Hoi allemaal, ik ben Jeroen en ik zou graag jullie advies/info willen betreft het volgende:
Ik dacht leukweg via VWP/ESTA naar de USA te reizen MAAR ik kwam door mezelf in te lezen op diverse fora's erachter dat dit niet zo voor de hand liggend is. Ik heb namelijk door mijn jeugdzondes aantekeningen in mijn justitiële gegevens (volksmond: "strafblad"). Ik heb gelezen dat er veel mensen met een strafblad liegen op hun VWP/ESTA aanvraag en zo naar de USA afreizen. Ik snap waarom zij het doen maar ik wil mogelijk in de USA gaan wonen en dus immigrant worden. Zodra je een visum aanvraagt om daar te trouwen en wonen (K1 visum), zullen ze de kandidaat screenen en background-checks doen voor een criminal record. Mocht ik dan eerder in de USA zijn geweest via een VWP/ESTA die niet naar waarheid is ingevuld (liegen over strafblad) kan dit grote gevolgen hebben voor het immigratieproces. Dit probleem wil ik bij voorhand graag voorkomen.
Ik ben in mijn jeugd meerdere malen in aanraking gekomen met de politie (allemaal voor mijn 18e levensjaar). Ik ben inmiddels 27 en ben nu bijna 11 jaar op het "rechte pad", geen overtredingen en misdrijven gehad sinds dien. Ik heb nooit een celstraf gehad en ik heb voor mijn overtredingen/misdaden nooit voor de rechter hoeven voor komen.
Mijn jeugdzondes bevatten:
- Heling, (Een gestolen fiets gekocht) Heling valt zover ik begrijp in Amerika onder een "moreel schandelijke daad".
- Verboden wapenbezit, staande gehouden en overnachting op het politiebureau. Is afgedaan d.m.v een geldboete.
- Medeplichtig aan vandalisme, (met vriendjes vuurwerk schade aangericht aan onze basisschool). Is afgedaan d.m.v een geldboete.
- Overtreding voor geen gordel dragen op de achterbank. Is afgedaan d.m.v een geldboete.
Mijn vragen zijn:
- Wat kan ik het beste doen als ik naar Amerika wil reizen als toerist zonder dat dit voor latere problemen zal zorgen als ik bijvoorbeeld d.m.v een K1 (fiancee visum) mezelf als kandidaat wil stellen voor immigratie? Welk visum moet ik nu aanvragen?
- Is een waiver al nodig of is dat pas nodig als een dergelijk visum niet word verstrekt?
- Zijn er op dit forum ook mensen die immigrant zijn in de USA via K1 visum en in Nederland een strafblad hebben?
- Is het handig voordat ik enig visum ga aanvragen om zelf een background check te doen, zodat ik 100% zeker weet wat er bij mijn gegevens staat in in het Justitieel Documentatie Systeem? Zodat ik mogelijk bij een interview voor een toeristen visum precies weet wat er aan mijn kerfstok hangt.
Verdere tips altijd welkom!