Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Pioenroos
Amerikafan
Berichten: 200
Lid geworden op: 31 jul 2008, 02:59
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Pioenroos »

Zo dom vind ik het niet, mij is het ook overkomen ;). Ik had de roaming wel uitgezet. Maar toen ik mijn bril niet ophad
en toch even een foto wilde maken, heb ik blijkbaar per ongeluk dat symbooltje aangeraakt. Niets opgezocht, het heeft
een half uur tot een uur aangestaan en vervolgens 60 euro armer. Zonde!

Oudere familieleden van mij hebben al helemaal geen idee dat je internet uit moet en hoe dat dan moet.
Providers zouden echt na een bepaald bedrag, juist buiten Europa, een waarschuwing moeten sturen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

En dat doen ze ook! Altijd!

Sterker nog, een aantal telco's laten dataverbruik buiten de EU inmiddels helemaal niet meer toe, behalve als je /of/ een bundel koopt, /of/ expliciet aangeeft dat je los per MB wilt afrekenen.

Er is trouwens ook nog een gedragscode die jaren geleden door de telco's samen is opgesteld.

Het uit- danwel aanzetten van roaming echt niet een icoontje. Op zowel Android, Windows als IOS moet je daarvoor echt een paar menu's door. Dat doe je niet per ongeluk bij het maken van een foto. Ik vermoed dat je niet roaming, maar "mobile data" hebt uitgeschakeld. Dat is inderdaad maar een icoontje, maar om die reden dus ook niet de beste optie. Gewoon roaming uitzetten, dan kun je mobile data gewoon ingeschakeld laten op je toestel zonder riscio.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door knaapje »

Als je roaming uitzet kan je toch niet meer gebeld worden of bellen. Zelfde voor SMS-en?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Nee hoor. het gaat hier over data roaming.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door PSVwally »

Ik kreeg zelfs vorige week op gran canaria netjes een melding van kpn bij 50% en 75% gebruik vd bundel.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Bushmaster »

Oudere familieleden van mij hebben al helemaal geen idee dat je internet uit moet en hoe dat dan moet.
Roaming staat default "uit", dus dan heb je het ook al eens "aan" weten te zetten, en dat doe je niet per ongeluk met één klik.
Guuskruis
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:45

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Guuskruis »

Gebeld met Telfort: dit is allemaal verbruikt in de usa, het is allemaal buiten je bundel, dus geen waarschuwing zoals in nl. De waarschuwing is als je de usa binnenkomt; kosten sms internet is zoveel en 1mb kost zoveel. Maar geen waarschuwing zoals je in nl gewend bent als je op je limiet zit. Hoe je in Düsseldorf een melding krijgt welkom in Noorwegen was de medewerkster onbekend..
Laat ik dit maar op een dure les houden.
Een ieder bedankt voor het advies!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Dat is gewoon onjuist. Lees de eigen website van Telfort maar. En wijs ze op de gedragscode.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/serv ... -de-eu.htm
Ga je buiten de EU op vakantie? Dan geldt een verbruikslimiet voor mobiel internet van € 60,50 (inclusief btw). De verbruikslimiet staat standaard aan. Je kunt de limiet zelf uitzetten en weer aanzetten. Als je de limiet uitzet, dan wordt deze automatisch weer aangezet na het ontvangen van twee facturen.
Als je dit echt niet zelf hebt uitgezet in de twee maanden voorafgaand aan het verbruik dan geef ik je een slagingskans van 99% als je naar de geschillencommissie stapt, op basis van deze zeer heldere uitspraak op de eigen website van Telfort.
Neil mcauly
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 aug 2012, 10:37
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Neil mcauly »

Hoe komt het dan terug dat je bij Belgische operatoren €14,5 per MB betaalt en in Nederland "maar" €5 per MB?
Ik vind €5/MB trouwens ook pure diefstal maar als een Belg dit had tegengekomen koste hem dit €1500 ipv €500!

En wie zegt trouwens wat je waar hebt verbruikt?
Stel, je gaat naar de VS, bij het boarden op het vliegtuig zet je mooi je dataroaming en 4G uit. Bij het binnenkomen in de VS krijg je meteen een smsje met de kosten voor verbruik in de VS, je laat je 4G en roaming uitstaan maar je provider weet waar je zit en op je volgende factuur betaal je meer voor roaming en data buiten Europa.

Heb deze zomer iets gelijkaardigs meegemaakt bij Scarlet. Mail gestuurd. Medewerker laat weten dat we ons verbruik moeten nazien en dat we wel degelijk roaming kosten gemaakt hebben. Dit terwijl 4G en roaming nooit hebben aangelegen buiten België. Was maar €13,90 en heb de rekening gewoon betaald.

Heb trouwens factuur nagezien zoals medewerker Scarlet had gezegd maar daar staat gewoon "roaming kosten zone 2, €13,90".
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Zo werkt het niet.

Voor wat betreft dataverbruik: /elke/ "sessie" (en dat is in feite een blokje datagebruik) wordt als call detail record naar jouw eigen telco gestuurd en dat vormt de basis voor jouw factuur. Het is dan wel geen "call", maar een stukje dataverbruik is gewoon equivalent in dat opzicht. Dus in dit geval ontvangt jouw eigen provider dus netjes voor elk stukje dataverbruik alle details - inclusief datum/tijd en aantal bytes verbruik.

Telco's maken met elkaar afspraken over de kosten die ze (bij elkaar) in rekening brengen voor roaming gebruik. Het tarief dat een telco's vervolgens in rekening brengt aan de klant bepalen zij zelf. Blijkbaar is de markt in Belgie zodanig dat dit soort tarieven berekend kunnen worden.

Zijn die "roaming" kosten misschien gewoon telefoongesprekken of SMS berichten geweest? Heb je geen detail factuur?
Guuskruis
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:45

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Guuskruis »

Bedankt Roelb, wat zit je goed in deze materie! Ik ga dat klachten formulier op de Telfort website invullen, en zal na verloop van tijd de uitkomst mededelen.
Pioenroos
Amerikafan
Berichten: 200
Lid geworden op: 31 jul 2008, 02:59
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Pioenroos »

@ roelb: Je hebt gelijk: ik heb mobiele data aangezet. Dacht dat dat hetzelfde is als roaming :oops:
Zo zie je maar, dat er (niet meer zo jonge) mensen zijn die echt geen idee hebben :oops: .
Volgende keer koop ik een simcard in de VS, zodat ik dit soort grappen niet meer heb.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Of eentje lenen/gebruiken. Ik heb ook een AT&T kaart extra die ik te leen aanbied tegen kostprijs, eventueel inclusief toestel met hotspot. Hoef je niet te activeren, geen gedoe, werkt direct na aankomst.
Gebruikersavatar
RR2USA
Amerikafan
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 aug 2010, 13:35
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door RR2USA »

LET OP! De iPhone heeft wat datalekken die buiten je mobiele data en roaming instellingen om lopen.
Het isdaarom van belang om te weten wat je op je iPhone aan en uit hebt staan om geen kosten te maken.
Heb deze vakantie er ook last van gehad. Alles uit, maar toch dataverbruik.
Hier wat tips:
- schakel zoek mijn iPhone uit buiten Europa. De iPhone blijft gewoon de GPS-coordinaten doorgeven
- doe tijdens het verblijf buiten Europa niet je Facetime activeren of deactiveren. Dus het gebruiken kan wel, maar iedere keer dat je dit disabled of enabled zonder op WIFI te zitten wordt er een SMS naar de server van Apple in Londen gestuurd. Deze SMS zie je niet, maar wordt wel veelal door je telecomprovider doorbelast
Staten bezocht sinds 1997: AZ,CA,CO,CT,DC,DE,FL,ID,IL,IN,LA,MA,MD,MS,MT,NJ,NM,NV,NY,OH,PA,RI,SD,TX,UT,VA,WA,WV,WY
Aantal keren naar USA: 22 (inclusief komende reis)
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door PSVwally »

Nou...ik heb dus een iphone. Bovenstaande nog nooit gedaan, nooit geen extra kosten gehad hoor.
Lennartc
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 jun 2015, 08:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Lennartc »

Het lijkt hier wel een item van tros radar. Inmiddels zou je toch wel verwachten na het zoveelste item in dit programma over iemand die tijdens zijn vakantie elke ochtend alleen maar even de krant digitaal las en daarna een rekening ontving van enkele honderden euro's dat het bekend is dat data in het buitenland extra (lees: heel duur) kost.

Het mag dan in de EU inmiddels zijn afgeschaft; de VS ligt naar mijn weten niet in de EU (zowel geografisch als politiek gezien). Ik zet altijd zowel roming als data volledig uit.

En verhalen over GPS die wel/niet worden doorgezonden, volgens mij totale onzin.
Ja: je iphone weet waar je bent, oa. om je foto's te geotaggen, maar GPS is iets anders dan GPRS/2g/3g/4g.
Je navigatie maakt ook gebruik van GPS en daar zit geen simkaart in.
09 - NYC
10 - NYC, Washington, Miami
11 - Miami
12 - Roadtrip Californië, Utah, Nevada, Arizona
15 - Denver - Seattle
17 - Kauai - Big Island - NYC
18 - Florida
20 - Roadtrip New England
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Broodje aapverhaal. Data roaming uit is simpelweg data roaming uit, op welk platform dan ook, punt.

Ik zie wel een risico dat er weer meer van dit soort gevallen gaan komen in de nabije toekomst.

Immers, data roaming staat op alle platformen en alle toestellen standaard uit. Dat is prima. Mensen die reizen naar een bestemming buiten het eigen land en daar verder niet bewust iets aan deden hadden verder geen probleem.

Maar.. Nu roaming tarieven binnen de EU zijn afgeschaft zullen de meeste mensen die instelling bij hun eerste trip buiten Nederland (of Belgie) maar nog wel binnen de EU wijzigen en data roaming dus aanzetten. Om het daarna te vergeten.

Als zij daarna met dat toestel naar een land buiten de EU reizen staat die setting nog steeds op on. En dan gaat het mis als je hem niet onderweg (in het vliegtuig ofzo) weer even wijzigt. Gelukkig wordt je, in ieder geval door de Nederlandse telco's, dan nog wel beschermd tegen excessief gebruik, maar ook 60 euro is toch zonde. Ik weet ook niet of dat in Belgie ook zo is bijvoorbeeld en tot slot lijkt het dus ook niet waterdicht te zijn, gezien de ervaringen van TS. Vermoedelijk worden mensen toch verleid om het SMS'je te sturen om over de limiet heen te gaan, en dan is er geen enkele grens meer.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door babarage »

ja dus de tip, niet waterdicht maar in ieder geval iets, zet in je agenda zodra je tickets boekt DATAROAMING UITZETTEN op de avond voor je vliegt. Had ik deze keer ook gedaan omdat roaming bij mij standaard van uit naar aan is gegaan omdat ik wel eens in België kom.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Het zit in mijn routine om in het vliegtuig altijd even de telefooninstellingen te checken. Ik heb een dual sim toestel, dus bij mij gaat altijd een lokale SIM in het tweede slot. Voor de US is dat gewoon mijn vaste AT&T SIM kaart, die gaat er dus voor vertrek al in. Onderweg is het dan alleen een kwestie van een instelling om data te switchen van de Nederlandse SIM naar de US SIM. Voor de NL SIM zet ik voor de zekerheid ook altijd data roaming nog even uit.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Bushmaster »

doe tijdens het verblijf buiten Europa niet je Facetime activeren of deactiveren. Dus het gebruiken kan wel, maar iedere keer dat je dit disabled of enabled zonder op WIFI te zitten wordt er een SMS naar de server van Apple in Londen gestuurd. Deze SMS zie je niet, maar wordt wel veelal door je telecomprovider doorbelast
Als je in de USA wil gaan facetimen zonder dat je op wifi zit (met een Europeesche SIM), ben je gewoon te dom om een smartphone te hebben.
Heb je een bron voor dat SMS-naar-Londen verhaal?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer