ESTA geweigerd

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
leentjetilborg
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2018, 18:42

ESTA geweigerd

Bericht door leentjetilborg »

Beste allen,

Mijn ESTA aanvraag is geweigerd. Ik gebruik medicijnen en had bij die vraag (OF BENT U EEN GEBRUIKER VAN OF VERSLAAFD AAN NARCOTICA) dus 'ja' aangekruist. Verder wordt er niet gevraagd hoe of wat. Ik ga er iig vanuit dat dat de reden is dat het geweigerd is. Is er geen manier om deze vraag aan te vullen? Bijvoorbeeld aangeven welke medicijnen ik gebruik? Of is het de moeite om deze opnieuw aan te vragen of moet ik sowieso een visum aanvragen? Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

Groetjes
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA geweigerd

Bericht door Marcopstal »

Van zodra je op een vraag JA aankruist wordt je automatisch geweigerd. Verdere uitleg geven is onmogelijk bij een ESTA.

Je kan eens proberen of je een nieuwe aanvraag kan indienen. De kans is groot dat dat niet lukt. Er is ook een mogelijkheid om een terugzetting te vragen omdat je een "fout" hebt gemaakt. (althans dat was er toch).

Indien beide bovenstaande niet lukken is er maar één andere optie en dat is het aanvragen van een visum. Dit kost uiteraard meer en vereist verschillende documenten. Het duurt ook wel even eer dit rond is en je moet op interview.

Met "narcotica" bedoelt men drugs in de letterlijke zin van het woord en geen medicatie. Het is ook wel enigszins een dunne lijn want als je pijnstillers met bvb codeïne gebruikt kan men dit ook wel als drugs beschouwen als je verslaafd bent eraan. Maar ik heb bvb al altijd dafalgan codeïne bijgehad en nog nooit een probleem ondervonden. (als occasionele pijnstiller en dus in kleine hoeveelheid uiteraard)
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: ESTA geweigerd

Bericht door babarage »

Ik denk dat je in dit geval de vraag verkeerd geïnterpreteerd hebt. De vraag gaat in dit geval over drugs drugs als in cocaïne en zo niet over je voorgeschreven medicatie. Als ik kijk op de site van het cpb vind ik dit als antwoord. Je moet dus in dit geval ze e-mailen via de site. Ik heb het relevante deel even vet gemaakt.

You answered a question about your eligibility to travel to the U.S. under the visa waiver program incorrectly and were denied authorization as a result.

If you discover that you are not eligible to come to the U.S. under the visa waiver program, because of a an arrest or conviction for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or govenment entity (such as fraud, or possession of narcotics), a violation of any law related to possessing, using, or distributing illegal drugs, or other reason, your only option is to apply for a visa. At that time your previous actions, along with your current situation will be assessed, and the embassy may determine that you are now eligible to come to the U.S. on a visitor or other type of visa. If you lie on your ESTA application and are able to board a plane because of the deception, when you arrive, you will be removed and banned from entering the U.S. for up to 5 years.

You can look here for a more detailed description of crimes involving moral turpitude (CIMT).

To email us about the eligibility portion of the application, please submit a question by clicking on the "Email us your Question" button from the current page at the top right column.

As of September 8, 2010, there is an ESTA application fee required by the Travel Promotion Act of 2009. The fee is comprised of two parts:

Processing Charge: All applicants requesting an electronic travel authorization are charged for the processing of the application. The fee is $4.00.
Authorization charge: If your application is approved and you receive authorization to travel to the United States under the Visa Waiver Program, an additional $10.00 will be charged to your credit card. If your electronic travel authorization is denied, you are only charged for the processing of your application. CBP is not responsible for any third party fees for the transaction.


https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... 88/kw/esta
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: ESTA geweigerd

Bericht door USInsider »

Ik begrijp bovenstaande bijdrage niet zo goed. En waarom worden Moral Torpitude clausules alweer (!) uit de kast getrokken in kader van een simpele vraag ?

Iemand vinkt per ongeluk "ja" aan waar het "nee" had moeten zijn.
Helaas is dit niet een mistake zoals het ingeven van een verkeerd getal in het paspoort nummer.
Dat kan hersteld worden met een nieuwe ESTA aanvrage.
TS heeft verklaard dat ze drugs-gebruiker is en zichzelf daarmee ineligible verklaard.

Tot een paar jaar geleden was het mogelijk zo'n vergissing via een verzoek aan CBP te herstellen en alsnog een ESTA te bemachtigen. Echter die optie bestaat niet meer en TS zal derhalve een visum moeten aanvragen.

Ik hoop dat ze zich realiseert dat ze mbt. de visum aanvrage op achterstand begint en de aanvrage grondig moet voorbereiden.
Dus zorgen voor goede bewijzen van haar binding met Ned., een itinerary maken met een budget.
Ook bewijs van voldoende fin. middelen, alsmede dat ziektenkostenverz. met US dekking verkregen kan worden.
Laatst gewijzigd door USInsider op 17 feb 2018, 21:49, 3 keer totaal gewijzigd.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: ESTA geweigerd

Bericht door babarage »

Nee juist niet de moraal turpitude Usinsider. Dat staat helaas in dat stuk van CPB vandaar datik de relevante stukken voor dit geval vet heb gemaakt. TS moet cpb mailen wat te doen nu ze de eligibity vragen verkeerd heeft beantwoord.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: ESTA geweigerd

Bericht door PSVwally »

Bovenstaande bijdrage is gewoon een quote/kopie van de cpb infocenter met het tablad 'i made a mistake on my esta applicatie. Ts case heeft niets te maken met moral turpitude...lijkt me toch duidelijk dat barbarage de juiste stukken bold gemaakt heeft.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: ESTA geweigerd

Bericht door USInsider »

Sorry, ik vond het antwoord verwarrend, hopelijk TS niet.

Naar ik heb begrepen zijn de regels mbt. de eligibility-vragen aangescherpt per april 2016, en kan een vergissing in dat deel van de aanvrage niet meer worden rechtgezet middels een CBP ingreep.

Overigens, de laatste keer dat ik CBP emailde duurde het bijna twee maanden voor ik antwoord kreeg.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA geweigerd

Bericht door Marcopstal »

Het verkeerde stukje staat in het vet:
If you discover that you are not eligible to come to the U.S. under the visa waiver program, because of a an arrest or conviction for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or govenment entity (such as fraud, or possession of narcotics), a violation of any law related to possessing, using, or distributing illegal drugs, or other reason, your only option is to apply for a visa. At that time your previous actions, along with your current situation will be assessed, and the embassy may determine that you are now eligible to come to the U.S. on a visitor or other type of visa. If you lie on your ESTA application and are able to board a plane because of the deception, when you arrive, you will be removed and banned from entering the U.S. for up to 5 years.
Ik vrees dat een email niet echt gaat helpen, het kan uiteraard geprobeerd worden. De mogelijkheid tot email lijkt me eerder om "vooraf" een vraag te stellen als je twijfelt wat je moet invullen. Vroeger kon je een "redress" vragen van je aanvraag, een terugzetting als het ware, maar dat lijkt nu inderdaad niet meer mogelijk.

Ik vrees ook zoals ik al eerder aangaf dat een nieuwe aanvraag niet gaat lukken, zijnde hetzelfde paspoortnummer zal dit waarschijnlijk niet toelaten. Maar dat is heel snel geprobeerd en het resultaat zie je ook direct.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: ESTA geweigerd

Bericht door jetusa »

Mi is wel het juiste stuk vet gedrukt.
Als je een fout maakt kan je email sturen om te herstellen.
Echter, Als je ESTA denied wordt vanwege je antwoord op de crime-vraag kan je geen email meer sturen maar is je enige optie een visum.
TS heeft niet een fout gemaakt in de crime-vraag of een crime op zijn/haar geweten, maar een fout gemaakt in de narcotics-vraag.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: ESTA geweigerd

Bericht door babarage »

Het had fijn geweest als cpb wat duidelijker was geweest. Eerste actie lijkt me sowieso om ze te mailen, dan hoor je het vanzelf.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA geweigerd

Bericht door Marcopstal »

Er zijn 9 vragen waar met ja of nee op dient geantwoord te worden. Deze vragen zijn de "eligibilty questions". De eerste vraag gaat over "mentale ziekte", "besmettelijke ziektes" en "verslaafd aan medicatie".

Als je op één van deze "ja" antwoord dan ben je niet "eligible to come to the US"

In de geciteerde tekst somt men een aantal zaken op, volgend op "if you discover that you are not eligible..." en beëindigd men de opsomming met "or other reason" (= de niet opgesomde redenen) dan is "your only option" (= je enige optie) het aanvragen van een visum.

Dit is de tekst die je terug vind op de officiële site (zoals reeds eerder werd aangegeven) over hoe je een fout kan rechtzetten.
How do I correct a mistake on my ESTA application?
3. You answered a question about your eligibility to travel to the U.S. under the visa waiver program incorrectly and were denied authorization as a result.
Het gaat hier duidelijk om het feit dat je een vraag "foutief" hebt beantwoord (made a mistake).

Vroeger kon je hiervoor bij DHS een "redress" aanvragen, doch deze optie lijkt nu niet meer te bestaan. Volgens de website van DHS https://www.dhs.gov/dhs-trip kan dit wel nog als je steeds problemen hebt bij de reis zelf.


Ik snap niet waarom sommigen steeds maar een stukje van de tekst gaan lezen en interpreteren. De zaak lijkt me vrij duidelijk. TS mag het van mij gerust proberen doch ik vrees op basis van de officiële info dat er maar één optie overblijft en dat is een visum aanvragen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA geweigerd

Bericht door Marcopstal »

babarage schreef:Het had fijn geweest als cpb wat duidelijker was geweest. Eerste actie lijkt me sowieso om ze te mailen, dan hoor je het vanzelf.
Op zich vind ik het wel duidelijk. Een mailtje kan geen kwaad, vraag is natuurlijk hoeveel tijd TS nog heeft, want wachten op een antwoord kost helaas ook weer tijd.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA geweigerd

Bericht door Marcopstal »

Lees ook even goed de gehele bladzijde: https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... pplication

In geval 1: Fout in paspoortgegevens.

In dit geval kan je een nieuwe aanvraag indienen. Lukt dit niet dan kan je een email sturen met het applicatienummer en de gegevens van je paspoort + wat foutief was.

In geval 2: fout in email of gewijzigde email

In dit geval kan je dit zelf wijzigen op de ESTA website onder je bestaande applicatie

Tot slot is er dus het derde geval: fout in de vragen, waarover het hier gaat.

Hier staat nergens dat je een email kan sturen met je applicatienummer, wat je fout deed en meer belangrijk dat dit kan worden aangepast.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: ESTA geweigerd

Bericht door M Kactus »

Voor de grote verandering, stond op die pagina ook dat je na 24u eens opnieuw kon proberen, als je je ofwel vergist had, ofwel als de desbetreffende gegevens veranderd waren. Staat er nu niet meer bij, maar ik denk dat ik het gewoon opnieuw zou doen. Je bent heus niet de enige die eens een foutje maakt.
Desnoods met een mail erbij dat je je vergist hebt.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA geweigerd

Bericht door Marcopstal »

Ik gaf in eerste instantie ook al aan om opnieuw te proberen, maar ik meen dat dit tegenwoordig gewoonweg niet meer kan zolang de basisgegevens inzake identiteit en paspoortnummer onveranderd zijn. Men krijgt dan tegenwoordig in principe gewoon een melding dat er op die gegevens reeds een bestaande aanvraag is.

Ik vermoed dat de achterliggende reden voor deze wijziging is omdat men vast zal gesteld hebben dat men dit wel degelijk correct invulde doch wijzigde omwille van de afwijzing voor ESTA. Vandaar dat men je nu naar een visumprocedure verwijst waar uiteindelijk een "persoon" in plaats van een "machine" oordeelt over de aanvraag. (dit is uiteraard mijn idee en is niet gebaseerd op enige feiten).

Of je een nieuwe aanvraag kan doen merk je uiteraard meteen.

Eigenlijk gaat men heel licht over deze aanvragen. Vaak staat er op een bestelbon voor een reis gewoon vermeld dat je een ESTA moet aanvragen en wijst men de mensen niet op de gevolgen van een foutje (ook al is dit dus door een foutieve interpretatie).

Wat een mailtje betreft blijf ik bij mijn eerder standpunt: kwaad kan het niet maar ik verwacht er geen ander resultaat van dan ene verwijzing naar een visumaanvraag via ambassade of consulaat.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: ESTA geweigerd

Bericht door Coyote »

Het volgende vind ik bij de FAQ's op de CBP site (onder 'Updating Your ESTA'):
How can applicants correct a mistake when completing their ESTA applications?

The ESTA website provides applicants with the data submitted prior to submission so the applicant may review and make corrections if necessary. In addition, the ESTA website requires the applicant to reaffirm the passport number, family name and country of citizenship prior to submission. For corrections:

Any data entered may be corrected prior to submitting the application.
  • After the application is submitted, data such as email address, telephone number, and “Travel Information” such as the Carrier Name and flight number, and address while in the United States may be corrected or updated using the ESTA update function.
  • Mistakes made in answering any of the VWP eligibility questions A – G may be changed depending on the question. Contact the CBP ESTA Office at (202) 344-3710.
Een telefoontje plegen naar bovenstaand nummer kan geen kwaad denk ik. Nee, heb je, ja kun je krijgen.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA geweigerd

Bericht door Marcopstal »

Hopelijk krijgen we wel feedback van TS over het verder verloop. Dat is steeds interessant voor latere vragen van anderen.

De info hier op de site van CBP lijkt me niet in overeenstemming met de andere dus op zijn minst ontstaat hierdoor twijfel.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
leentjetilborg
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2018, 18:42

Re: ESTA geweigerd

Bericht door leentjetilborg »

Bedankt voor de vele reacties!

Ik heb nog gechat met www.esta-aanvragen.nl. Zij zeggen dat een nieuwe ESTA aanvragen geen nut heeft en dat ik naar dit nummer moet bellen:
001 202 344 3710. Dat ga ik proberen. Dan ga ik nog een mail sturen en naar het andere nummer bellen wat hierboven beschreven is. Als daar niets uitkomt, zou ik toch een visum moeten aanvragen vrees ik...

Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: ESTA geweigerd

Bericht door Bushmaster »

Dat was precies wat Coyote toch ook al aan gaf?
Mistakes made in answering any of the VWP eligibility questions A – G may be changed depending on the question. Contact the CBP ESTA Office at (202) 344-3710.
www.esta-aanvragen.nl ???? Valt me mee dat je niet het advies kreeg om €100,00 naar hun over te maken, zodat ze een poging voor je konden doen om het recht te breien.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: ESTA geweigerd

Bericht door USInsider »

Wellicht als TS van de genoemde service gebruik had gemaakt voor de ESTA aanvrage, de vergissing niet was begaan ?
Dat had haar geld en tijd bespaard.
Laatst gewijzigd door USInsider op 19 feb 2018, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer