Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Verdoncksje
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2018, 14:24
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door Verdoncksje »

Beste leden,

Mijn vriendin en mezelf gaan van eind 20 mei tot 7 juni op rondreis naar Alaska. We hebben hiervoor een campertruck gehuurd in Anchorage voor 16 dagen. We hebben al grofweg onze route uitgestippeld, maar we zijn niet zeker of we bepaalde dingen onterecht links laten liggen. We willen vooral veel natuur en wildlife zien met hier en daar een activiteit, zoals raften, orca’s spotten, bearwatching, … .

We hebben volgende route in gedachten (staat in chronologische volgorde):
- Anchorage
- Seward: van daar uit Chugach National Forest, Kenai Fjords National park, Chugach State Park verkennen.
- Via Glenn Hwy naar McCarthy: Wrangell St-Elias National park verkennen.
- Tok: van daar uit Tanana Valley State Park verkennen.
- Fairbanks: van daar uit Chena River State Recreation Area verkennen. Noorderlicht zien?
- Denali National park.
- Anchorage = einde.

Hierbij hebben we dus een heleboel vragen:
- Is deze route haalbaar? Hoeveel dagen moeten we waarvoor uitkiezen?
- Vergeten we geen belangrijke steden, parken? Ik denk bijvoorbeeld aan Kenai en Homer.
- Hebben jullie nog tips of aanraders voor onderweg?
- Hebben jullie tips waar we toffe activiteiten kunnen doen en tips naar goeie wandelroutes?

Alvast heel veel dank voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Rondreis Alaska 2018

Bericht door Tipsy_1 »

Het kan - lijkt trouwens veel op onze route van vorig jaar (zalige vakantie was dat). Wij gan ook altijd maar een dikke twee weken.
Zie ons reisverslag van 2016. Wij houden erg veel van natuur en wildlife spotten, net als jullie.
Wij deden wel geen Tok en Fairbanks maar wel Homer (zelfde schiereiland als Seward) en Valdez. Dat kan ook voor jullie een optie zijn.
Beide erg de moeite!

Mijn favoriet was Wrangell St Elias, de lodge in kennicott is echt ZALLIG (maar ik weet niet wanneer ze open gaan). We deden hier een extra bushplane trip, dat was echt onbeschrijflijk. je ziet niet anders dan gletsjers rondom je.
Ook de Denali Highway was echt een topper (dirt road maar goed berijdbaar).
Denali zelf vonden wij tegenvallen: toch het gedeelte dat je met de bus "moet" doen (dat vonden we gewoonweg niet fijn). Wel tof zijn de bevers in het meertje vanvoor in het park, en de vele moosen. En misschien een kijkje bij de bus van de film "into the Wild" in Healey.
De gletsjer en wildlife cruises in Valdez en Seward had ik ook niet willen missen.
De gletsjer die je langs de weg tegenkomt op weg naar Valdez was voor mij ook een echte highlight.


Ik vond de Lannoo van Alaska erg leuk bij de voorbereiding, net als de reisverslagen van Kalaman en Ingrid.

Jullie gaan wel erg vroeg in het seizoen, ik weet niet vanaf wanneer alle faciliteiten opengaan. is misschien een beetje te vroeg? Wij gingen een maand later.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door ingrid14 »

Wij zijn in 2014 naar Alaska geweest. We vonden het zo fantastisch dat we in 2015 teruggingen (en stiekem hopen we in 2019 weer te kunnen gaan).

Met 16 dagen zou ik het stuk Tok en Fairbanks uit de route laten.

Zoals Tipsy_1 ook al schreef, Homer en Valdez ontbreken een beetje in je route.

Jullie gaan wel vroeg in het seizoen.
Ik zocht even op en in Kenai Fjords gaat het visitor center bij Exit Glacier terug open op 20 mei.
Bij Kennicott Lodge staat: 2018 Season: May 26-Sept 9
Ik zou dus eerst het Kenai schiereiland doen en dan hoger gaan. (zoals je het zelf al opschreef)

Normaal zou ik zeggen, neem 3 nachten voor Seward maar ik vrees dat je nog niet kan wandelen bij Exit Glacier)

Je zou zoiets kunnen doen (maar ik weet niet wanneer je de campertruck ophaalt en terugbrengt)
20-05-18 ? - Anchorage
21-05-18 Anchorage - Seward
22-05-18 Seward - Seward (Kenai Fjords - glacier and wildlife cruise of Exit Glacier)
23-05-18 Seward - Homer (via Exit Glacier - visitor center)
24-05-18 Homer - Homer (berenexcursie)
25-05-18 Homer - Kenai/Cooper Landing (Homer Spit en bezoek dorpje Kenai)
26-05-18 Kenai/Cooper Landing - Talkeetna
27-05-18 Talkeetna - Denali
28-05-18 Denali
29-05-18 Denali - Paxson/Glennallen (via Denali Highway - heb ik zelf niet gedaan omdat het met een huurauto niet mag)
30-05-18 Paxson/Glennallen - McCarthy
31-05-18 McCarthy - McCarthy
01-06-18 McCarthy - Valdez
02-06-18 Valdez - Valdez (glacier and wildlife cruise - je kan hier ook raften)
03-06-18 Valdez - Palmer/Wasilla (dus terugweg via de Glenn Highway)
04-06-18 Palmer/Wasilla - Anchorage (via Independence Mine of Knick Glacier)
05-06-18 Anchorage - Anchorage (of deze dag aan het begin)
06-06-18 Anchorage - ?
07-06-18 ?

Ik zag dat jullie noorderlicht willen zien maar daarvoor zijn jullie iets te laat denk ik. Het wordt er bijna niet donker in jullie periode.

Van beide reizen heb ik een blog gemaakt (zie onderschrift)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Verdoncksje
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2018, 14:24
Aantal x V.S. bezocht: 0

Berenexcursie Alaska

Bericht door Verdoncksje »

Dag iedereen

Wij gaan met 2 personen naar Alaska van 20 mei 2018 tem 7 juni 2018. We zouden graag een berenexcursie doen, best rond Kenai of Homer. Heeft hier iemand tips voor? Prijs ervaring die goed zit?

Alvast bedankt!


* Note mod (Marco):
Berichten over dezelfde route samengevoegd om overzicht te houden en dubbele antwoorden te voorkomen.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn afgelopen jaar op 27 mei vertrokken naar Whitehorse en hebben een rondje Yukon/Alaska gedaan. Wij hebben dit in 3 weken gedaan en als je Yukon schrapt, dan moet het in 16 dagen te doen zijn, alleen Alaska. Wel kort, want het is er prachtig, maar ja. Het hoogseizoen begon pas op 8 juni en we hebben verschillende excursies gedaan waarbij we maar met weinig of geen anderen waren. We hebben gekayakt bij Seward in de Kenai Fjord en daar waren we alleen met de gids(en). 's middags hebben we de cruise in de Kenai Fjord gedaan en genoten van de orca's. In Haines hebben we een eagle float trip gedaan en daar waren we ook alleen met de gids. Ik moet zeggen, het heeft wel wat, als je niet in de kudde mee hoeft.
Misschien heb je iets aan ons reisverslag? https://jojosyukonalaska2017.blogspot.nl/ Wij zijn niet in Homer geweest en hebben Kennicot ook overgeslagen. Het blijft tenslotte keuzes maken :)
Wij vonden Denali NP wel heel geslaagd. De hele dag in de bus vonden we geen probleem, mede doordat we een geweldige chauffeur hadden. Schijn bedriegt, dat is duidelijk. Ook hadden we prachtig weer. Dat scheelt ook een slok op een borrel.
Noorderlicht zit er niet in. Wij hebben het 3 weken lang niet donker gezien. Ik was eens 's nachts om half 2 op en toen kon je buiten, zonder extra licht, een boek lezen.
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door Marco en Cindy »

Mooie reis! ;-) Wij vertrekken 10 dagen later naar Alaska. Ben nu druk bezig met ons roadbook dat ook online staat, dus je mag gerust meelezen: http://www.marcobos.eu/alaska-2018-roadbook/

Onze route ziet er nu zo uit:
Dag 1 Amsterdam - Anchorage
Dag 2 Anchorage - Seward
Dag 3 Seward - Kenai Boat Tour naar Kenai Fords NP
Dag 4 Seward - Homer
Dag 5 Homer
Dag 6 Homer - Kenai Bear viewing met Natron Air
Dag 7 Kenai - Palmer
Dag 8 Palmer - Valdez
Dag 9 Valdez Boat tour
Dag 10 Valdez - McCarthy (via McCarthy Road)
Dag 11 McCarthy Wrangel St Elias
Dag 12 McCarthy - Glenallen (via McCarthy Road)
Dag 13 Glenallen - Fairbanks
Dag 14 Fairbanks
Dag 15 Fairbanks - Denali
Dag 16 Denali
Dag 17 Denali
Dag 18 Denali- Talkneetna
Dag 19 Talkneetna - Anchorage
Dag 20 Anchorage - Amsterdam

Voor de berenexcursie hebben wij voor een redelijk bedrag (395 dollar pp) de excursie weten te boeken bij Natron Air (Soldotna vlak bij Kenai).
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
Verdoncksje
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2018, 14:24
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door Verdoncksje »

Allen,

Bedankt voor jullie tips! Hier kunnen we zeker mee aan de slag. Valdez gaan we zeker toevoegen aan onze route.

Over Homer twijfelen we hard om eventueel toe te voegen aan ze route. We hebben geen budget om een berenexcursie te doen met vliegtuig. Is Homer dan nog de moeite om toe te voegen aan ze route?

Groetjes,

Dries
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door Tipsy_1 »

Homer heeft een heel eigen sfeer en aan de kust op weg er naar toe is vanalles te zien en te doen (bvb Russisch kerkje, anchor point,...). Met mooi weer zijn de uitzichten prachtig en weer heel anders dan in de rest van Alaska.
Verder kan je in Homer zelf ook vanalles ondernemen, op de Homer Split alleen al kijk je je ogen uit. Wij zagen er een "raft" van honderden zeeotters.
Er zijn ook een aantal korte panoramische auto routes dus ik zou zeggen, ja, het is de moeite, want weer heel anders dan bvb Seward en Valdez.
Kijk maar eens in ons reisverslag voor ideetjes (onze beren tocht was slecht enkele uurtjes en was eigenlijk te duur voor wat het was).
Er zijn in die streek ook bijzonder veel zee arenden. En wij zagen er ook elanden van erg dicthbij.

Overigens zou ik in de voorbeeld route van hierboven een dag toevoegen aan Valdez, daar is behalve de boottocht ook vanalles te doen.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door ingrid14 »

Zonder berenexcursie is Homer ook een aanrader hoor.
Kijk ook eens naar Kachemak Bay State Park http://dnr.alaska.gov/parks/units/kbay/kbayl.htm
Wij hadden in 2015 gepland om daar een dagje door te brengen maar het was die dag erg slecht weer en de bootjes van Mako's Watertaxi lagen stil.

Ook de rit tussen Kenai en Homer vind ik erg mooi.

En natuurlijk de bald eagles bij Anchor Point.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Verdoncksje
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2018, 14:24
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door Verdoncksje »

Dag allen,

Bedankt voor alle tips. Hieronder onze (ruwe) route dat we nu samen gesteld hebben, we hebben zowel Homer als Valdez toegevoegd. Indien jullie opmerkingen/tips hebben over het aantal dagen dat we ergens verblijven + must do's onderweg mogen jullie deze geven.

Daarnaast hadden we graag nog wat tips gehad over toffe en mooie hiking trails, deze mogen uitdagend zijn ;)
Indien jullie nog tips hebben over activiteiten, gratis rv campings,... zijn deze zeer welkom.

20/05/2018: Aankomst Anchorage
21/05/2018: Anchorage (Ophalen camper bij Cruise America en richting Homer)
22/05/2018 Homer ('s avonds richting Seward)
23/05/2018: Seward (5 uur durende Kenai Fjords Wildlife Cruise)
24/05/2018: Seward (Kenai Fjords National Park)
25/05/2018: Seward (Chugach National Park)
26/05/2018: Valdez
27/05/2018: Valdez (Lulubelle Boat Tour)
28/05/2018: McCarthy
29/05/2018: McCarthy
30/05/2018: McCarthy
31/05/2018: McCarthy -> Denali
1/06/2018 : Denali
2/06/2018 : Denali
3/06/2018 : Denali
4/06/2018 : Denali -> Talkeetna
5/06/2018 : Talkeetna
6/06/2018: Anchorage (indienen camper)

Alvast bedankt!

Groetjes
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door ingrid14 »

De route kan zo wel maar hier en daar een beetje finetunen.

Hoe gaan jullie van Seward naar Valdez? Rijden? Dit kost je de volledige dag, er is dan geen ruimte om iets te doen.
Chugach is een State Park en geen National Park. Ik zou op 25.05 al tot regio Palmer rijden. Je hebt dan tijd om onderweg nog wat te doen. Ook de volgende dag heb je dan tijd om enkele stops te doen.

Gaan jullie op 28.05 van Valdez naar McCarthy? Ik neem aan dat jullie tot het einde van de McCarthy road rijden. Die dag zou ik niets anders bijplannen.

31.05: Van McCarthy naar Denali: lijkt me ambitieus. Eerst de onverharde McCarthy Road en dan de onverharde Denali Highway.

Voor Talkeetna zou ik geen volle dag uittrekken.
Deze zou ik eerder bij Valdez toevoegen.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door Tipsy_1 »

Met een camper zou ik sowieso de lange dirt roads van Denali Highway en McCartney niet rijden.
Dat zal allicht ook niet mogen van de verhuurfirma (nu doen wij dit soort dingen wel met een SUV ;-) maar dat is toch iets anders).

Zeker met een camper lijkt jullie route me niet ideaal: ik zou zeker voor meer tussen stops gaan!
Overal heb je veel tijd, daar kan zeker overal een dag af. Behalve Homer, je hebt het toegevoegd maar eigenlijk enkel het rijden en naar Seward is dat quasi dezelfde route als de dag er voor. Een mooie route hoor maar je hebt zeker nog een extra overnachting in Homer nodig.
Verdoncksje
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2018, 14:24
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door Verdoncksje »

Dank voor jullie feedback!
We zullen schuiven met de dag in Talkeetna & die vervangen door een extra dag in Valdez.
Door de tours die al geboekt zijn, kunnen we niet meer schuiven ifv Homer...
De extra dagen die misschien te veel zijn voor verschillende plaatsen, geven ons dan nog wat 'ademruimte' als de route inderdaad langer uitvalt zoals jullie al aangeven.
Wat ons vervoermiddel betreft & aldus de verbinding tussen McCarthy & Denali; daar gingen we van uit dat we met onze type camper daar wel op mochten rijden.. Maar onze kennis vd regels ter plaatse is dan ook nog niet zo dat wij dat 100% zeker zijn.
Denken jullie dat voor onderstaand type dit een probleem zal vormen?

https://tiogatours.nl/onze-reizen/campe ... per-17-ft/
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door Tipsy_1 »

oh het is een stoere camper ;-) Ik dacht al.
Of het mag weet ik niet maar het is vast prima te doen met zo'n ding, daar rijdt het vol mee in Alaska. Super ! :thumbup:
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door babarage »

Als je via Denali hwy (AK-8) wil rijden, die zal de camper technisch wellicht aankunnen maar het zal waarschijnlijk niet mogen. Hij is grotendeels onverhard en daar mag je met de huurauto / camper niet rijden tenzij het expliciet is toegestaan. GoNorth bv staat het wel toe (vorig jaar iig wel), CruiseAmerica voor zover ik weet niet. Zelfde geldt voor de McCarthy road, die kun je officieel tot de brug rijden. Mocht je verder rijden op niet toegestane wegen ben je zelf volledig verantwoordelijk voor schade, repatriëring etcetera. Das wel ff een kostenpost als het misgaat.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben vorig jaar met een TCA (truckcamper van Canadream) gereisd. Zeer comfortabel en een sterke, stoere auto, maar hier golden toch ook een aantal restricties v.w.b. de route:
Prohibited Travel Areas
Travel in the following areas is strictly prohibited at all times.

Vehicles are not permitted to enter Mexico at any time.
Denali Highway in Alaska
North Canol Highway in the Yukon
Dalton Highway (north of Livingood)
Eagle, Alaska (Hwy 5 north) from the junction of Hwy 9 (Top of the World Highway) and Hwy 5 west.
McCarthy Road between Chitina and McCarthy, Alaska.

WTC heeft het voor Cruise America wat algemener omschreven, maar het komt op hetzelfde neer.
Rijbeperkingen
Het is niet toegestaan om te rijden op onverharde en slechte wegen in Alaska, Yukon, Northwest Territories en Newfoundland
Op eigen risico mag u rijden in Death Valley en andere woestijngebieden. Maar wees wel bewust van de extreme temperaturen
U mag niet rijden in Manhattan vanwege de hoogte van de campers, propaangas en de problemen met parkeermogelijkheden
Het is niet toegestaan om te rijden in Mexico.

Of, van Cruise America's eigen site:

Coverages are invalid if problems occur in the following areas and all recovery expenses are at the renter’s own cost. Violations of these restrictions void damage waivers and the renter will be held liable for all vehicle damages including to tires, towing charges and other related expenses as a result of a breakdown associated with operating in these areas.

Alaska, Yukon and Northwest Territories, & Newfoundland
Travel on all public and/or numbered roads is permitted. Travel on non-public roads, unpaved back roads, trails and the like – commonly called logging roads or on any surface subjecting the vehicle to unreasonable damage or road hazard is prohibited. We reserve the right to restrict travel, dependent on current road conditions.

Death Valley
Vehicles may be operated with EXTREME CARE in Death Valley and other desert areas during the months of July and August. In Summer, renters visit these areas at their own risk and Cruise America will not be held responsible for extraordinary vehicle recovery and other charges. During certain periods these areas are not habitable and could pose a danger to the driver and passengers.

Manhattan
Due to restrictions on vehicle heights, propane gas and parking, vehicles with propane are not permitted in Manhattan and are not permitted to travel through any underground or underwater tunnels.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Verdoncksje: rondreis Alaska 2018.

Bericht door Tipsy_1 »

Met een "andere" huurauto mag je die wegen ook niet rijden hoor.
Veel mensen doen dit wel en dat is dan op eigen risico (Lees: gaat er iets mis dan kan het je VEEL geld kosten)

De Denali Highway zou ik zeker aandurven. Die ligt over het algemeen goed en was in ons geval heel "smooth" (beter dan sommige asfalt banen ;-) ).

De McCarthy Road is gekend als banden-killer. Nu heb ik in McCarthy mensen tegengekomen die er vlotjes geraakt waren hoor, maar deze zou ik eventueel "skippen". Wij zijn per bush plan gevlogen naar McCarthy en dat was zo zallig, ik kan het van harte aanbevelen (allicht is het ook wel om deze business tak levend te houden dat er zo'n horror verhalen over die weg de ronde doen). Maar het was alleszins zo'n mooie ervaring dat wij meteen een extra flightseeing hebben bijgeboekt, wat de highlight werd van onze Alaska trip (zo veel gletsjers daar in het NP... onbeschrijflijk daarover te vliegen).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer