Tips/ervaringen fototoestel?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Je moet sowieso nooit een lens in een zanderige omgeving wisselen. In Nederland en West-Europa is dat doorgaans alleen aan het strand, maar in woestijngebieden die je ook in Amerika hebt moet je dat ook niet zomaar doen. In een land als Namibië geldt dat voor het hele land ongeveer. Dan kan je dus alleen bij flinke beschutting of binnen wisselen.
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door meyem »

In de buurt van katten een lens wisselen, is ook geen succes, heb ik gemerkt .... :shock:
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Katten verharen, de haren dwarrelen vanwege hun nihile gewicht in de lucht en kunnen in de lens raken. Je moet ook met de lens horizontaal wisselen, dus nooit verticaal met de spiegel naar boven gericht.
flex123
Amerikafan
Berichten: 395
Lid geworden op: 27 mei 2013, 14:56
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door flex123 »

Lens in auto wisselen?:)
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Dat kan altijd.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door michelly »

Ik heb een vraagje over een compact camera. Wij (lees mijn wederhelft) gaan eigenlijk altijd op pad met onze spiegelreflex. Dit tot volle tevredenheid, we hebben net weer een nieuwe lens aangeschaft. Nou wilden we eigenlijk een kleine camera voor erbij. We hebben al wat onderzoek gedaan op internet maar ons viel het op dat steeds minder kleine camera's een zoeker hebben dus dat je alleen maar op het schermpje kunt kijken. Dat vind ik niet praktisch aangezien ik dan op een leesbril aangewezen ben. Hoe doen jullie dat? Altijd een leesbril meesjouwen of toch voor de duurdere variant met zoeker gaan. Ik wil er eigenlijk niet meer dan 300 euro voor uitgeven. (Ik ben me ervan bewust dat ik hier de oudere doelgroep aanspreek :lol: )
ina
Amerika-expert
Berichten: 3782
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ina »

Eind van de maand tax free bij Mediamarkt, als je dan ook nog overstapt op Essent dan kun je een mooie camera kopen met zoeker voor dat bedrag, heb ik vorig jaar gedaan :)
ina
Amerika-expert
Berichten: 3782
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ina »

ina schreef:Ik ben net bij de Mediamarkt Arena geweest en had de laatste fz300 in de winkel. Hij is nu 387 , als je overstapt naar essent energieleverancier krijg je ook nog een bon voor 225 euro, heb ik gedaan :D dus was hij uiteindelijk 162 euro :)
De fz200 is er bij hun uit.
26 januari 2017 Elly
SteffenV
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2016, 19:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door SteffenV »

michelly schreef:Ik heb een vraagje over een compact camera. Wij (lees mijn wederhelft) gaan eigenlijk altijd op pad met onze spiegelreflex. Dit tot volle tevredenheid, we hebben net weer een nieuwe lens aangeschaft. Nou wilden we eigenlijk een kleine camera voor erbij. We hebben al wat onderzoek gedaan op internet maar ons viel het op dat steeds minder kleine camera's een zoeker hebben dus dat je alleen maar op het schermpje kunt kijken. Dat vind ik niet praktisch aangezien ik dan op een leesbril aangewezen ben. Hoe doen jullie dat? Altijd een leesbril meesjouwen of toch voor de duurdere variant met zoeker gaan. Ik wil er eigenlijk niet meer dan 300 euro voor uitgeven. (Ik ben me ervan bewust dat ik hier de oudere doelgroep aanspreek :lol: )
Sony RX-100 versie 2 geen idee? Is wel iets boven je budget maar erg capabel apparaatje met goede sensor en glas.
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door michelly »

Ik had dit topic al doorgelezen en je mooie deal gezien Ina :thumbup:
Ik wil eigenlijk liever een kleiner exemplaar.

We waren inderdaad al bij een Sony uitgekomen. Vind hem eigenlijk net te duur.
Heb je ervaring met dit toestel Steffen?
SteffenV
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2016, 19:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door SteffenV »

Heb de mark III heel even gehad maar die was voor mijn handen toch net iets te klein. Scherm was trouwens goed, vandaar ook de suggestie.
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door babarage »

ik ben absoluut geen fotograaf maar wilde voor Alaska toch graag een goed toestel waar ik met mijn beperkte capaciteiten mooie foto’s mee kon maken en die ook handig kwa formaat is. Ik ben uitgekomen op de Panasonic Lumix DMC-TZ80. Fijne aan het ding vind ik dat ik hem ook zo in m’n broekzak kan stoppen. verdere specificaties, heb ik me laten vertellen door kenners, zijn ook prima voor een camera van deze prijsklasse. ik zag in ieder geval mooie foto’s verschijnen, kon er bv fijn heel goed mee inzoomen. je kan er mee klik en klaren maar ook met instellingen prutsen. al met al heel tevreden. met z’n 320 euro iets boven je budget maar goed.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door michelly »

Klinkt goed babarage. Zo te zien heeft dit toestel ook een zoeker. Ik neem het mee in onze overwegingen. Bedankt :thumbup:
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door babarage »

klopt het heeft een zoeker waarbij het scherm uitschakelt als je je oog voor de zoeker houdt!

(ik ben ook een lekkere kabouter, vanwege die zoeker dacht ik “ik moet toch ff vertellen over die handige camera want tis wel wat ze zoekt” en dan vertel ik van alles behalve van die zoeker :))
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door michelly »

:lol: :thumbup:
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Galapogos »

SteffenV schreef:Heb de mark III heel even gehad maar die was voor mijn handen toch net iets te klein. Scherm was trouwens goed, vandaar ook de suggestie.
Ik heb de mark I even gehad, en ook ik vond het toestel toch eigenlijk net wat te klein. Niet alleen het toestel overigens; de hele bediening is minuscuul en het apparaat voelt wat fragiel aan. Technisch een hele mooie camera, maar ik heb hem toch maar weer verkocht.

Camera's die compact zijn én een fatsoenlijke zoeker hebben zijn tegenwoordig schaars geworden. Je kunt prima een instap-spiegelreflex (per definitie met zoeker) kopen voor 300 euro, maar dat is dan weer niet compact. :lol:

Ik vind de buying guides die dpreview.com periodiek uitbrengt wel handig. In de meest recente buying guide in de categorie 'Best cameras under $500', staan drie camera's met een zoeker. Twee daarvan zijn een spiegelreflex, de derde is de Sony Alpha a6000. Over die camera heb ik wel vaker goede dingen gelezen.
SteffenV
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2016, 19:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door SteffenV »

Denk dat je bij deze apparaten de keuze moet maken tussen 'in 1x klaar' of 'uitbreidbaar'. (Just my 2 cents)

Het Sony systeem kun je uitbreiden met losse objectieven, de FZ serie van Panasonic is fixed maar gewoon goed voor deze doeleinden. Je hebt dan wide en tele, bij Sony ga je er toch weer iets bij kopen en moet je wisselen als je bijvoorbeeld een elk of bison goed op de foto wilt zetten.

Keuzes, keuzes!
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Galapogos »

Dat is helemaal waar. De Panasonic DMC-TZ80 heeft flink wat zoombereik. De Sony RX100 MKII heeft dat niet. Bij een systeemcamera (= camera met verwisselbare lens) zoals de A6000 ligt het aan welke lens/lenzen je er bij neemt.

Verder is een belangrijk verschil tussen deze drie camera's de grootte van de sensor. Een grotere sensor stelt je in staat bij weinig licht toch goede foto's te nemen. Of bij 'gemiddeld' licht verder in te kunnen zoomen zonder dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit van de foto. Even snel gezegd. Ook kun je met een grotere sensor gemakkelijker de voorgrond isoleren van de achtergrond (voorgrond scherp, achtergrond wazig).

De Sony A6000 heeft de grootste sensor (even groot als bij een consumenten-spiegelreflex). De Panasonic heeft de kleinste sensor (vergelijkbaar met veel andere compactcamera's). De Sony RX100 MK2 zit er tussen in, en dit is best bijzonder voor een camera die zo klein is. Het is een erg grote sensor voor zo'n kleine camera. Dat verklaart ook tevens de vrij hoge prijs van de Sony RX100-serie: technisch gezien erg veel camera voor je geld; de camera is tot veel meer in staat dan andere camera's met een vergelijkbare grootte. Compromis is wel het beperkte zoombereik. Dat zou simpelweg niet te realiseren zijn met een camera van dit (kleine) formaat icm de grote sensor. En de camera is wel érg klein. Dat heeft voordelen maar ik vind het persoonlijk ook een nadeel.

Of dit verschil in sensorgrootte voor jou belangrijk is, ligt er maar net aan. Je merkt dit vooral als je fotografeert in de schemering, binnenshuis zonder flits, véél inzoomt (wat per definitie niet kan met de Sony RX100-serie) of snel bewegende zaken fotografeert, of een combinatie van die omstandigheden. Bij 'gewoon' een landschapsfoto bij daglicht zul je het verschil niet zo snel merken.
PeterVH72
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 nov 2017, 01:18

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door PeterVH72 »

babarage schreef:ik ben absoluut geen fotograaf maar wilde voor Alaska toch graag een goed toestel waar ik met mijn beperkte capaciteiten mooie foto’s mee kon maken en die ook handig kwa formaat is. Ik ben uitgekomen op de Panasonic Lumix DMC-TZ80. Fijne aan het ding vind ik dat ik hem ook zo in m’n broekzak kan stoppen. verdere specificaties, heb ik me laten vertellen door kenners, zijn ook prima voor een camera van deze prijsklasse. ik zag in ieder geval mooie foto’s verschijnen, kon er bv fijn heel goed mee inzoomen. je kan er mee klik en klaren maar ook met instellingen prutsen. al met al heel tevreden. met z’n 320 euro iets boven je budget maar goed.
Ik heb een TZ80 en ben er best tevreden over! De optische zoom van 30x is spectaculair goed en beschikt over een zeer goede beeldstabilizatie. Het schermpje is wel heel druk van de vele symbooltjes, dus je moet de handleiding wel goed lezen om alle bedieningen te vinden. Bij goed weer maakt hij zelfs heel mooie foto's op de automatische stand. Bij wat donkerder weer is het belangrijk van oa de whitebalance correct in te stellen. Voor mij is het een ideale camera om mee op reis te nemen!
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door miccie »

Een ding waar ik eigenlijk eerder in NY niet op gelet heb, en me afvraag: mag je met een kleine rugzak overal naar binnen?
Dan bedoel ik gelegenheden als musea. De afgelopen keren had ik altijd een schoudertas bij me, waar ik mijn fotografie-spullen
in had. Maar ik wil overgaan naar een kleine rugzak, omdat dit voor mij prettiger is als ik dagelijks ermee moet sjouwen.
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer