Wanneer B2 visum aanvragen?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Moniek&dirk
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2018, 11:58

Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Moniek&dirk »

Mijn vriend en ik zijn van plan om eind augustus/begin september te vertrekken naar Amerika. Wij willen in totaal een jaar rondreizen. Eerste maanden in de VS, overwinteren in Mexico en waarschijnlijk even de grens over met Guatemala ivm duur van de reis en duur van een visum en vervolgens via de VS naar Alaska en Canada.
Wij verkopen ons huis deze zomer aangezien het geld dat we voor de reis willen gebruiken nu in ons huis zit. Beiden hebben we straks geen baan en zijn we klaar met de studie. Wel willen we perse in september weg om voor volgend jaar september terug te zijn aangezien mijn vriend nog verder wil studeren.
We zijn van plan om komende tijd een bestelbus aan te schaffen, om te bouwen en deze eind augustus te verschepen naar de VS. We nemen onze hond ook mee.

Een aantal vragen.
1. Wat is een handige tijd om het visum aan te vragen? We willen de overdracht van het huis pas doen vlak voor we vertrekken, het geld dat daaruit vrij komt kan wel aangetoond worden met documenten van de hypotheek en de taxatie van het huis. Oftewel de financiële zekerheid kunnen we aantonen ten koste van onze binding met Nederland. Voordat we de bestelbus kopen hebben we wel wat geld op de rekening, maar of ze dat voldoende vinden voor de reis (zonder te vertellen dat het geld uit de verkoop van het huis gebruikt gaat worden voor de reis) is een vraag. Heeft iemand hier advies over?
2. Moeten we de hele reisroute voorleggen bij het aanvragen van een B2 visum? Aangezien we langer dan de geldigheid van het visum willen gaan rondreizen en dit willen oplossen door een verlenging aan te vragen in de VS of de grens met Guatemala over te gaan.
3. Zou het handig zijn mijn vriend alvast in te schrijven voor de studie voor in september 2019? Ivm de binding met Nederland.

Hebben jullie nog andere ideeën naar aanleiding van dit verhaal over onze binding met Nederland en het aanvragen van het visum?
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik ben geen expert en dat laat ik graag aan anderen op dit forum over, maar ik zie wat 'rode vlaggen':
Wij willen in totaal een jaar rondreizen. Eerste maanden in de VS, overwinteren in Mexico en waarschijnlijk even de grens over met Guatemala ivm duur van de reis en duur van een visum en vervolgens via de VS naar Alaska en Canada.
"Even de grens over" en dan terugkomen naar de V.S. kan niet. Een visum wordt niet "gereset" door even naar buiten de V.S. te gaan.
Wij verkopen ons huis deze zomer aangezien het geld dat we voor de reis willen gebruiken nu in ons huis zit. Beiden hebben we straks geen baan en zijn we klaar met de studie.
Dit zou nog eens heel lastig kunnen zijn bij de aanvraag van een visum. Je moet binding met Nederland aantonen en zonder huis, baan of studie zou dat nog wel eens moeilijk kunnen zijn.

Onderschat het aanvragen van een visum niet! Wat jullie willen, zou heel goed niet kunnen.

Maar zoals gezegd, ik ben geen expert op dit vlak.
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 08 mar 2018, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door dutch_in_seattle »

Voordat we de bestelbus kopen...
Ik veronderstel dat je die in de V.S. wilt kopen. Hoe denken jullie daar een autoverzekering voor af te sluiten? Dat is heel lastig voor niet-ingezetenen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Moniek&dirk
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2018, 11:58

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Moniek&dirk »

Wij kopen de bestelbus in Nederland, verbouwen hem hier en verschepen hem naar de VS, juist om hem wel te kunnen verzekeren.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Marcopstal »

In tegenstelling tot wat eerder gezegd wordt kan je met een B2 wel de grens over naar Mexico en dan terug. Met een ESTA kan dat niet zomaar maar een visum is uiteraard iets anders, dan krijg je doorgaans 6 maanden toelating. Het is wle belangrijk om je vertrek naar Mexico goed geregistreerd te hebben.

Maar voor de rest doen jullie alles wat nodig is om een hoop rode vlaggen de lucht in te steken en geen visum te krijgen. Een van de allerbelangrijkste zaken is je banden met je thuisland te kunnen aantonen en dat is nu net wat jullie niet doen want één van de grootste banden, een eigen huis verkopen jullie voor deze reis.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Pete.Z »

Ik zou zeker geen visum aanvragen, maar me beperken tot 90 dagen USA op een esta. Beginnen in Canada, 3 maanden US, dan Mexico en Guatemala, en terug Mexico voor de thuisreis.
Een visum aanvragen zonder banden met je thuisland, en het meenemen van huisdier, is een riskante operatie.
Lukt dat niet, en die kans is best groot, kan je jarenlang de US niet meer in.

Je zou wel na Guatemala terug kunnen naar Amerika op je esta volgens mij, maar dat zou ik goed uitzoeken, en ik zou dan toch zeker een maand daar blijven. Geen idee welke visa je daar nodig hebt trouwens.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door mtl »

Je kan naar Guatemala gaan maar het is niet gezegd dat je daarna gegarandeerd de VS weer inkomt. Zeker als het vermoeden bestaat dat Guatemala een trucje is om je esta te verlengen.
Moniek&dirk
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2018, 11:58

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Moniek&dirk »

Hmm terug via Mexico lukt niet ivm het terug verschepen van onze camperbus.

Maar ik snap uit de reacties dat dit plan niet zo handig is. Misschien moeten we dan in Canada beginnen, vervolgens Alaska waarbij het visum ingaat en door naar de VS. Daar een half jaar rondreizen met misschien een uitstapje naar Mexico en vervolgens binnen het half jaar weer terug naar Canada. Klimaattechnisch niet de meest handige route maar wel te doen. Zo voorkomen we verlengstress.

Is het dan een idee om deze maand, voordat we ons huis verkopen, alvast een visum aan te vragen? Het visum is 10 jaar geldig toch? Maakt het wat uit als we hem nu al aanvragen?
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Pete.Z »

Het visum is juist het risico....je hebt nul redenen om terug te keren naar Nederland, en dat is vaak een reden het visum te weigeren. Gebeurt dat, kan je dus ook geen esta meer aanvragen en Amerika niet meer in.
Gast

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Gast »

Ik zou zsm eerst visum aanvragen voordat je iets anders doet! Je kunt nu nog je banden met NL aantonen door o.a. je huis en je werk en je moet absoluut tijdens het interview je mond houden over je verdere plannen.
Als ze niet vragen niet uit jezelf beginnen te vertellen over je plannen, want daarmee vergooi je nagenoeg alle kansen op een visum....
Moniek&dirk
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2018, 11:58

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Moniek&dirk »

Pete.Z schreef:Het visum is juist het risico....je hebt nul redenen om terug te keren naar Nederland, en dat is vaak een reden het visum te weigeren. Gebeurt dat, kan je dus ook geen esta meer aanvragen en Amerika niet meer in.
Dat snap ik, vandaar de vele vragen hier over hoe we het wel kunnen vormgeven. De plannen zijn nog in de maak, we zijn dus nog flexibel.
Echter geeft een esta ons nooit voldoende tijd als we door Amerika willen reizen en tegelijkertijd ook tijd over moeten houden voor de terugreis ofwel naar Baltimore ofwel naar Halifax om onze camperbus terug te verschepen.

Geldt voor een visum hetzelfde als voor een esta dat de tijd door blijft lopen dat je in bijvoorbeeld Mexico bent?
Moniek&dirk
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2018, 11:58

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Moniek&dirk »

Terpies schreef:Ik zou zsm eerst visum aanvragen voordat je iets anders doet! Je kunt nu nog je banden met NL aantonen door o.a. je huis en je werk en je moet absoluut tijdens het interview je mond houden over je verdere plannen..
Is dat realistisch, om komende maand een visum aan te vragen voor vertrek in augustus/september?
Want ik zat ook al te denken om dan maar zsm een visum aan te vragen zolang we ons koophuis nog hebben.
Gast

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Gast »

Misschien staan hier nog meer tips voor je: viewtopic.php?t=68563
viewtopic.php?t=67758
Gast

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Gast »

Moniek&dirk schreef: Is dat realistisch, om komende maand een visum aan te vragen voor vertrek in augustus/september?
Want ik zat ook al te denken om dan maar zsm een visum aan te vragen zolang we ons koophuis nog hebben.
Je visum is 10 jaar geldig, dus een paar maanden eerder is niet zo erg toch? Nu heb je je huis en je baan nog... nu minder redenen voor weigering van je visum....ik zou zeker niet veel langer wachten...

Met alle concrete plannen die je nu al hebt hoop ik echt dat je het visum krijgt...als je je verspreekt over wat je plannen zijn loop je echt een enorm risico om voor de komende jaren uitgesloten te worden van een bezoek aan de US. Ook een esta is niet meer mogelijk met een afgewezen visum, dus ik zou het gelijk gaan regelen als ik jou was...
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Queste »

Ja nu zullen ze het visum wel krijgen. Er zijn banden maar er zullen wel vragen komen waarom een visum en geen esta terwijl daar ogenschijnlijk dan geen reden voor is.
En dan is het visum er. Dat is geen garantie op toegelaten worden. Wat ga je bij immigrations vertellen als je aankomt? Zou het bekend zijn dat je een bus verscheept hebt? Je zou zo maar eens op het eerste vliegtuig terug kunnen zitten.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Moniek&dirk
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2018, 11:58

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Moniek&dirk »

Mijn vragen hier zijn juist bedoeld om alles zo goed mogelijk in kaart te brengen, niet hoe we zo goed mogelijk met regeltjes kunnen sjoemelen.

Een visum is wel noodzakelijk voor de duur dat we weg willen, omschrijf het als een gap jaar na de studie. De verlenging op wat voor manier dan ook hebben we al uit ons hoofd gezet. Dan blijft nog wel de vraag over of de 26 weken van het visum door blijven lopen bij een uitstapje naar Mexico (net als de tijd bij een esta door blijft lopen).

We kunnen de terugreis voor het verschepen en het vliegticket voor onszelf alvast vastleggen, zodat we dat kunnen aantonen bij het binnenkomen van de VS. Ik las in andere topics dat ze bij binnenkomst van het land juist minder moeilijk doen bij het hebben van een visum aangezien je dan al eens gescreend bent.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Marcopstal »

Vraag 1 is of je wel een visum krijgt. Je lijkt dit enorm te onderschatten. Het is wel erop of eronder.

Met een visum is de kans dat je niet wordt toegelaten uiteraard klein. Typisch aan een visum is dat de regels anders zijn. Maw er is niet zomaar een tijd die verder loopt. Als je het land verlaat zal je er ook terug in moeten en dat is aan de immigratie beambte om te beoordelen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Max Kool »

dutch_in_seattle schreef:[..]

"Even de grens over" en dan terugkomen naar de V.S. kan niet. Een visum wordt niet "gereset" door even naar buiten de V.S. te gaan.
Grappig. Met een L1 of H1 visum dus wel. Toen ik voor het eerst de VS inreisde op een L1 visum kreeg ik bij customs een stempel dat een vroegere datum had dan de einddatum van het visum zelf (zoon en vrouw idem). Dit hebben we opgelost door in Mexicali/Calexico even de grens over te wippen en weer de VS in te wandelen.

Dit tot tweemaal meegemaakt, en meerdere collega's met mij. Bij het terug naar binnen wandelen vanuit Mexico wilden ze aanvankelijk mijn vrouw geen nieuwe stempel geven. "Ja daar kom ik juist voor". Alsnog stempel gekregen.

De laatste keer dat ik de VS binnenreisde (dat was in Aug 2016) kreeg ik een stempel voor 1 jaar, terwijl zowel mijn visum als het paspoort zelf nog minimaal drie jaar mee konden.

Een week later reisden mijn vrouw en zoon de VS binnen en kregen een stempel voor drie jaar (einddatum L visum).

Ze maken er soms een potje van, serieus.

Ik weet, de einddatum op het Visum bepaalt tot wanneer je het land binnen gelaten wordt, terwijl de stempel bepaalt tot wanneer je uiterlijk deze keer mag blijven. Krom is het wel.
LA, LA, LA....
Moniek&dirk
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2018, 11:58

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Moniek&dirk »

Even een update voor de nieuwsgierigen en degenen die geholpen hebben met informatie.

We hebben besloten om in september in Panama te beginnen en omhoog te rijden naar Alaska. Dit om niet over de 6 maanden van het visum van de VS heen te gaan door eerst van noord naar zuid en na een bezoek aan Mexico weer van zuid naar noord te rijden zoals het oorspronkelijke plan. We zullen nu plusminus 5 maanden reizen in de VS.

Hiervoor hebben we een B2 visum aangevraagd. Het Ds-160 formulier invullen ging prima, duurde 2 uur voor 2 personen. Daarna de afspraak bij het consulaat gemaakt (wachttijd van ongeveer 3 weken). Alle documenten verzameld (solvabiliteitsverklaring van de bank met daarop ons rekeningsaldo, samenlevingscontract, koopakte van ons huis). We waren een half uur te vroeg bij het consulaat, konden vrij snel wel naar binnen en na een check van mobiele telefoons (bluetooth moet uit staan, maar telefoon mag mee naar binnen) en de tas (deze moet je achterlaten) werden we doorgelaten. We kwamen bij 2 dames die even snel onze Ds-160 formulieren checkten en onze pasfoto's netjes aan het paspoort vastmaakten. Toen mochten we door naar hokje 2 waar vingerafdrukken werden genomen, onze paspoorten en ds-160 formulieren werden ingenomen. Het uploaded van de pasfoto's bij het Ds-160 formulier was goed gegaan dus de pasfoto's mochten weer mee naar huis. Na een half uur wachten in de wachtruimte mochten we door naar hokje 3 voor het interview. Daar werd gevraagd hoelang we naar de VS willen, waarvoor, wat we weer gaan doen als we terugkomen in NL (we zijn nu beiden student, dus geen vast werk) en hoe we het gaan financieren. Dit duurde al met al 5 minuten, we hoefden geen van de documenten als bewijs te laten zien en we kregen meteen te horen dat we het visum kregen en dat de douanebeambte bij de grens bepaald hoelang we uiteindelijk in de VS mogen blijven. Hij vertelde nog wel even dat we niet aan het werk mogen op dit visum en dat was het.

We waren goed voorbereid, maar het was een stuk gemakkelijker dan we voor ogen hadden.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Wanneer B2 visum aanvragen?

Bericht door Dakloze »

Max Kool schreef:[
De laatste keer dat ik de VS binnenreisde (dat was in Aug 2016) kreeg ik een stempel voor 1 jaar, terwijl zowel mijn visum als het paspoort zelf nog minimaal drie jaar mee konden.

Ik weet, de einddatum op het Visum bepaalt tot wanneer je het land binnen gelaten wordt, terwijl de stempel bepaalt tot wanneer je uiterlijk deze keer mag blijven. Krom is het wel.
Tot wanneer is je I-129 geldig? Toen ik mijn L1 kreeg in 2010, was m'n L1 geldig tot de einddatum van m'n I-129. Een jaar later zag ik dat nieuwe L1 collega's een 5-jarig visum kregen (zowel L-1A als L-1B houders), maar een I-94 dat geldig was tot de einddatum van de I-129. Toen ik op m'n eerstvolgende tripje aan CBP vroeg hoe dat zat kreeg ik als antwoord dat het voorkomt dat L1 houders opnieuw voor een visa stamping moeten omdat zoveel L1s verlengd werden.
--
I route, therefore you are.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer