Tips/ervaringen fototoestel?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Dutch Dunes
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 feb 2015, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Dutch Dunes »

Wij namen in 2015 een normale rugzak mee in NY, en mochten (na tassencontrole) overal naar binnen. Alleen in het vrijheidsbeeld moesten we de tas achterlaten in een kluisje. De camera mocht wel mee.

Dirk
PeterVH72
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 nov 2017, 01:18

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door PeterVH72 »

miccie schreef:Een ding waar ik eigenlijk eerder in NY niet op gelet heb, en me afvraag: mag je met een kleine rugzak overal naar binnen?
Dan bedoel ik gelegenheden als musea. De afgelopen keren had ik altijd een schoudertas bij me, waar ik mijn fotografie-spullen
in had. Maar ik wil overgaan naar een kleine rugzak, omdat dit voor mij prettiger is als ik dagelijks ermee moet sjouwen.
wij waren onlangs in het Van Gogh museum in Amsterdam en daar mocht je niet binnen met een rugzak. Die kon je daar wel in een locker doen.
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door WeernaardeVS »

Naast mijn spiegelreflexcamera wil ik onze komende reis ook een kleiner cameraatje meenemen. Idealiter wil ik deze tijdens wandelingen (of mtb-tochten in Europa) gewoon aan de schouderband van mijn rugzak willen kunnen hangen, om hem makkelijk te kunnen pakken.
De spiegelreflex gaat bijna nooit mee op fietstochten op de mtb, wegens te groot en zwaar. Daarnaast begint het "slepen" met alle spullen tijdens wandelingen mij wat op te breken. Ik maak altijd wel een keuze welke lens ermee gaat, wat ik verwacht tegen te komen, maar een telelens "voor het geval dat" bijvoorbeeld wil ik toch zo min mogelijk gaan meeslepen.
Ik wil dus wel graag een aardig zoombereik op het toestelletje hebben zitten en hij moet ook handmatig in te stellen zijn. Een zoeker vind ik ook wel een pre, omdat mijn ervaring is dat ik door een langdurige schouderblessure al snel onscherpe foto's krijg als ik "in de lucht" afdruk.

Na het nodige speurwerk ben ik op twee toestelletjes gekomen. Panasonic Lumic TZ90 en de Sony HX90. Andere opties die ik vond hadden geen zoeker.
Ik krijg de indruk dat allebei deze toestelletjes wat minder functioneren bij slecht licht, maar kom er niet helemaal achter wat dat concreet gaat betekenen. Het zou wel leuk zijn als ze in de schaduw ook een goed resultaat geven. Het zoombereik loopt van 24-720 mm. Ik vraag mij ook af of je "zo uit de hand" op 720 mm nog wel een redelijke foto kunt maken. Het klinkt leuk, maar lijkt wat teveel van het goede.

Heeft iemand ervaring met een van deze toestellen? Of nog een suggestie voor een ander toestel? Het budget is niet onbeperkt :wink: , zo rond de 500 euro vind ik wel het maximum.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
PeterVH72
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 nov 2017, 01:18

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door PeterVH72 »

Ik heb een Lumix dmc tz80 en ben daar best tevreden van. Hij heeft een 30x optische zoom en de beeldstabilisatie is echt indrukwekkend! Ik heb zelden een onscherpe foto op de max zoom! Bij minder licht krijg je wel wat meer ruis, maar dat valt voor mij best aardig mee.
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door WeernaardeVS »

Dat klinkt goed. Wat is voor jou wat minder licht?
Ik ben niet van plan in de schemer of zo te fotograferen, maar in de schaduw (bos) zal wel voorkomen.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Gebruikersavatar
avsboz
Amerikakenner
Berichten: 602
Lid geworden op: 23 nov 2011, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door avsboz »

Heb uitstekende ervaring met de Sony HX90v. De pop up zoeker is vooral ook handig tijdens zonnige momenten wanneer de lcd moeilijke te zien is vanwege felle zon. De meeste foto's in 2016 op blog zijn daarmee gemaakt. DSLR bleef meestal in de tas achter in auto. Zeker tijdens hikes. Het is qua objectief geen lichtgevoelige camera. Dus je zult iso wat moeten opkrikken. Ik denk erover om dit jaar DSLR (7D ii) helemaal niet meer mee te nemen.
Grt,
Andries


2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door WeernaardeVS »

Ja, die zoeker is voor mij wel een must. Ook inderdaad vanwege felle zon.
Mooi blog en foto's, avsboz. Maar jij hebt ook wel een mooie DSLR.

Ik heb een 760D, ook uitgezocht op gewicht, nadat de vorige body en lens kuren kregen. Ik heb er toen een Canon 24-105 mm f/4 bijgekocht, die is behoorlijk zwaar, maar wel goed inzetbaar voor mij. Ik heb o.a. een 12-24 mm lens en die gebruik ik zeker op vakantie ook graag.
Helemaal de DSLR thuislaten zit er (nog) niet in. Daarvoor vind ik het fotograferen en experimenteren te leuk en zou ik de groothoek teveel missen. Als ik de DSLR thuis zou laten zou ik denk ik eerder voor een FZ300 oid gaan. Maar ik vermoed als ik die aanschaf, ik de DSLR inderdaad thuis zou laten.

Fijn dat je zo tevreden bent over de Sony. Het maakt het kiezen voor mij alleen niet makkelijker. :wink:
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door babarage »

kwa hoe de tz-80 het doet in het donker. ik heb even op een pagina drie fotos gezet die ik genomen heb in de klik en klaar stand. twee zijn genomen in een oude schoolbus (die uit de film into the wild als het je wat zegt) en rond een uur of 19.00. nou is het in Alaska dus daar wordt het in de zomer pas om 23.00 pas een soort van donker maar toch. En eentje is genomen in een ondergrondse woning van Native Alaskans maar die wisten toch best wat licht binnen te krijgen. Enfin, toch niet de ideale lichtomstandigheden voor een camera denk ik.

http://reizen.babarage.nl/fotovoorbeeld/
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door michelly »

Dat zijn prachtige foto's :thumbup:
Naar aanleiding van jouw tip hebben wij deze camera vorige week ook aangeschaft. Ik heb hem nog niet veel gebruikt maar vanaf volgende week in Japan gaat dat veranderen. Ik ben benieuwd.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door babarage »

Leuk! Ik kijk uit naar jullie verslag en foto’s
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door WeernaardeVS »

Mooie foto's!
Ik denk dat het de Panasonic wordt. Die vind ik ook iets makkelijker vasthouden. Bedankt allemaal.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door M Kactus »

Nee, maar waar je binnen mag met een schoudertas, mag je ook binnen met een rugzakje.
Ik heb liever een schoudertas, omdat het makkelijker is dingen bij te halen en weg te stoppen. Maar soms mag het inderdaad niet. Dan zijn er wel lockers voorzien. Meestal mag het wel, als ze eens in de tas mogen kijken (soms met snuffelstok).

Edit: Ik zie dat het vreselijk veel te laat was, heb gereageerd op een bericht van de vorige pagina.
RTB117
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 jan 2018, 10:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door RTB117 »

ik heb de tz80 ook en ben er super tevreden over. kan ook nog eens filmen in 4K!
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Q-BiC »

De laatste keren heb ik een Canon 650D + Canon 15-85 f/3.5-5.6 lens meegedaan als standaard combo, aangevuld met een Canon 1000D, Sigma 10-20 f/4-5.6, Canon 70-200 f/4 L IS USM en een Samyang 16mm f/2.

Voor de volgende reis heb ik echter beslist om lichter materiaal mee te nemen en dat is een Fuji X-T20 met 16-50 geworden. Mirrorless is tegenwoordig even goed, zo niet beter als APS-C DSLR's. Wel een kitlens, maar van hogere kwaliteit dan veel canon kitlenzen, en weegt amper 200 gram. Kan nu ook 4K filmen als ik wil. Ook is hij minder ruisgevoelig, heeft betere focus, schiet met 14fps, ...

Toch was gewicht de belangrijkste factor: het weegt de helft van de 650D + 15-85 combo (1420gr -> 715gr), en dat merk je wel als dat de hele dag aan je hand hangt. Wel komt er nog een grip bij, want de XT20 is zelfs net iets te klein voor m'n handen..

Verder is de Samyang 16mm is vervangen door de Samyang 12mm f/2 voor de Fuji (634 -> 313gr).
Ik overweeg daardoor ook de Sigma 10-20 voor de Canon thuis te laten (-563gr). De Samyang is wel manual focus, maar met zo'n brandpuntsafstand en op f/8, hoef je ook niet veel meer te focussen.
De 1000D blijft nu ook thuis (-566gr), maar de 650D + 70-200 gaat wel nog mee.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
ina
Amerika-expert
Berichten: 3775
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ina »

Iemand ervaring met de Tamron 18-400 lens, daar ik met de kano ben omgekeerd met al mijn camera's ben ik op zoek naar iets nieuws, je hoeft met dit bereik geen lens te wisselen misschien samen met de Canon d7 of d80 body??
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

Yup, in gebruik sinds half mei. Inmiddels op 2 vakanties meegeweest. Iets minder scherp dan de 18-200 lens die we hiervoor hadden maar het zoombereik is wel erg fijn. We bezoeken veel pretparken en hiermee kun je foto's maken van mensen bovenin de lifthill. Het vergt wel wat gewenning om je lens goed stil te houden op maximaal zoombereik.

Wij hadden een cashback-actie van 100 euro. Dat maakte het ook wel aantrekkelijk.

Zie onze blogs voor wat foto's (foto's zijn een mix van mobiel, compactcamera en spiegelreflex.
Die in de pretparken zijn meestal van de spiegelreflex). :
https://usatour2018.wordpress.com/
https://usacitytrip2018.wordpress.com/
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
ina
Amerika-expert
Berichten: 3775
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ina »

Al met al wel tevreden? Of nog twijfel?
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

Nee prima tevreden :thumbup:
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
M23M
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 sep 2014, 19:39

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door M23M »

Heeft er iemand ervaring met volgende camera's:
* Sony CyberShot DSC-HX95 Zwart
* Sony CyberShot DSC-RX100III

Ik ben bewust op zoek naar een compacte travel camera, maar na veel research ben ik er nog steeds niet uit welke de beste koop is. :?
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door BonnyR »

Denk dat het erg persoonlijk blijft met name wat wil je ermee en kan je ermee en wat wil je uitgeven. Er zijn wel tests waar je diverse camera's naast elkaar kunt zetten.

Ik heb als extraatje een Coolpix S9700.Bevalt me prima.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer