Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dubbele nationaliteit mogelijk voor Belgen (juni 2007)
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dat is interessant! Dus ik, die van mijn 15e tot mijn 22e in Nederland heb gewoond zou recht hebben op 14% AOW? Maar hoe toon je dat dan aan, is dat ingewikkeld, ik heb helemaal geen uitschrijfpapieren of wat ook.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
Dan
- Amerikakenner
Ja klopt Petra, daar heb je recht op.Petra/VS schreef:Dat is interessant! Dus ik, die van mijn 15e tot mijn 22e in Nederland heb gewoond zou recht hebben op 14% AOW? Maar hoe toon je dat dan aan, is dat ingewikkeld, ik heb helemaal geen uitschrijfpapieren of wat ook.
Ik dacht dat er hier iemand op het board was die in de VS woont en die ervaring had met het aanvragen ervan. Weet alleen niet wie.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Ik weet dat mijn vader er een aantal jaren geleden voor mijn tante (toen ze 65 werd) mee bezig is geweest.Dan schreef:Ja klopt Petra, daar heb je recht op.![]()
Ik dacht dat er hier iemand op het board was die in de VS woont en die ervaring had met het aanvragen ervan. Weet alleen niet wie.
Als Petra wil, zal ik eens navraag bij mijn vader doen. Gelukkig voor haar is het zover nog niet.
Roland
- Felipe9255
- Amerikafan
- Contacteer:
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Felipe, er zitten hier maar weinig Belgen. De Belgen die ik ken zitten trouwens eigenlijk haast allemaal als expat (tijdelijk) in Amerika.
Er is -bij mijn weten- hier geen enkele Belg die al redelijk wat jaren heeft zodat hij/zij aan het Amerikaanse pensioen toe is.
En wat onszelf betreft: er vloeit nog veel water naar de zee op 30 jaar, dus ik ga me daar nu mijn hoofd niet over breken.
Er is -bij mijn weten- hier geen enkele Belg die al redelijk wat jaren heeft zodat hij/zij aan het Amerikaanse pensioen toe is.
En wat onszelf betreft: er vloeit nog veel water naar de zee op 30 jaar, dus ik ga me daar nu mijn hoofd niet over breken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
Bennogr
- Amerika-expert
Als NEderlander moet je in het bevolkingsregister staan. Je kunt daarmee in ieder geval aantonen dat je in Nederland woonde met je 15e.
Je moet je op een gegeven ogenblik uitgeschreven hebben en het bevolkingsregister in de plaats waar je het laatst hebt gewoond moet kunnen uitzoeken wanneer dat precies geweest is.
Wie weet, sta je nog steeds daar ingeschreven en zou je dus een hele hoop AOW kunnen krijgen!
Je moet je op een gegeven ogenblik uitgeschreven hebben en het bevolkingsregister in de plaats waar je het laatst hebt gewoond moet kunnen uitzoeken wanneer dat precies geweest is.
Wie weet, sta je nog steeds daar ingeschreven en zou je dus een hele hoop AOW kunnen krijgen!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Petra, die info kun - denk ik - opvragen bij de gem. Den Haag, daar is nl. het register ondergebracht van uitgeschreven Nederlanders.
Hierbij een emailadres:
vestigingsregister@dbz.denhaag.nl
Aangezien ik dit aanzwengelde kan ik tzt. wel 10 % verwachten ? LOL.
Benno, ben jij dan USer geworden ? Want dat ik rechten had wist ik, mijn vraag was of je die rechten kwijtraakt door je Nederlanderschap op te geven. Maar ik begrijp van Dan dat alleen officiele vestiging een vereiste is.
Hierbij een emailadres:
vestigingsregister@dbz.denhaag.nl
Aangezien ik dit aanzwengelde kan ik tzt. wel 10 % verwachten ? LOL.
Benno, ben jij dan USer geworden ? Want dat ik rechten had wist ik, mijn vraag was of je die rechten kwijtraakt door je Nederlanderschap op te geven. Maar ik begrijp van Dan dat alleen officiele vestiging een vereiste is.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Bedankt, gelukkig duurt het nog 20 jaar voor ik er aanspraak op zal willen maken
. Maar het is goed om te weten. Overigens heb ik me, geloof ik, nooit ingeschreven in Utrecht, toen ik daar ging studeren, dus ik zal nog wel met mijn ouders uitgeschreven zijn, destijds.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het recht op AOW geldt als je in Nederland hebt gewoond, je hoeft daarvoor niet eens Nederlandse staatsburger te zijn. Ik heb tussen mijn 15e en 35e levensjaar in Nederland gewoond en was toen geen nederlander. Ik heb toen bij vertrek uit NL nog formulieren aangevraagd om de AOW premie vrijwillig door te betalen, maar zag daar later vanaf omdat het nogal duur was in vergelijking tot wat je er uiteindelijk voor terugkrijgt. Maar ik kreeg toen nog een overzicht waarop stond dat ik recht had op 40% AOW als ik 65 wordt, voor die jaren dat ik in NL heb gewoond.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Ik ben drie jaar geleden Amerikaan geworden en Nederlander gebleven, omdat ik met een Amerikaanse getrouwd ben (overigens nadat ik eerst op eigen kracht een groene kaart had gekregen).
Zoals opgemerkt, hoef je inderdaad geen Nederlander meer te zijn om toch aanspraak te kunnen maken op AOW. Een kennis van me, die al lang geleden Amerikaan is geworden en daarmee toen het NEderlanderschap opgaf, krijgt elke maand een paar honderd euro via die regeling.
Zoals opgemerkt, hoef je inderdaad geen Nederlander meer te zijn om toch aanspraak te kunnen maken op AOW. Een kennis van me, die al lang geleden Amerikaan is geworden en daarmee toen het NEderlanderschap opgaf, krijgt elke maand een paar honderd euro via die regeling.
Dat ben ik,ik krijg een AOW check iedere maand omdat ik van mijn 15e tot 20e in Nederland woonde. Maar ik geloof wel dat je gedurende die tijd een Nederlands staatsburger moet zijn.Dan schreef:Ja klopt Petra, daar heb je recht op.Petra/VS schreef:Dat is interessant! Dus ik, die van mijn 15e tot mijn 22e in Nederland heb gewoond zou recht hebben op 14% AOW? Maar hoe toon je dat dan aan, is dat ingewikkeld, ik heb helemaal geen uitschrijfpapieren of wat ook.![]()
Het was heel eenvoudig ,Ik deed alles op de web en had helemaal geen uitschrijfpapieren of wat ook nodig.Ik ben een American citizen siince 1965.
Ik krijg $130 voor mijn 5X2%=10%.
Well it is extra beer money en julie Taxpayers in Nederland worden hartelijk bedankt voor de bijdragen.
Proost.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nu gaan we (nou ja, ik als Vlaming niet natuurlijk) allemaal een keertje daar langs moeten gaan om te toasten! :beerchug:marcuscj schreef:Ik krijg $130 voor mijn 5X2%=10%.
Well it is extra beer money en julie Taxpayers in Nederland worden hartelijk bedankt voor de bijdragen. Proost.
Elke
- Felipe9255
- Amerikafan
- Contacteer:
hmmm Kastelke, wanneer slaan wij als vlamingen een biertje af???marcuscj schreef:
Ik krijg $130 voor mijn 5X2%=10%.
Well it is extra beer money en julie Taxpayers in Nederland worden hartelijk bedankt voor de bijdragen. Proost.
Nu gaan we (nou ja, ik als Vlaming niet natuurlijk) allemaal een keertje daar langs moeten gaan om te toasten! :beerchug:
I'll pick you up in a few weeks around 8... lol :beerchug: :dance: :beerchug:
I am where I need to be
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Voor mijn vrouw en ik is er dus maar een constructie mogelijk om dual citizen te worden?
Wij zijn beiden nederlanders in amerika
Wij gaan scheiden. Ik trouw met een amerikaanse voor de vorm. Krijg dan dual citizen ship. Ga dan weer scheiden. trouw dan weer met mijn nederlandse vrouw en zij kan dual citizenship aanvragen omdat ze dan met een amerikaan getrouwd is?
Zij zou natuurlijk ook even met een amerikaan kunnen trouwen
Dit doe je natuurlijk niet maar het is toch krom?
Waarom niet gewoon dual citizenship? Veel makkelijker.
Wij gaan scheiden. Ik trouw met een amerikaanse voor de vorm. Krijg dan dual citizen ship. Ga dan weer scheiden. trouw dan weer met mijn nederlandse vrouw en zij kan dual citizenship aanvragen omdat ze dan met een amerikaan getrouwd is?
Zij zou natuurlijk ook even met een amerikaan kunnen trouwen
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Ja het is een beetje krom vindt ik ook.ned in MO schreef:Voor mijn vrouw en ik is er dus maar een constructie mogelijk om dual citizen te worden?
Zij zou natuurlijk ook even met een amerikaan kunnen trouwen![]()
Want als jullie Amerikaan worden, ben je de Nederlandse kwijt.
Zit niks anders op dan te scheiden
-
Bennogr
- Amerika-expert
Of natuurlijk: een van de twee wordt Amerikaan, de ander kan dan het Nederlandse paspoort houden. En het Nederlanderschap terug krijgen als je dat echt wil is niet zo moeilijk. Je moet wel naar Nederland terug, heb ik begrepen, maar je kunt je vrijwel meteen laten naturaliseren omdat (als) je meer dan de helft van je schoolopleiding daar hebt gedaan, plus natuurlijk de taal spreekt en wat van de gewoontes kent.
Overigens: ik heb tijdens de recente Emigraria in Zwolle even staan praten met mensen van de Sociale Verzekeringsbank. Die mij verzekerden dat zij bereid zijn uit te zoeken of en zo ja hoeveel recht je hebt op een Nederlandse AOW. Gewoon ze aanschrijven als je 64 geworden bent (ambtelijke molens malen wel, maar langzaam en gedegen) en dan hoor je na enige tijd vanzelf hoe en wat.
Geld overmaken naar het buitenland was volgens die mensen geen probleem.
Overigens: ik heb tijdens de recente Emigraria in Zwolle even staan praten met mensen van de Sociale Verzekeringsbank. Die mij verzekerden dat zij bereid zijn uit te zoeken of en zo ja hoeveel recht je hebt op een Nederlandse AOW. Gewoon ze aanschrijven als je 64 geworden bent (ambtelijke molens malen wel, maar langzaam en gedegen) en dan hoor je na enige tijd vanzelf hoe en wat.
Geld overmaken naar het buitenland was volgens die mensen geen probleem.
Vorige week is er een discussie geweest over het feit dat personen in het nieuwe kabinet twee nationaliteiten hadden. Er werd, hierdoor aangerakeld, geschreven dat Maxima haar Argentijnse nationaliteit op moest geven. Omdat ik al een aantal van dit soort discussie op de diverse forums heb gelezen viel me iets op, in een van de artikelen in een krant was een hoogleraar recht en die schreef dat iedereen hier volgens Europees recht een dubbele nationaliteit mag hebben. Dit zou dus betekenen dat je niet persé hoeft te trouwen met een Amerikaanse maar ook als Nederlander alleen of als paar de Nederlandse nationaliteit kunt behouden. Het zou niet de eerste keer zijn dat een Nederlandse wet door een Europese ondergesneeuwd wordt.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Dat is interessant. Heb je misschien een verwijzing naar dat wetsartikel? Het verbaast me eerlijk gezegd dat er zo'n Europese wet bestaat, omdat sommige Europese overheden, waaronder de Nederlandse en Belgische, niet erg veel op lijken te hebben met dubbele nationaliteit.PBBI schreef:... Omdat ik al een aantal van dit soort discussie op de diverse forums heb gelezen viel me iets op, in een van de artikelen in een krant was een hoogleraar recht en die schreef dat iedereen hier volgens Europees recht een dubbele nationaliteit mag hebben.
Door alle Nederlandse wetswijzigingen op dit gebied is trouwen niet de enige wijze waarop men legaal een meervoudige nationaliteit kon krijgen. Wel is het thans voor een genaturaliseerde Nederlander gemakkelijker dan voor een geboren Nederlander, en was het aantal uitzonderingen voor geboren Nederlanders voor 2003 groter dan nu. Voor 2003 kon "een aanzienlijk zakelijk of persoonlijk belang" al een reden zijn om een geboren Nederlander toestemming te geven er een tweede nationaliteit op na te houden.Dit zou dus betekenen dat je niet persé hoeft te trouwen met een Amerikaanse maar ook als Nederlander alleen of als paar de Nederlandse nationaliteit kunt behouden. Het zou niet de eerste keer zijn dat een Nederlandse wet door een Europese ondergesneeuwd wordt.
Dat gevecht tegen de dubbele nationaliteit lijkt me niet meer dan een achterhoedegevecht. Het valt bijna niet meer tegen te houden, al was het alleen maar vanwege de sterke toename van het aantal kinderen waarvan de ouders verschillende nationaliteiten bezitten.
In Groot-Brittanie kijkt niemand er vreemd van op wanneer je naast het Britse paspoort nog een of meer andere paspoorten bezit. Meervoudige nationaliteit is daar een volkomen geaccepteerd verschijnsel, en problemen heeft het, voorzover ik weet, nooit opgeleverd.
--john
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Misschien geraak je hier al wat verder mee:
http://www.ufbe.be/pdf/51K0056.pdf
pag. 8650, rechter kolom, artikel 15, a)
België heeft dat Europees Verdrag nog niet geratificeerd. Maar het is wel zo dat landen altijd strenger mogen zijn dan de Europese richtlijn...
http://www.ufbe.be/pdf/51K0056.pdf
pag. 8650, rechter kolom, artikel 15, a)
België heeft dat Europees Verdrag nog niet geratificeerd. Maar het is wel zo dat landen altijd strenger mogen zijn dan de Europese richtlijn...
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht