4 uur lang moeten wachten bij immigration met als gevolg vlucht gemist

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
W0uter
Amerika-ontdekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 okt 2012, 17:19
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Enschede
Contacteer:

4 uur lang moeten wachten bij immigration met als gevolg vlucht gemist

Bericht door W0uter »

Dag allen,

Donderdag 28 september vloog ik van Amsterdam naar Seattle met KLM/Delta en kwam daar netjes op tijd aan om 13.04u. Vervolgens bleek al gauw dat er een ongelofelijk lange rij voor customs stond en dat we onze overstap van Seattle naar Las Vegas om 15.11u niet zouden redden. Uiteindelijk hebben we 4 uur in de rij moeten staan bij de douane, de in transit koffer-rij en nogmaals een security check en kwamen pas rond 17.30u bij onze gate aan.

In de tussentijd heb ik geprobeerd contact op te nemen met KLM via WhatsApp, Facebook-chat, Twitter, telefoon en e-mail, maar ik kreeg helemaal niemand te pakken die mij meer informatie kon geven over wat we moesten doen en of we nog een latere vlucht konden nemen. Zeer frustrerend, zeker omdat ik dacht dat KLM haar customersupport hoog in het vaandel heeft staan. Mooi niet dus.

Ons vliegtuig was natuurlijk allang vertrokken en we konden met heel veel gedoe en gezeik bij de balie uiteindelijk toch met een latere vlucht mee ondanks dat deze was overboekt. We stonden op de standby-list, maar hadden blijkbaar geluk. Al met al kostte dit veel stress en kwamen we vier uur later dan de bedoeling aan op onze bestemming.

Dit was mijn 6e keer in Vegas en heb al via verschillende luchthavens gevlogen en ik weet dat wanneer er mensen zijn die hun overstap dreigen te missen, er soms personeel van het vliegveld op je staan te wachten die er voor zorgen dat je snel bij je gate bent. Echter was in Seattle niemand behulpzaam. De vluchten van KLM/Delta waren overigens zelf niet vertraagd, maar door vertraging op het vliegveld zelf hebben we dus wel onze aansluitende vlucht gemist. Ik heb geboekt bij Expedia, een pakketreis vlucht + hotel. Heb ik recht op een vergoeding?

Tip: ga nooit via Seattle. Wat een klein, vies, oud, benauwd vliegveld. Voortaan ga ik gewoon maar weer met United via Chicago of Houston, vooral Chicago is top.
Laatst gewijzigd door W0uter op 12 okt 2017, 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door knaapje »

Was het niet bij immigration?
Gebruikersavatar
W0uter
Amerika-ontdekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 okt 2012, 17:19
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door W0uter »

Ja, bij U.S. Customs and Border Protection. Dat bedoel ik met douane, maar is een foute benaming van mijn kant zie ik al, haha.
Afbeelding
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door knaapje »

Dan is er in 30 jaar niets veranderd.
Ooit met een Martinair 747 (of DC10?) op Seattle gevlogen.
We hadden het "geluk" dat er net voor ons een vertraagde Jumbo van Lufthansa geland was.
We konden alleen op de vloer zitten, uuuuren.
Ons geluk was echter, dat het een tussenlanding van Martinair was op weg naar San Francisco en het vliegtuig dus op ons bleef wachten.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door Vito »

Hier ook een slechte ervaring met Seattle airport. :evil:
Wij hadden het geluk dat onze vlucht naar Las Vegas vertraagd was waardoor wij deze wel haalden, maar wat een stress.
Ik denk niet dat er een vergoeding te halen valt omdat het te wijten was aan Immigrations en niet aan de luchtvaartmaatschappij.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door Harry »

Inderdaad, de vergoeding krijg je bij vluchtvertragingen, niet omdat het druk is bij immigration. Daar kan de luchtvaart maatschappij niets aan doen.
WimrEm
Amerika-ontdekker
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 apr 2012, 09:13
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door WimrEm »

Jaren terug eens meer dan 4 uur moeten wachten omdat het computersysteem nationwide eruit lag. 3 weken geleden binnen het uur na landing in de huurauto op weg. Het kan verkeren.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door harryh »

Ik vlieg een paar keer per jaar naar Seattle en maar één keer een minuut of 30 moeten wachten, gemiddeld denk ik onder de 20. Met dezelfde AMS-SEA vlucht van Delta die rond de lunch aankomt. Ik vind het juist een prettig en overzichtelijk vliegveld, en met weinig vertraging bij vertrek. Je hebt duidelijk pech gehad.

Ben het met de anderen eens dat je dit niet op Delta gaat kunnen verhalen.
Ik heb het op LAX van de zomer meegemaakt onderweg naar Hawaii, maar werd daar netjes opgewacht door iemand van United en snel langs de rijen van 2u wachten geloodst. Probeer een eventueel volgende keer iemand te vinden die je kan helpen voor je de rij in gaat is mijn tip.
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door headhunterke »

Een vergoeding is een beetje wishful thinking denk ik.
De airline kan hier helemaal niets aan doen, jammer genoeg.
Het is een long shot, maar je kan proberen om via de website van de luchthaven (de enige instantie die min of meer een beetje vat heeft op immigrations) iets uit de brand te slepen. Verwacht er niet teveel van, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Ik kwam vorige week aan op Boston en heb nog nooit zolang moeten wachten bij immgrations. Ik land meestal op JFK en ondanks de vele horrorverhalen heb ik daar nog nooit langer dan een kwartier gewacht bij immigrations. Bij zoiets moet je vooral veel geluk hebben dat men genoeg agents inplant en je niet net na een groot vliegtuig (dat eventueel vertraagd is) uit een of ander Aziatisch land komt ;-)
In Boston had ik dus de pech dat ons vliegtuig enkele minuten na een vlucht uit China was geland, hetgeen de snelheid bij immigrations zeker niet ten goede kwam.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door Almere vak V »

W0uter schreef:
Tip: ga nooit via Seattle. Wat een klein, vies, oud, benauwd vliegveld. Voortaan ga ik gewoon maar weer met United via Chicago of Houston, vooral Chicago is top.
Totaal andere ervaring(en). Vlieg al jaren 5/6 keer per jaar op Seattle en moet in bijna alle gevallen langer op mn koffer wachten dan bij immigration. Het is er zeker niet klein, al helemaal niet benauwd en vies zeker niet. Dan ben ik heel benieuwd wat jij van onze plaatselijke "trots" Schiphol vindt. Over benauwd, onoverzichtelijk en smerig gesproken...

Afgelopen mei nog van de ga regete tot aan de huurauto in minder dan 3 kwartier. En dat is eerder regel dan uitzondering.

Ook als ik mag kiezen tussen Delta en United. Zal altijd mijn voorkeur uitgaan naar Delta.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door knaapje »

De CBP geeft zelf toe dat de wachttijden op Tacoma af en toe de spuigaten uitlopen:

https://awt.cbp.gov/

Op 28 sept 13 tot 14 uur 116 minuten.

Als er staat dat de max. wachttijd voor non US citizens zo'n 2 uur bedraagt, dan kan je er gerust 1 uur bijtellen.
Wat ze rekenen is de netto tijd in de rij.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door roelb »

Maar toch wel vreemd dat er in de CBP stats echt 0 staat bij >120 minuten. 276 passagiers die er inderdaad tussen 90 en 120 minuten over gedaan hebben, dat is wel extreem veel en lang. Maar aan de andere kant: ook 398 die er binnen 30 minuten doorheen waren. Er was blijkbaar wel iets aan de hand, want op andere donderdagen zie je evenveel passagiers, evenveel booths, maar veel kortere tijden.

Ik vlieg regelmatig naar de US maar heb nog nooit dit soort rijen meegemaakt. Maarja, soms heb je een keer pech. Overigens kun je de pech wel beperken: voorin het toestel, direct doorlopen naar immigrations, geen toiletstops oid onderweg. Immers, iedereen die achter je in de rij staat staat niet voor je.

Voor info bij een misconnect had je altijd even naar Delta kunnen bellen. Bellen of op een andere manier met KLM contact leggen heeft geen zin, je bent immers door DL vervoerd en gaat met DL verder. Maar goed, ook als je niets doet en na het missen van je vlucht naar een balie gaat wordt je geholpen. Dat blijkt in dit geval ook, je bent netjes standby geplaatst en op de eerstvolgende vlucht alsnog naar Vegas vervoerd. Dat is de normale gang van zaken. Het antwoord op de vraag over compensatie is al gegeven.
Gast

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door Gast »

Een collega heeft dit meegemaakt, die is net terug van vakantie. Dan via LAX stond stand-by erna op 2 vluchten maar kon niet doorgaan, geen stoelen meer over. Die ging via AMS-LAX-LAS. Heeft een nacht in LA moeten overnachten.
Gebruikersavatar
W0uter
Amerika-ontdekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 okt 2012, 17:19
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door W0uter »

Jammer om te horen dat er geen compensatie in zit, opzich ook wel logisch want de luchtvaartmaatschappij kon er ook niet veel aan doen. Leuk ook om te lezen dat iedereen andere ervaringen heeft met luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden.

@headhunterke Bedankt voor de tip. Denk dat ik het er maar bij laat liggen, verspilde moeite, zeker omdat ik geen US resident ben. Wat je zegt over een vliegtuig uit een Aziatisch land wat net voor je was geland herken ik. Iedereen die voor ons in de rij stond waren allemaal van Chinese komaf, maar ik hoorde in de wandelgangen ook dat er 'systems down' waren. Was op dezelfde dag dat ik las dat inchecken met o.a. KLM niet werkte, dus welke systems er nou uiteindelijk down waren heb ik geen idee van.

@Almere vak V Haha, wat onzettend grappig dat wij echt totaal tegenovergestelde meningen hebben. Leuk om te zien :D . Schiphol vind ik zeker één van de betere vliegvelden. Ik vind Schiphol juist overzichtelijk, groot en genoeg aanbod alsin shops en eetmogelijkheden.

@knaapje Cool, ik wist niet eens dat er zo'n website bestond waar je dit allemaal terug kunt kijken. Als ik dit zo zie dan lijkt het er gewoon op dat we echt pech hebben gehad. Handig die tool, thx!

@roelb Ik heb ook nog nooit zo lang gewacht als afgelopen september. Normaal verloopt alles eigenlijk altijd voorspoedig. Wat betreft pech beperken; wij waren één van de eerste die uit het vliegtuig liepen, maar werden kwamen meteen in een lange rij terecht, het helpt dus niet altijd helaas haha :P

Bedankt allemaal voor jullie reacties, waardeer ik zeer! Hopelijk de volgende keer meer geluk. In november ga ik opnieuw naar Las Vegas en dan via Chicago met United dus we gaan het zien :mrgreen: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: 4 uur lang moeten wachten bij customs met als gevolg vlucht gemist

Bericht door Inges »

Ik denk dat je al mazzel hebt dat ze je kosteloos op de volgende vlucht hebben gezet.

Op SEA heb ik wisselde ervaringen. Ik heb er 2x uren staan wachten en 2 keer binnen 20 minuten buiten. Het is erg afhankelijk van de grote van de vliegtuigen die aankomen en de beide keren dat ik sneller was zat ik bijna voorin het vliegtuig dus stond ik redelijk vooraan in de rij. Ik kan mij herinneren dat mensen met een connectie zich konden melden bij de medewerkers en een andere rij kregen. Of dat echt sneller ging weet ik niet. Ik zou me, als ik een connectie had, altijd melden bij een medewerker als er zo'n enorme rij staat. Of idd DL bellen zoals Roel ook aangeeft.

Ik heb ook deze ervaring ook met Vancouver. Nog nooit heb ik daar niet een paar uur staan wachten. In 2014 stonden we er ruim 3u. Wat wel lollig was was dat ze de wedstrijd van het nederlands elftal op schermen bij de rij en boven de bagage band hadden aangezet. We keken zo de wedstrijd, de verlenging en de strafschoppen. Met de nodige oooeeeehhh's en aaaaahhhhh's uit de gehele rij. In 2016 heb ik bijna 4u staan wachten in YVR (dat was op 26 aug dus niet echt hoogseizoen.) Mensen met een connectie moesten trouwens wel in een andere (kortere) rij bij een andere balie.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: 4 uur lang moeten wachten bij immigration met als gevolg vlucht gemist

Bericht door roelb »

Dat is geen "mazzel", maar gewoon een verplichting van de airline. Zij zijn er verantwoordelijk voor om jou te vervoeren tot je eindbestemming. Zolang een misconnect niet aan jezelf te wijten is wordt je gewoon vervoerd.
nancywittebols
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 07 jun 2011, 11:39
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: 4 uur lang moeten wachten bij immigration met als gevolg vlucht gemist

Bericht door nancywittebols »

Eind september via JFK naar Las Vegas gevlogen. Doordat Delta bijna 2 uren later dan gepland vertrokken was, had ik maar iets meer dan 2 uren tussen beide vluchten. Had ook een nieuw paspoort, dus dat werd aanschuiven in een hele lange rij. Na een uur nog steeds niet door immigrations en ik was maar halverwege die eindeloze lange rij. Ik zag het al gebeuren dat ik mijn vlucht ging missen en heb dan iemand van immigration aangesproken. Direct eerste in de lijn en vlucht nog gehaald. Zal blij zijn wanneer ze dat hele proces in België gaan uitvoeren. Laten we hopen.
Gast

Re: 4 uur lang moeten wachten bij immigration met als gevolg vlucht gemist

Bericht door Gast »

Nee geen pre clearance op Schiphol! Ook niet in België. Ik ben er politiek niet voor, onze grenzen zijn soeverein!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: 4 uur lang moeten wachten bij immigration met als gevolg vlucht gemist

Bericht door roelb »

Natuurlijk zijn onze grenzen soeverein. Pre-clearance heeft niets te maken met het toelaten van mensen op ons grondgebied.

Waarom zou je geen afspraken kunnen maken over een stukje van een terminal op een luchthaven? We maken toch ook uitzonderingen voor ambassades en consulaten? Je geeft ook geen stukje grond weg. Je maakt slechts de afspraak dat de CBP hier hun werk mag doen en dat het stukje terminal achter die grenscontrole een clean transit area is, waar niemand in mag zonder toestemming van diezelfde CBP. Je kunt daarbij ook prima vastleggen wat er gebeurt bij calamiteiten en wat de status is van de passagiers in dat gebied als die quarantaine daardoor wordt verbroken.

En voor alle zekerheid, het werkt maar een richting op: alleen uitgaande passagiers naar de US. Inkomende passagiers gaan gewoon langs onze eigen grenscontrole, de soevereiniteit is dus gewaarborgd.

Er is overigens ook nog een commercieel belang. AMS is op dit moment een belangrijke hub voor verkeer tussen de US en Europa. Niet alleen is er de kans dat verkeer uiteindelijk, langzaam maar zeker, richting andere luchthavens gaat die wel pre-clearance (gaan) aanbieden, maar een belangrijk ander voordeel is dat er opeens gevolgen kan worden op alle luchthavens in de US, ook luchthavens waar de CBP niet aanwezig is.

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat je straks directe vluchten krijgt naar regionals. Bijvoorbeeld kleinere luchthavens in de buurt van populaire bestemmingen (met name interessant voor prijsvechters vermoed ik). Maar denk ook aan een vakantieaanbieder die bijvoorbeeld skitrips naar Vail aanbiedt. In plaats van te vliegen op DEN kan men dan direct naar EGE vliegen. Niet alleen goedkoper voor de airline, maar ook interessant als produkt. Immers, je kunt je gasten met een touringcar binnen een kwartier of half uur naar hun hotel brengen en zodra ze uit het vliegtuig stappen staan ze al midden in de sneeuw.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: 4 uur lang moeten wachten bij immigration met als gevolg vlucht gemist

Bericht door Almere vak V »

stormbreaker schreef:Nee geen pre clearance op Schiphol! Ook niet in België. Ik ben er politiek niet voor, onze grenzen zijn soeverein!
Zo gauw je door de douane bent. Ben je in principe in "niemandsland." Waarom zou je daar geen BTW hoeven te betalen bijvoorbeeld als je toch nog "gewoon" in Nederland bent?? Ipv daar te zitten wachten op je vliegtuig laat ze me daar dan maar meteen door de hele winkel halen. Kan ik daarna in de US op mn gemakje (ook wel is lekker voor de verandering...) het vliegtuig uitwandelen. Koffer oppikken en wegwezen...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer