Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
Suzanne-77
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2017, 08:33
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door Suzanne-77 »

Goedemorgen allemaal!

Ik wil volgend jaar mei met een vriendin een week voor de eerste keer naar New York (zaterdagmiddag aankomst, zaterdagmiddag vertrek). Natuurlijk hebben we op internet al een beetje gekeken wat we willen zien / doen / etc. We hebben nu het volgende voorlopige programma opgesteld. De volgorde van dagen weten we nog niet, dus als jullie daar ook tips over hebben, graag!

1 dag
Central Park lopen en monument John Lennon (71st / 74th Street)

1 dag
5th Avenue evt. samen met New York Public Library en St. Patricks Cathedral
Top of the Rock (Rockefeller Center) (uitzicht schijnt mooier te zijn dan vanaf het Empire State Building)
Empire State Building
Trump Tower (is dit de moeite waard???)

1 dag
Little Italy
Soho
China Town
Greenwich village
Boottocht vrijheidsbeeld

1 dag
9/11 Memorial monument & world Trade Center (ligt bij elkaar)
Wall Street / Financial District
Fietsen Brooklyn Bridge en Manhattan Bridge

1 dag
Broadway, 7th avenue (Madison square garden), Times Square (ook 's avonds doen???) en M&M Store
Central Station
Winkelen

Denken jullie als New York kenners dat dit een haalbaar programma is? Onze voorkeur gaat uit naar een programma waarin we "echt" de tijd hebben om dingen te bekijken en niet rennend door de stad en dan bedenken: eh, wat hebben we ook alweer gezien.... We willen graag ook echt de tijd hebben om te winkelen. Dus als jullie nog tips hebben?! ;-)

Alvast bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1922
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door Frasi »

Ziet er prima haalbaar uit.
Je hebt nog een half jaar om nog wat dingen verder uit te zoeken.
Bedenk dat je op de dag van aankomst al vroeg in de avond zal gaan instorten: hou het programma dan dus kort en flexibel.
Met een NY Pass of NY City Pass heb je een aantal "attracties" in een pakket: dat kan goedkoper zijn dan alles los kopen.
Ik probeer altijd de activiteiten die vooraf geboekt moeten worden of waar je veel drukte kan verwachten, in de ochtend te plannen. Dan is het minder druk en heb je de rest van de dag de tijd aan jezelf (bijv. als je om 15:00u de boot naar het vrijheidsbeeld boekt, moet je daar toch op tijd zijn en wordt je ochtend beperkt).
Wellicht beide uitzichten (TOTR en Empire) niet op dezelfde dag doen; anders is het bijzondere er niet meer bij de 2e.
New York leeft 24/7 dus gebruik ook de avonden om downtown rond te lopen, shoppen, Times Square etc.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door tosca »

Wat ook een idee is om TOTR overdag te doen en dan Empire State 's avonds (of andersom). Beiden hebben dan een heel ander uitzicht!

Als je de Trump Tower op 5th Avenue bedoelt? Daar is niet heel veel bijzonders aan, maar wij gaan er wel altijd koffie drinken bij Starbucks die er in zit.

Ik zou de boottocht naar Vrijheidsbeeld combineren met 9/11 & Wallstreet. Je bent dan toch in de buurt. Onze voorkeur heeft dan ook om de vroege boot te nemen, zodat je de rest van de dag inderdaad (zoals Frasi aangaf) geen rekening hoeft te houden met een tijd en op je horloge hoeft te kijken.
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door meyem »

Je programma ziet er zeker doenbaar uit.

Zelf vond ik het toch wel een interessant om een kijkje te hebben genomen in Trump Tower, eerlijk gezegd ...

Een hele dag alleen Central Park is denk ik wat overmoedig .... voor de meeste mensen is een halve dag wel voldoende. Aarzel niet om ook 's avonds een kijkje te nemen. Met name in het weekend is het er dan heel gezellig.

Ik zou ook aanraden een boottochtje naar of langs het vrijdheidsbeeld in te lassen ... madame is van dichtbij echt wel de moeite waard ...

Vergeet Bryant Park niet toe te voegen!!
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Suzanne-77
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2017, 08:33
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door Suzanne-77 »

Dank je voor jullie reacties! Ik ben op New York echt een leek.... ;-)

Tosca: is de boottocht, 9/11, Walstreet wel te doen icm fietsen over de Brooklyn / Manhattan Bridge? Of wordt dat te veel?

Hebben jullie nog tips om te shoppen (met normale of lage prijzen....)? Of andere tips van: dát moet je zeker gaan doen / bekijken / ervaren?

Fijne dag!
chell
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 jul 2017, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door chell »

Willen jullie niet ook nog naar Brooklyn zelf? Williamsburg bijvoorbeeld is echt héél leuk! Of Bushwick, als je van street art houdt.

Wij hebben de TOTR aan het eind van de middag gedaan (december) zodat we daglicht, zonsondergang en avond hadden. Het was helaas bewolkt geworden, maar desalniettemin was dat wel héél gaaf.
Reisverslagen/foto's
2015: New York
2018: Roadtrip Las Vegas - Seattle
2022: New York
2023: Anaheim (muziekfestival in the House of Blues)
Gebruikersavatar
butterfly
Amerika-expert
Berichten: 1515
Lid geworden op: 23 okt 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Noord-Holland

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door butterfly »

Suzanne-77 schreef: Tosca: is de boottocht, 9/11, Walstreet wel te doen icm fietsen over de Brooklyn / Manhattan Bridge? Of wordt dat te veel?
Ik ben Tosca wel niet, maar als de boottocht alleen de gratis ferry is kun je het misschien wel redden op 1 dag. Als je met het boottochtje bedoeld de boot die naar statue liberty zelf vaart dan is dit teveel. Wij hadden de boottocht naar statue liberty met een bezoek aan de kroon, en dezelfde middag om 16:00 hadden we tickets voor het 9/11 museum. Door de enorme rijen mensen op de eilanden hebben wij ellis island daarom overgeslagen. Wel zijn we lopend van de boot naar 9/11 museum en memorial gelopen en zo kwamen we ook meteen langs wallstreet etc. Het was al 19:00 toen we het museum uitkwamen.
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door SanFran »

Ziet er zeker haalbaar uit. Ik ga wel mee in de tip om niet beide uitzichtpunten op 1 dag te doen. Ik vond TOTR en ESB ook totaal niet efficiënt (vooral ESB) dus ik vond 1 per dag wel genoeg. En idd, TOTR overdag en ESB als het donker is. Hebben wij ook gedaan en echt een aanrader. Wij hadden Central Park wel op een halve dag gezien. Zijn daarna via upper east side naar 5th avenue gelopen en rustig nog wat geshopt.
Brooklyn bridge park is ook nog even een leuke stop als jullie gaan fietsen, daar heb je een mooi uitzicht.
Shoppen vond ik leuk rondom 5th avenue (ook veel window shoppen :lol: ) , soho en greenwich village.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door tosca »

Suzanne-77 schreef:
Tosca: is de boottocht, 9/11, Walstreet wel te doen icm fietsen over de Brooklyn / Manhattan Bridge? Of wordt dat te veel?

Hebben jullie nog tips om te shoppen (met normale of lage prijzen....)? Of andere tips van: dát moet je zeker gaan doen / bekijken / ervaren?
Ligt er inderdaad wel aan of je met 9/11 ook het museum bedoelt? Zo niet, dan is het wel haalbaar. Ligt natuurlijk ook aan wat je precies wilt gaan fietsen :).. Het ging er mij om dat de opstapplaats daar in de buurt is en niet perse bij die andere activiteiten.

Voor wat betreft goedkoop shoppen kun je kijken bij Century 21, een soort outlet. Vaak wel erg druk! Zorg als je Macy's ingaat eerst even langs het visitors center gaat, als toerist kun je daar een kortingskaart krijgen die op bijna alles geldt.
Gebruikersavatar
GinnyUSA
Amerikafan
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 okt 2015, 18:19
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door GinnyUSA »

Wat betreft winkelen hou ik wel van de outlets. Dus inderdaad Century 21, Burlington, Ross, DSW, Saks off fifth, Nordstrom Rack en dat soort winkels. Deze vind je eigenlijk overal in de VS.
Greenwich Village en Soho vind ik ook leuk om te winkelen.

Verder valt het me altijd op dat winkels als Macy's en Banana Republic altijd uitverkoop lijken te hebben. Altijd wel dagen waarop alles voor de helft of 25% is.
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door miccie »

Je dagindeling is inderdaad goed te doen.

De dag van aankomst zou ik niet al te druk maken. Central Park aandoen is leuk, 's avonds Times Square is dan echt een aanrader. Dat geeft je ook tijd om ergens tussendoor wat te eten.

Een week, dan zou ik zeker een 7 dagenkaart voor de metro nemen. Die is bij elk metro-station verkrijgbaar bij de automaat. Kost 33 dollar. (eind vorig jaar, nu misschien 1 dollar meer)

Als je Statue of Liberty aandoet, is Ellis Island ook een leuk idee. De boot gaat er in een rondje langs. Je bent met dit als geheel wel een halve dag bezig.

Als je van plan bent musea te bezoeken, zijn er vele mogelijkheden. Bijvoorbeeld het Moma is een leuk museum, moderne kunst.

Bij een bezoek aan St. Patrick is St. Thomas ook een aanrader. Zit slechts 3 blokken verderop.

Manhatten is altijd druk, dan is Central Park altijd fijn om wat rust te vinden.
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door meyem »

Leuk shoppen kun je op veel plekken in de stad .... waar je dat 'het beste' kunt doen hangt vooral af van waar je naar zoekt en wat je budget is ..
(Zelf ben ik geen shopper, ik ga op zijn hoogst naar een specifieke winkel om een spijkerbroek of sketchers te kopen ...)

Upper West heeft leuke winkels, 5th Avenue staat er bekend om (zo tussen 40 en 60 street, zou ik zeggen), in Chelsea heb je gezellige winkelstraatjes.
Een van mijn favoriete winkels, waar ik bijna nooit uitloop zonder weer diep in mijn portemonnee te hebben getast, is Kinokunya, tegenover Bryant Park. Oh, en de Barnes and Nobles bij Union Square is ook een favoriet van me ....
Trouwens, ook de buurt richting flatiron (vanuit midtown gezien) heeft veel uitdagende winkels ...

Als je 'shoppen' en 'New York' in een zoekmachine gooit, krijg je een aantal goede verzamellink-sites te zien, daar kom je zeker verder mee ....
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Thomas2521
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 aug 2017, 16:23
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Suzanne-77: haalbaar programma eerste keer New York? Tips?

Bericht door Thomas2521 »

De eerste keer New York hebben we ongeveer dit schema gedaan:
Dag van aankomst (late namiddag):
Madison Square Garden
Empire State Building (gewoon gaan kijken, niet binnen of boven. Dit hebben we op een andere dag gedaan) - Bryant Park (-> Super tof park) - New York Public Library - Chrysler Building - Grand Central Terminal - Met Life Building - Times Square
Dag 2:
Beginnen in Wall street - New York Stock Exchange - 55 Wall street - Federal hall - Battery Park - 9/11 memorial & Museum -> zeker naartoe gaan! - one world trade center - Trinity Church - Staten Island Ferry om langs het Vrijheidsbeeld te varen - Brooklyn Bridge stuk opgewandeld - New York City Hall - Thomas Paine Park/Supreme court
Dag 3:
The Woolworth Building - Chinatown - Little Italy - NYU/WahsingtonSquare/Soho/Saint Patrick's old Cathedral - Hudson River - Jeffersson Market Library - Union Square Park - Flatiron Building - Madison Square Park - High Line - St Patrick Cathedral - Rockefeller Center - Trump Tower - The Plaza/ 5th Avenue - Radio City Music Hall
dag 4:
Central Park - Upper east side - Guggenheim (niet binnen geweest, langs buiten teleurstellend) - The Met - American Museum of National History - Columbus Circle - Intrepid
2016: New York City - Washinton DC - Richmond - Philadelphia - Atlantic City - New York City
2017: New York City - Boston - New York City
2018: San Francisco - ... - San Francisco
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer