Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door moon29 »

Na een half jaartje afwezigheid, mis ik niet alleen Amerika, maar ook dit forum :D
Dit jaar gaan we voor het eerst sinds 4 jaar niet naar Amerika maar een aantal kortere reizen binnen Europa doen door omstandigheden.

Maar het kriebelt zo erg om in 2019 wel weer een mooie rondreis te gaan doen en dan willen we dat wellicht deels door Canada doen. Het zou kunnen dat onze dochter weer mee gaat, en dan wellicht ook met haar vriend. Die is nog nooit in Amerika (of Canada) geweest. En dat maakt het dan meteen lastiger, want we zouden hem ook zo graag de rode rotsen laten zien, maar zelf willen we nu eigenlijk wel grotendeels wat anders.

Ik weet nog niet goed wat haalbaar is, maar als we bijvoorbeeld zouden willen bezoeken:
- Seattle
- Mount Rainier NP
- Mt Helen NP
(-Portland?)
- Coeur d'Alene
- Glacier NP
- Calgary
- Banff NP
- Jasper
- Whistler
- Vancouver
- Vancouver Island

Is dit veel te veel? Is dit een mooi rondje met voldoende afwisseling? En hoeveel tijd zouden we hiervoor uit moeten trekken? Wij houden van redelijk tempo maar toch bepaalde dingen ook echt goed te kunnen bekijken.

Normaal sliepen we tijdens rondreizen met onze dochter (en eerder ook zoon) gewoon samen op 1 hotelkamer. Met eventueel dochter en vriend wordt dat toch wat anders. Hoe doen jullie dat? Altijd 2 kamers boeken? Of meer in cabins ofzo?

Dankjewel alvast voor het lezen en eventueel meedenken :)
Monique
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door ingrid14 »

Ik zou toch uitgaan van een dikke 3 weken voor deze trip.
Zelf heb ik (nog) geen ervaring met Canada. Volgende zomer staan wel Vancouver Island en Vancouver op het programma.

Van Mt Rainier via Mt St Helens naar Portland kan in 1 rit.
Voor Portland zelf is een volle dag voldoende.
Na Portland kan je misschien de Columbia River Gorge doen tot the Dalles en de dag erna naar Coeur d'Alene. (dus een tussenstop tussen Portland en Coeur d'Alene)

In 2016 deden wij Seattle, Mt Rainier, Mt St Helens, Portland, Columbia River Gorge. Afgelopen zomer Glacier en volgende zomer zitten we weer in NW USA en een beetje in Canada. (normaal houd ik weer een blog bij dus tegen dat jullie gaan heb je er misschien nog iets aan)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Sandra71
Amerikafan
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 apr 2014, 15:20
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door Sandra71 »

Ja, zo op het oog denk ik ook aan een dikke 3 weken. Wij hebben USA en Canada gecombineerd in 2014. Toen zijn we in totaal 25 dagen geweest. Deels dezelfde plaatsen, maar ook veel verschillen.

Let wel even op met tickets en vooral autoverhuur. Als je in USA begint, maar eindigt in Canada kan dit nog wel eens lastig of duurder zijn.

Wij hebben in 2008 Vancouver Island bezocht en hadden daar toen 4 overnachtingen (Victoria/2xTofino/Parksville). Wat is je plan daar, al over nagedacht? Wij gingen dus vooral voor Pacific Rim National Park. Maar de ferry overtocht en de rit er naartoe kosten natuurlijk ook tijd. Wel een supermooie ervaring en ik zou daar zeker nog eens terug willen! :D

Wij gaan meestal met z'n tweeën, zijn 1x deels met m'n ouders geweest. Toen kozen we de ene keer voor een gezamenlijke cabin met meerdere slaapkamers, de andere keer voor 2 aparte cabins. Misschien is afwisselen een goede optie?
Groetjes Sandra
___________________
USA/Canada:
1994/1995/2001/2008/2012/2014/2015/2018
Reisverslagen:
http://www.santravel.nl/reisverslagen/
Youtube:https://www.youtube.com/channel/UCS9pDl ... us3dSwWpmw
Instagram: @santravel.nl
___________________
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door moon29 »

Dankjewel voor jullie reacties Ingrid en Sandra.

Nee ik begin met met een beetje uitstippelen dus heb nog geen idee wat ik precies waar zou willen doen. Afwisseling natuur en stad (met nadruk op natuur) is belangrijk en afwisseling in landschap. En nieuwe dingen zien t.o.v. onze vorige reizen vinden we belangrijk.

3 weken zal het maximum zijn dat we weg kunnen.
Dus tips wat dan het beste weg te laten of hoe het rondje aan te passen zijn welkom :thumbup:

Omdat ik al vaker had gelezen dat beginnen in Amerika en eindigen in Canada of andersom niet handig is lijkt me een volledig rondje maken het beste. Of zouden jullie dat anders doen? En zijn er voordelen /nadelen aan starten en eindigen in Canada ipv Amerika?
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door moon29 »

Sandra
Ik heb zojuist even globaal je reisverslagen doorgekeken (ik ga die van jou en Ingrid en anderen zowieso nog eens goed bekijken) en jullie reis van 2014 lijkt me ook heel mooi!

Leuk om door al die verhalen al weer in de stemming te komen :clap:
Gebruikersavatar
Sandra71
Amerikafan
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 apr 2014, 15:20
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door Sandra71 »

Leuk dat je er iets aan had! In elk geval is het leuk om overal ideeën op te doen.
Starten en eindigen in hetzelfde land is handig, maar volgens mij maakt het niet zo uit welk land dit dan is.

Beste is om een route voorstel per dag neer te zetten en dan kun je goed zien of je tijd tekort komt en dingen beter kunt skippen voor deze keer.
Succes met puzzelen :)
Groetjes Sandra
___________________
USA/Canada:
1994/1995/2001/2008/2012/2014/2015/2018
Reisverslagen:
http://www.santravel.nl/reisverslagen/
Youtube:https://www.youtube.com/channel/UCS9pDl ... us3dSwWpmw
Instagram: @santravel.nl
___________________
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door ingrid14 »

Ik denk wel dat je in verband met autohuur in hetzelfde land moet huren en terug inleveren.
Zo zal bv Seattle ophalen en Vancouver terug inleveren niet gaan.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis moon29: van Calgary naar Vancouver via NW USA 2019

Bericht door moon29 »

Inmiddels nog wat gepuzzeld en veranderd:
1 van Huis naar Calgary
2 Calgary
3 van Calgary naar Banff
4 Banff – Lake Louise – Lake Moraine - Banff
5 van Banff naar Waterton
6 van Banff naar Waterton (Glacier)
7 Glacier
8 van Glacier naar
9
10
11
12
13
14 van Mount Rainier naar Seattle
15 Seattle
16 van Seattle naar Whistler
17 Whistler
18 van Whistler naar Vancouver
19 Vancouver
20 Vancouver
21 van Vancouver naar huis

Zouden jullie me willen helpen met de tussenliggende dagen, hoe die te vullen met zo'n mooi mogelijke locaties/wegen?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door Galapogos »

Volgens mij reizen veel mensen tussen Mount Rainier en Glacier via Coeur d'Alene. Ik geloof niet dat de meeste mensen hier veel tijd besteden aan deze route. De tijd wordt meestal rond Seattle besteed (Olympic NP, Mount Rainier, Mount St. Helens), of in de Rockies.

In jouw schema ga je wel naar Banff, maar niet naar Jasper. Je mist dan ook de fantastische Icefields Parkway die tussen Banff en Jasper ligt. Is het een must om op Calgary te vliegen? Je zou ook kunnen starten in Edmonton, en dan via Jasper af kunnen zakken richting Banff en vervolgens Glacier.

Vergis je niet in de tijd die je kwijt bent in Jasper, Banff en ook Glacier (VS) als je alle belangrijke sights wilt zien. Het ligt er natuurlijk aan wat je er wilt doen en of je ook (lange) wandelingen wilt maken, maar persoonlijk vind ik die bij uitstek parken om wat langer te blijven.

Het eerste deel van de route zou als volgt kunnen zijn:
01 Aankomst Edmonton
02 Edmonton - Jasper
03 Jasper
04 Jasper
05 Jasper - Banff (via Icefields Parkway)
06 Banff
07 Banff
08 Banff - Glacier
09 Glacier
10 Glacier
11 Glacier - Coeur d’Alene
12 Coeur d’Alene - Mount Rainier
13 Mount Rainier
14 Mount Rainier - Olympic NP
15 Olympic NP
16 Olympic NP - Seattle
17 Seattle
18 Seattle - Vancouver
19 Vancouver
20 Vancouver
21 Vertrek Vancouver

Het stuk van dag 11 t/m dag 21 is voor mij onbekend terrein, er zijn ongetwijfeld forummers die met betere ideeën voor dit stuk komen.

Calgary en Edmonton zijn allebei steden die de gemiddelde toerist niet zoveel te bieden hebben, dus ik zou daar niet te lang blijven. Uitzondering is Calgary als je er bent wanneer de Calgary Stampede plaatsvindt (5-14 juli 2019).

Waterton Lakes heb ik in dit schema even overgeslagen om zodoende tijd te maken voor Jasper.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door ingrid14 »

Moest je Olympic niet willen doen, zou je ook North Cascades kunnen toevoegen.
En ik zou een extra dag voor Glacier doen. Ga van Waterton naar Many Glacier en de volgende dag naar Kalispell langs de Going to the Sun road.

6 van Banff naar Waterton (Glacier)
7 Glacier (Many Glacier)
8 Glacier (Many Glacier) - Going to the sun road - Kalispell
9 Kalispell - (eventueel Libby met de swinging bridge) - Coeur d'Alene/Spokane
10 Coeur d'Alene/Spokane - Mount Rainier
11 Mount Rainier
12 Mount Rainier - Seattle
13 Seattle
14 Seattle - Leavenworth - Winthrop
15 Winthrop - North Cascades/Lake Ross - Bellingham (of zo)
16 Bellingham (of zo) - Whistler
17 Whistler
18 van Whistler naar Vancouver
19 Vancouver
20 Vancouver
21 van Vancouver naar huis

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door moon29 »

Dankjulliewel Glapagos en Ingrid14!

@Galapogos
Ik was in mijn planning inderdaad eerst ook gestart in Edmonton, maar toen dacht ik tijd tekort te komen, vandaar dat ik Jasper maar had laten vervallen. Maar dat is dan inderdaad zonde.

@Ingrid14
Olympic had ik inderdaad gedacht om over te slaan (na het een en ander wat ik er over gelezen had en het feit dat er keuzes gemaakt moeten worden). En dit lijkt me een hele mooie invulling! Ik ga er de komende dagen eens in detail naar kijken!
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door moon29 »

Hoe zit het eigenlijk met drop off kosten voor de auto van Edmonton naar Vancouver?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis moon29: Rondreis vanuit Seattle (of Vancouver of Calgary?) 2019

Bericht door Galapogos »

Bij Avis en Hertz ligt dat zo te zien rond de 200 Canadese Dollars. Bij de meeste boekingsites zie je eventuele drop-off-kosten netjes vermeld staan tijdens het boekingsproces.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer