Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
LeoenHanneke
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door LeoenHanneke »

Hallo allen,
Wij zijn sinds vandaag lid van dit forum. In 2013 hebben we per auto in 23 dagen het Zuidwesten van Amerika ontdekt en in september gaan we Noordwest Amerika ontdekken per camper. We vliegen op Seattle en 21 dagen later weer terug vanaf San Fransisco.
Ik heb al erg veel gelezen op dit forum en op internet. De reisverslagen van martinenmarianne en de camperreis in 2013 van Klaas en Nanda kan ik dromen, heerlijk om deze verslagen te lezen, ik heb er al veel tips uitgehaald.

De laatste dagen brengen wij door bij familie in Escalon, 1.5 uur rijden vanaf SF. De reis hebben wij geboekt bij Tioga Tours en zij adviseren ons om toch wat campings te reserveren in de weekenden en bij Nationale Parken omdat het in september nog druk kan zijn. De route is grotendeels uitgestippeld, hier en daar een camping gereserveerd maar niet alles.

Ik heb een vraag over Lassen Volcanic NP. Wij slapen 1 nacht op de campground bij Manzanita Lake. Vanuit daar gaan we naar het zuidwesten van Lassen, wij zijn geen doorgewinterde wandelaars maar willen zeker de trail Burnpass Hill gaan lopen en onderweg misschien nog een kortere trail. Daarna willen we richting Meeks Bay aan Lake Tahoe. Dit is een behoorlijke afstand. Is dit te doen op 1 dag, Lassen, wandelen en doorrijden over de 89 naar Meeks Bay (323 km) of adviseren jullie de tijd te nemen voor Lassen en bijvoorbeeld in Mineral of Chester (Lake Almanor) nog een overnachting te plannen?

Onze route is als volgt: Seattle-Port Angeles- Olympic NP- Mount Rainier- Castle Rock-Hood River-Mount Hood-Portland-Cannon Beach-Newport-Bandon-Roseburg-Forth Klamath via Crater Lake NP- Manzanita Lake via Mount Shasta-Lassen Volcanic NP-Lake Tahoe-Escalon-SF. In Olympic NP zijn we 2 volle dagen en de route langs de kust willen we ook in 2 dagen doen.
Ik ben benieuwd wat jullie adviseren.
Groet, Leo en Hanneke
Laatst gewijzigd door Hinko op 04 mei 2017, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel ter verduidelijking aangepast
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Lassen Volcanic NP

Bericht door Tipsy_1 »

ik raad een overnachting in bvb Chesler aan.
Wij deden dat (zie link hieronder - reisverslag 2015) ook zo: 1 overnachting aan de noordzijde van Lassen en 1 aan de Zuidzijde.
Lassen is een heerlijk park dat wel een dagje tijd verdient. Ik denk dat jet het anders ook niet zo erg zal apprecieren.
Voorwaarde is wel dat het weer meezit.
Wij waren er einde september maar een week eerder spookte het weer er heel erg.(sneeuwstorm)
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4899
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door Hinko »

Hoi en welkom op het forum!
Mooie reis gaan jullie maken, ik ben zelf in 2015 in dat gebied geweest. Wellicht heb je nog wat aan ons 2015 verslag.

Wellicht een idee om je route eens uit te schrijven in de van - naar vorm? Geeft vaak een mooi beeld van waar en hoelang je ergens verblijft. Zo is de kans ook groter op goede tips :)
ericedens
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 apr 2014, 14:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Almere

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door ericedens »

Hallo Leo en Hanneke,
Mooie reis hebben jullie voor de boeg. Ik heb vorig jaar met mijn vrouw (55 en 53) roadtrip Seattle-Olympic-Postland-Mt. St Helen-Newport- Bandon-Lassen-LakeTahoe-MonoLake-TiogaPass-Yosemite-Napa-SanFrancisco-Monterey-LosAngeles gedaan. Niet met de cmper, maar met auto van hotel naar hotel. Kijken er met veel plezier op terug. Lake Tahoe vonden we minst interessant, erg toeristisch, beetje te. Maar Lassen is echt prachtig. Wij waren er eind mei en was nog veel sneeuw, waardoor ook Bumpass gesloten was (jammer). Ik zou daar zeker iets meer tijd nemen. Overnachting was vooraf erg zoeken, maar hadden wij in Red Bluff. Zou in jullie situatie eerder kiezen voor Mineral of Chester. Van Lassen direct naar SF? Napa of Sonoma zijn wellicht ook leuke plaatsen (wijnproeverij). Of toch via Lake Tahoe maar dar zou ik dus niet overnachten. Weet niet of het voor jullie te doen is maar..een aanrader is Mono Lake, prachtig die tufa en de route (US road 395) van Lassen naar Mono vonden wij ook echt prachtig. Succes met voorbereidingen! Gr. Eric
LeoenHanneke
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door LeoenHanneke »

Dank jullie wel Hinko en Tipsy,

Onderstaand ons reisschema;

dag 1 Amsterdam-Seattle
dag 2 Seattle met bezoek aan Boeing fabriek
dag 3 camper ophalen en overnachting op KOA Port Angeles
dag 4 Olympic NP
dag 5 Olympic NP
dag 6 richting Mount Rainier NP, overnachting op camping Eastcreek in Mineral
dag 7 Mount Rainier NP, daarna richting Castle Rock, overnachting op KOA Mount St.Helens
dag 8 Mount St. Helens en via Columbia River Gorge Scenic Area naar Hood River
dag 9 vanaf Hood River naar voorstad Portland via Mount Hood
dag 10 Portland
dag 11 richting Cannon Beach, Newport, we zien wel hoever we komen
dag 12 verder op Highway 1 langs kust tot aan Bandon, overnachting in buurt van Roseburg
dag 13 via de watervallenroute 138 naar Crater lake NP, overnachting in Fort Klamath
dag 14 richting Lassen Volcanic NP via Mount Shasta, overnachting Manzanita Lake
dag 15 Lassen Volcanic NP, overnachting nabij Lake Almanor
dag 16 op weg naar Meeks Bay nabij lake Tahoe via weg 89
dag 17 Lake Tahoe
dag 18 richting Escalon op familiebezoek
dag 19 Escalon
dag 20 Escalon en 1 overnachting in buurt van inleveradres camper
dag 21 San Fransisco-Amsterdam
dag 22 Amsterdam

De nachten in Port Angeles, Mineral en Meeks Bay zijn gereserveerd, de rest nog niet, dus tips zijn welkom.

Heeft er iemand ervaring met het openbaar vervoer in Seattle? Als ik goed heb gezocht duurt het 2 uur om vanaf downtown naar Boeing fabriek te komen, een tour boeken inclusief ophalen/afleveren hotel lijkt mij dan beter.

groet,
LeoenHanneke
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door LeoenHanneke »

Dank je wel Eric, bij Lake Tahoe hebben we nu 2 overnachtingen, dan kan ik nog wel veranderen en ik zal ook naar Mono Lake kijken wat betreft de tijd die we hebben, de familie kijkt ook uit naar ons bezoek dus de laatste 3 dagen staan min of meer vast.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door Martin & Marianne »

Wij deden in 2006 een vergelijkbare route. Misschien heb je iets aan ons reisverslag.

Marianne
LeoenHanneke
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door LeoenHanneke »

Dank je wel Marianne, voor je reactie. Ik heb jullie verslag al diverse keren gelezen en iedere keer kom ik weer tips tegen.

Eric, ik ben enthousiast geworden door jouw tips over Mono Lake. Ik denk dat we 1 overnachting bij Lake Tahoe laten vervallen en die dag doorrijden naar Lee Vinning nabij Mono Lake en daar overnachten. De dag erna over de Tioga Pass naar Escalon, wat betreft de afstand is dit te doen en zo leveren we geen dagen bij de familie in.

Dank jullie wel voor zover de tips.
ericedens
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 apr 2014, 14:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Almere

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door ericedens »

Zou inderdaad laatste 3 dagen bij familie Niet inleveren. Momo Lake hebben wij aangedaan omdat ik altijd al eens naar het meer wou dat op albumhoes van Pink Floyd ' Wish You Were Here' staat. Het is -nu je er toch langs rijdt- ook aan te raden om even bij Bodie (ghost-town) langs te rijden. Vanaf Mother Road (road 395) kom je er langs en is ook wel uitdaging om via de andere kant (over onverharde weg) weer terug te rijden naar Lee Vining. Daar hadden wij overnachting in geweldige Yosemite Gateway Motel. Simpel maar mooi uitzicht over dal. Kamer met balkon, genieten! In vergelijking met Lake Tahoe ook iets goedkoper. En... Hopelijk is Tioga Pass open (goede kans in september) en erg mooi om daar overheen te rijden richting Yosemite. Wij waren in juni en hadden ook het geluk (wel meters hoge sneeuw).

O en Seattle... we hadden oorspronkelijk ook Boeing op programma staan, maar hebben er van af gezien omdat we de afstand naar Emerett net wat te ver vonden. Keuzes ;)... Hadden daarmee wel weer wat meer tijd om rustig aan naar Olympic te gaan. Je merkt het: we zijn steeds heel erg enthousiast over deze reis. Wens jullie veel plezier!!
LeoenHanneke
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door LeoenHanneke »

Hoi allen,
Over 2 weken vertrekken we, het meeste is geregeld en ik heb ook voor in de weekenden nog wat campings gereserveerd. Toch heb ik nog een vraag,
wie heeft er ervaring met het tegenkomen van beren, tips, enz. Wij willen diverse korte wandelingen gaan maken in de Nationale Parken waar ook beren voorkomen, Olympic NP, Mount Rainier NP en Lassen NP.
Wij reizen met de camper, het voedsel is opgeborgen in de koelkast en kastjes, moeten we nog meer maatregelen treffen?

gr,
Hanneke
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door Martin & Marianne »

Het kan per park verschillen. Bekijk daarvoor eens de NPS-sites of informeer ter plekke. Zo konden wij in Yellowstone op de camping eten in de auto laten liggen, terwijl dat in Yosemite streng verboden is. In Yellowstone wordt bearspray sterk aanbevolen, in Yosemite niet.
Meestal kun je je etenswaren (opgeborgen) gewoon in de camper laten liggen.
Wij zijn in genoemde parken geen beren tegengekomen tijdens onze wandelingen en hadden ook geen voorzorgsmaatregelen genomen. Ik denk ook dat de kans op een ontmoeting erg klein is. Gaat het hier alleen om bruine beren Geen grizzly's denk ik?

Marianne
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door Marenko »

Wij hebben het tweede gedeelte van jullie route ook gereden met de camper in 2014. Het verslag is op onze website te vinden (zie onderschrift) misschien kun je er nog tips uit halen. Wij gingen wel de andere kant op. Eten konden we overal gewoon in de camper laten.
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door Franciscus »

LeoenHanneke schreef: wie heeft er ervaring met het tegenkomen van beren, tips, enz. Wij willen diverse korte wandelingen gaan maken in de Nationale Parken waar ook beren voorkomen, Olympic NP, Mount Rainier NP en Lassen NP.
Wij reizen met de camper, het voedsel is opgeborgen in de koelkast en kastjes, moeten we nog meer maatregelen treffen?
Vooral ter plekke informeren. Het scheelt per locatie. Mijn ervaring is dat er expliciet en nadrukkelijk voor gewaarschuwd wordt als er recente beeractiviteit is.

Welke campinggrounds heb je precies? Wij stonden een paar weken geleden op Almanor Campgrounds na een bezoek aan Lassen NP. Daar hingen wel waarschuwingsbordjes voor beren maar er waren geen bearlockers o.i.d. De aanwezige ranger vertelde dat er in 10 jaar geen beer was gezien.

Op de camping in Redwood NP was een paar maanden geleden een beer gezien en kregen we het advies het eten in de koelbox in de auto te zetten. En de camping in Mammoth Lakes werd bijna elke nacht door een beer bezocht. Daar werden alle gasten afzonderlijk bezocht en moest alles in de bearlocker omdat ze het zelfs uit je auto zouden proberen te stelen.

Overigens waren de rangers unaniem in hun uitleg; de beren in dit gebied zijn uitsluitend geinteresseerd in eten, de kans dat ze mensen aanvallen is nagenoeg nihiel. Behalve als je onverhoopt tussen een moeder en kind zou komen.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
LeoenHanneke
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door LeoenHanneke »

Franciscus, Marenko en Marianne weer bedankt voor jullie reacties, ik had nog wat steuntjes in de rug nodig.
Marianne, ik heb weer genoten van jullie verslag over jullie Amerikareis van heel kort geleden, heerlijk om te lezen altijd, jullie verslagen.

Over steuntjes in de rug gesproken, wat zijn jullie ervaringen met bellen in Amerika? Ik denk eraan om een amerikaanse simkaart met prepaid tegoed aan te schaffen, het zal gebeuren dat we onderweg wat campings moeten bellen om te reserveren, een prepaid is dan natuurlijk goedkoper.

En voor de camperreizigers op dit forum; kan je ook water dumpen en water of propane innemen op een camping waar je toevallig langskomt maar niet hebt of gaat overnachten? Zijn er onderweg vul- en dumpstations?

Groet,
Hanneke
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door Marenko »

Propaan tanken kan lang niet op iedere camping en ook niet op iedere benzine pomp. Dit moet je van te voren even navragen. Er zijn campings waar je tegen betaling kunt dumpen en water innemen. Maar nagenoeg iedere camping heeft een dumpplaats. Wij dumpen voordat we weggaan en nemen dan ook water in. Dit is ongeveer 1x in de drie dagen nodig afhankijk van je gebruik natuurlijk.
Gebruikersavatar
K&N
Amerikakenner
Berichten: 556
Lid geworden op: 29 sep 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door K&N »

Op je vraag van een telefoon heb je nog geen reactie gehad. Wij hebben een hele goedkope telefoon in de USA gekocht met een prepaid sim kaart met een bepaalt bel bedrag. Daarmee belden we een dag van te voren met campings of ze nog plek hadden of bevestigingen van excursies etc. Ging prima. Elke keer als we naar de USA gaan nemen we die telefoon mee en kopen we weer een nieuw sim kaart. Denk er wel om van welke maatschappij je de prepaid kaart koopt. AT&T kopen we meestal maar die heeft niet overal zendmasten staan en dus soms geen beriek. Voor het Noordwesten is AT&T prima maar niet altijd in Utah, Californië en Arizona. Succes Klaas
Afbeelding
Utah-Wyoming 2009 http://reisverslag2009usa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
San Francisco-Seattle 2013 http://amerika-reisverslag2013.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
LeoenHanneke
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door LeoenHanneke »

Dank je wel, Klaas. Wij zijn inmiddels in Amerika en beginnen aan onze tweede week. Seattle, OlympiaNP en Mount Rainier hebben we gehad. Ik heb al een paar keer in jullie verslag gekeken om wat dingen op te zoeken. Morgen staat Mount St. helens op het programma om daarna door te rijden naar Columbia River Gorge.

We hebben nog geen Amerikaanse simkaart gekocht want de meeste campings zijn gereserveerd en het is nu zeker geen hoogseizoen meer dus we gokken maar op een plek en dat is tot nu toe gelukt op de campings waar we niets hebben gereserveerd.

Maar bedankt voor de tip, we onthouden hem zeker.
Gebruikersavatar
K&N
Amerikakenner
Berichten: 556
Lid geworden op: 29 sep 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door K&N »

O, had niet in de gaten dat jullie al aan de overkant zaten :lol: . Veel plezier en geniet er van. Fijn te lezen dat het goed gaat.
Als jullie een reisverslag maken zijn we daar heel benieuwd naar. Nog veel plezier. Klaas
Afbeelding
Utah-Wyoming 2009 http://reisverslag2009usa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
San Francisco-Seattle 2013 http://amerika-reisverslag2013.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
LeoenHanneke
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis LeoenHanneke: Tips voor onze route advies over oa Lassen NP

Bericht door LeoenHanneke »

Hoi allen,

Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties. Het fijne van dit forum is dat iedereen die reageert ervaring heeft met reizen door Amerika en bruikbare tips geeft. Wij zijn inmiddels 4 weken terug en ik wil nog even wat ervaringen kwijt. Ik ben geen schrijver van een reisverslag maar ik wil jullie wel wat ervaringen vertellen naar aanleiding van mijn vragen die ik hiervoor aan jullie heb gesteld.

Het reizen met de camper is ons erg goed bevallen, de vrijheid en alles bij de hand. Het legen van de afvaltanks kan overal en propaan vullen bijna overal. 1 nacht zijn we verbleven op een echte natuurcamping bij Manzanita Lake in Lassen Volcanic NP en die ervaring zullen we niet snel vergeten. Zo'n nacht, midden in de natuur met een schitterende sterrenhemel was formidabel.
Bij Crater Lake was een sprookjeswereld ontstaan, er lag verse sneeuw. Alleen de Zuidwest ingang was daardoor geopend maar we hebben genoeg van Crater Lake kunnen zien. In de staat Washington hadden we mooi weer maar koud. De Highway 1 was afgesloten bij crescent lake dus daar hebben we een stuk moeten missen. In Oregon 5 dagen met regen en onze camping moeten annuleren bij Cascade Locks vanwege bosbranden dus wij hebben niets gezien van Colombia River Gorge en dat was erg jammer. Ook de kust van Oregon lag in de bewolking. In Klamath Falls hadden we nachtvorst maar met de kachel in de camper hadden we geen kou. Bij Lake Tahoe scheen de zon maar was het met 15 graden te koud om te zwemmen. Richting Mono Lakes werd het steeds warmer en de dag dat we de Tioga Pass deden was werkelijk schitterend, blauwe lucht en goed uitzicht. Daar lag trouwens ook verse sneeuw maar de weg was goed begaanbaar. De laatste dagen bij familie was het dertig graden dus we hebben alle weersomstandigheden meegemaakt.

De campings die we hebben bezocht waren divers, van RV Parks tot campings in de natuur, over het algemeen allemaal goed en schoon sanitair en warme douches.
We hebben in 18 dagen met de camper bijna 4000 km gereden.
De Boeingfabriek in Seattle hebben we bezocht met een ochtendexcursie via ShowmeSeattle. Een aanrader, evenals de stad zelf.
In California wordt op alle campings gewaarschuwd voor beren maar we hebben geen beer gezien.

Mount St. Helens hebben we via de oostkant bezocht. Wij vonden daar sommige weggedeelten erg slecht om met de camper te rijden. Omdat het niet druk was konden via de middenstreep terugrijden maar erg prettig was het niet. De route vanaf de oostkant vanaf St. Mount Helens naar Oregon was vol met bomen en erg bochtig en rijdt je gauw zo'n drie uur over. Onderweg begon het ook nog te regenen en we waren blij dat we bij de Colombia River aankwamen.

We hadden wat pech met de camper en hebben 1 keer 10 minuten gebeld met onze eigen mobiele telefoon naar Cruise America, kosten 10 euro. Sommige campings heb ik onderweg via wifi (Safeways, Mac Donald) een mail gestuurd om te reserveren. Bij andere campings voldoende plek bij aankomst.

Tot zover ons "verslag", als er iemand nog iets wil weten over onze route en/of campings laat het mij maar weten.
Onze volgende camperreis voor volgend jaar staat alweer op de planning, de andere kant op. New York, New England en de Niagara Falls, dus wie weet komen jullie mij tegen op het forum van Noordoost Amerika. Het was niet de bedoeling in 2018 weer naar Amerika te gaan maar de camperreis en het land wederom heeft ons anders doen besluiten.
Als laatste kan ik iedereen TiogaTours in Zwolle aanbevelen. Naast hun kennis en goede service staat hun site boordevol informatie over bestemmingen in Amerika.

Nogmaals iedereen bedankt,
Leo en Hanneke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer