Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Marcopstal »

Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Lianne1989
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 nov 2014, 17:09

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Lianne1989 »

Afschuwelijk. Wij hebben hem ook gelopen, heel gaaf maar zeker niet zonder risico.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door PSVwally »

Er zouden geen ooggetuigen geweest zijn van het ongeluk, maar sommige bezoekers van het park hoorden het wel gebeuren. Dat was rond 17 uur. Het slachtoffer was op het moment van het ongeval alleen aan het wandelen. Ze had besloten om sneller terug te keren dan de rest van haar familie.
Maakt t niet minder erg natuurlijk, maar wie laat zn 13 jarig kind toch alleen dat pad lopen....
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7933
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Pete.Z »

Hoe lang nog voor daar niemand meer op mag, of er een betonnen pad met hekken komt zoals bij Horseshoe bend?

Triest weer, maar kinderen van 13 zouden ze eigenlijk niet toe moeten laten op dat soort potentieel levensgevaarlijke punten misschien, met of zondr begeleiding.
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Trails »

Het verbaast me dat dit niet vaker gebeurt met die drukte op dat smalle pad.

Wij spraken afgelopen oktober een ranger (was in Grand Canyon NP) dat er gemiddeld meer dan 1 iemand daar de canyon in valt, al dan niet door eigen schuld. Meestal door "stoer" te doen om een "coole" selfie te maken.

Ikzelf had ook bijna een ongeluk in Mesa Verde. Er liep iemand met te weinig afstand achte me en die keek niet uit en struikelde over een boomstronk.
Hij greep mij vast en als mijn nichtje (liep voor me) het niet had gezien en mij niet had beet gepakt, dan waren we beiden naar beneden gekukeld.

Kun je zelf nog zo voorzichtig zijn... als iemand persé iets wilt doen of persé op de plek waar jij net staat een foto wilt maken..... pfff...
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door SuzieQ »

Jeetje Trails, wat heftig.

Sneu dit nieuwsbericht.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door WeernaardeVS »

Trails, volgens mij had ik het gelezen in jullie verslag. Dat is schrikken! Gelukkig is het goed afgelopen.

Als jarenlange bergwandelaars hebben wij toch al heel wat verbazingwekkende staaltjes van pech en onkunde gezien. Soms is het gewoonweg pech, maar ook overschatting of slechte voorbereiding is vaak een oorzaak.
Een van de dingen waar ik mij vaak over verbaas is hoeveel mensen er op "gympen" lopen in gebieden waar wandelschoenen met een goed profiel nodig zijn. Sommige mensen denken dat ze een zondagmiddagommetje in het park gaan maken, terwijl het soms berggebieden met serieuze gevaren zijn.

Het ongeluk bij Angels Landing is natuurlijk triest en moeilijk te beoordelen. Ik zou mijn dochter daar niet alleen laten lopen, maar dat is meer uit het oogpunt: bergen, dus niet alleen. Aan haar vaardigheden om dit te kunnen lopen zou ik niet twijfelen. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, dus hoe ervaren je ook bent, er kan altijd iets gebeuren.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Chi Sin X
Amerika-expert
Berichten: 1541
Lid geworden op: 06 jun 2006, 14:16
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Antwerpen

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Chi Sin X »

Sterker nog, ik zou daar zelf al niet alleen willen lopen. Bij geen enkele wandeling in bergen/natuur.
Linda85
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 feb 2012, 14:29
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Linda85 »

Ja, en als ze daar met haar ouders had gelopen, hoe groot was dan de kans geweest dat ze haar hadden kunnen vangen? Dan hadden ze het misschien zien gebeuren van enkele meters afstand.. ook niet fantastisch.. :cry: Erg hoor, pas maar weer goed op allemaal.
Afbeelding
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Trails »

Sowieso erg onverstandig om alleen te gaan hiken, tenzij je een ervaren hiker bent en ook verstand van je omgeving hebt.
Wij lopen zelf op goede wandelschoenen met goed profiel, maar we hebben ook al genoeg mensen op hun teenslippertjes zien lopen.
Wij hebben altijd de afspraak dat als één van ons het moeilijk krijgt (hoogte / afstand) dat we dan allemaal terug gaan. En dat hebben we tijdens onze afgelopen reis dan ook gedaan.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door PSVwally »

Een van de dingen waar ik mij vaak over verbaas is hoeveel mensen er op "gympen" lopen in gebieden waar wandelschoenen met een goed profiel nodig zijn.
Ik loop in mijn vakantie vaak op sportschoenen. Vind daar niets mis mee. Het zijn geen gympen zonder profiel. Ik loop daar gewoon veel fijner op dan op wandelschoenen waar ik mijn knokkelige enkels altijd mee open haal. Ik verkoop o.a. ook (wandel)schoenen en het allerbelangrijkste is gewoon dat het fijn zit. Natuurlijk moet je profiel hebben, maar ik verbaas me meer over de teenslipper types. In Oktober ook weer in Gran Canaria. Loop je over allemaal stenen vulkanische kegeltjes en geen meter welke recht is, en dan kom ik toch weer (nederlandse) toeristen tegen die lopen te klagen dat de voeten zo'n pijn doen.....
Linda85
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 feb 2012, 14:29
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Linda85 »

Ik loop de korte trails graag op slippers, vind dat gewoon het lekkerst lopen (en zeur dus ook niet over pijnlijke voetjes :lol: ), maar de hikes zou ik niet op slippers doen, als er serieus hoogteverschil is gaan mijn wandelsandalen aan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door PSVwally »

Ik denk dat de ondergrond wel meespeelt voor het schoeisel. Een vlakke goed geasfalteerde wandeling vind ik wel wat anders dan angels landing bv.
Ik kwam onderweg op de walter wiggles bij Angels Landing een man tegen die een baby in zn handen meedroeg. Daarna 2 duitse meiden die ergens aan een ketting hingen en niet verder durfde en een aantal mensen die het voor het laatste deel met al die kettingen wel genoeg vonden. Ik denk dat ik op de terugweg die kettingen amper heb aangeraakt, al had ik het geluk dat ik zowat de enige was die daar liep op dat moment
jill1234
Amerika-expert
Berichten: 1544
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door jill1234 »

Ik vind dit wel beangstigend hoor....wij willen zomer 2019 naar west usa. Kun je in de NP’s ook wandelroutes doen die niet zo gevaarlijk zijn? Kinderen zijn 9 en 10 en moet er toch niet aan denken, wil wel wat relaxed kunnen lopen...
Zou er een site bestaan met aanbevolen wandelroutes voor gezinnen met kinderen in Zion, Bryce, Yosemite etc...
Horseshoe lijkt me ook al zo eng, blijven maar wat verder van de rand....
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Tipsy_1 »

@ Jil.
Gewoon gezond verstand gebruiken. Ik heb op al onze Amerika reizen Angel's Landing zelfs nog niet gelopen omdat wij dit te gevaarlijk vinden (man heeft hoogtevrees).
Je vindt prima beschrijvingen van de trails in de folder die je in elk park krijgt, op de sites van de NPS, op ontdek-amerika.nl,.. mogelijkheden te over om je op voorhand te informeren en al te kiezen welke trails "easy" zijn. Een trail als Angel's Landing krijgt voldoende waarschuwingen mee.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door roelb »

Gevaarlijk is heel subjectief.

Je bent in de natuur. Op een rots met steile afgronden. Ja, er is een trail, en als je gewoon op de trail loopt en bij de scrambles de kettingen gebruikt is er echt niets aan de hand. Maar als je niet oplet, overhaast bent of wellicht zelf besluit om over de rand te stappen dan is er niemand om je tegen te houden. Het is niet de efteling.

Angels landing is niet een hike die ik direct iedereen zou aanraden. Hou je echter van ruige natuur dan is dit wel een rewarding climb. Niet bijzonder lastig, overdag extreem druk, maar voor een geciviliseerd park als Zion het dichtst bij ruige natuur als mogelijk is.

Voor een eerste keer in Zion zou ik zeggen: emerald pools (incl upper) maar vooral: de narrows. Dat laatste is wat de Zion canyon echt bijzonder maakt. Oude sneakers aan, hiking poles mee, telefoon en camera waterdicht verpakken en gaan. Superleuk, erg mooi en absoluut niet gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Mrvanilla »

Ik zou me daar geen zorgen over maken. Zoals gesteld; gebruik je gezond verstand. Angels Landing wordt door veel mensen gelopen omdat het een bekende hike is en er zullen beslist mensen zijn die er eigenlijk niet goed over nagedacht hebben en onvoorbereid aan de wandeling beginnen. Dan kan er iets gigantisch mis gaan (wat dus ook met enige regelmaat gebeurd).

Over het algemeen zijn de meeste trails in de NP's erg goed aangegeven, goed onderhouden en de meeste niet gevaarlijk. Mocht je je zorgen maken, loop dat eerst het Visitor Center van een NP binnen. De rangers en medewerkers daar kunnen je goed adviseren welke wandelingen lastig zijn en welke goed te doen zijn met kinderen.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Allard »

jill1234 schreef:Ik vind dit wel beangstigend hoor...Zou er een site bestaan met aanbevolen wandelroutes voor gezinnen met kinderen in Zion, Bryce, Yosemite etc...
Die is er! Ons onvolprezen forumlid Marianne heeft zo'n site gemaakt. En omdat ze zelf ook niet van die enge hoogtes houdt heeft ze alle beschreven routes ook zelf gelopen en zijn ze dus prima te doen. Zeer aan te bevelen!

@ Marianne: Gefeliciteerd! Je stond bovenaan in de resultaten op mijn Google zoekopdracht. En dat terwijl je code niet eens geoptimaliseerd is voor voor de huidige googlebot algoritmen :)
jill1234
Amerika-expert
Berichten: 1544
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door jill1234 »

Bedankt allemaal. Ik ga Marianne haar stuk lezen en toevoegen aan mijn voorbereidingsmap.
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Dodelijke val Angel's Landing Zion: voorzichtigheid blijft toch steeds geboden

Bericht door Trails »

Deze site gebruiken wij voor het wandelen: https://www.alltrails.com/
Je kunt hier van alles ingeven zoals: lengte, moeilijkheidsgraad, hiken of wandelen, etc.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer