Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door RaphaelB »

Goedemiddag allemaal,
Ik ben nieuw hier, en misschien is dit onderwerp al vaker voorbijgekomen. Maar ik ken niet echt mensen in mijn omgeving die iets soortgelijks meemaken dus vandaar dat ik hier mijn verhaal neerzet/ graag jullie mening wil horen.

Mijn vrouw komt uit Arizona, en woont nu al een aantal jaar hier bij mij in Nederland (zuid Holland). Samen hebben we een baby en ik heb nog een (puber) kind uit een vorige relatie waar ik de volledige voogdij over heb.

Mijn vrouw voelt zich hier totaal niet thuis en kan niet aarden, ze mist haar familie waar ze erg close mee is en ook haar land/het klimaat. Ik merk helaas ook wel dat ze weinig moeite doet om er wat van te maken hier. Ze is erg afwachtend.

Ik heb hier op zich een goede vaste baan en we hebben een leuk huis en gezinnetje, maar ik merk dus toch dat ze ongelukkig is.

Mijn vraag is, hebben jullie iets soortgelijks meegemaakt? Hoe zijn jullie hiermee om gegaan? Zal ik kiezen voor haar / ons geluk en het stabiele leven hier maar opgeven en naar Arizona verhuizen. Ik heb daar immers niks en ben bang om hier alle schepen te verbranden, ook hebben we het hier financieel gezien wel oke.

Of moet ik het avontuur maar gewoon aangaan en er vertrouwen op hebben dat het goed komt? Mijn oudste dochter heeft er geen problemen mee om te gaan. Ik ben zelf echter bezorgd dat ik daar moeilijk aan werk zal komen enz (ICT).

Ik hoor het wel. Groet
Fellow2012

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door Fellow2012 »

Ik zou naar de VS verhuizen. Als ze zich na een aantal jaren nog steeds niet kan aarden dan kan je het blijven proberen maar wat voor zin heeft dat dan? Mijn vrouw is Amerikaanse en onze verhuizing binnen de states van VA naar NC is haar niet in de koude kleren gaan zitten. In VA kende ze mensen van haar basisschooltijd tot college. Het heeft 2 jaar geduurd om haar draai te vinden in NC. Tja, na een bepaalde leeftijd (nu 29) kan je eenmaal niet zo snel een nieuw sociaalnetwerk bouwen.

En als ICT’er zou het volgens mij geen probleem moeten zijn om werk te vinden in AZ. Ik zou meteen het immigratietraject starten want dat gaat minstens 1 jaar duren voordat je alle papieren rond hebt.

http://www.visajourney.com/content/i130guide1
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door Max Kool »

Lastig verhaal.

Mijn eerste reactie is: zij heeft het geprobeerd, en kan niet aarden. Nu ben jij aan zet. Zij heeft Arizona verlaten (voor jou?) en het een kans gegeven. Blijkbaar voelt zij zich na een aantal jaren nog steeds niet lekker in Nederland. Alleen al uit respect naar haar toe zou je moeten overwegen om terug te verhuizen en in Arizona een leven op te bouwen. Kan me goed voorstellen dat alleen al het idee dat jij daar serieus over nadenkt door haar zeker gewaardeerd zal worden.

belangrijkste vraag (en misschien reageer ik te direct) is misschien wel of ze wel gelukkig is met jou. Straks verhuizen jullie naar de VS en kom je er na anderhalf jaar achter dat dat het ook niet was....

oeps!


(succes in ieder geval, vervelende situatie)
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door dutch_in_seattle »

Welkom op dit forum!

Een rotsituatie, en een waar je in een internationaal huwelijk mee te maken kunt krijgen. Waar je ook woont, minstens een van de partners trekt aan het kortste eind, want die gaat in den vreemde wonen, weg van familie, vrienden en de vertrouwde omgeving. En je weet van tevoren niet of je in je nieuwe (vreemde) omgeving je ei kwijt kan. In dergelijke situaties haal je eruit wat je er zelf insteekt. Het is aan jou om er iets van te maken. Dat geldt voor je vrouw in Nederland en dat zou ook voor jou in Arizona gelden, mocht je daar naar toe verhuizen.

Het is al eerder gezegd, maar ik zou ook serieus kijken naar verhuizen naar de V.S. Ja, het blijft een sprong in het diepe en het is altijd lastig om een gespreid bedje op te geven, maar dat hou je altijd. Je kunt niet voorspellen hoe een en ander uitpatk, maar feit blijft dat jouw vrouw heel ongelukkig is in Nederland en naar de V.S. verhuizen is een mogelijke oplossing. Uiteindelijk moet je die beslissing uiteraard zelf nemen, maar ik zou het serieus overwegen.
Ben je zelf al vaak in Arizona geweest? Wat vind je ervan als je daar bent? De volgende keer dat je daar komt, zou je kunnen kijken of je jezelf daar ziet wonen (dus een iets andere insteek dan "ik ben hier op bezoek en ga weer naar huis"). Dat wil niet zeggen dat je meteen het gevoel moet hebben dat de V.S. het beloofde land is, maar het is net even een iets ander perspectief.
Heb je het hier al met je vrouw over gehad? Hoe reageert ze als jij een mogelijke verhuizing naar Arizona aankaart?

Als je in de IT werkt, dan maakt dat het wel een stuk gemakkelijker om werk te vinden in de V.S. Natuurlijk hangt het er ook vanaf waar je precies in Arizona woont (stad vs. platteland), je ervaring, leeftijd e.d., maar er is werk genoeg in de IT-wereld. Misschien vind je niet meteen je droombaan, maar het lijkt me dat je daar zonder al teveel problemen toch wel aan de bak moet kunnen komen.

Niemand op dit forum heeft de wijsheid in pacht, maar er zijn wel veel ervaringsdeskundigen. Velen zijn jou voorgegaan, inclusief mijzelf ruim 17 jaar geleden vanuit een soortgelijke situatie. Stuur maar een persoonlijk berichtje (pb'tje) als je nader van gedachten wilt wisselen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door RaphaelB »

Dank voor de reacties, ik zie wel een rode draad door vergelijkbare situaties, zoals in bijvoorbeeld een ander topic over hoe mensen van dit forum in de USA zijn beland. Vaak zie ik het verhaal terugkomen dat men trouwt met een Amerikaanse partner, en als deze naar NL verhuist dat ze ze zich 9 van de 10 keer vaak uiteindelijk niet thuis voelen hier. En dat men dan maar uiteindelijk besluit om samen naar de USA te gaan.

Misschien passen wij (Nederlanders) ons toch veel makkelijker aan in de USA? Zijn jullie ooit Amerikanen tegen gekomen die erg gemotiveerd waren en snel vloeiend Nederlands leerden spreken en er alles aan deden om zich hier lang te vestigen? Ik heb dit helaas nog nooit ergens gezien/gehoord of gelezen. Mijn vrouw heeft dus ook weinig moeite gedaan om een baan te zoeken, laat staan om de Nederlandse taal te leren. Omdat het haar toch niet gaat lukken zoals ze zelf zegt. Ze was in Arizona dokters assistent. Hier kan ze erg moeilijk werk vinden. Overigens vind ik IND/ het DUO erg streng geworden, zij blijven steeds aangeven dat mijn vrouw zsm Nederlands moet leren omdat dit anders consequenties heeft op haar verblijfsvergunning. Dus ook deze stress speelt mee.

Ik ben vaak in USA geweest en ik zou er geen problemen mee hebben om daar te wonen en ik denk dat ik me er wel thuis zal voelen uiteindelijk. Al vind ik Arizona iets minder fijn dan andere staten, vanwege de regelmatig extreme hitte. Waar ik ook problemen mee heb is dat zoveel mensen in AZ (zware) wapens in huis hebben, of soms gewoon zichtbaar met een pistool in holster lopen op straat.

Maar ik zie ook voordelen, als we allebei een baan hebben zullen we het financieel beter hebben dan hier. Ook de goedkopere prachtige grote huizen met grote tuinen en de ruimte overal, spreekt mij aan, ik vind dat ook leuk voor mijn kinderen.

En als we daar zijn bloeit mijn vrouw weer helemaal op, en hebben we het altijd enorm gezellig. Hier in Nederland is ze echt aan het wegkwijnen. Tussen ons zit het verder wel goed dat is het probleem niet, ik wil gewoon dat ze zich goed voelt en in de USA heb ik die garantie wel dat zij weer blij is.

Toch vind ik het erg riskant om met niks daarheen te verhuizen en alles hier op te zeggen. Misschien vind ik daar uiteindelijk wel een baan als IT'er, maar toch. Het blijft bizar om niet te weten hoe de toekomst zal verlopen in een vreemd land. We zijn beiden nog vrij jong, ik ben 34 zij is 32. Ook de kinderen zijn nog vrij jong. Hopelijk is dat op de 1 of andere manier een pluspunt.

De zus van mijn vrouw heeft wel voorgesteld om ons te sponsoren en ze heeft een lieve grote familie daar die ons zal helpen en steunen. Waarschijnlijk zal ik dus toch de stap (moeten) gaan wagen in de nabije toekomst.

Bottom line is; Ik heb echt enorm veel respect voor de mensen hier op dit forum, die wel de stap hebben genomen om met niks naar Amerika te verhuizen. Het is ontiegelijk eng om alles wat je in NL jarenlang heb opgebouwd achter je te laten.
Vooral als je ook nog kinderen hebt en geen garantie hebt voor een baan of goede toekomst in Amerika. En wat als het fout gaat? Of als je toch weer naar Nederland terug wilt? Dan kom je moeilijk weer aan een baan of huis in Nederland. Financieel hebben we het ook weer niet zo goed dat we m'n huis kunnen aanhouden. Dus als we gaan moet ik letterlijk alles op gaan zeggen hier.
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door ANY »

Mijn moeder ging laatst naar en chiropractor, blijkt hij Amerikaan te zijn. En later toen ze in het ziekenhuis lag kwam er een patient naast haar te liggen die uit Californie kwam en al jaren in Nederland woonde, en ook goed Nederlands sprak. Dus gemotiveerde Amerikanen die Nederlands spreken zijn er minstens 2 :)
De instelling "het lukt toch niet", nee dan lukt het niet. Jammer dat je vrouw zo'n moeite heeft. Je moet erop uit, en dat is moeilijk, erg vermoeiend, en frustrerend. Heeft ze wel al wat sociale contacten opgebouwd?
Als jullie besluiten terug te gaan is er ook nog zoiets als reverse culture shock. Na 3 jaar VS gingen wij terug naar Nederland voor 3 jaar. Hoera in het begin, maar dan kwam de realisatie dat het weer aanpassen was.
Het blijft een intens moeilijke beslissing!
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door hemmie »

Lastig hoort. Maar als je vrouw zich echt niet thuis voelt in NL zou ik dat wel heel serieus nemen, en zoeken naar een oplossing. Wij hebben een paar jaar in Rio de Janeiro gewoond, en ik voelde me daar niet echt thuis. Ik voelde me vooral erg beperkt in wat ik kon doen, door de onveiligheid en verkeersproblemen zat ik (met jonge kinderen) veel meer thuis dan me lief is. Achteraf ben ik me pas meer gaan beseffen wat een impact dit op me had, ik zat zeker in de laatste periode daar echt niet lekker in mijn vel. Zonodig had het er echt nog wel 1 of 2 jaar langer volgehouden, maar ik denk dat ik diep ongelukkig was geworden als het permanent was geweest. Er had dan echt wat moeten veranderen.
Maar wat is voor jullie dan de oplossing? Waar wonen jullie in NL? Kunnen jullie verhuizen naar een regio met meer expats, wellicht een American womens's club ofzo waar ze zich bij kan aansluiten? Misschien kun je iets anders doen waardoor ze zich toch beter thuis gaat voelen in NL. Misschien wordt het ook beter als de kinderen naar school gaan (als dat nu nog niet zo is), ze kan dan misschien makkelijker contacten leggen met andere moeders in de buurt. Maar misschien moet je verhuizen naar de VS toch ook serieus overwegen. Geen idee natuurlijk wat je precies doet, maar in de IT is natuurlijk best wel werk te vinden over het algemeen. Moet je natuurlijk wel in een grote stad gaan wonen. Kun je alvast gaan rondkijken, bestje solliciteren om te zien wat er mogelijk is? Is er een optie om naar de VS te verhuizen maar tijdelijk nog vanuit huis voor je werkgever is Nl te werken? Of kunnen je vrouw en kinderen eerst naar de VS terwijl jij nog in NL blijft werken (en regelmatig op en neer reist) totdat je werk in de VS hebt gevonden? Je lijkt erg op te zien tegen de financiele risico's van een verhuizing naar de VS, misschien kun je iets vinden waardoor jij een verhuizing naar de VS ook meer ziet zitten.
Terug in Texas!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door kastelke »

Je vrouw zou kunnen beginnen met haar netwerk aan te spreken of uit te bouwen, zodat het makkelijker is om een job te vinden. Ze kan dan bv. eens een paar weken naar de US gaan en volop beginnen solliciteren. De familie lijkt haar/jullie te willen ondersteunen, dus mogelijk kan ze daar verblijven?
Jij kan hetzelfde beginnen doen. Dus mogelijk kan je beide met een job vertrekken, of toch met minstens 1 persoon die een job heeft. Maakt het een stuk makkelijker.

En ja hoor, ook ik ken Amerikanen die zich vrij makkelijk aangepast hebben in Europa. Een man van Texas in Belgisch Limburg, een man van New York City in Duitsland en Italie, en een vriend hier is een Amerikaan van NYC die nu in Toronto woont, maar hij heeft ook in Duitsland (Freiburg) gewoond en zou zo terug naar ginder verhuizen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door USInsider »

Een paar praktische puntjes.

- Je bent al een aantal jaar getrouwd en kunt daarom immigreren via een IR-1 procedure. Door je huwelijk ben je een Immediate Relative. Daar zijn onbeperkt visas voor beschikbaar, geen wachttijden voor visa-nummers. IR betekent dat je meteen een Groene Kaart krijgt zonder condities.
Er is ook een mogelijkheid te gaan via DCF (Direct Consular Filing), maar daarvoor moeten jullie dan wel naar een US Conukaat in Duitsland. Hoe of wat daar weet ik verder niets van. Maar een andere deelnemer hier, Piper, dus wel.

- Als jullie naar de US wilt verhuizen zal je vrouw jullie moeten sponsoren.
Daarvoor heeft ze een adres in de US nodig (bv. adres van haar zus). Ze moet ook aantoonbaar haar binding met de US herstellen oa. door op zoek te gaan naar een baan.
Je vrouw moet de sponsor zijn voor jou en haar stiefkind. Aangezien jullie al een bepaalde periode getrouwd zijn kunnen gezamenlijke bankrek. enz. ook tellen als assets.
Als je vrouw de eisen voor een Affidavit of Support niet kan halen dan kan haar zuster als fin. co-sponsor optreden.

- Hebben jullie de baby aangemeld bij het US Consulaat in A'dam ? Zo niet dan contact opnemen met het Consulaat en zijn/haar US staatsburgerschap regelen voor je vertrekt.

- Jullie "puber" telt dankzij je huwelijk als een stiefkind van je US echtgenote. Een stiefkind heeft immigratierechten als Immediate Relative via de US stiefouder tot zijn/haar 18e jaar. Daarna wordt het een lastiger en vooral (beduidend) langere procedure.

- Wellicht kun je een compromis vinden: naar de US verhuizen maar niet permanent naar AZ ? Ik heb toevallig buren hier, die een aantal jaar in AZ gewoond hebben - en vertrokken zijn vanwege de hitte.
Laatst gewijzigd door USInsider op 13 jan 2018, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door Dakloze »

RaphaelB schreef: naar Arizona verhuizen. Ik heb daar immers niks en ben bang om hier alle schepen te verbranden, ook hebben we het hier financieel gezien wel oke.

Ik ben zelf echter bezorgd dat ik daar moeilijk aan werk zal komen enz (ICT).
Afhankelijk van waar in Arizona: ik zou me geen zorgen maken. Phoenix en omgeving heeft een behoorlijke ICT industry en er zijn een hoop datacenters. De reden hiervoor is dat electriciteit erg goedkoop is. Zo goedkoop zelfs, dat de extra koelingskosten niet zoveel uitmaken. Ik ben regelmatig vanuit San Diego naar Phoenix gereden op de motor, en het ziet er allemaal netter en beter verzorgd uit dan in California.

Qua schepen verbranden in Nederland zie ik het anders: mocht je terug willen keren dan is dat altijd mogelijk, en met een paar jaar VS op je CV zal je ook in no-time weer een baan hebben. De vlucht naar huis duurt ongeveer 11 uur en kost rond de $1000 afhankelijk van het seizoen, dus ook daarvoor hoef je het niet te laten.

Ik zou zeggen: ga eens serieus kijken of het wat voor je is.
--
I route, therefore you are.
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door FlyingKat »

Je vraagt: "wat als het fout gaat?" (in de VS). Alleen even uitgaand van wat je hier schrijft - het gaat al fout. Wil je echt je vrouw zien wegkwijnen? (Denk het niet). Ik ben zelf NL (en Amerikaan) en sinds een jaar weer tijdelijk terug in NL. Ik voel me hier niet eens meer thuis. Ik wil niet in een negatieve 'anti-NL rant' verzanden, maar ik kan me erg goed inleven in hoe je vrouw zich voelt.
Ik denk dat NLers zich niet perse gemakkelijker aanpassen in de VS, maar dat mensen in de VS veel meer openstaan voor 'anderen'. Natuurlijk is NL niet geheel de hel en de VS de hemel. Overal is wat. Maar het lijkt erop dat jullie vanuit de familie van je vrouw een goede ondersteuning kunnen verwachten, dat scheelt al enorm in vergelijking met mensen die zomaar in het diepe moeten springen.
De toekomst hier in NL kan je ook niet voorspellen. En mocht je toch weer terug naar NL willen, natuurlijk kan dat. Heb het zelf gedaan (eerst alles in NL opgezegd en tientallen jaren later nu weer -tijdelijk- terug. Met kinderen). Je moet door een hoop gedoe, dat klopt, maar het is echt niet onmogelijk, ook qua huisvesting niet.
Ik ben er wel achter dat 'gemakkelijk' een woord is dat uit je woordenboek geschrapt wordt zodra je met diverse nationaliteiten/buitenlanden te maken krijgt als gezin. Maar je krijgt er toch ook heel wat voor terug, al klinkt dat afgezaagd, het is wel waar. Ik/wij kunnen natuurlijk niet voor jullie beslissen, maar mijn stembriefje gaat ook in de aanraad-pot 'probeer het eens in de VS'. Veel succes met de beslissing!
Fellow2012

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door Fellow2012 »

RaphaelB schreef:Toch vind ik het erg riskant om met niks daarheen te verhuizen en alles hier op te zeggen. Misschien vind ik daar uiteindelijk wel een baan als IT'er, maar toch. Het blijft bizar om niet te weten hoe de toekomst zal verlopen in een vreemd land.
...
Het is ontiegelijk eng om alles wat je in NL jarenlang heb opgebouwd achter je te laten
Ik werkte ooit als een ZZP’er bij een grote Nederlandse bank. Na een jaar wilde de bank bezuinigen en van externen af en begon mijn contract telkens slechts met 1 maand te verlengen. Een collega die 35 jaar bij de bank werkte vertelde me dat hij niet zou mee kunnen leven met de onzekerheid dat m’n baangarantie slechts 1 maand is. Amper 5 maanden later werd hij met de helft van de afdeling boventallig verklaard en na een half jaar zat hij werkloos thuis.

Nederlanders zijn erg gehecht aan zekerheid. De woorden zeker en zekerheid worden dan ook veel gebruikt. Veel daarvan is schijnzekerheid. Een vaste baan betekent niet dat je daar tot je pensioen kan blijven werken.

Ik had mijn contract opgezegd, mijn huurcontract beëindigd en inboedel wegegeven (geen spul van Ikea) en naar Amerika verhuisd zonder garantie op een baan. Al mijn bezittingen waren in 1 koffer van net onder de 25KG. Ik het een euforisch gevoel na het landen en uit de luchthaven liep met slechts 1 koffer. A fresh start.

Mijn verloofde woonde toen bij haar ouders en ik wilde absoluut niet tijdelijk bij hun verblijven. Ik huurde een klein appartement in afwachting van mijn werkvergunning en GC. Voor drie maanden had ik dus enkel kosten en nul inkomen, toch heb ik bewust van de tijd genoten, nergens gesolliciteerd, veel boeken gelezen, gesport.

Als je alle schijnzekerheid loslaat komt het vanzelf wel goed.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door Dude »

Die onzekerheid is er voor elke emigrant. Ook wij hadden dat tijdens het lange proces tijdens de DV procedure. En ik kan wel beamen wat Adam zegt, ergens is het een opluchting en een geweldige ervaring om van nul te beginnen. Nu is dat achteraf natuurlijk gemakkelijk gezegd.
Wij zitten hier nu dik 3 jaar en voorlopig loopt het hier goed. Ik was en ben nog steeds maar een simpele arbeider tov de meerderheid hier die allen hoger opgeleid zijn. Toch heb ik hier heel snel een goede leuke job gevonden waar ik nog steeds ben en ook mijn vrouw heeft het geweldig naar haar zin in de retail (she loves her job). Die onzekerheid is dan ook snel verdwenen. Wij hadden dan wel een mooi spaarpotje mee maar het blijft toch een geweldige diepe sprong in het diepe. Wij waren trouwens ook late 30'ers toen we naar hier kwamen, wel zonder kinderen, maar ik hoor altijd verhalen dat die sneller aangepast zijn dan de ouders :lol:
Ik denk dat jij in jouw beroepsrichting snel werk moet vinden. Natuurlijk zal je niet meteen de allerbeste of bestbetaalde job te pakken krijgen, maar eens je je op de arbeidsmarkt begeeft kan je altijd job hoppen om iets beter te vinden.

Wij zitten trouwen ook in AZ, alleen niet in het grote Phoenix maar het kleine broertje Tucson. Enja het wordt hier heet in de zomer. Onze zomer zijn onze winters, dan blijven wij binnen in de airco. De winters zijn zalig, vandaag was het 25 graden hier ! Elk klimaat heeft zijn voor en nadelen maar ik hou toch wel erg van de zon :wink:

Als je je vrouw echt graag ziet moet je echt wel overwegen om hier heen te komen. Zoals al eerder gezegd, terug kan altijd als het volledig tegenslaat.

Veel succes en hopelijk blijf je hier actief en je verhaal delen.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door meyem »

Een vriendin van mij is al decennia gelukkig getrouwd met een Amerikaan, die ook snel NL heeft geleerd. Tuurlijk zijn er daar genoeg voorbeelden van. Maar iedereen is anders en jouw vrouw lukt dat helaas niet. En zo te horen zit er ook geen verandering in haar instelling aan te komen ...

Wat ik (als leek) een beetje mis in dit draadje: kun je niet vast vanuit NL wat shoppen naar werk in de VS?
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door ADE01 »

Begrijp dit zeer zeker. Precies hetzelfde meegemaakt met mijn vrouw. Samen hebben we 5 jaar in Nederland gewoond (ook in ZH). Ze komt overigens uit Azie, ook uit een warm klimaat. Ze kon in het begin nog wel aarden, alles is nieuw en leuk, maar daarna ging het een lange tijd een stuk minder. De winter was altijd killing. Weinig zon, koud, nat en erg donker, daar sta je niet echt bij stil wanneer je het gewend bent. Maar wanneer de zon altijd wel schijnt, het in de winter ook gewoon 15 tot 25 graden is en het leven zich veel meer buiten afspeelt, is Nederland echt behelpen. Nederlands ging haar nog wel redelijk af (ze sprak al Duits), maar inderdaad de regering helpt je voor geen meter en stuurt enkel soort van dreigbrieven. Nederlands leren moet je zelf maar uitvogelen. Onze gemeente bood geen lessen aan dus ver reizen voor lessen, wat zeker niet helpt wanneer je studeert en een fulltime job hebt.

Toen we hoorden dat we uitgeloot waren voor een greencard ging het eigenlijk pas weer beter. Was het VS traject niet gelukt hadden we naar Spanje of Azie gegaan. Nu hebben we beide geen netwerk maar zoals anderen al aangeven, dat komt allemaal wel weer goed. Een baan was ook zo gevonden. Sinds we het hele traject in zijn gegaan gaat het allemaal veel beter, ik kan het eigenlijk alleen maar aanraden. We hebben wel duidelijk besproken wat we in bepaalde situaties doen. Ook met familie. Aard er iemand niet, gebeurt er wat met de gezondheid of raken we alles kwijt, enzovoorts. Soort van "doomsday" scenario's. Dat gaf mij wel wat meer rust.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door Max Kool »

RaphaelB schreef:[lang verhaal]

Toch vind ik het erg riskant om met niks daarheen te verhuizen en alles hier op te zeggen. Misschien vind ik daar uiteindelijk wel een baan als IT'er, maar toch. Het blijft bizar om niet te weten hoe de toekomst zal verlopen in een vreemd land. We zijn beiden nog vrij jong, ik ben 34 zij is 32. Ook de kinderen zijn nog vrij jong. Hopelijk is dat op de 1 of andere manier een pluspunt.

[...]

Bottom line is; Ik heb echt enorm veel respect voor de mensen hier op dit forum, die wel de stap hebben genomen om met niks naar Amerika te verhuizen. Het is ontiegelijk eng om alles wat je in NL jarenlang heb opgebouwd achter je te laten.
Vooral als je ook nog kinderen hebt en geen garantie hebt voor een baan of goede toekomst in Amerika. En wat als het fout gaat? Of als je toch weer naar Nederland terug wilt? Dan kom je moeilijk weer aan een baan of huis in Nederland. Financieel hebben we het ook weer niet zo goed dat we m'n huis kunnen aanhouden. Dus als we gaan moet ik letterlijk alles op gaan zeggen hier.
Dat heeft je vrouw ook gedaan, alles opzeggen en in Nederland gaan wonen. ;)


Serieus, maak met je vrouw samen een plan hoe jullie op een verantwoordelijke manier naar de VS gaan verhuizen. Spaarpotje, kijken naar banen -je zou alvast kunnen proberen een netwerk op te bouwen-, waar willen jullie wonen, etc. Ik weet niet wat jij in de IT doet, maar over het algemeen is er overal werk voor een jonge kracht met ervaring.

Success, en niet bang zijn!
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door MichelH »

Allereerst, alle respect voor de mensen die de stap wél durven wagen en hun dromen najagen! Het lijkt mij ook geweldig om te verhuizen naar de V.S. of een ander (warm) land en helemaal opnieuw te beginnen. Alleen ben ik zelf ook van de (schijn)zekerheid en durf ik niet alles hier te laten vallen, terwijl ik in mijn familie legio voorbeelden heb van mensen die de stap wel hebben gezet om te emigreren naar Noord Amerika.

Maar ja, inderdaad een lastige situatie voor de TS. Al zou ik het persoonlijk wel weten, zeker aangezien je dus wel al meteen contacten hebt in het land waar je je gaat vestigen. En wellicht is het gelijk een reden om maar meteen iets heel anders te gaan doen, bv. een B&B starten (ik noem maar iets wat mij persoonlijk geweldig lijkt) of zelf een ICT bedrijf op te starten met de ervaring die je hebt?

Succes, ben zeer benieuwd naar je uiteindelijke beslissing.
Fellow2012

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door Fellow2012 »

RaphaelB schreef:Misschien passen wij (Nederlanders) ons toch veel makkelijker aan in de USA? Zijn jullie ooit Amerikanen tegen gekomen die erg gemotiveerd waren en snel vloeiend Nederlands leerden spreken en er alles aan deden om zich hier lang te vestigen?
Ik zou de vergelijking met andere Amerikanen en jouw vrouw niet maken omdat integratie in een ander land en nieuwe cultuur iets persoonlijks is. Ik denk dat karaktereigenschappen hier een belangrijke rol spelen. Mensen die outgoing /extravert zijn , die makkelijk contact kunnen leggen en ook makkelijker afwijzingen/teleurstellingen kunnen verwerken zullen het beter dan doen dan mensen die introvert en afwachtend zijn. Vergeet ook niet dat Nederlanders, in het algemeen, afstandelijk zijn. Wat is de kans dat iemand, een Nederlander, die je pas op de luchthaven hebt leert kennen naar een BBQ bij hem/haar thuis uitnodigt?

Passen Nederlanders zich makkelijker aan in USA? Ook dat verschilt per persoon. We hebben genoeg voorbeelden gezien op dit forum van Nederlanders die erg veel moeite hadden om in Amerika te aarden en zijn uiteindelijk weer teruggegaan naar Nederland.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door Max Kool »

*kuch*

Ik ben introvert en afwachtend en had geen enkele moeite met de overstap. Ik ben graag alleen en heb aan weinig vrienden genoeg. En dat lukt prima. Ik denk dat deze eigenschap weinig te maken heeft met óf en hoe makkelijk je aardt....


Just saying
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Mijn Amerikaanse vrouw heeft heimwee

Bericht door Dude »

Max heb jij in mijn naam gepost ? :lol:
Die tekst is me op het lijf geschreven.

Ik heb hier op die drie jaar nog niet veel gedaan met enkel 'mijn' vrienden, wel als mijn vrouw erbij is want die is veel socialer dan ik ben en gaat ook veel vaker eens weg met haar vriendinnen. Ik heb dat zo niet nodig en ben graag alleen.
Ik ben zeer terughoudend als het op nieuwe mensen aankomt, al hangt dat ook fel af hoe die mensen zijn. Als die open zijn zal ik me sneller openstellen maar meestal ben ik nogal terughoudend en toch ben ik hier helemaal aangepast vind ik van mezelf.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer