Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
CaptainT
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2017, 12:40

Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door CaptainT »

Hallo,

Ik had een vraagje. Is het volgens de Amerikaanse wetgeving mogelijk om een dubbele nationaliteit te hebben (Nederlands & Amerikaans) ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

-CaptainT
Gebruikersavatar
hankthefreeze
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door hankthefreeze »

Wat ik altijd heb begrepen is dat het mogelijk is om je Nederlandse nationaliteit te houden.

Op internet vond ik dit:
Based on the U.S. Department of State regulation on dual citizenship (7 FAM 1162), the Supreme Court of the United States has stated that dual citizenship is a "status long recognized in the law" and that "a person may have and exercise rights of nationality in two countries and be subject to the responsibilities of both. The mere fact he asserts the rights of one citizenship does not, without more, mean that he renounces the other"

Mij lijkt dat het dus inderdaad mogelijk is.
Misschien weten mensen die wat meer in de Amerikaanse wetgeving zitten of dit daadwerkelijk zo is
Maart 2018: Verloofd
Juli 2018: K1 visum aanvraag
Maart 2019: Interview
April 2019: Vertrek naar VS

Aantal staten bezocht: 4
Nog graag te zien: 6
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door Queste »

Voor de US is het geen enkel probleem om een dubbele nationaliteit the hebben. Voor de Nederlandse wet ligt dit (nu nog) iets gecompliceerder en is het in basis niet mogelijk maar zijn er uitzonderingen waarvoor het wel mogelijk is.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
CaptainT
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2017, 12:40

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door CaptainT »

Queste schreef:Voor de US is het geen enkel probleem om een dubbele nationaliteit the hebben. Voor de Nederlandse wet ligt dit (nu nog) iets gecompliceerder en is het in basis niet mogelijk maar zijn er uitzonderingen waarvoor het wel mogelijk is.


Kan je er toevallig een aantal noemen ?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door Bennogr »

De eenvoudigste uitleg: sinds 20103 mag je een buitenlandse natinaliteit aannemen en Nederlander blijven als je de nationaliteit aanneemt van je partner (getrouwd, samenlevingscontract, m-v, m-m, v-v). Serie formulieren invullen en officiele kopieen aanleveren (met een zogenomed apostille). Er zijn nog een paar andere dubbelenationaliteitsregels (mijn zoon bijvoorbeeld, geboren in Manhattan en dus automatisch Amerikaan, maar via mij ook een Nederlands paspoort), maar dit is de meest eenvoudige

Wat Amerika betreft: de VS heeft geen bezwaar (ik ken iemand met in totaal 3 paspoorten, waaronder het Amerikaanse). De enige waarschuwing van de VS is dat als je in de problemen komt in het land waarvan je ook de nationaliteit hebt, de Amerikanen dan niets voor je kunnen doen. Lijkt me geen probleem in Nederland, maar meer iets voor Iran-Amerikanen of Chinees-Amerikanen en zo.

PS. Voor alle zekerheid: als je een aantal jaren in Nederland hebt gewoond (niet noodzakelijkerwijs gewerkt) krijg je voor elk jaar na je 15e een brokje AOW. Ongeacht je nationaliteit.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door hemmie »

Internet is your friend.
Terug in Texas!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door Willem1 »

Normaal gesproken is dubbele nationaliteit voor Amerika geen probleem. Maar er zijn alsnog wel situaties waarin het niet wordt toegestaan, bijvoorbeeld als je wil werken in een positie waarvoor je bepaalde security clearances nodig hebt.
CaptainT
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2017, 12:40

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door CaptainT »

Bedankt voor jullie reacties ! :-)
hemmie schreef:Internet is your friend.
Dit IS het internet. ;-)
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door hemmie »

Ok, Google is your friend :wink:
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door Bennogr »

Of zelfs als je alleen maar een vertaler bent. Ik mag voor het Amerikaanse ministerie van justitie kleine geheimpjes vertalen, voor grotere geheimen had ik mijn Nederlandse paspoort op moeten geven (ik heb beide). Dat heb ik geweigerd. Gelukkig zijn er voldoende kleine geheimpjes om me van de straat te houden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hankthefreeze
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door hankthefreeze »

Bennogr schreef: Ik mag voor het Amerikaanse ministerie van justitie kleine geheimpjes vertalen
Heb je daar een opleiding voor gevolgd, of gewoon als Nederlander zijnde daar vertaalwerk gevonden en voldoende kennis had van beide talen?
Maart 2018: Verloofd
Juli 2018: K1 visum aanvraag
Maart 2019: Interview
April 2019: Vertrek naar VS

Aantal staten bezocht: 4
Nog graag te zien: 6
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door Bennogr »

In mijn tijd (afgestudeerd Engels Universiteit van Amsterdam 1974) waren er volgens mij geen aparte vertaalopleidingen in Nederland. Voor zover ik weet wel in Belgie, ken iemand die in Antwerpen als tolk/vertaler is afgestudeerd. Ik heb het gewoon in de praktijk geleerd hier in de VS. Mijn Engels was indertijd al goed genoeg om woordspelingen in het Engels te verzinnen en is alleen maar beter geworden. Alleen mijn Nederlands is blijven steken zo rond de jaren 1990. Maar dat is tot nu toe niet echt een probleem geweest, alleen vertaal daarom ik nu minder vaak naar het Nederlands.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
franklinserphos
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2018, 23:24

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door franklinserphos »

zou iemand mij het juiste antwoord kunnen geven op deze casus:
Echtgenoot was Nederlander,woonachtig in de VS(hij had al jaren een greencard),hij wordt Amerikaans burger.
Vervolgens huwt hij(in de VS)zijn huidige Nederlandse echtgenote die inmiddels(tijdens t huwelijk)een green card heeft en langer dan 5 jaar achtereenvolgens ook met echtgenoot in de VS woonachtig is.
Echtgenote wil nu Amerikaans staatsburger worden maar wil haar Nederlanderschap behouden.
Is dan dubbele nationaliteit mogelijk?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door hemmie »

Als ik het goed begrijp gaat het om een vrouw met nu nog alleen NLse nationaliteit die getrouwd is met een man met alleen Amerikaanse nationaliteit. Dan valt ze niet onder een uitzondering (tenzij ze voor haar 18e al 5 jaar onafgebroken in de VS heeft gewoond) en verliest ze NLse nationaliteit als ze de Amerikaanse aan neemt.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door Bennogr »

Hemmie, dat klopt volgens mij niet. (Onder het voorbehoud dat ik geen advocaat ben, alleen maar wat ervaringen heb en de dubbele nationaliteit al lang volg).

De Nederlandse wet stelt vanaf 1 april (geen grap) 2003 dat je als Nederlander Amerikaan mag worden en Nederlander mag blijven als je getrouwd bent of een aantoonbaar lange relatie hebt met iemand die de Amerikaanse nationaliteit heeft.

Amerika vindt het allemaal wel goed, maar Nederland maakt nu eenmaal de bepalingen over Nederlandse paspoorten.

Dat zou logischerwijs (maar nogmaals, wie ben ik) horen te betekenen dat als van een stel van 2 Nederlanders er 1 Amerikaan wordt, deze zijn/haar Nederlandse paspoort verliest. De andere partner is dan getrouwd/gepartnerd met een Amerikaan(se) en kan dan Amerikaan worden en Nederlander blijven.

Vraag dit voor alle zekerheid na bij je dichtsbijzijnde consulaat/ambassade en bij het Nederlandse ministerie van buitenlandse zaken en/of de Nederlandse Immigratiedienst.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door goldenhills »

Ons (beide NL nationaliteit) is door het consulaat in SF op het hart gedrukt dat we vooral niet op dezelfde dag Amerikaan moeten worden, want dan raken we beiden de NL nationaliteit kwijt. Beter om het na elkaar te doen, want dan kan de twee de NL nationaliteit behouden. De eerste raakt helaas wel de NL nationaliteit kwijt.

Dus in het voorbeeld van franklinserphos moet je inderdaad NL nationaliteit kunnen behouden.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door hemmie »

Dan heb ik het verkeerd begrepen, want ik lees dat echtgenoot al Amerikaan is (en dus geen nederlander meer neem ik aan). Hij is daarna getrouwd met een Nederlandse vrouw die Amerikaan wil worden. dan heeft die vrouw toch geen Amerikaanse echtgenoot meer, en valt dan toch ook niet onder de uitzondering?
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door Bennogr »

NOG een reden dus om het aan echte deskundigen voor te leggen. Volgens mij gaat het om de DAG dat je Amerikaan wordt, dan moet je een Amerikaanse partner hebben. Of dat in geval van eerder overlijden van de partner ook geldt, weet ik niet. Zou eigenlijk wel moeten gelden, maar de regeltjes zijn niet altijd even logisch (om het maar vriendelijk te zeggen).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door hemmie »

Goh, ik zat gisteren wel echt te slapen :oops: , jullie hebbengewoon gelemaal gelijk. Natuurlijk kan ze nederlands blijven, want Amerikaanse echtgenoot.
Terug in Texas!
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Dubbele nationaliteit mogelijk ?

Bericht door Patrick1975 »

hemmie schreef: ... ik lees dat echtgenoot al Amerikaan is ... .... dan heeft die vrouw toch geen Amerikaanse echtgenoot meer?
Uhm :geek:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer