel in Colorado. Hoewel een andere staat, heb je misschien toch iets aan ons reisverslag van toen.
https://jojostravelusa2012.blogspot.nl/

En Canada
https://jojotravel2000can.blogspot.nl/
magic_mono
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 aug 2014, 10:42

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door magic_mono »

Hi Old Faithful,

dank voor je reactie.
Old Faithful schreef:Forumlid MattRob is enkele keren naar Breckenridge geweest: viewtopic.php?f=7&t=35414&p=596077&hili ... rt#p596077. Ik dacht reisverslagen gelezen te hebben, maar ik kan die zo snel niet vinden
Ik heb de verslagen van MattRob al eens gelezen en hier zaten meerdere bruikbare tips bij. Ik zal ze er nog eens bij pakken.
Old Faithful schreef:(zit zelf momenteel op wintersport in Ehrwald :wink: ).
Veel plezier in Ehrwald. We zijn zelf ooit eens in Lermoos geweest en hebben daar de lekkerste Kaiserschmarrn ooit gegeten.
Old Faithful schreef:Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Dank je wel.

Groeten,
Andre
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Wintersport 2019

Bericht door Dutchess »

magic_mono schreef:Aan de andere kant zit niemand op files te wachten, uiteraard. Weet je toevallig wanneer de Amerikanen vakantie hebben?
Dat van die files moet ik misschien even nuanceren. Dus even een stapje terug. De resorts in de buurt van SLC zijn als volgt:

- Parley's Canyon richting Park City: resorts Deer Valley en Park City Mountain. Voornamelijk rij je hier via I-80, dat is een grote snelweg en die is vrijwel altijd open en nauwelijks files.
- Big Cottonwood Canyon: resorts Brighton en Solitude. Vrij nauwe canyon, meestal open maar kan files hebben, vooral als er weer eens mensen bij verse sneeuw tòch zonder sneeuwbanden/kettingen naar boven willen rijden.
- Little Cottonwood Canyon: resorts Alta en Snowbird. Vrij nauwe canyon, bij veel verse sneeuw is deze vaak van 06:00-08:00 u gesloten omdat ze met kanonnen de canyon veilig moeten maken (vanwege lawinegevaar). In dat geval staan mensen natuurlijk al te popelen vanwege de verse sneeuw en omdat ze moeten wachten tot de canyon weer geopend wordt ontstaan er files / stapvoets rijden. Mijn zoon gaat om die reden bij verse sneeuw vaak al om 05:00 u van huis zodat hij voor het sluiten omhoog kan rijden (maar hij heeft dan ook een 4WD SUV).
Er zijn trouwens voor Big & Little Cottonwood ook skibussen als je zelf niet wil rijden.

Je kan natuurlijk ook een hotel bij het resort zelf kiezen, dan heb je niks met files maar het is wel duurder om daar te verblijven. Ik weet niet over welke vakantie je het hebt, mensen gaan hier niet zo massaal op wintersport zoals in Europa. Rond Kerst/O&N is het druk, de lange weekends rond Martin Luther King Day (3e maandag in januari) en President's Day (3e maandag in februari) zijn meestal ook druk. In maart is er Spring Break, maar de data verschillen nogal.
magic_mono schreef:Het eerste wat me wel opviel is dat de prijzen van de skipassen een stuk hoger liggen dan in Oostenrijk. En die prijzen waren al behoorlijk. Dus dat is nog wel even iets om over na te denken.
Dat is 1 van de redenen dat ik zelf niet meer ski. Maar wat dat betreft zit je zowel in Colorado als in Utah duur. Ik denk dat je wel package deals kan krijgen die de kosten wat drukken. En hoe meer dagen bij hetzelfde resort, hoe goedkoper. Ook kan je in SLC vaak discount tickets krijgen bij de ski shops. En als je in SLC verblijft, kan je vaak veel voordeliger hotels boeken, dat scheelt dan wel weer.

En de sneeuw in Utah is véeeeeeel beter dan in Colorado! :wink: Zoals je al schreef liggen de resorts idd veel dichter bij SLC dan de Colorado resorts t.o.v. Denver.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
magic_mono
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 aug 2014, 10:42

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door magic_mono »

Hi Jan en Jen,

dank voor jullie reactie. Ik ga jullie verslagen zeker even lezen.

Groeten,
Andre
magic_mono
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 aug 2014, 10:42

Re: Wintersport 2019

Bericht door magic_mono »

Hi Dutchess,
Dutchess schreef:Ik denk dat je wel package deals kan krijgen die de kosten wat drukken. En hoe meer dagen bij hetzelfde resort, hoe goedkoper. Ook kan je in SLC vaak discount tickets krijgen bij de ski shops.
Dat is nog wel een goeie tip. Daar zal ik even naar op zoek gaan, want met de prijzen die ik gezien heb denk ik niet dat ik hier de handjes op elkaar ga krijgen. De eerlijkheid gebied me te zeggen, dat ik daar niet over nagedacht heb.

Groeten,
Andre
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door MattRob »

Van Breckenridge zijn meerdere blogs van mij, hier van SLC (1 keer geweest):

http://saltlakecity2009.blogspot.nl/

Was even zoeken ;-) ! Ik vond het heel leuk idee om in SLC zelf te overnachten, en van daaruit zijn we naar verschillende Resorts gereden. Ik heb blog niet meer nagelezen, maar volgens mij kon je idd in SLC in ski-winkels korting krijgen op de liften. Daarnaast herinner ik me dat er 1 of 2 Resorts waren waar je niet mag boarden (mocht je dat ook willen), dus even opletten ;-) !

Uiteindelijk zijn we toch vaker naar Breckenridge gegaan, toch veel meer sfeertje, vonden wij. Maar dat heb je wellicht ook als je in SLC in een Resort gaat zitten. In zijn algemeenheid was mijn ervaring dat lifttickets in de US stuk duurder zijn, maar overnachtingen en eten/drinken beter betaalbaar. Zeker nu de dollar weer iets gunstiger staat ;-) ! Alhoewel apres ski kennen ze niet echt daar; sterke drank is natuurlijk wel duur in de USA. Toen was overigens SLC niet rechtstreeks, had anders overweging kunnen zijn. Maar goed, heenreis is toch de hele dag vliegtuig, paar uur langer maakt mij dan niet zo heel veel uit.

Overweging is nog Vancouver en dan skiën in Whistler, dat was geweldige ervaring. Ook prachtige sneeuw !! De sneeuw in de US is sowieso fijner dan in Europa, vind ik. En ook ligt de boomgrens in de US een stuk lager, dus je skiet al snel tussen de bomen door, vind ik ook een stuk fijner. En uiteindelijk was voor ons ook altijd een afweging dat we in de vakantie-periode moesten, en in de US is het in die periode veel minder druk dan in Europa !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door MattRob »

Old Faithful schreef: Hij is niet vaak meer actief op het forum, maar onlangs zag ik nog een vraag van hem over autohuur voorbij komen. Misschien kun je hem een pb sturen om hem op dit topic te attenderen.
Ik ben er weer hoor; misschien niet zo super-actief als voorheen, maar probeer me weer geregeld te laten zien hier :thumbup:
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
magic_mono
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 aug 2014, 10:42

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door magic_mono »

Hi RJ,

dank voor je reactie.
MattRob schreef:Van Breckenridge zijn meerdere blogs van mij, hier van SLC (1 keer geweest):

http://saltlakecity2009.blogspot.nl/

Was even zoeken ;-) ! Ik vond het heel leuk idee om in SLC zelf te overnachten, en van daaruit zijn we naar verschillende Resorts gereden. Ik heb blog niet meer nagelezen, maar volgens mij kon je idd in SLC in ski-winkels korting krijgen op de liften. Daarnaast herinner ik me dat er 1 of 2 Resorts waren waar je niet mag boarden (mocht je dat ook willen), dus even opletten ;-) !
Ik heb 'm meteen gelezen. Erg leuk geschreven weer. Het is duidelijk dat je een ervaren Amerika ganger bent. Ik doe toch altijd weer goede tips op. Ik zag trouwens net dat Andy de Condor nog steeds leeft en ook een eigen Facebook pagina heeft. :wink: Het enige jammere is dat de blog inmiddels dusdanig oud is, dat de filmpjes er niet meer opstaan.
MattRob schreef:Uiteindelijk zijn we toch vaker naar Breckenridge gegaan, toch veel meer sfeertje, vonden wij. Maar dat heb je wellicht ook als je in SLC in een Resort gaat zitten. In zijn algemeenheid was mijn ervaring dat lifttickets in de US stuk duurder zijn, maar overnachtingen en eten/drinken beter betaalbaar. Zeker nu de dollar weer iets gunstiger staat ;-) ! Alhoewel apres ski kennen ze niet echt daar; sterke drank is natuurlijk wel duur in de USA.
Zoals reeds eerder gemeld hebben we ooit eens een reis naar Breckenridge geboekt, die we helaas hebben moeten annuleren. Dus die staat nog steeds op de lijst. Die lagere dollar is inderdaad gunstig en wij zijn niet echt van die après ski types, dus dat scheelt ook weer.
MattRob schreef:Overweging is nog Vancouver en dan skiën in Whistler, dat was geweldige ervaring. Ook prachtige sneeuw !! De sneeuw in de US is sowieso fijner dan in Europa, vind ik. En ook ligt de boomgrens in de US een stuk lager, dus je skiet al snel tussen de bomen door, vind ik ook een stuk fijner.
Dat is ook één van de redenen om eens in Amerika te gaan skiën.
MattRob schreef:En uiteindelijk was voor ons ook altijd een afweging dat we in de vakantie-periode moesten, en in de US is het in die periode veel minder druk dan in Europa !
Die beperking hebben wij gelukkig niet meer.

Ik zal ook de verslagen van Breckenridge nog eens opzoeken. Ik kan me herinneren dat je op die reizen de eerste nacht in Denver overnacht hebt. In een hotel dat je via Priceline geboekt hebt. Ik heb daar ook wel eens naar gekeken, maar nog nooit gebruik van gemaakt. Misschien moeten we dat ook maar eens gaan doen. Scheelt toch weer.

Groeten,
Andre
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door MattRob »

Dank voor je compliment :) ! En dat Andy nog leeft, ik zal het gelijk aan de jongens doorgeven ;-) ! Er zijn veel Breckenridge blogs, ik denk een stuk of 7, zoiets ? Dus als je ze niet kunt vinden, hoor ik het wel !

Priceline werkt nog steeds; in mijn ervaring niet meer zo interessant als 'vroeger', maar nog steeds kan je leuke deals vinden. Ik gebruik het zelf minder vaak, maar nog steeds wel enkele keren per jaar (ook wel Hotwire; heb je iets meer zekerheid, tegen iets hogere prijs). Inderdaad, altijd de eerste overnachting in Denver via priceline !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door jetusa »

Mattrob, mogelijk ben jij dan degene wiens blogs ik destijds tegenkwam en blij was te lezen dat wij gelukkig niet de enige “gekken” zijn die (jaarlijks) voor een week skien naar de overkant vliegen.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door MattRob »

Hahaha, waarschijnlijk wel ja, want veel andere blogs daarover heb ik nooit gezien :lol: :wink:
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
magic_mono
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 aug 2014, 10:42

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door magic_mono »

MattRob schreef:Er zijn veel Breckenridge blogs, ik denk een stuk of 7, zoiets ? Dus als je ze niet kunt vinden, hoor ik het wel !
Nou, ik heb de blogs gevonden. Sterker nog, ik heb er nog veel meer gevonden. Ik heb ze even geteld. 36 stuks in totaal. :shock: . Ik denk dat ik maar een paar weken vrij ga nemen. :wink:
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door MattRob »

Hahaha, ik bedoelde Breckenridge enkel ;-) !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
magic_mono
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 aug 2014, 10:42

Re: Ervaringen gevraagd bij plannen wintersportvakantie 2019.

Bericht door magic_mono »

Ja, dat weet ik, maar de blogs bevatten altijd "Overwegingen" en die zijn ook altijd heel leerzaam. Bovendien gaat een collega van mij binnenkort voor de eerste keer naar New York en die heb ik je NY weblogs doorgegeven. En ik vind weblogs gewoon leuk. :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer