Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Allard »

vanessa007: Zijn dat dan de rotsen die je gedurende de hele klim ziet, nadat de huizen stoppen? Of maar een deeltje?
Bovenstaande qoute is uit De mooiste wegen/route(s) van het Zuidwesten en refereert aan de volgende tekst:

zodra je aan de klim uit Las Vegas begint bevindt je je voor een kort stukje te midden van Precambrische rotsen. Niet dat die er zo fraai uitzien maar het "idee dat". Anderen zullen mogelijk helemaal naar de bodem van de Grand Canyon moeten afdalen om de nabijheid van dit oeroude gesteente te ervaren. Laat dit maar even op je inwerken voordat je verder rijdt....

Aangezien het antwoord te uitgebreid wordt om daar te beantwoorden, doe ik het hier in het off-topic forum. Voor velen mogelijk wat taaie kost, maar ik doe een poging.

Het zichtbare gedeelte met oeroude precambrische rotsen is relatief klein en begint ook direct daar waar de bebouwing ophoudt. Hieronder een kaartje met de geologische doorsnede van het gebied oostelijk van Las Vegas tot halverwege Lake Mead:

Afbeelding

Onder de pijl "Great Unconformity" links is de sectie met oergesteenten aangegeven. Deze groep is ouder dan 740 miljoen jaar (geschat wordt tussen 1.3 en 1.7 miljard jaar) en is vergelijkbaar met de Vishnu groep diep in de Grand Canyon. Met "Great Unconformity" wordt bedoeld dat de lagen tussen 740 miljoen en 525 miljoen jaar ouderdom inmiddels door erosie weer verdwenen zijn. De rest van de gesteentelagen tot aan Lake Mead zijn dus jonger dan 525 miljoen jaar.

Indien je er met je neus bovenop staat is overgang in rotslagen niet altijd even eenvoudig te herkennen. Indien de Googlekaarten nog actueel zijn schat ik dat je hooguit 350 meter tussen de precambrische rotsen rijdt. Vanuit de lucht is het al een stuk beter te zien. Vooral op het Google terrein kaartje:

Afbeelding
Op de google earth versie is het al weer wat lastiger te zien:

Afbeelding

Hoe dan ook maak je vanuit Las Vegas oostwaarts over de East Lake Mead Boulevard een "reis door de tijd". Vanuit de auto niet zo makkelijk te zien maar vanuit de lucht des te meer. Onderstaande foto is gemaakt vlak voor het landen op McCarran. We bevinden ons boven Henderson en kijken noordwaarts op de Rainbow Gardens:

Afbeelding

Het is een geologisch heel boeiend terrein waarin heel veel te zien is. De berg linksboven is Frenchman Mountain. De oudste lagen liggen westwaarts naar Las Vegas gericht en we kijken nu op haar oostelijke flank met het Pennsylvanian en het Permian. Deze lagen zijn tussen de 320 en 290 miljoen jaar oud. Helemaal rechts ligt "Lava Butte". Een 14 miljoen jaar oude laccoliet.(Vulkanisch gesteente dat later door erosie is vrijgelegd). Tussen Lava Butte en Frenchman Mountain ligt een hele rij met ruggen. Die grofweg overeenkomen met de gesteentelagen zoals die ook bij het afdalen in de Grand Canyon zichtbaar zijn. Met het grote verschil dat ze hier horizontaal liggen in de tijd. Het kan dus niet anders dat hier in het verleden veel geologisch geweld heeft plaatsgevonden om dit zo voor elkaar te krijgen. Indien we er van uitgaan dat net zoals in de Grand Canyon de jongere lagen oorspronkelijk keurig bovenop de oudere lagen zijn afgezet.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Allard »

Hoewel ik er een beetje rekening mee houd dat de belangstelling voor verklarende geologie op dit forum maar nauwelijks boven de nul komma nul uitkomt heb ik toch nog een verklarende link gevonden omtrent de overgang precambrium/cambrium aan het randje van Las Vegas:

Frenchman Mountain and the Great Unconformity

Bij mijn eerstvolgende bezoek aan LV zal ik ook nog eens op zoek gaan want er moet toch iets zichtbaar zijn:

"If you want to see that gap, the “Great Unconformity,” the good news is that it’s readily accessible from Lake Mead Boulevard. There’s a place to pull off the road, and a short interpretive trail to explore. It’s one mile east of the intersection of Lake Mead and Hollywood Boulevards. Look for the (vandalized) sign that says “Interpretive Site 500 ft.”

The bad news is that all the other signs on the interpretive trail have also been vandalized. But if you’re at all interested in geology, it’s still worth a visit.
" (bron: Living Las Vegas 2009)
Laura&Edwin
Amerikakenner
Berichten: 627
Lid geworden op: 28 aug 2012, 07:56
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: in het Groene Woud

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Laura&Edwin »

Ik vind het wel leuk om te lezen hoor :thumbup: toch iets meer dan 0,00 geïnteresseerden.
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Onze reis in 2018 (AZ - UT - NV - CA)
Onze reis in 2016 (AZ-NM-TX)
De blog van onze reis in 2014

Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Mrvanilla »

Ik vond het ook wel interessant. Zo zie je maar...onderschat dit forum niet :wink: :thumbup:
Groetjes,
Daniel
Gast

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Gast »

@Allard: Ik vind het ook erg interessant, en vind zelfs niet dat dit onder off-topic geschaard hoeft te worden....het is imho erg on topic, want het gaat over het zuid westen. Discussies over gezond eten en baby stoeltjes zijn meer off-topic dan geologie van de US in de gebieden waar je doorheen reist.

Vraagje aan @Allard : ben je ook al in Petrified Forest NP geweest of bij de krater in de Mojave Desert? Of bij Sunset Crater Volcano National Monument? Ik denk dat je daar als geoloog ook je hart kunt ophalen?

Ook in Valley of Fire State Park (NV) zitten een aantal plaatsen waar de rode en gele steen bij elkaar komen....ik vond het iig prachtig om te zien.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Allard »

Fijn te lezen dat er toch wat meer belangstelling is. Dan ga ik nog wel even door :)

@Terpies: Wat een leuke reactie. Helemaal niet agressief of zo. :) ;) :)

Een geoloog ben ik niet. In mijn werkzame leven deed ik heel wat anders. Op mijn 60e heb ik mijzelf op de VUT getrakteerd. Die moet ik van A tot Z helemaal zelf betalen. Vandaag de dag een dure grap. Vandaar dat ik dacht dat het er niet/nooit meer in zou zitten de VS nog eens te bezoeken. Maar het begint toch wel weer te kriebelen. Vooral omdat ik met een zelfstudie geologie begonnen ben. In eerst instantie omdat ik het ontstaan van de Alpen (waar we regelmatig komen) wilde leren begrijpen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Des temeer omdat er twee fundamenteel verschillende visies omtrent onderliggende platenbewegingen zijn.

Maar goed, al het zichtbare in het zuidwesten van de VS, en dat is nogal wat, roept bij mij ook om een verklaring en/of inzicht. Vandaar dat ik begonnen ben, voorzichtig, er wat over te schrijven. Eerlijk gezegd in de hoop dat dat er een "echte" geoloog tussen de forumleden zit. Of anders gelijk geïnteresseerde amateurs. Om wat van gedachten te wisselen. En dan is het off topic forum van een specifiek Amerika forum juist wel geschikt.

Petrified Forest wel bezocht. Ik had ook al het idee om met de daaraan gerelateerde (visueel vaak zeer fraai geërodeerde) Chinle formatie nog eens wat over te schrijven. Sunset Crater ook bezocht. Amboy Crater (nog) niet. Maar het westen van de VS zit stampvol (resten van) vulkanische activiteit. Ik denk dat het zelfs moeilijk wordt een route te bedenken waarbij je geen sporen van vulkanisme te zien krijgt.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Martin & Marianne »

Martin riep dat hij het ingewikkeld vond dus daarom ben ik er juist eens voor gaan zitten. En het is misschien wel ingewikkeld maar ook interessant. Wij zijn al een paar keer daar langs gereden zonder in de gaten te hebben dat we met een tijdreis bezig waren. :wink:
Allard schreef:@Terpies: Wat een leuke reactie. Helemaal niet agressief of zo.
Hier moest ik even hardop lachten. :lol:

Marianne
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Allard »

Het is en blijft complexe materie. Die geologie. Wanneer ik het denk te gaan snappen blijkt het toch weer ingewikkelder te zijn.

Hieronder een foto waarbij we al rijdende richting Las Vegas tamelijk vlot in steeds oudere lagen terecht komen. Het camerastandpunt bevindt zich in het Perm, 250-300 miljoen jaar oud. De wanden aan weerszijden van de weg stammen uit het Carboon. In Amerika noemt men dit tijdperk doorgaans Pennsylvanian, 300-325 miljoen jaar. Vanuit dit standpunt is het direct daarachter, in de bocht, liggende Mississippian (325-350) niet goed zichtbaar. De in de foto goed zichtbare laag tussen het verlengde van de weg en de vallei stamt uit het Devoon (360-420) Daarna volgen nog Cambrische gesteenten (420-570 miljoen jaar oud). De laatste 2 a 300 meter tot aan de bebouwing van Las Vegas zijn precambrisch. In dit geval ouder dan 1.7 miljoen jaar. Zoals al eerder vermeld, spectaculair ziet dit gesteente er niet uit. Maar het idee dat....

Afbeelding

Dat wat nu de oostelijke afgrenzing van de vallei van Las Vegas is, lag oorspronkelijk 80 kilometer oostelijker. Hieronder zien we de route die het Frenchman Mountain blok heeft afgelegd:

Afbeelding

Het lag dus 8 miljoen jaar geleden op de plek waar nu het Lake Mead - GreggBasin ligt:

Afbeelding


Om het allemaal nog even te voor de geest te halen gaan we nog even naar het onderstaande plaatje "How to move a mountain":

Afbeelding

Beter dan dit plaatje kan ik niet uitleggen. Het is representatief voor de vorming van alle bergruggen en valleien die zich in het Great Basin bevinden. Je moet je voorstellen dat in de afgelopen 30 miljoen de aardkorst in deze regio twee maal breder geworden is dan de oorspronkelijke toestand. Dat proces van uitrekken heeft geleid tot talloze noord-zuid georiënteerde breuken met opkomende bergruggen en indalende valleien. Iedereen die van Owens Valley via Panamint Valley en Death Valley naar Las Vegas (of omgekeerd) heeft gereisd zal zo'n patroon hebben kunnen herkennen. Noordelijker in de staat Nevada heb je nog veel meer van deze parallel lopende bergruggen en valleien. "an army of caterpillars marching toward Mexico" (Clarence Dutton)
Laatst gewijzigd door Allard op 12 feb 2018, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Pete.Z »

Erg leuk om te lezen Allard, wel degelijk interessant!
De diverse lagen in Death Valley en Panamint Valley, en natuurlijk de Grand Canyon weet ik wel, en heb ik bewust bekeken, maar dat stukje bij LV is voor mij nieuw.
Volgende keer dat we daar langs komen ga ik zeker stoppen, en even op dat hele oude stukje lopen, geweldig.

En nee, ook ik ben absoluut geen geoloog, maar wel een liefhebber.
Ken je het boek “The River That Flows Uphill” van William Calvin over de geologie van de Grand Canyon?
Begrijpelijk geschreven zware kost, de moeite van het lezen!
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Allard »

Dank je Pete. Nee, dat boek ken ik niet. Ik ben niet zo'n boekenwurm ;) Gelukkig hebben we internet met zijn vele beknopte (!) informatiebronnen :) alsof het voor mij was uitgevonden... Omtrent het ontstaan van de Grand Canyon zijn verschillende theorieën. Inclusief eentje die het vanuit bijbels perspectief (zondvloed model) wil verklaren. We zijn tenslotte in Amerika :)
Gebruikersavatar
Doockles
Amerika-expert
Berichten: 2383
Lid geworden op: 31 jan 2008, 12:57
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Wilrijk - België

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Doockles »

Hey Allard,

waar ben je al geweest in het Zuidwesten? In Utah zijn er ook wel wat geologische pareltjes. ;-) Ik hoop ooit eens de wandeling te doen waar je een prachtig zicht hebt op de Waterpocket fold. Spijtig genoeg is het nogal een lastige dirt road of zonder auto een lange hete wandeling die niet aan te raden is in de zomer.

Ik heb me één van onze reizen het boek "Geology of Utah's Parks en Monuments" gekocht in een vsitors center. Dikke klepper met wel vooral wetenschappelijke artikels, maar interessant om af en toe eens in te bladeren.
En in onze gang thuis hangen redelijk wat doorsneden van deze regio. Ik blijf me er elke keer over verwonderen hoe interessant het toch allemaal is.

Dit uit de buurt van Las Vegas wist ik niet. Bedankt voor de info! Als ik er ooit nog eens kom...
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Allard »

Hey Doockles,

Ook een paar jaartjes "elders" geweest? Je hebt kennelijk indruk op me gemaakt. Ondanks mijn wat verouderende geheugen wist ik meteen dat we het de laatste keer over die foto vanuit het vliegtuig gehad hadden. Gelukkig heeft dit forum een zoekfunctie die zo'n vermoeden kan verifiëren :)

Ik vind het ook de meer boeiende onderwerpen. Zo'n beetje buiten de gebaande paden om. Dus mensen die daar op reageren blijven ook beter "plakken" :)

Als ik er ooit nog eens kom... Zijn de mogelijkheden beperkter dan voorheen? Zelf moeten we ook een beetje oppassen. We zijn gestopt met werken. Het is nu of/of i.p.v. en/en. Maar we hopen nog in ieder geval nog één keer een bezoek aan het zuidwesten te brengen. Maar dan helemaal in het teken van de geologie. Ik heb mijn tweede cursusserie er nu op zitten. Ontzettend, wat een feitenrijke wetenschap is dat. En je moet het goed kunnen plaatsen in ruimte en tijd. Maar dan in heel andere dimensies dan die in het dagelijkse leven. Maar het is wel heel boeiend omdat je de kennis zo goed in reizen kunt inpassen.

In een poging de opgedane kennis te structureren en te toetsen ben ik begonnen een paar onderwerpen over het zuidwesten te schrijven en hier te plaatsen. Gelukkig is er ook nog belangstelling :)

Utah zal in de eerstvolgende bijdrage uitgebreider aan de orde komen. Dat gaat dan over allerlei verweringsvormen. Juist in Utah is daar heel veel van te zien. Heb je nog enig idee welke naam die bewuste wandeling heeft?
Gebruikersavatar
Doockles
Amerika-expert
Berichten: 2383
Lid geworden op: 31 jan 2008, 12:57
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Wilrijk - België

Re: Las Vegas - Frenchman Mountain - Rainbow Gardens.

Bericht door Doockles »

Het is de Strike Valley Overlook trail. Die is op zich niet zo heel moeilijk denk ik, maar het is er geraken. ;-)
Als je de Burr trail rijdt richting het oosten kan je op een bepaald moment afslaan naar de Upper Muley Twist Canyon Road. Die is enkel met 4WD high clearance te rijden. In het begin is er een parking voor 2WD low clearance auto's. Maar in dat geval moet je dus de hele weg (2.5 mi enkel dacht ik) te voet. ;-) En dat is iets wat in de zomermaanden niet echt zagen zitten.

Het is ondertussen 6 jaar geleden dat we nog in de USA geweest zijn. Onze droom is om zeker nog terug te gaan. Maar ondertussen hebben we thuis een 5 jarige en bijna 2 jarige rondlopen, dus de komende jaren zit het er nog niet echt in. ;-) Maar dat komt wel terug... Ooit hé :lol:

Ik ben benieuwd naar het volgende artikel!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer