L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
alex31
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2017, 11:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door alex31 »

3 maanden geleden heeft mijn werkgever mij gevraagd of ik voor 1 jaar onze Amerikaanse vestiging wil ondersteunen.
Ik was mega enthousiast, een geweldige ervaring natuurlijk. Ik heb gelijk ja gezegd.

Waar ik op dat moment niet bij stil stond, is dat ik 10 jaar geleden ben veroordeeld wegens heling.
Ik had hiervoor een taakstraf van 40 uur gekregen.

Tijdens het invullen van de VISA aanvraag stuitte ik op een vervelende vraag. :oops:
Ze vragen specifiek of ik ooit in aanraking ben geweest met Politie of Justitie.(veel specifieker dan bij een ESTA.....moreel schandelijke daad... etc)

Ik heb heel het internet afgezocht of het consulaat mijn strafgegevens kan achterhalen/opvragen.
Ik stond op het punt om deze veroordeling niet aan te geven. :|
Mijn geweten lieten het toch niet toe.
Uiteindelijk besloten om het naar waarheid in te vullen.

Voor een goed voorbereiding heb ik justitie gebeld om te vragen naar een kopie van mijn veroordeling, zodat ik deze mee kan nemen naar het consulaat.
Justitie gaf aan dat dit niet mogelijk was en dat alleen een VOG aangevraagd kan worden.
Zo gezegd zo gedaan.

4 weken geleden had ik mijn afspraak op het consulaat in Amsterdam.
Dit gesprek ging vrij soepel, totdat het consulaat op het onderwerp van mijn veroordeling kwam.
De officer van het consulaat vroeg om meer details van de veroordeling.
Met trots liet in het VOG zien. Dit was echter niet voldoende.
Mijn VISA aanvraag en die van mij vrouw zijn op dat moment niet goedgekeurd "awaiting administrative processing"

Het consulaat vertelde dat in sommige gevallen, als de ernst van de veroordeling meevalt, zij een waiver kunnen afgeven.
ik moest hier echter een "aantekening mondeling Vonnis" voor aanleveren, beëdigd vertaald in het engels.
Er werd aangegeven dat het 2 tot 6 maanden kan duren. :sadcry:

Gefrustreerd door justitie :x heb ik rechtstreeks contact opgenomen met de rechtbank en om de "aantekening mondeling Vonnis" gevraagd.
Nog geen 20 minuten later via e-mail ontvangen. (Heel vreemd dat justitie mij dit niet eerder via telefoon heeft aangeven.)
Ik heb dit document beëdigd laten vertalen naar het Engels. (kosten 75,-) en direct naar het consulaat gestuurd.
Had ik dit maar eerder geweten. nu moet ik wellicht tot 6 maanden wachten dacht ik op dat moment. Ik kan mijn werk in USA wel vergeten....

Op internet, waaronder deze forum, las ik dat veel mensen tot 5 maanden hebben gewacht. Ik had op dat moment nog maar weinig hoop.

Na een week wachten zonder enige bevestiging van ontvangst, toch besloten om er een e-mail achter aan te sturen.
3 dagen laten kreeg ik een reply dat de mijn spullen zijn ontvangen en dat de aanvraag in behandeling is.

Vandaag kreeg ik een verlossende mail...mijn VISA is goedgekeurd!! :D :D :D
Na het aanleveren van alle documenten tot aan de goedkeuring van de VISA heeft dit totaal 3 weken geduurd.

Ik wou mijn ervaring delen, omdat ik met veel frustratie alle negatieve verhalen om internet heb gelezen.
Ik had kunnen weten dat de goede afloop ervaringen nauwelijks worden gedeeld.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Laatst gewijzigd door alex31 op 10 okt 2017, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door markro »

Top. :thumbup:
Bedankt voor jouw ervaring en veel succes met het vervolg.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gast

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door Gast »

Ons ministerie geeft geen dergelijke verklaringen af, je moet je inderdaad tot de rechtspraak wenden.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door Dakloze »

Gefeliciteerd! Als je ook van plan bent om ooit voor een Greencard te gaan, dan zou ik je aanraden om een "Waiver of Inadmissibility" aan te vragen. Hoewel dat misschien overbodig is aangezien je je visum hebt gekregen, blijft elke aanvraag weer een individuele afweging van de consular of USCIS officer. Als je eenmaal een Waiver of Inadmissibility hebt dan heb je een soort verklaring van "we hebben het deze meneer vergeven".
--
I route, therefore you are.
alex31
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2017, 11:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door alex31 »

Is er nog een kans dat ik bij aankomst op vliegveld toch nog terug gestuurd kan worden, ondanks mijn waiver?
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door Dakloze »

Officieel: ja, die kans is er, want het is aan elke individuele CBP officer om je wel of niet toe te laten.

In de praktijk: nee. Je hebt volgens alle regels je visum eerlijk verkregen, en ze zullen je gewoon toelaten. Ga je nog een orientatie-trip maken of wordt je gelijk op een enkeltje richting de VS gestuurd?
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door USInsider »

Je komt met een L-1 visum om te werken, dat betekent dat iemand voldoende vertrouwen in je had om je een baan in de US te bezorgen.
Dat moet voldoende zijn voor een CBP officer om je toe te laten tot de US.

Zorg ervoor - naast je dossier - een brief bij je te hebben van je werkgever waarin staat:
- jouw persoonsgegevens,
- de officiele job title,
- de aard van de werkzaamheden,
- full-time baan,
- het inkomen,
- de standplaats,
- anddre relevante gegevens
- plus enige gegevens over je baan in Ned., job title, hoe lang al in dienst van de werkgever, enz.
Voeg een kopie toe zodat de officer die kan houden desgewenst.

Zo een werkgevers-brief kan ook gevraagd worden als je woonruimte zoekt.

Gefeliciteerd met de baan en met je visum.

P.S. Het aanvragen van Waivers zou ik overlaten aan een immigratie-advocaat.
Je hebt op dit moment voldaan aan de voorwaarden voor het L-1 visum. (Daar is toch een advocaat aan te pas is gekomen ?)
De Consular Officer heeft besloten dat je "admissible" bent, punt. Er is geen Waiver nodig derhalve.
Nooit ongevraagd extra informatie geven aan een CBP officer of met extra documenten gaan zwaaien.
Laatst gewijzigd door USInsider op 12 okt 2017, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
alex31
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2017, 11:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door alex31 »

Voor het werk gedeelte heb alle benodigde papieren (een 200 pagina dikke map met info die ik mee moet nemen en tevens oom heb ingeleverd bij het cunsulaat)
Dit is inderdaad door de advocaten van werk geregeld, maar de Waiver van mijn strafblad niet. Dit heb ik zelf geregeld.
In eerste instantie had ik dus alleen een VOG meegenomen, waardoor ik door het consulaat ben weggestuurd omdat het niet voldoende was.
Later zelf een "Aantekening Mondeling Vonnis" naar de ambassade gestuurd.

Het werk gedeelte maak ik mij geen zorgen over. Dit is allemaal dik in orde.
Het geen wat ik mij afvraag is:
Kan een officier in het vliegveld bij aankomst in de USA, mij nog weigeren ivm mijn strafblad, ondanks dat ik hiervoor een waiver heb gekregen?
Gast

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door Gast »

note mod: bericht verwijderd. Het is in andere topics ook al eens gemeld. Probeer ontopic te blijven. Dit soort opmerkingen helpen TS echt niet
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door USInsider »

Jij weet dat het "werkgedeelte" dik in orde is, maar voor de CBP officer is het nieuws. Die ziet jou voor het eerst.
Daarom een "employer letter".
Je komt op een L-1 visum, dat is om te werken. Met alle misbruik van werkgebonden visums, vooral de L-1, is het belangrijk aan te kunnen tonen dat je legit bent. En wederom: niet met de brief wapperen tenzij daarom gevraagd.

De documenten betreffende arrestatie/rechtszaak/onnis kunnen alleen door de betrokkene worden aangevraagd, dat kan een advocaat niet doen en het US Consulaat ook niet.

Ik weet niet tot welke info de CBP officer toegang heeft.
Er is altijd kans op 'secondary inspection".
Als je veroordeling aan de orde komt, wees dan eerlijk. Draai er niet omheen. Zeg dat je jaren geleden een enorme fout hebt gemaakt en dat zeer betreurd. (Naar ik hier begrijp, is dat ook zo).

Ga niet over een Waiver praten tenzij er in je dossier inderdaad een Waiver Letter van USCIS zit.
Laatst gewijzigd door USInsider op 13 okt 2017, 19:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door Hockey »

bericht stormbreaker verwijderd, dus dan kan deze reactie daarop ook weg
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door meyem »

Gefeliciteerd met je visum en heel veel plezier straks in de VS! Waar en wanneer ga je?
En goed dat je deze ervaring hier gedeeld hebt. Komt vast nog eens iemand van pas.
alex31
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2017, 11:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door alex31 »

Allemaal bedankt.
Ik vlieg over 3 weken om voor een jaar in NY te verblijven. Mijn werk bevind zich in NY City.
Geen pre-trip dus.
Hopelijk wordt het een mooier ervaring dan ik er van verwacht.
Ik zal jullie uiteraard updaten.

PS:
Mijn advocaat was een Amerikaan en ook daar gevestigd.
Hij kent de Nederlandse regels niet met justitie. Hij was aangesteld om mijn papieren voor werk in orde te maken.
Hij heeft mij wel gevraagd of ik inderdaad een uitdraai van de veroordeling wou meenemen naar het consulaat.
Omdat ik zelf al contact had opgenomen met Justitie en zij mij vertelde dat ik alleen een VOG kon aanvragen (op het verkeerde been gezet) heb ik dit ook zo terug gekoppeld aan de advocaat.

Ik ben wel van mening dat je voor het stukje Waiver geen advocaat nodig hebt.
Je kan je hooguit laten adviseren over het geen waarvoor je veroordeelt ben nog toelaatbaar is voor een VISA.
Maar als ik zo alle verhalen lees op internet, hangt dit toch af van de officier in het consulaat.
De officier in Amsterdam was vrij strikt, maar wel aardig. Kreeg nog een paar suggesties mee voor een goede pizza tent in NY.

Wat ik wel heel vervelend vindt is dat ales besproken wordt in een open ruimte (denk aan een gemeente loket, maar dan kleiner)
Iedereen, maar dan ook iedereen kan meeluisteren.
Sta je daar je veroordeling uit te leggen. Als dat niet genoeg is wordt je weggestuurd omdat je papieren niet compleet zijn en kijkt iedereen je gek aan :(
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: L1 Visa met veroordeling (strafblad)

Bericht door meyem »

in het onderdeel 'noordoosten' staat een draadje van iemand die ook naar NYC gaat voor het werk ...

ik ben in het geheel niet jaloers, hoor ... :lol:
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer