Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door vinceG »

ow dankje! goede tip!
Maar stap volledig over op maps.me. Vind ik eigenlijk veel fijner.
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

roelb schreef:Jep. Ik raad ook echt Here we go aan. Qua interface volledig gericht op autonavigatie, ik vind de user interface zelfs beter dan Tomtom of Garmin. Binnen 3 minuten geinstalleerd, inclusief selectie van kaartmateriaal dat je offline wilt hebben.

En dit is dus gratis software van Here, een van de drie grote spelers wereldwijd qua kaartmateriaal, wat vroeger Navteq heette en inmiddels eigendom van een aantal duitse autofabrikanten.
Heb afgelopen week naast elkaar de meest recente versies van zowel Here als Sygic tegelijk getest.

Vooropgesteld dat het gaat om mijn persoonlijke ervaring en voorkeur waren er toch een aantal dingen die me opvielen.

Een navigatie app heeft in mijn ogen eigenlijk twee ‘standen’ die ik vrijwel altijd gebruik:

1. ik rijd in de auto, heb de navi app op mijn telefoon in beeld staan, en gebruik geen routebegeleiding, maar zie wel op de kaart de info van de wegen, verkeerssituaties (kruispunten, typen wegen, etc), verkeersinfo (bij actieve data verbinding) en positie.

2. actieve route begeleiding waarbij ik na ingave van de eindbestemming informatie krijg over de te volgen route, kruispunten, afslagen, kortom: actieve begeleiding bij de te volgen route.

Persoonlijk gebruik ik (zeker in bekende omgevingen, zoals in NL) de eerste stand het meest, tenzij ik echt ergens naar toe moet waar ik nog nooit ben geweest. Ook in de US (en overige vakantie landen, waar ik auto rijd) gebruik ik meestal optie 2.

Opvallend genoeg geeft de 1e stand in de app Here me enorm summiere informatie tov Sygic: ik zie alleen een bolletje/pijltje van mijn locatie op de kaart. Wat ontbreekt is bv een indicatie van de toegestane snelheid op de weg waar ik rijd (zeker nu het in Nederland meestal enorm onduidelijk is op de snelwegen hoe hard je eigenlijk mag rijden). Ook bv een icoontje van het dichtstbijzijnde tankstation/rustplaats/parkeergelegenheid (langs de snelweg) ontbreekt, terwijl deze zaken wel bij Sygic dynamisch op het display staan weergegeven dmv icoontjes. Ook staat er bij Here een balkje onderaan in beeld (wat ik niet wegkrijg) waarop ov vertrektijden staat...geen idee waarom ik dit continu in beeld wil zien, maar misschien mis ik een instelling.

Als optie 2 wordt aangezet geeft Here wel de snelheid waarmee je rijdt en ook de indicatie van de geldende maximum snelheid aan....waarom dit nergens in te stellen is, dat ook alleen bij kaartweergave de max snelheid en je eigen snelheid weergegeven wordt, is me een compleet raadsel. Juist in de US vind in het weergeven van deze snelheden echt een must en vreemd dat Here dit niet weergeeft. Nog steeds ontbreken bij Here de icoontjes van tankstations, rustplaatsen en parkeerplaatsen op de route, terwijl ik dit zeker in de US veel gebruik, vanwege de soms grote afstanden tussen de tankstations.

Verder valt het op dat Sygic bij elke kruising/afslag tijdens het navigeren aangeeft op welke rijstrook gereden moet worden, bij Here ontbreekt deze info regelmatig en wordt de plaats op de weg inconsistent aangegeven.

Wat echter onvergeeflijk is, is dat ik bij Here echt regelmatig een verkeerde maximum snelheid wordt aangegeven. Zeker in het buitenland verwacht ik van een navigatie app dat de juiste informatie wordt aangegeven om vervelende situaties (boetes) te voorkomen. Ik kijk regelmatig op het display van de app om te zien wat de max snelheid is, en verwacht dan ook dat het klopt.

Zoals ik al eerder in een post aangaf vind ik de informatie van Here niet up to date, hetgeen door RoelB werd tegen gesproken, maar bijvoorbeeld op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam is de maximum snelheid (tussen 6-19 uur) al een aantal jaren 100km/u. Wáarom Here mij 130 km/u als maximum snelheid aangeeft is me dan ook een volledig raadsel... dit is slechts een voorbeeld, maar ik ben het regelmatig tegen gekomen dat Here mij onjuiste max snelheden liet zien...

Ik raad echt aan om als je zoekt naar een goede navigatie app, een aantal gedurende een wat langere tijd naast elkaar te testen en daarop je keus te maken.

Ik hou het bij Sygic, omdat ik de info van Here te summier vind, en niet accuraat. De meeste navigatie apps zijn gratis te downloaden en offline te gebruiken, waarbij je voor een aantal extra diensten bij Sygic (en ook bv TomTom) een eenmalig bedrag dient te betalen voor oa integratie verkeersinfo (wel dataverbinding nodig) en uitgebreidere route begeleiding. Een licentie met alle kaarten van de wereld plus file info (lifetime kaart updates en geschikt voor meerdere toestellen (ook tablets zoals iPad)) kost voor Sygic rond de €40.
Jimmy12345
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 nov 2015, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Jimmy12345 »

Hoi,

Er zijn vaak aanbiedingen voor Sygic dus als je denkt dat je de app op je telefoon/tablet wilt zetten zou ik gewoon af en toe even op de site kijken. Ik heb er slechts 26,99 voor betaald.

Groetjes
noname4
Amerikafan
Berichten: 280
Lid geworden op: 13 mar 2016, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door noname4 »

Voor wie nog een vaste GPS zoekt:

De Garmin drivesmart 60LMT is hier echt heel goedkoop:
https://www.ebay.com/itm/Garmin-010-015 ... SwmNxae-Cu
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door roelb »

Vergeet niet dat de meeste auto's inmiddels wel Android auto ondersteunen. Bij GM deels vanaf modeljaar 2016, de rest vanaf 2017, bij Ford vanaf modeljaar 2017. Nissan (de Rogue zie je nog wel veel verhuurd worden) pas vanaf modeljaar 2018. Maar huurauto's ouder dan een jaar zie je eigenlijk bijna niet, dus vanaf dit jaar zal vrijwel elke gehuurde auto dit ondersteunen.

Als je dan toch een US SIM kaart koopt voor je telefoon is het erg fijn om gewoon Google maps te gebruiken voor navigatie en je telefoon dus met kabeltje (Android auto werkt _niet_ via Bluetooth!) aan de auto te hangen. Je hebt dan de Google maps navigatie op het display van de auto. Maar niet alleen navigatie, je kunt bijvoorbeeld ook Spotify via het scherm en stuurbediening bedienen, Whatsapp berichten die binnenkomen kun je laten oplezen, etc.

Eventueel vooraf even vierkante gebiedjes downloaden (stom systeem, maarja, het is helaas niet anders) voor offline gebruik in Google maps zodat je ook in gebieden zonder dekking gebruik kunt maken van de navigatie.

Let op: heb je geen US sim kaart in je telefoon dan is Google maps geen goed alternatief, ook al download je de gebiedjes offline. Voor het berekenen van routes e.d. wil Google nog steeds een dataverbinding hebben. In dat geval is Here (gratis) of wellicht een van de betaalde alternatieven als je je geld graag kwijt wilt een betere keuze. Maar met een dataverbinding en via Android auto werkt het redelijk perfect.
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door chippie777 »

Ziet er inderdaad goed uit, maar hoe het precies met de kaarten zit is mij niet helemaal duidelijk, omdat hij ook andere garmins verkoopt waar duidelijk bij staat dat er life time updates bij zitten. Ik heb hem de vraag gesteld.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
noname4
Amerikafan
Berichten: 280
Lid geworden op: 13 mar 2016, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door noname4 »

@chippie: Nou ik ben benieuwd wat hij dat zegt over de kaarten. Ik zie trouwens niet dat hij nog andere producten verkoopt. Deze Garmin pas sinds 3 dagen of zo.
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door chippie777 »

Ik ben ook benieuwd wat hij gaat antwoorden. Inderdaad verkoopt hij niets anders. Zijn prijs is zo laag vergeleken met zelfde model bij andere aanbieders dat ik bijna het gevoel krijg dat het “to good to be true” is.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
noname4
Amerikafan
Berichten: 280
Lid geworden op: 13 mar 2016, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door noname4 »

Ja de kans bestaat dat dit een oplichter is inderdaad. Maar ik heb er toch maar 1 met paypal besteld. Het was tenslotte maar 32 euro dus dan ben ik bereid wat risico te nemen. Er zijn helaas ook nog geen reviews van de verkoper omdat hij pas met de verkoop is gestart dus niemand heeft zijn toestel nog ontvangen. Ik laat op dit forum meer weten zodra ik in het bestelproces meer inzichten vergaar.
noname4
Amerikafan
Berichten: 280
Lid geworden op: 13 mar 2016, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door noname4 »

@chippie: het blijkt inderdaad een oplichter. ik kreeg van ebay een mail daarover en heb mijn aankoopbedrag via paypal laten terugstorten
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door chippie777 »

@noname4: Ik wilde net reageren, ik had ook totaal geen antwoord op mijn vraag gekregen. Gelukkig je geld terug van paypal. Misschien handig om je originele bericht aan te passen?
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
noname4
Amerikafan
Berichten: 280
Lid geworden op: 13 mar 2016, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door noname4 »

Ik heb een Garmin Drive 50LMT gekocht met de kaarten van Europa. Ik wilde nu de kaart van de USA downloaden op een SD kaartje via http://garmin.openstreetmap.nl/ en dan deze gps in Amerika gebruiken. Nu hoorde ik echter dat de nieuwste Garmin gps systemen beveiligd zijn en dat zo'n openstreetmap kaart niet zal werken. Weet iemand of dat zo is?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Galapogos »

Waar heb je dat gehoord? Ik kan er zo 123 niet zoveel over vinden online.

Het klopt wel dat nieuwere Garmin-navigatiesystemen beter zijn beveiligd dan oudere systemen. Maar dat is geen beveiliging om OpenStreetMap buiten te houden, maar beveiliging om te voorkomen dat gebruikers illegale kopieën van officiële Garmin-kaarten (Garmin City Navigator) kunnen installeren. Van die beveiliging zou je geen last mogen hebben bij het installeren van OpenStreetMap-kaarten.

Mijn ervaring met OpenStreetMap-kaarten is overigens dat alhoewel het kaartmateriaal vaak perfect in orde is, de routering over die kaarten te wensen overlaat in vergelijking met officiële Garmin-kaarten, Google Maps, etc.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

TomTom Go 620 vraag

Bericht door sanook »

Voor onze laatste trip door de US heb ik een Tom Tom Go 620 aangeschaft en deze naar volle tevredenheid kunnen gebruiken. Wat mij opviel in de US was dat tijdens het rijden het pijltje aan de linkerkant van het scherm (waarmee je schakelt tussen 2D en 3D view) in de US meedraait met de richting waarin je rijdt (en de richting ook aangeeft bv NE), terwijl deze hier in Europa altijd naar boven staat.
Iemand enig idee hoe je dit in EU ook kunt aktiveren ?
Heather
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Heather »

Hallo,

Kan iemand mij eventueel helpen welke app ik best gebruik om op voorhand de routes reeds te downloaden : Google Maps of Here Wego ?

Bedankt,
Heather.
Gebruikersavatar
Arends1989
Amerikakenner
Berichten: 669
Lid geworden op: 15 apr 2012, 18:07
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nederland

Re: TomTom Go 620 vraag

Bericht door Arends1989 »

sanook schreef: Wat mij opviel in de US was dat tijdens het rijden het pijltje aan de linkerkant van het scherm (waarmee je schakelt tussen 2D en 3D view) in de US meedraait met de richting waarin je rijdt (en de richting ook aangeeft bv NE), terwijl deze hier in Europa altijd naar boven staat.
Iemand enig idee hoe je dit in EU ook kunt aktiveren ?
In oudere producten kon je in de reisbegeleiding instellingen de aanpassing maken dat hij niet altijd het noorden vast hield als navigatiepunt (wat je nu in Europa ervaart)

Ik heb onderstaande handleiding even doorgespit, maar kan er niets over vinden helaas. Het kan goed dat het in het kaartmateriaal ingesteld zit.

http://download.tomtom.com/open/manuals ... -nl-nl.pdf
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Thx, ook nog even doorgekeken maar kan er ook niks over vinden. Het viel me in de US op dat de rijrichting er vermeld stond (terwijl ik niks aangepast had) en terug in NL viel het me op dat de rijrichting (helaas) weer verdwenen was.
Gebruikersavatar
bigoak
Amerikafan
Berichten: 143
Lid geworden op: 31 mei 2013, 10:27
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door bigoak »

@Heather,
wat ik meestal doe voor de routes is het volgende:
- Open op de computer Google Maps en zoek het adres van mijn hotel waar ik naar toe moet
- vervolgens klik ik op directions en typ daar het hotel waar ik vandaan kom
- je krijgt dan meestal de snelste route
- ik kopieer de adres regel (wat na http:// staat) en voer deze in bij het programma ITN convertor (http://www.benichou-software.com/index. ... 13&lang=en)
- In itn convertor kan je dan de route nog aanpassen via de editor door het toevoegen van waypoints.
- als je klaar met aanpassen bent dan kan je het exporteren naar een formaat die voor jouw GPS apparaat of programma geschikt is. Je zal in de handleiding van het apparaat of de software even moeten kijken hoe je de route erop zet. Dat verschilt namelijk per apparaat.
2003/2004/2012/2013/2015/2016/2017/2018 (2x)/2019 (2x)/2022/ 2023 (2x)
2024: Texas (april) & Centraal USA (okt/nov)
www.bigoak67.nl
Heather
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Heather »

Hoi,

Een vraagje, kan het dat bij de app "google maps" de kaarten van Amerika standaard reeds gedownload zijn en dat je bij de app "HERE WeGo" de kaarten eerst moet downloaden ?
Ik wil graag Google Maps gebruiken en wil niet voor verrassingen komen te staan als we in Amerika zijn.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Het grote verschil tussen Maps en HereWeGo is dat Maps in de basis 'online' is (dwz dat de app data gebruikt) en HereWeGo is 'offline' (dwz gebruikt géén data). Voor HereWeGo moet je daarom van te voren de benodigde kaarten (thuis) downloaden. Bij Maps kun je ook wel gebieden downloaden zodat je die later offline kunt gebruiken maar dat is even wat meer werk. Gaat per gebied en dus niet per staat/land.'
Als je thuis zit te rommelen met de apps (met wifi) dan lijkt het dus net dat Maps alles al gedownload heeft (wat dus niet zo is, hij haalt het online van het internet af) en bij HereWeGo moet je dus de kaarten per staat/land van te voren (thuis) downloaden zodat de app deze kan gebruiken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer