Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

Hallo allemaal,

Even een korte introductie: ik woon momenteel samen met mijn vriend in België. Hij is Amerikaan, ik ben Belg. Hij is hier met een studenten visa voor de komende twee jaar. Daarna beslissen we wat we gaan doen, hoogstwaarschijnlijk wordt het de VS. (Via K1 of K3, daar zijn we nog met bezig) We praten wel over waar we naartoe zouden willen gaan maar ik weet niet goed waar je allemaal moet opletten, en waar je degelijke informatie kan halen.

Met degelijke info bedoel ik dan bijvoorbeeld info over gezondheidszorg, scholen, belastingen, rechten van werknemers, etc

Eigenlijk wil ik wel naar de VS maar als het even kan toch nog iets van sociale zekerheid over hebben. (Ja, ik wil eigenlijk liever in België blijven...)

Mijn vriend is van NYC, maar we willen een tuin voor de hond. Als we dat willen, betaalbaar in NYC, zitten we aan het andere eind van Long Island, en wegens bepaalde redenen willen we dat ook niet.


Momentele voorkeuren:
- Iets stedelijks, maar hoeft geen miljoenen inwoners te hebben
- Werkgelegenheid voor IT
- Iets in de buurt van de kust (dus niet de midwest, maar het moet niet op een uur van het strand zijn)
- Niets te zuiderlijks (want ik haat temperaturen hoger dan 25-30°C, en onze hond ook)
- Liefst geen staat waar je op scholen een disclaimer krijgt dat de evolutieleer ook maar een 'theorie' is en waar 'heb gewoon geen seks' wordt gezien als degelijke seksuele voorlichting


Enkele vragen:
- Hoe hebben jullie gekozen waar je wou gaan wonen?
- Kan je makkelijk info vinden over hoe een bepaalde staat/stad omgaat met gezondheidszorg en scholing enzo?
- Waar heb je die info gevonden
- Kwam die info overeen met hoe het daar uiteindelijk was?
- Aanraders voor ons?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door hemmie »

Volgens mij emigreren de meeste mensen via werk of huwelijk, dus meestal gaan mensen wonen waar hun werk is, of waar hun partner (of zijn/haar familie) al woont, het is denk ik meestal geen bewuste keuze. In jullie geval zou ik vooral kijken naar waar er werk is, en waar je met dat salaris goed kan leven. Of een staat wel of niet fatsoenlijke sexuele voorlichting geeft lijkt me veel minder relevant, je hebt voorlopig nog geen kinderen in die leeftijd (wie weet waar je dan woont) en dat kun je zelf opvangen. Mocht je het algemener bedoelen, bedenk je dan dat de algemene tendens in een staat soms weinig zegt over hoe de mensen in bepaalde steden/regio's er over denken. Wij wonen in conservatief Texas, maar hier in een buitenwijk van Houston tussen de emigranten zijn de meeste mensen veel progressiever.
Terug in Texas!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Hockey »

Taygi schreef: Momentele voorkeuren:
- Iets stedelijks, maar hoeft geen miljoenen inwoners te hebben Hier voldoen heel veel plaatsen aan, je bent nog erg algemeen.
- Werkgelegenheid voor IT Dat is er zo ongeveer overal. IT is trouwens zeer, zeer algemeen qua vakgebied.
- Iets in de buurt van de kust (dus niet de midwest, maar het moet niet op een uur van het strand zijn) Dan wordt het al direct redelijk duur, als het ook nog eens stedelijk moet zijn. Bovendien is reistijd ook afhankelijk van de drukte van het verkeer.
- Niets te zuiderlijks (want ik haat temperaturen hoger dan 25-30°C, en onze hond ook) Pfoeh, je zou dit kunnen uitzoeken door gewoon eens op de kaart te gaan kijken en bij plaatsen via google naar een maximum temperatuur te zoeken.
- Liefst geen staat waar je op scholen een disclaimer krijgt dat de evolutieleer ook maar een 'theorie' is en waar 'heb gewoon geen seks' wordt gezien als degelijke seksuele voorlichting Naar mijn weten heeft elke staat abstination als een methode van geboortebeperking op het lesprogramma staan.
Wat opvalt aan je wensenlijst is dat deze behoorlijk algemeen is, en bovendien iets wat iedereen wel wil. Waardoor de prijzen van onroerend goed zullen stijgen in dergelijke plaatsen.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

@hemmie, hier is het dus wel een bewuste keuze, vandaar mijn vraag. En het lijkt mij vreemd dat mensen geen bewuste keuze maken? Als ik in België verhuis is dat ook niet naar het eerste beste dorp. De kans bestaat dat we in de omgeving van zijn familie gaan wonen, maar de kans bestaat ook van niet.

@Hockey
Dankjewel om... Euh, mijn vraag helemaal niet te beantwoorden maar wel mijn halfslachtige en eerder (of poging tot) humoristische wensenlijst te bekritiseren.

En goh jong, een kaart? Wat is dat voor iets? Dat we daar tijdens het opstellen van onze geografische voorkeuren niet hebben aan gedacht!!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Bennogr »

Je zou eens in en rond Philadelphia kunnen gaan kijken. Onze zoon woont daar al twee jaar en is erg tevreden. Hij is geboren in New York, heeft in San Francisco en New York gewoond en vindt Philadelphia meer te behappen en er is redelijk veel te doen. Vanuit Philadelphia ben je verder zo in New York (naar Amerikaanse begrippen dan, een 2 uur met de bus, als je op tijd boekt iets van $10 enkele reis) of in Washington DC.

Plus de huren en huizenprijzen zijn ook wat lager dan in NY en DC.

Voor wat het waard is. Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Hockey »

@Taygi, in je eerste post vraag je om aanraders. Op basis van je wensenlijst gaf ik aan dat je wensen nog erg algemeen zijn, en wilde daarmee impliciet aangeven dat aanraders aldus lastig te geven zijn.
Laat ik als voorbeeld Chatsworth in Californië nemen. Binnen een uur van het strand, mits niet op erg drukke dagen, er is werkgelegenheid voor IT, maar vaak wel een stukje rijden, in Californië (redelijk liberale staat), stedelijk want voorstad van LA. Maar wel weer duur, heet in de zomer, en als onderdeel van LA een miljoenenstad, alhoewel Chatsworth in bepaalde delen heel erg rustig en landelijk aanvoelt.

Verder gaf ik aan dat wat jij wil iedereen wel wil, dus voor starters vaak onbetaalbaar; tenzij je soepeler wordt in je eisen. De goedkope gebieden hebben weinig werkgelegenheid, en de gebieden met werkgelegenheid zijn duur.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door USInsider »

Als je in Milwaukee, WI, gaat wonen is er ook een strand.

Hoe we keuzes maakten/maken ? Simpel: waar mijn man zijn werk was, daar gingen we wonen.
In feite hadden we niet te kiezen mbt. woonplaats, wel zo makkelijk.
Laatst gewijzigd door USInsider op 27 feb 2018, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Max Kool »

Taygi schreef:H[...]
- Hoe hebben jullie gekozen waar je wou gaan wonen? ?
Was voor ons eigenlijk vrij simpel. Mijn vrouw heeft voor we elkaar leerden kennen 15 jaar in Afrika gewoond, in diverse landen en heeft geen enkele moeite met "lekker warm". Ik zelf heb in het verleden aanbiedingen in Chicago en Boston afgeslagen juist vanwege het weer.

Toen ik gevraagd werd om naar Los Angeles te verhuizen was de keuze niet moeilijk! Het is hier trouwens minder warm dan je zou denken. We wonen in de buurt van de kust en mede daardoor is het klimaat erg lekker. Ik schat dat we per jaar drie weken een kachel nodig hebben, en 's-zomers zouden we misschien drie weken een airco wensen. Voor de rest is het heerlijk!

Vraag me niet wat een huis met een tuin kost, want dan sla je steil achterover. Reken snel op een miljoen (of $4000.- huur per maand). De salarissen in de tech sector zijn gelukkig afgestemd op de "cost of living" hier.

Succes!
LA, LA, LA....
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

@bennogr
Bedankt voor je antwoord. Phili staat op onze lijst van mogelijkheden, vind er ook wel heel wat vacatures voor mijn functie. Mijn vriend wil in het onderwijs, dat moeten we wel nog wat opzoeken. Het is ook aan de oostkust, dus makkelijker moest mijn familie op bezoek willen komen.

@Hockey
Ik vraag inderdaad om aanraders, alsook een hele resem andere vragen. De vraag voor aanraders staat zelfs helemaal onderaan een lijstje andere vragen. Gezien je mij geen aanrader kan geven wegens ‘te algemeen’ kan je misschien focusen op mijn vraag ‘hoe maak ik een geinformeerde keuze’ weetje wel, omdat onze zoektocht nog heel algemeen is? Bijna alsof we daar al zelf hebben bij stil gestaan. Je ziet de ironie hier toch, he?

California is te warm, ik zou er in de zomer echt sterven. Verder klinkt LA als een ware nachtmerrie. En het is daar toch ook peperduur? Je klinkt alsof wij een villa aan zee verwachten. Terwijl onze voorkeur echt letterlijk East-coast of West-coast is, in de buurt van een stad, en verder zoeken we naar info.


@USinsider
Als we die kanten op gaan gaat mijn voorkeur direct naar Minneapolis en st-paul, maar mijn vriend ziet die regio minder zitten.

Makes sense, had je man werk voor je emigreerde? Namelijk als we het k1 visa zouden gebruiken, zou ik enige tijd zonder werk zitten. Dan wil ik zo lief al op een locatie zitten waar ik goeie kansen op werk heb, in mijn sector en functie.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door USInsider »

Als ik mocht kiezen waar te wonen zou het (weer) MIlwaukee, WI, zijn.
WI heeft een wat Europeser inslag, is ooit gesticht door Duitsers vol idealen en dat werkt nog steeds door. Zo heeft deze staat geen doodstraf.

Wij wonen nu voor de tweede keer in CA. De eerste paar jaar woonden we in Simi Valley, zomers warm tot erg warm, in het najaar de beruchte Santa Ana's, maar te doen. Nu wonen we (nog) in de Central Valley/Fresno en daar is het inderdaad in de zomer 100F en hoger. Maar we hebben wel een tuin, met een zwembad. Plus de mensen die er wonen zijn er over het alg. aardig en hulpvaardig.

CA is een grote staat met verschillende klimaat-zones - de kust is beduidend koeler, het binnenland is warmer, hoe meer je naar het noorden gaat hoe kouder het wordt (open deur, maar even voor de volledigheid).

Iets dat nog niet op je lijst staat: sommige gebieden hebben meer luchtvervuiling dan andere. Een vallei - zoals de Central Valley - houdt veel verontreiniging vast. Plus sommige gebieden zijn berucht slecht voor personen die aan allergieen lijden.
Goed openbaar vervoer kan ook een punt van overweging zijn.

Er zijn hier in het verleden DV winners geweest waarvan er een in de buurt van Santa Barbara is gaan wonen (Carpenteria, CA als ik me goed herinner) en de ander heel tevreden in Davis, CA, woont.
Over het alg. kun je stellen dat plaatsen met een universiteit (en meer jonge mensen), meer culturele activiteiten, meer uitgaansmogelijkheden, enz. heeft.

Als jullie zeker van elkaar bent, kun je ook eerder trouwen en op een CR-1/IR-1 procedure emigreren. Je mag dan meteen aan de slag in de US.

(Mijn man had een H-1B, ik een H-4 - maar dat is een heel ander verhaal....)
Laatst gewijzigd door USInsider op 27 feb 2018, 20:28, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Max Kool »

Taygi schreef:
California is te warm, ik zou er in de zomer echt sterven. Verder klinkt LA als een ware nachtmerrie. En het is daar toch ook peperduur? Je klinkt alsof wij een villa aan zee verwachten. Terwijl onze voorkeur echt letterlijk East-coast of West-coast is, in de buurt van een stad, en verder zoeken we naar info.
California is groot, dus dat kun je zo niet zeggen. de Valley is 's-zomers snikheet, net als Barstow, Palmdale etc. Kom je dichterbij de kust, of noordelijker dan is het erg, erg prettig. Ten noorden van San Francisco bijvoorbeeld.


Los Angeles is lekker, zeker de West Side. Het is geen verstikkende hitte. Goedkoop is het niet, maar het ligt er maar net aan wat je verwacht, en welke keuzes je maakt. Zo is Culver City snel tweemaal zo duur als San Pedro bijvoorbeeld. Wat voor nachtmerrie je bedoelt snap ik even niet.

Probleem waar je wellicht nog tegenaan zult lopen is dat het wonen duurder wordt hoe dichter je bij je werk woont.
LA, LA, LA....
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door USInsider »

Ja maar - zoals we hier zeggen - het is een droge warmte ! itt. gebieden waar het warm en vochtig is.
Gast

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Gast »

In Philly kan het in de zomer ook behoorlijk benauwd zijn.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door USInsider »

Onze SemJes woonde ooit in Buffalo, NY, maar zij en haar man besloten te verhuizen. Ik dacht dat ze behoorlijk research hadden gedaan "waar te gaan" en kozen uiteindelijk voor Sarasota, FL.
We hebben ook deelnemers die kozen voor Atlanta, GA. Bij anderen viel op de keuze op de staat Virginia.

Er is hier een ond. dat links geeft naar blogs van AA deelnemers. Daar kun je denk ik ook wat wijzer van worden.

viewtopic.php?f=12&t=5806
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Hockey »

Taygi schreef:Gezien je mij geen aanrader kan geven wegens ‘te algemeen’ kan je misschien focusen op mijn vraag ‘hoe maak ik een geinformeerde keuze’ weetje wel, omdat onze zoektocht nog heel algemeen is? Bijna alsof we daar al zelf hebben bij stil gestaan. Je ziet de ironie hier toch, he?

California is te warm, ik zou er in de zomer echt sterven. Verder klinkt LA als een ware nachtmerrie. En het is daar toch ook peperduur? Je klinkt alsof wij een villa aan zee verwachten. Terwijl onze voorkeur echt letterlijk East-coast of West-coast is, in de buurt van een stad, en verder zoeken we naar info.
Beste aanrader: niet van die domme dingen roepen. :mrgreen:
Dat klinkt negatief, is het ook, en is van toepassing op jullie. En op mij en op tig andere Nederlanders, Belgen, Europeanen en zoveel andere mensen.
Californië, die staat is ongeveer zo groot als Zweden. Kan je je indenken hoe verschillend de klimaten kunnen zijn? Vorig jaar was ik begin september in Palm Desert, 43 graden, 2,5 uur oostelijk van LA. Een paar dagen (2 à 3) was ik bij de Golden Gate brug, daar was het 16 graden. Daar rondgehobbeld, best koud, naar het noorden gereden. Ik denk nog geen half uurtje rijden op een niet al te hoge snelheid was het weer heerlijk weer. Punt is, Californië, maar ook de VS kent veel meer micro klimaten dan wij in Nederland en België gewend zijn.
Tweede punt/advies: je verkijkt je op de VS. De VS is duur, zeker in bepaalde gebieden. Een villa aan de zee? Dat kan een arts niet eens betalen in LA met enkel een arts salaris. Ik ken iemand die in de Valley 1.500 dollar betaalt voor een "appartementje" van nog geen 30 m2.

Dus terug naar mijn eerste advies. Word specifiek. En ga dan eens op de kaart wat plekken uitzoeken die je wel aan zouden staan. Ga daarna die plekken eens googlen. Aangaande klimaat, economische omstandigheden, grootste werkgevers. Ga daarna op sites als Trulia, Zillow en Realtor kijken naar de prijzen van onroerend goed. Ga middels vacaturesites kijken wat voor soort vacature er op die plekken worden aangeboden.
Ga eens tijdens spitstijden kijken op google maps naar de reistijden.

En ga eens naar de VS naar plekken die jullie leuk lijken. Op papier (vanaf een scherm) is het anders dan in het echt. Wat me aan Mississippi tegenstond is dat er een enorme luchtvochtigheid is. Geldt voor het gehele zuid oosten; maar vanaf een scherm kan je niet ervaren hoe het is.
Manhattan, veel over gelezen, veel gezien, doch eenmaal daar was het een heel andere ervaring dan verwacht. Een van de dingen die me aan New York tegenviel was hoe verschrikkelijk groot het is. Daarna naar Boston en ondanks dat die steden veel meer op elkaar lijken dan op LA was het toch compleet anders dan New York.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

Sorry, al mijn antwoordem staan wat door elkaar, ik ben in het buitenland voor mijn werk en heb enkel de ipad.

Luchtvervuiling heb ik zeker niet bij stilgestaan, maakt dat echt zo’n verschil? Ik nam aan dat, zolang je in een stad woont, het gewoon niet goed is. Ik zet het erbij, kan ik daar ook nog wat obsessief over opzoeken. En mijn vriend heedt wat allergien.

Wat er werd gezegd over santa anas... regios met natuurrampen, moet ik ook op mijn lijstje zetten om in het achterhoofd te houden...

Noord-california ziet er inderdaad beter uit dan gedacht, hier heb ik mij wat veel laten leiden door tv :lol: Er staan ook wel wat steden in Oregon op ons lijstje van ‘potentieele bestemming’

Humid heat is verschrikkelijk, maar ik heb het ook moeilijk met droge hitte. Als ik zeg dat ik niet goed tegen warmte kan dan bedoel ik zelfs dat ik het in de zomer in België niet gemakkelijk heb. Geef mij maar herfst en winter

nachtmerrie is wat sterk uitgedrukt. Volgens mij moet iemand naar LA als je de zon prettig vind, je iets aan LA als cultureel ding hebt, of je woont graag in een grootstad, en je hebt er geld voor. Geen van die dingen zeggen mij iets, en tenzij ik enkel daar werk vind blijf ik er zo lief weg :)

Ik moet over de immigratie procedure nog heel wat opzoek werk doen. Gezien onze situatie nu zouden we in belgie kunnen trouwen en mij zo een legal resident te laten maken. Maar over deze procedure weet ik nog bijna niets, ik had enkel al wat opgezocht over de fiance visa.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

Hey hockey, bedankt voor je advies. Daar kan ik inderdaad heel wat mee. Je beschuldigingen over wat ik wel of niet doe zijn misplaatst maar je mag van mij je oordelen hebben als je je daardoor meer op je gemak voelt. :)
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Max Kool »

Taygi schreef:[...]
nachtmerrie is wat sterk uitgedrukt. Volgens mij moet iemand naar LA als je de zon prettig vind, je iets aan LA als cultureel ding hebt, of je woont graag in een grootstad, en je hebt er geld voor. Geen van die dingen zeggen mij iets, en tenzij ik enkel daar werk vind blijf ik er zo lief weg :)

Het leuke van LA vind ik is dat "alles" dichtbij is. De zee, bergen, de woestijn, heel veel live concerten, lekker eten, wintersport. Over het algemeen komt de wind van zee en is de lucht helder. Dat het een supergrote stad is merk ik eigenlijk zelden.

Ik zal niet zeggen waar je moet gaan wonen, maar je hebt je mening wel erg snel klaar... :roll:


Maar goed, niets weerhoudt je om meer richting Oregon te kijken.
LA, LA, LA....
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Hockey »

Welke beschuldigingen? Dat je domme dingen roept? Je verkijkt op de VS? Dat is geen beschuldiging, maar een constatering. Eentje die zoals ik schreef o zo ongeveer alle Europeanen van toepassing is.
Ik kom een tot twee keer per jaar in LA. Heb vrienden wonen in het noordoosten. En zelfs na minstens 15 keer in de VS te zijn geweest, veel te hebben gezien, veel tijd met Amerikanen te hebben doorgebracht, blijf ik me verbazen over het anders het land is dan ik (dan wij als Europeanen) verwachten.

Een paar dingen die je verbazen als Europeaan:
* Hoe gescheiden criminaliteit soms is. Letterlijk 1 straat verderop is juist heel veel of heel weinig criminaliteit.
* Hoe snel het verandert van mega wolkenkrabbers naar bijna Amsteram/Brussel/Antwerpen/Rotterdam (van Manhattan naar Brooklyn).
* Hoe anders Amerikanen denken over auto's.
* Hoeveel het niveauverschil tussen universiteiten is.
* Dat je in Californië kan skiën.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door dutch_in_seattle »

Heb je ook al aan de Pacific Northwest gedacht? Seattle e.o. bijvoorbeeld. Dat voldoet aan veel je wensen.
Ik woon zelf alweer bijna vijftien in deze regio en het bevalt mij meer dan prima.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer