Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Mark & Martine
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 01 jul 2005, 20:12

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door Mark & Martine »

Ik maak er graag en veel gebruik van en ik heb helemaal geen last van gewetensbezwaren. Annuleren omdat het later ergens anders goedkoper is vind ik voor mezelf volledig legitiem... Heb het ook wel eens bij eenzelfde hotel gehad; die was een paar weken later tientallen euro's goedkoper. Dat geld bespaar ik dan toch graag. Als jij dat niet wilt moet je het niet doen, maar als een hotel de mogelijkheid biedt zie ik het probleem eigenlijk niet.
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door Pascal »

Er wordt hier vanuit gegaan dat een hotel elke reservering onmiddellijk binnen krijgt idem voor wanneer je annuleert. Dat zal wel zo zijn indien je rechtstreeks bij het hotel boekt. Maar wanneer die boekingen verlopen via een broker zoals booking/hotels.com denk ik dat niet. Die kamers worden mi binnen het contingent geplaatst dat de hotelier met dat tussenbedrijf heeft. En slechts een paar dagen voor aankomst krijgt de hotelier dan de boekingen te zien. Dus tot die dag denk ik niet dat een hotelier ziet dat een kamer al 5 maal geboekt en 4 keer geannuleerd is geworden voor een betere prijs.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door roelb »

Over het algemeen worden reserveringen door brokers direct doorgezet naar het hotel. Je krijgt dan als hotelier ook direct een virtueel credit card nummer waarop je na het uitchecken van de gast de charge mag doen om je geld te ontvangen. Het is wel zo dat er speciale deals zijn voor cancellations. Bijvoorbeeld dat een cancellation bij een broker altijd moet leiden tot een vrije kamer die weer door die broker verhuurd kan worden. Dat soort policies (booking.com/expedia) zijn erg lastig als je wilt overboeken.
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door chippie777 »

Ik gebruik het ook en dat voelt niet verkeerd. Ik maak er ook andersom gebruik van. Zit een bepaalde locatie vol dan geef ik niet op. Het komt nl regelmatig voor dat er annuleringen zijn zodat ik toch nog kan overnachten waar ik wil.
Dat is dan het voordeel de andere kant op.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door meyem »

Pascal schreef:Er wordt hier vanuit gegaan dat een hotel elke reservering onmiddellijk binnen krijgt idem voor wanneer je annuleert. Dat zal wel zo zijn indien je rechtstreeks bij het hotel boekt. Maar wanneer die boekingen verlopen via een broker zoals booking/hotels.com denk ik dat niet. Die kamers worden mi binnen het contingent geplaatst dat de hotelier met dat tussenbedrijf heeft. En slechts een paar dagen voor aankomst krijgt de hotelier dan de boekingen te zien. Dus tot die dag denk ik niet dat een hotelier ziet dat een kamer al 5 maal geboekt en 4 keer geannuleerd is geworden voor een betere prijs.
Ik geloof niet dat dat nog zo is. Ik boek veel via booking.com en krijg tegenwoordig standaard dezelfde dag nog een mail van het betreffende hotel met de vraag of ik de boeking wil bevestigen .... dus die vertraging is niet (meer) zo groot ...

Van airlines weet ik dat ze standaard de vluchten overboeken, omdat er altijd een x% no-show is. Ik vermoed dat de meeste hotels hetzelfde doen. Ze weten wel zo'n beetje hoe groot het gehalte no-show is en houden daar rekening mee. Een enkele keer loopt dat mis, met vluchten en met hotels ... dan blijkt er geen plaats voor je te zijn en moeten ze een andere oplossing zoeken ...

it's all in the game ... :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door Ruud2004 »

Ik heb er ook geen problemen mee en maak veelvuldig gebruik van het "zonder kosten" annuleren van (veel) eerder gereserveerde hotelkamers. Vaak redelijk kort voor aankomst als ik via Hotwire.com zie dat hotels weer mooie deals hebben. Dan zitten we vaak voor hetzelfde geld in een veel beter hotel.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door Pete.Z »

Ik doe het precies andersom, pas op het laatste ogenblik boeken via de app van b.v. Hotels.com, dus ik ben blij met de annuleerders.
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door Pascal »

meyem schreef: Ik geloof niet dat dat nog zo is. Ik boek veel via booking.com en krijg tegenwoordig standaard dezelfde dag nog een mail van het betreffende hotel met de vraag of ik de boeking wil bevestigen .... dus die vertraging is niet (meer) zo groot ...
Ja alles verandert natuurlijk. :D
Ik boek altijd via hotels.com maar echt, via booking.com nog eens je reservering bevestigen via mail? Is dat misschien omdat je kan kiezen tussen betaal nu of betaal in het hotel?
Wanneer je via de site boekt en je kredietkaartgegevens invoert is dat mi toch bevestiging genoeg? Ja als je dan boekingen hebt en opeenvolgend annuleringen ben je dagelijks wel even zoet als hotelmedewerker om dat allemaal te verwerken :blink: :roll:
Nog iets om mee te nemen in hun prijszetting :geek:
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door Henriëtte »

meyem schreef: Ik boek veel via booking.com en krijg tegenwoordig standaard dezelfde dag nog een mail van het betreffende hotel met de vraag of ik de boeking wil bevestigen .... dus die vertraging is niet (meer) zo groot ...
Dit herken ik niet. Wij boeken veel via Booking.com, maar we hoeven nooit naar het hotel zelf een bevestiging te sturen.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door boonens »

ohjajoh? schreef:Ik heb helaas geen hotel en ik ben geen accountant dus cijfers heb ik niet. Beetje onzinnig ook dat je dat verwacht.
Ik ben nog nooit overleden bij een auto-ongeluk, maar toch ben ik in staat om in een discussie over verkeersveiligheid mijn argumenten met cijfers te onderbouwen.

Misschien ben ik een beetje ouderwets, maar ik vind het niet onzinnig om iemand te vragen om zijn of haar statements te onderbouwen. Roeptoeteren kunnen we immers allemaal.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door meyem »

Henriëtte schreef:Dit herken ik niet. Wij boeken veel via Booking.com, maar we hoeven nooit naar het hotel zelf een bevestiging te sturen.
Het is voor mij ook nieuw ... de laatste 2 maanden krijg ik dit soort reacties, waar ik dan maar een briefje naar terug stuur... (ik vind het sowieso prettig om email contact te hebben met een hotel. Meestal stuur ik zo'n week van tevoren nog even een mail om te checken of ze me nog steeds op de lijst hebben staan)
booking.jpg
Nu ja, het is niet zo zeer een vraag om bevestiging van de boeking, maar dus wel een teken dat het betreffende hotel de boeking meteen doorgestuurd krijgt ...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door roelb »

Dit soort vragen krijg je hier omdat het geen hotel is, maar een verhuurder van appartementen oid zonder receptie die graag wil weten hoe laat je aan komt.

Overigens vind er, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, bij reguliere airlines over het algemeen geen overboeking plaats. Soms gaan echter bepaalde soorten passagiers op het laatste moment voor of zijn er opeens minder stoelen door een equipment change.
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door meyem »

het is niet het enige hostel die deze vraag stuurde .... maar kan best zijn dat die andere ook geen receptie hebben, dat weet ik niet zo snel ...
Ik zat net te denken: misschien krijgen hoteliers wel een seintje dat ik best vaak weer boekingen annuleer :lol: :lol: :lol:

(maar jouw verklaring klinkt ook heel aannemelijk :mrgreen: )
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Hav1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 mar 2012, 19:05
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Hartland, WI

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door Hav1983 »

ik heb vorig jaar in september een kamer geboekt voor een week centrum Madrid in januari, € 660. Enkel weken voor ik vertrek kijk ik mijn reservatie na en zie ik dat hetzelfde hotel dezelfde kamer aanbiedt maar dan € 200 goedkoper. Ik heb snel m'n boeking geannuleerd en een nieuwe geplaatst. Ik ben gek als ik het niet doe. Dit was via Booking.
Afbeelding
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door Vito »

Ik krijg regelmatig berichten van hoteliers na het boeken, zo bijzonder is dat toch niet? Of ze nog excursies moeten regelen, dat ze een wellnesscenter hebben en of je nog wat wilt reserveren of over de aankomsttijd. Ik neem ze altijd voor kennisgeving aan en doe er verder niets mee. Maar daar blijkt inderdaad uit dat boekingen wel gelijk worden doorgestuurd.
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door Henriëtte »

meyem schreef:
Henriëtte schreef:Dit herken ik niet. Wij boeken veel via Booking.com, maar we hoeven nooit naar het hotel zelf een bevestiging te sturen.
Het is voor mij ook nieuw ... de laatste 2 maanden krijg ik dit soort reacties, waar ik dan maar een briefje naar terug stuur ......
Nu ja, het is niet zo zeer een vraag om bevestiging van de boeking, maar dus wel een teken dat het betreffende hotel de boeking meteen doorgestuurd krijgt ...
Laat ik nu net bezig zijn met het boeken van een weekje Kroatië. En gisteren, kort nadat ik bovenstaande reactie hier op het forum plaatste, heb ik dus voor het eerst ook zo'n bericht van een hotel zelf ontvangen. Overigens niet met de vraag om de boeking te bevestigen. Van een ander hotel in Kroatië dat ik een paar dagen geleden al heb geboekt heb ik zo'n bericht niet gekregen. Dus blijkbaar hangt het inderdaad van het hotel af of je wel of niet rechtstreekse contactgegevens krijgt toegestuurd.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door vinceG »

Leuke discussie, maar ik vind de start van de discussie een beetje de verkeerde insteek.
Daarnaast kunnen we het een moreel bezwaar vinden of niet, maar waarom zou je het niet gebruiken als het aangeboden wordt?

Dat het aangeboden wordt heet gewoon marktwerking en dat gebeurt in alle branches. Niet alleen in hospitallity. En als je niet mee gaat, dan verouder je en dan houdt het op een gegeven moment op. En dan komt een hotel terrecht bij Anthony Melchiori bij Hotel Impossible. Daar zie je vooral hotels die niet met de markt mee gaan.

Drijft de introductie van kostenloos (ik vind gratis een misleidend woord, niets is gratis) annuleren de prijs op?
Ik denk het niet! De prijsopdrijving is gewoon ten gevolge van vraag en aanbod.

Ik vind wel dat in de discussie een beetje naar voren komt dat we medelijden moeten hebben met de hotelier en dat we daarom maar niet moeten annuleren? Nou dat denk ik zeker niet!
In de VS was de hotelbezettingsgraad in 2016 65%, dit was 2 jaar op rij hetzelfde na een flinke stijging vanaf 2009. Het aantal kamers aangeboden stijgt nog steeds flink en ook het aantal bezette kamers is dus gewoon goed. Blijkbaar is het een goede markt, want er worden flinke investeringen gedaan.(bron rapport US lodging industry overview, Cushman en wakefield)
De winsten stijgen in deze branche ook goed. Dus jah, meer kamers, maar ook meer vraag, dus dit drijft de prijs op.
In nederland was de bezettingsgraad in 2016 maar liefst 74% en een enorme stijging in gemiddelde prijs per nacht. Gewoon vraag en aanbod.

Dus ik maak ook gewoon graag gebruik van de mogelijkheden die de markt ons bied zonder moreel bezwaard te zijn.
JvAcker
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 nov 2013, 14:13

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door JvAcker »

Wat ik mis in alle reacties is de prijsopdrijvende factor van bedrijven als booking.com.
Die is reeel, bewezen en vele malen groter dan de (onbewezen) factor kostenloos annuleren.
Voor klanten is een boeking via deze websites, vanwege het complete overzicht, gemakkelijk.
Gratis is zo'n boeking echter allerminst.
De provisies van 15 - 25 % die deze websites rekenen moet namelijk ergens vandaan komen.
Lees: http://www.hpdetijd.nl/2014-01-18/de-wa ... oking-com/
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door vinceG »

Absoluut! Maar dat is ook onderdeel van de marktwerking. Blijkbaar wil de markt het, dus gebeurt het ook.
Daarom bekijk ik altijd diverse brokers, maar ook altijd de website van de hotels zelf en naar de voorwaarden van de diverse prijzen.

Als je dan zo bewust wilt boeken en vooral rekening wilt houden met de hotelier, dan boek je vooral een non-refundable tarief bij het hotel zelf. En dan wel het liefste in de week vooraf of op de dag van aankomst. :wink:
Dan ben je er in ieder geval zeker van dat de hotelier er het meest op verdient! :lol:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hotelkamers boeken en vervolgens annuleren

Bericht door roelb »

Absoluut waar, maar die kosten heb je uiteindelijk op elk kanaal. Een hotel binnen een franchisegroep betaalt ook een provisie voor boekingen die via de boekingsengine van de franchise binnenkomen. In het oude stelsel, waarbij grote travel agents veel kamers verkochten had je ook forse provisies.

Je zou ook kunnen stellen dat het juist voor kleine, zelfstandige hotels een enorme kans biedt om zonder verdere marketing kosten klanten binnen te halen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer