ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Wanderlust »

Hoi allemaal,

Ik zit in de volgende situatie. De drie keer dat ik naar de VS ben geweest (1 keer in de twee jaar, twee a drie weken) ben ik steeds naar Toronto gevlogen en vanaf daar Amerika in gegaan om logistieke redenen. Dus altijd op een I-94 als ik het goed heb. Het I-94 formulier is altijd bij vertrek weer ingenomen. Echter, ik bekeek laatst de I-94 travel history online en zag een aantal onjuistheden staan: voor mijn tweede reis stond de vertrekdatum verkeerd (tussentijds nog een keer Canada in geweest om naar Niagara Falls te gaan) en voor mijn derde reis stond geen vertrekdatum geregistreerd! Dit was in juni 2016.

Nu het volgende: ik ben in 2018 van plan (op een nieuw paspoort, want verlopen) om in juli twee weken weer terug te gaan om familie te bezoeken (dit keer wel Amerika in te vliegen, dus niet via Canada) en in november een weekje om een familielid te supporten bij de NY marathon (ook direct vliegen naar de US hoogstwaarschijnlijk). Ik doe ook weer mee met DV-2019.

De bijbehorende vragen:
- Kan ik rekenen op een complicatie omdat er voor mijn I-94 geen vertrekdatum staat geregistreerd? Ben tussen toen en nu nog wel naar Curacao gevlogen en twee keer naar Duitsland, kunnen ze dit eventueel nagaan als bewijs dat ik gewoon braaf weer naar Nederland ben gegaan?

- Ik begreep uit berichten hier dat als ik NIET word geselecteerd voor de DV er geen issue is om in juli en november op ESTA daarheen te gaan, maar geldt dit ook als er 15 mei een wonder zou gebeuren en ik WEL zou zijn geselecteerd? Kan ik dan nog steeds op ESTA gaan in juli en november?

Ik probeer me nu alvast te oriënteren om niet onnodig lastige situaties te creëren.

Dank voor jullie meedenken alvast en excuus in het geval van een open deur :D
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door goldenhills »

Pas als je je application instuurt nadat je ingeloot bent demonstreer je formeel 'immigration intent'. En dan kun je altijd nog een B visum aanvragen, toch?

Heb je kopieen van je tickets? Foutieve/ontbrekende data zullen ze vast wel eens eerder gezien hebben.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door USInsider »

Een niet-ingeleverde I-94 kan problemen opleveren.
Als er geen I-94 vertrekdatum is aangegeven, ben je officieel illegaal in de US gebleven. De travel historie die je op de website ziet, zijn de officiele I-94 gegevens die DHS/CBP in de datebase heeft.
Hierbij de officiele instructies om problemen te voorkomen.

I-94 not turned in.
If your I-94 was not removed from your passport when you left the US you must mail it in.
The same applies if you did not hand over at the border your printed I-94 Arrival Record.

Send it to:
Coleman Data Solutions
Box 7965
Akron, OH 44306
Attn: NIDPS (I-94)
USA

Send a signed and dated letter in Englsush explaining the situation, requesting a correction of your Departure Record.
Include your name as given in your passport, your date of birth, country of citizenship, arrival and departure dates, airline that you departed on, flight number. If you left over land enter "land" instead of carrier information.

You must include documentation that proves you departed from the US timely.
Accepted as proof are:
1.Original boarding passes proving your departure from another country, e.g. Canada.
2. Photocopies of stamps in your passport indicating entry into another country after you departed the US. You should copy all passport pages that are not completely blank and also include the biographical page containing your photograph.
3. Photocopies of evidence that you left, such as:
- Dated pay slips or vouchers from your employer.
- School records showing attendance.
- Dated bank records showing transactions outside of the US.
- Dated credit card receipts for purchases made outside of the US. You are allowed to delete the credit card number.

Ask your post office for proof that you mailed the letter.

Do NOT mail your I-94 and supporting documentation to a US Embassy/Consulate or to a CBP office in the US.
Coleman Data Solutions does not answer correspondence and cannot give confirmation that your record has been updated.
Keep a copy of your letter, the documentation and proof of mailing. Carry this material with you the next time you come to the US. It is possible your record has not been updated. Based on the proof you provide your record can then be corrected by a CBP officer at time of entry.

Mbt. reizen naar de US als Lottery Selectee en DS-260 Visa Application bij CEAC. DOS stelt zich nu op het standpunt dat die visa aanvrage pas officieel als gedaan telt tijdens het Visa Interview.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Wanderlust »

Dank!!!! Dus in principe hoeft DV-2019 geen issue te zijn (behalve eventueel voor de reis in november ivm interview datum). Opzich geen ramp, DV gaat voor en de kans is nihil, maar wel even goed om te weten.

Oke wat betreft de I-94. Ik heb NOG maar een keer ingelogd, want ze hebben verdorie die kaart wel ingenomen destijds. Nu zie ik echter dit staan:

Afbeelding

Was echt niet het geval toen ik vorige keer keek (paar maanden geleden)!! Maar dit is wel prima nu toch? Ook al klopt er dus niets van 2014 met 2 x Departure haha.

Wel even een les voor de eventuele volgende keer om boarding pass etc gewoon sowieso te bewaren... Pffff.

EDIT: Overigens had ik best wel veel evidence gehad bedenk ik me nu wanneer ik kijk naar het lijstje van USInsider: afgestudeerd, begonnen aan een nieuwe baan, veel te veel geld uitgegeven en dus die andere reisjes, maar toch.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door USInsider »

Als je in 2014 tijdens een reis de US in en uit bent gegaan naar Canada, telt dat niet als een vertrek, je i-94 loopt gewoon door.
Tenzij je een I-94 hebt overhandigd bij de grens en een nieuwe gekocht toen je opnieuw binnenkwam.

Toch verstandig dat je je I-94 overzicht even controleerde.
Prima dat het nu in orde is, dat scheelt schrijf/kopieerwerk.
Ik zou voor alle zekerheid het I-94 overzicht printen, en meenemen als je naar de US gaat.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Wanderlust »

Ja ja, snap ik. Alleen bij 2016 staat er (nu wel) netjes Arrival / Departure / Arrival / Departure. Terwijl bij 2014 ik twee maal het land heb verlaten, maar volgens de gegevens maar 1 keer ben binnengekomen. Geeft opzich niet, maar staat wel gek. Gelukkig is het niet andersom.

Goede tip om I-94 overzicht te printen, had ik zelf niet aan gedacht dus dank je wel!
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gast

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Gast »

Hoezo vlieg jij altijd via Toronto naar Amerika? Wat zijn die logistieke redenen en ging je via land naar Amerika? Hoezo?
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Wanderlust »

stormbreaker schreef:Hoezo vlieg jij altijd via Toronto naar Amerika? Wat zijn die logistieke redenen en ging je via land naar Amerika? Hoezo?
Familie in de VS woont dicht bij de Canadese grens (komen met de auto ophalen), dat in combinatie met gunstige tarieven AMS-YYZ en directe vlucht.

Simple as that.

Ga de volgende keer dus wel (via IJsland waarschijnlijk) direct de VS in, lijkt nu financieel gunstiger en de wachtrijen bij de grens Canada-Amerika zullen weer enorm zijn vanwege Canada Day / Fourth of July (al eens eerder meegemaakt helaas).
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gast

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Gast »

Oke gelukkig een simpele reden. Vergeet de ESTA niet!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door USInsider »

Als je direct op de US vliegt en dan meteen doorgaat naar Canada, beginnen je 90 dagen VWP toch te tellen als je in de US op het vliegveld je been op het tarmac plaatst. Ik zeg het nog maar even voor alle zekerheid !
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Wanderlust »

Dank je wel, maar voor mij geen reden om door te gaan naar Canada als ik land in de US. Ik bedoelde dat ik normaal gesproken zo reis:

Vlucht: AMS > YYZ
Auto naar VS (dan dus over de grens met de auto en I-94)

Dit jaar wil ik (idd met ESTA, thanks stormbreaker) direct (cq via overstap in IJsland) de VS in vliegen, dus geen I-94 meer. Zal in die twee weken dat ik in de VS ben hooguit één dagje heen en weer naar Canada reizen (met de auto) om de Niagara Falls te bezoeken.

Thanks voor meedenken!
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gast

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Gast »

Ga je via WOW air vliegen? Dat doe ik nl. nooit meer. Het ging bij mij goed maar als het mis gaat ben je goed de klos.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Wanderlust »

Ik keek eigenlijk meer naar Iceland Air, vond WOW Air een beetje 'too cheap to be true' zeg maar.

Hoe is overstappen in IJsland eigenlijk? Moet je baggage ophalen en weer afleveren, door de douane? Ben wel benieuwd, tijd-technisch.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door USInsider »

Je krijgt nog steeds een I-94, maar het deel wat je ziet is alleen de stempel die in je paspoort wordt gezet.
Een visum (en gebruik vam VWP/ESTA) geeft alleen toestemming toegang tot de US te vragen. Meer niet.

I-94 is de toesteming in de US te verblijven en voor hoe lang. De I-94 is nu electronisch.
Over land is het bij de meeste grensposten nog een papieren form die ingevuld moet worden en waarvan in deel in je pas wordt geniet.

Als je by air binnenkwam maar by land weggaat, moet je de I-94 oproepen op de CBP site, printen, en overhandigen aan de grens (aan de Canadese immigrations officer).
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door meyem »

Wanderlust schreef:Hoe is overstappen in IJsland eigenlijk? Moet je baggage ophalen en weer afleveren, door de douane? Ben wel benieuwd, tijd-technisch.
Nee, hoeft niet ... overstappen is heel makkelijk. Het is niet zo'n groot vliegveld, wel rommelig vond ik ...

Een collega van mij is onlangs met WOW naar IJsland gevlogen en ze waren er best tevreden over ...
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Wanderlust »

USInsider schreef:I-94 is de toesteming in de US te verblijven en voor hoe lang. De I-94 is nu electronisch.
Over land is het bij de meeste grensposten nog een papieren form die ingevuld moet worden en waarvan in deel in je pas wordt geniet.
Ahhh helder, wist ik inderdaad niet! Hoe wordt je departure dan geregistreerd, elektronisch bedoel ik? Als je door de douane gaat voor de vlucht terug?
meyem schreef:Nee, hoeft niet ... overstappen is heel makkelijk. Het is niet zo'n groot vliegveld, wel rommelig vond ik ...
Ah oke, goed om te weten want de overstaptijd lijkt erg kort (1u45 heen, 1u15 terug).
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door USInsider »

Informatie mbt. vertrek, indien by air, wordt verzameld door de airlines and doorgegeven aan CBP.
Daar kan een slag worden gemist nu en dan.
Bij vertrek ga je niet door US immigrations.
Gast

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Gast »

Dat redt je makkelijk op Kevlafik. Echt makkelijk, zelfs met vertraging.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Old Faithful »

Nou, met een vertraging van twee uur wordt het toch een dingetje. :lol: :wink:
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: ESTA + DV-lottery + extra complicatie?

Bericht door Wanderlust »

Old Faithful schreef:Nou, met een vertraging van twee uur wordt het toch een dingetje. :lol: :wink:
Haha ja, maar dat is dan een probleem voor IcelandAir toch? :lol:
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer