Navigatie, enkele vragen

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door Vito »

Ik heb zowel Waze, Here als Google op mijn telefoon, maar Google bevalt me offline toch verreweg het best. Heeft ons zelfs in Costa Rica met alle onverharde wegen niet in de steek gelaten. Waze en Here voldeden niet imo.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door roelb »

En ik rij echt overal ter wereld al jaren met Windows Maps, oftewel de MS versie van Here. Ook in Costa Rica trouwens, waar de Monkey Trail zelfs op de kaart stond.. Nog nooit een probleem gehad met de kwaliteit van kaartdata.
Sentinel
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 mar 2006, 11:20
Locatie: Amersfoort

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door Sentinel »

Ik gebruik zowel Garmin/here (motor) als Tomtom (auto). Beide vind ik prima werken.
Ik maak mijn routes in Myroute-app en zet deze routes dan door naar mijn navigatie.

De makers van Myroute-app zijn ook bezig om een navigatie app te maken die offline werkt met, ik meen, Google Maps. Voor als nog gebruik de TomTom in de auto voor Amerika maar ik zit er aan te denken om over te stappen naar hun eigen app zodra deze beschikbaar is.
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door vinceG »

Ed-USA schreef:Mag je zo'n ding wel tegen je voorruit plakken? Toen ik afgelopen zomer in Colorado was heb ik me, nadat ik een vette boete had gehad voor niet voldoende stoppen bij een stopbord, toch even verdiept in wat wettelijke bepalingen. Eén van die bepalingen is dat er geen zaken mogen zijn die vrij uitzicht door de voorruit beperken (vrij vertaald). Dat is natuurlijk breed interpreteerbaar, maar met mijn negatieve ervaring in het achterhoofd, heb ik de navi toch maar van de voorruit afgehaald. Iemand hier ooit problemen mee gehad?
Deze bepaling is volgens mij ook gewoon in Nederland van toepassing.
Mij lijkt het enigzins logisch. Die voorruit zit er echt niet voor de bevestiging van een navigatie..... maar om goed doorheen te kijken om het verkeer te beoordelen :wink:
Dus of het wel of niet mag, doe die navigatie op een plek waar het veilig is. En de meest veilige plek is op het dashboard ergens.
Hoe vaak je tegenwoordig in binnen- en buitenland wel niet mensen met een navigatie vlak voor hun neus op de voorruit geplakt zie rijden. Onverantwoord!

Om nog even variatie te geven in de apps:
Ik gebruik met grote tevredenheid maps.me Helemaal gratis met zeer regelmatig kaartupdates!
Daarnaast gebruik ik google maps voor de verkeersinfo.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door knaapje »

In hoeverre het gehandhaafd wordt weet ik niet, maar de titel spreekt voor zich:

https://gpstracklog.com/2014/07/gps-win ... f-u-s.html
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door roelb »

vinceG schreef: Mij lijkt het enigzins logisch. Die voorruit zit er echt niet voor de bevestiging van een navigatie..... maar om goed doorheen te kijken om het verkeer te beoordelen :wink:
Dus of het wel of niet mag, doe die navigatie op een plek waar het veilig is. En de meest veilige plek is op het dashboard ergens.
Zullen we dan maar meteen een verbod op achteruitkijkspiegels instellen? Want als er iets een enorm groot deel van je zichtveld blokkeert dan zijn het die dingen wel. Het enige dat een telefoonhoudertje linksonder op het raam blokkeert is zicht op je motorkap. En ik moet de eerste agent, waar dan ook ter wereld, nog tegenkomen die daar iets van zegt, wat de regels ook zijn.

Overigens vergeet het geciteerde artikel te vermelden dat in vrijwel alle wetgeving over dit onderwerp altijd staat dat je niets op je voorruit mag plakken als dat het zicht op de weg ernstig belemmerd. Maarja, de meeste mensen lezen niet de hele tekst en trekken meteen conclusies.
Laatst gewijzigd door roelb op 13 nov 2017, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
annet2009
Amerikakenner
Berichten: 805
Lid geworden op: 06 mei 2009, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door annet2009 »

Ik dacht dat je in Nederland de zuignap in het midden moest plaatsen (onderaan de ruit uiteraard) en dat dat in Amerika niet mocht, dat het daar in de linkeronderhoek moest. Maar ik weet niet meer waar ik dat ooit gelezen heb.

Ik gebruik overigens altijd Here, in Nederland en in Amerika en zou echt niet weten waarom ik nog een apart navigatiesysteem zou moeten kopen, Here werkt altijd prima.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Gast

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door Gast »

Ik gebruik in de (huur) auto altijd een magneet die in de luchtroosters klemt. Met een metalen plaatje in het hoesje van mijn iphone klikt die gewoon gelijk vast op de magneet.

Bijkomend voordeel is dat de telefoon gelijk koel blijft, omdat deze bij het continu aanstaan tijdens navigeren in de warmere maanden best wel eens wat warmer wil worden.

@roelb: als je Here gebruikt in NL dan zul je echt zien dat de maximum snelheden zoals ik al aangeef in een behoorlijk aantal gevallen niet kloppen. Extreem onhandig in NL maar vooral als je in onbekend gebied rijdt: ik wil er van uit kunnen gaan dat de info zo accuraat mogelijk is, wat Here dus abslouut niet is in vergelijking met google/tomtom/sygic die hun kaart data wel op orde hebben. In NL gebruik ik overigens meestal alleen Flitsmeister, die ook kan navigeren, zij het relatief beperkt, maar dan hoef ik geen twee apps tegelijk open te hebben. FM draait overigens ook gewoon op de achtergrond.

Bovendien blijft mijn argument overeind staan dat ik het onhandig vind dat in Here niet de ter plekke geldende maximum snelheid op het display staat terwijl de app aanstaat (wel tijdens turn-by-turn navigatie, maar niet als je alleen op de kaart rijdt). Sygic en TomTom doen dit wel, dus dit is in mijn ogen echt een gemis. Bovendien hebben zowel Sygic en TomTom meer POI die je gewoon op de kaart aan kunt klikken tijdens het rijden en geeft Sygic tijdens het navigeren ook de dichtsbijzijnde rustplaatsen en tankstations op de route aan (met data verbinding ook nog de actuele benzine prijzen, die zeker in de US nogal verschillen van pomp tot pomp)...allemaal nuttige info die in Here gewoon volledig ontbreekt.

Ik daag je echt uit om eens met een open blik naar sygic te kijken en je ervaringen deelt, net zoals ik Here heb getest en mijn mening kan baseren op daadwerkelijke vergelijking. Je geeft zelf al aan dat geen enkele fabrikant 100% kloppend is, maar tot nu toe ben ik meer fouten in Here tegen gekomen dan in de andere apps. Ik rijd 60k km per jaar dus ik kan echt wel redelijk objectief vergelijken, en Here is gewoon echt niet accuraat genoeg.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door roelb »

Sygic gebruikt de kaarten van Tomtom. Wellicht dat die in Nederland accurater zijn qua maximumsnelheden. Maar ik heb in mijn eigen auto een vast navigatiesysteem en gebruik de telefoon dus alleen in het buitenland. Overigens zit in mijn auto (Citroen) een systeem van Harman Becker en dat gebruikt ook kaarten van Navteq, tegenwoordig dus Here. Nog nooit problemen met accuracy gehad, maar maximumsnelheden geeft het systeem niet weer, dus ik ben daar ook helemaal niet aan gewend geraakt, kijk wel op de borden.

Sygic kan in de gratis versie niet navigeren, daarvoor moet je de betaalde versie aanschaffen. Here (of Maps op Windows devices) doet wel alles gratis. Daarmee is voor mij de keuze al gemaakt. En waarom zouden we hier mensen een betaalde app aanraden terwijl er ook een gratis optie is, zonder reclame en met dezelfde functionaliteit?

Overigens heb ik laatst nog eens op zitten letten toen ik LA uitreed, en elke wisseling van maximumsnelheid was zo ongeveer precies bij het passeren van het bord zichtbaar op het scherm en 100% correct. In South Australia had ik eerder dit jaar wel een aantal plekken waar 110 was toegestaan maar op het display 100 werd weergegeven. Ben volgende week in Florida, zal er wel weer eens op letten. Maar ik vind die maximumsnelheden dus echt niet belangrijk. Voor mij zijn andere dingen van belang. Zoals snel even kunnen inzoomen en pannen in de kaart om de route of alternatieven te bekijken, altijd 2D north up view (wat schijnbaar niet in Sygic zit als ik zo lees, dat is pas echt onvergeeflijk) en soms accurate online traffic info.
Gast

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door Gast »

Sygic werkt in twee modi: rijrichting en altijd noorden, zowel in 2D en 3D. Inzoomen werkt gewoon middels twee vingers knijpen.

De gratis versie heeft inderdaad geen turn by turn navigatie, de premium versie wel, en voor €27 heb je wereldwijd ALLE kaarten met lifetime updates EN traffic info in de meeste landen, dus die aanschaf is wel te overwegen (goedkoper dan de tomtom app).

De verschillen tussen de gratis en betaalde versie staan hier:

https://help.sygic.com/en/sygic-gps-nav ... navigation

Overigens is Here enorm beperkt in mogelijkheden, waarschijnlijk omdat het een gratis programma is... bv geen woon/werk adres op te geven, geen mogelijkheid voor het instellen van bv wel/geen tolwegen, veerboten, snelwegen, kortste/snelste route etc. etc. etc.
Laatst gewijzigd door Gast op 13 nov 2017, 17:55, 3 keer totaal gewijzigd.
ReisM
Amerikafan
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 apr 2015, 19:15
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door ReisM »

Wij waren ook erg tevreden over Here WeGo in de VS, in het begin heb ik ook scherp gelet of de maximum snelheid die de app aangaf overeenkwam met die op de borden, en Here was erg nauwkeurig. Ook qua rijbaan-geleiding was het maar 1 keer niet duidelijk, op bijna 3000 mijl.

Wat betreft het zoeken naar POI, ik vond het heel handig dat Here ook de Walmarts kende :D. Walmart + plaatsnaam invoeren en de route kwam in beeld.
Gast

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door Gast »

ReisM schreef:Wij waren ook erg tevreden over Here WeGo in de VS, in het begin heb ik ook scherp gelet of de maximum snelheid die de app aangaf overeenkwam met die op de borden, en Here was erg nauwkeurig. Ook qua rijbaan-geleiding was het maar 1 keer niet duidelijk, op bijna 3000 mijl.
Here geeft alleen max snelheid aan als je navigeert, niet als je de app zonder route geleiding aan hebt staan, dat bedoelde ik. Hier in NL bv op de A2 tussen utrecht en amsterdam geeft here gewoon aan dat je overdag 130 mag, terwijl daar dynamische snelheid geldt en dat overdag toch echt 100 is....en zo zijn er veel meer plekken waar here niet klopt.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door roelb »

Wat vind je "enorm beperkt" dan? Je kunt gewoon navigeren naar adressen uit je contacts, dus als jij je huisadres opslaat in je telefoon kun je daar gewoon naartoe navigeren. Sterker nog, ik druk op de call button in de auto, roep "Cortana, navigate home" en de navigatie start netjes op met ingesteld adres.
Gast

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door Gast »

roelb schreef:Wat vind je "enorm beperkt" dan? Je kunt gewoon navigeren naar adressen uit je contacts, dus als jij je huisadres opslaat in je telefoon kun je daar gewoon naartoe navigeren. Sterker nog, ik druk op de call button in de auto, roep "Cortana, navigate home" en de navigatie start netjes op met ingesteld adres.
Geen keus in het al dan niet vermijden van tolwegen, veerboten, onverharde wegen, snelwegen, etc.
Geen keus tussen snelste/kortste route.

Vooral op vakantie in de US mijd ik het liefst zo veel mogelijk de tolwegen en ook kiezen we meestal voor de highways/byways ipv de interstates, dat is dus met Here niet mogelijk. Zelfs Google maps heeft standaard deze instellingen, maar in Here is dit niet in te stellen.
annet2009
Amerikakenner
Berichten: 805
Lid geworden op: 06 mei 2009, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door annet2009 »

Here heeft wel de optie om tolwegen, veerboten, snelwegen en dergelijke wel of niet te gebruiken. Huisadres kan er ook in. En als je de routebeschrijving vraagt en er zijn meerdere routes zie je die gewoon verschijnen, met afstand en tijd erbij vermeld. Tankstations staan op de kaart aangegeven. Zaken als bijv Starbucks vindt ie ook voor je.
Wat betreft de maximumsnelheid vertrouw ik niet op mijn navigatiesysteem maar op de borden, In de USA maar zeker in Nederland met de verschillende maximumsnelheden op verschillende tijdstippen.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door roelb »

Ja, ik weet ook niet waar je dit vandaan haalt, maar al die opties zitten er al sinds jaar en dag in, vanaf de allereerste versie van Nokia Maps met navigatie tot en met de huidige Here We Go en Windows Maps versies.
Gast

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door Gast »

roelb schreef:Ja, ik weet ook niet waar je dit vandaan haalt, maar al die opties zitten er al sinds jaar en dag in, vanaf de allereerste versie van Nokia Maps met navigatie tot en met de huidige Here We Go en Windows Maps versies.
Het staat iig niet onder instellingen, dus enlighten me... of moet ik dat per route iedere keer aangeven?

Edit: gevonden....per route iedere keer idd...
Gast

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door Gast »

annet2009 schreef:Here heeft wel de optie om tolwegen, veerboten, snelwegen en dergelijke wel of niet te gebruiken. Huisadres kan er ook in. En als je de routebeschrijving vraagt en er zijn meerdere routes zie je die gewoon verschijnen, met afstand en tijd erbij vermeld. Tankstations staan op de kaart aangegeven. Zaken als bijv Starbucks vindt ie ook voor je.
Wat betreft de maximumsnelheid vertrouw ik niet op mijn navigatiesysteem maar op de borden, In de USA maar zeker in Nederland met de verschillende maximumsnelheden op verschillende tijdstippen.
Zou niet best zijn als de starbucks en de walmart idd niet gevonden zou worden... :wink:

Wat betreft tankstations (en bv ook parkeerplaatsen) het gaat juist om als je een route ingeeft je bij sygic (en ook bij tomtom) de eerstvolgende tankstations/rustplaatsen/parkeerplaatsen OP de route te zien krijgt als icoontjes links in je scherm. Zo kun je in een oogopslag tevens zien hoe ver de volgende is, als je besluit de eerste over te slaan.

Ik vertrouw qua snelheid uiteraard ook op de borden, maar soms zie je een bord over het hoofd, en is het fijn dat je navigatie systeem het ook nog eens aangeeft... bovendien waarschuwt Sygic ook voor snelheids- en rood licht cameras
Laatst gewijzigd door Gast op 13 nov 2017, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door roelb »

Nee, hij onthoud de laatst gebruikte settings. Maar als je ze wilt wijzigen dan kan dat bij het plannen van een route inderdaad.
Gast

Re: Navigatie, enkele vragen

Bericht door Gast »

roelb schreef:Nee, hij onthoud de laatst gebruikte settings. Maar als je ze wilt wijzigen dan kan dat bij het plannen van een route inderdaad.
:thumbup: weer wat geleerd. Het blijft toch een kwestie van wennen en uiteraard persoonlijke voorkeur :clap:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer