Vragen over gebruik wasmachines.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door RuthdeLange »

Weet iemand of wasmachines in motels en laundry's werken met graden zoals hier. Zodat ik dus een 40 graden en 60 graden was kan draaien. Ik neem aan dat er alleen F op staat of ook Celsius?
Natuurlijk heb ik eerst gezocht op dit forum maar niet het antwoord gevonden op mijn vraag. Wel begrepen dat ik hiervoor kwartjes moet sparen ;-)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: gebruik wasmachines

Bericht door roelb »

Bij hotelmachines heb je vaak alleen de keuze uit cold, warm of hot. En dat is dan zeg maar 20-30, 40-60 of 90. En qua programma vaak uit regular of permanent press/delicates.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: gebruik wasmachines

Bericht door harryh »

Yep. Ik heb van de zomer op Hawaii meegemaakt dat je alleen cold kon gebruiken, verhaal was dat stroom daar duur is. Was m'n vrouw alleen niet zo blij mee...
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: gebruik wasmachines

Bericht door Felicitas »

roelb schreef:Bij hotelmachines heb je vaak alleen de keuze uit cold, warm of hot. En dat is dan zeg maar 20-30, 40-60 of 90.
In Amerika zet ik de temperatuur altijd op ‘hot’ (ondergoed, sokken, shirtjes, blouses). Heb het net even opgezocht en volgens deze website zou ‘hot’ overeenkomen met 130 graden Fahrenheit, ofwel 54 graden Celsius.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4965
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door hemmie »

Ik houd altijd cold-30, warm-40 en hot-60 aan, maar ik vermoed dat het wel wat minder is. Ik heb nl even mijn handleiding erbij gepakt, en daarin geeft hij aan dat er bij cold warm water wordt toegevoegd als het koude water onder de 59F (15C) komt, en dat sommige vergelijkbare modellen een sanitize functie hebben die op 150F (65C) wast. Maar cold hangt dus sowieso af van de watertemperatuur die binnenkomt, bij ons komt er in de zomer sowieso geen koud water uit de kraan, kouder dan lauw is het niet. En hot hangt dus samen met de temperatuur van het hete water dat binnenkomt, en dat zal waarschijnlijk ook niet 60C zijn. Warmer dan dat kun je dus ook niet wassen.
Terug in Texas!
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door FlyingKat »

'Hot' is echt geen 90 graden, dan heb je een wasmachine met 'sanitize' functie nodig als je dat (ongeveer) wil bereiken. De meeste laundromats/hotels hebben die niet.

Je hebt eigenlijk de keuze tussen wassen op bijna 60 graden (hot) of 30 graden (warm). Cold zit daar niet zo heel ver onder (25 ongeveer) en is vooral handig (vind ik) met kleding die extra vies is (bijvoorbeeld voetbaluniforms, en andere vlekken). 'Voorwassen' in cold en daarna op hot wordt dat het meest schoon.

Regular is voor 'gewone' alledaagse was en permanent press als je wilt dat de machine er net even wat zachthandiger mee omgaat.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door sanook »

De keren dat wij gewassen hebben bij een motel hebben we altijd voor cold gekozen. Better safe than sorry zeg maar, volgens mij is dat waspoeder ook wat agressiever dan wij gewend zijn.
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door SanFran »

Wij deden volgens mij warm, maar sowieso niet het heetste programma. Het gaat ons er toch alleen om dat het even werd opgefrist, en dat is prima gelukt op dat programma :thumbup:
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Gast

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door Gast »

Wij gebruiken altijd warm/regular, dat gaat prima.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door RuthdeLange »

Dank je wel. Wel verrassend dat dit zo anders is dan hier. Normaal doe ik ondergoed wel op 60 graden maar daar wil ik alles bij elkaar gooien want anders moet ik iedere week meerdere wassen draaien. Dus dat wordt dan warm. Ik bgereep wel dat het veel goedkoper is dan op Europese campings. daar betaal je 5 - 7 euro voor een wasje van een half uur... Maar dat waren wel oudere berichten op dit forum. is het nog steeds zo goedkoop?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door roelb »

In de meeste hotels betaal je 5 quarters voor het wasje, 5 voor het drogen en kun je ook wasmiddel en evt een drogerdoekje (semi wasverzachter) kopen voor een paar quarters. Een hele was inclusief detergent zal dan dus ook wel richting de $4 gaan. Maar als je zelf wasmiddel bij hebt is het goedkoper.

Overigens een andere tip: als je in een grotere stad zit kun je je was ook wegbrengen voor fluff&fold of soortgelijke diensten. Meestal niet heel duur, dollar of 4 tot 6 per kg was.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4965
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door hemmie »

RuthdeLange schreef:Dank je wel. Wel verrassend dat dit zo anders is dan hier.
Europese wasmachines warmen zelf het water tot de juiste temperatuur, Amerikaanse machines nemen warm en koud water in en moeten daarmee de gewenste temperatuur zien te maken. Dat geeft beperkingen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door Frasi »

Wel quarters gaan sparen zodra je in de VS komt: wassen kost 8 quarters ($2) en drogen iets van 1 quarter per 7-10 minuten.
Een beetje wasmiddel (poeder) neem ik de laatste jaren vanuit thuis mee.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door RuthdeLange »

Ja, wasmiddel wil ik zelf ook meenemen. Toch wel apart dat ze niet gewoon in een laundry een wisselautomaat (waar je ook ander muntgeld in kunt stoppen) hebben voor wasmachine-muntjes zoals hier op campings gebruikelijk is.
En dat van dat warme en koude water verrast mij ook. Dan moeten de wasmachines dus ook heel anders in elkaar steken en wasmachines voor de Europese markt werken daar dan niet neem ik aan.
Maar goed, heel erg bedankt voor de informatie. Ben ik weer beter voorbereid!
Gebruikersavatar
Kokopelli
Amerikakenner
Berichten: 1008
Lid geworden op: 02 jul 2007, 21:55
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door Kokopelli »

Een wisselautomaat heb ik weleens gezien, maar niet heel vaak in ieder geval. Mocht je nog niet genoeg kwartjes gespaard hebben kun je ook wisselen bij de receptie. Heb ik vaak genoeg gedaan zonder problemen.
In september naar het Zuidwesten, te volgen via www.noord-amerika.com/reisverslagen/
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4965
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door hemmie »

Hotels hebben vaak maar 1 of 2 wasmachines, zo'n wisselautomaat zal daar niet het geld waard zijn. Ik heb wel eens bij de lobby van een hotel gewisseld, en bij de receptie van een camping kan het meestal ook wel. Maar het is altijd handig gewoon vanaf de 1e dag al je quarters apart te leggen.
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door roelb »

Hot fill machines zijn ook hier een tijdje een rage geweest, maar bleken helemaal niet de beloofde verbruiksvoordelen te hebben. Andersom worden er in de us ook machines verkocht die cold-fill zijn of zonder hot-water supply kunnen werken (maar dan met een langer programma). Modernere machines verbruiken sowieso minder water en daardoor is er ook fors minder energie nodig om het te verwarmen. Overigens hebben (in ieder geval moderne) hot fill machines ook gewoon een verwarmingselement, alleen dus met wat minder vermogen dan cold fill machines.

Hotelmachines zijn idd wel altijd hot fill. Dat komt de wastijd ook ten goede..
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door jojostravelusa »

De wasmachines heb ik inmiddels aardig onder de knie, maar dan moet het gedroogd worden. Daar ben ik altijd enorm huiverig voor, na een aantal keer gekrompen shirts uit de droger gehaald te hebben. Mijn oplossing is sowieso niet te vaak wassen. Het blijft tenslotte vakantie en dan doe ik liever wat anders dan wassen. Maar op een gegeven moment ontkom je er niet meer aan. Wat is nou de beste, lees veiligste temperatuur om de was te drogen? Ik heb ook wel een kouder programma genomen en het nog wat vochtige wasgoed aan waslijntjes in de camper gehangen. Niet ideaal, maar het werkte wel. Iemand tips en ervaringen?
Gast

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door Gast »

Ik zou sowieso niet de wasdrogers in de U.S. gebruiken. Onze ervaring is dat echt alles krimpt...(of zouden we toch teveel eten en drinken op vakantie :lol: ).

Wij halen altijd een setje kledinghangers bij de Walmart en hangen de hotelkamer vol om alles te drogen...als je met de camper gaat kun je daar prima was hangen...

Wij wassen altijd op het ‘warm-regular’ programma in de wasmachines en we gebruiken Tide Pods en absoluut geen drogers in hotels (we hebben thuis overigens ook geen wasdroger).
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vragen over gebruik wasmachines.

Bericht door roelb »

Het probleem met elke "goedkope" droger is dat ze veel te warm drogen.

In onze moderne warmtepomp droger thuis stop ik zelfs cashmere wollen truien, zonder enig probleem (ok, die heeft dan ook een speciale wolstand). Maar goed, zelfs op de reguliere stand duurt het een uur of 4 voordat een volle lading droog is.

In zo'n industriele droger in een hotel gaat alles een stuk sneller, en per definitie dus ook een stuk heter. Die zijn onvergelijkbaar met moderne drogers voor thuis. Sowieso op de allerlaagste stand zetten en oppassen wat je er in doet.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer