DV lottery Green card winnaar Seppie

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Seppie
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 okt 2017, 15:46

DV lottery Green card winnaar Seppie

Bericht door Seppie »

Hi Allemaal,

Ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is Sep, en ik heb op de valreep (samen met mijn vrouw) een DV lottery Green card gewonnen. We hebben het Visa in de paspoort, de gesloten enveloppen en de medische gegevens klaar liggen. Het idee is om in Januari de overtocht te maken. Nu zijn we bezig met onze spullen verkopen (we gaan light reizen, geen grote verhuizing) en onze banen afronden en over dragen.

Het idee is om de eerste jaren samen als team in een vrachtwagen te gaan rijden, en dan na een paar jaar te kijken waar we ons willen settelen. Mochten jullie het afvragen, nee, we hebben beiden voorheen geen vrachtwagen gereden. Mijn vrouw is Activiteitenbegeleider voor zwaar dementereende bejaarden, en ik ben afgestudeerd in Interaction design (HBO) en werk momenteel als developer.

Ik ben heel benieuwd of er nog mensen zijn die goede tips hebben over hoe zacht te landen in de VS, en waar op te letten.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hoi Allemaal

Bericht door Wanderlust »

Hi Sep! Van harte met jullie Green Card, was dit jullie eerste deelname? Ik heb op dit moment geen tips voor jullie, maar wil jullie wel veel plezier en succes wensen met jullie nieuwe stap!
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: Hoi Allemaal

Bericht door FlyingKat »

Gefeliciteerd. :)

Naar welke regio gaan jullie, en heb je daar inmiddels al voor zeker een baan?
Seppie
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 okt 2017, 15:46

Re: Hoi Allemaal

Bericht door Seppie »

Hi Wander,

Bedankt voor je bericht, het was inderdaad onze eerste deelname. Ik voel mij er ook nog een beetje lullig onder gezien hoe vaak anderen uitgeloot zijn.

Beetje een bizar verhaal trouwens over de afronding. De papieren worden met een aangetekende kourier verstuurd. Dit komt erop neer dat PostNL dus een pakket wat door de brievenbus past komt bezorgen. Helaas weet je nooit wanneer het aankomt, dus kon ik geen vrij vragen om het aan te nemen.

Ik krijg op een dag een mail met de bevestiging dat het die dag afgeleverd gaat worden. Helaas niemand thuis. Het pakket moet op huisadres worden afgeleverd, en handtekening is verplicht. Mijn verrassing was dan ook groot toen ik een mail kreeg dat het was afgeleverd terwijl er niemand thuis was. Er stond zelfs een (onbekende) handtekening in het systeem. Heeft de bezorger de enveloppe dus gewoon in de brievenbus gepropt en snel zelf een krabbel gezet. Ik zag hem uit de brievenbus steken toen ik thuis kwam. Daar zie je dan een enveloppe met al je gevoelige informatie, originele documenten als geboorteactes, trouwacte en diploma's, medische gegevens, documenten voor immigratie en paspoorten met DV visa erin, uit je brievenbus hangen.
Die avond heb ik toch maar even PostNL gebeld met een klacht, ik heb echter geen idee of ze er iets mee gedaan hebben, ok al heb ik de dame verteld wat er in het pakket zat.
Seppie
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 okt 2017, 15:46

Re: Hoi Allemaal

Bericht door Seppie »

Hoi Flying,

Bedankt!
We moeten eerst een CDL halen (commercial driving licence) en moeten dus naar een staat waar je geen 2 jaar je rijbewijs moet hebben om deze te kunnen halen. Helaas hebben we geen bekenden waar we kunnen blijven de eerste dagen dus zal het een Motel oid worden, en dan snel een auto en goedkoop huurhuisje regelen.

Er is in de VS blijkbaar een hele grote vraag naa rtruckers en we zijn al contact aan het opnemen met verschillende bedrijven. Er zijn er veel waar je een tijd moet meerijden met een ervaren bestuurder voordat je zelf op pad mag, en daarna ben je niet vaak meer thuis. Eigenlijk maakt het dus niet heel veel uit waar we terecht komen omdat we toch voornamelijk onderweg zullen zijn.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hoi Allemaal

Bericht door Wanderlust »

Ach, dat maakt het een loterij!

Tja, PostNL, zelf ook soortgelijke ervaringen mee. Volgens mij doen ze er niet zoveel mee (maar dat is enkel mijn indruk). Maar toch goed dat jullie alles nog wel in goede orde hebben ontvangen! Houd ons vooral op de hoogte, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoi Allemaal

Bericht door Pete.Z »

Zonder ervaring aan de bak op de vrachtwagen,en zeker als team op lange afstanden zal niet meevallen.
Er is wel vraag naar chauffeurs, maar ik zou niet alles daar op inzetten.
Ik denk serieus dat je niks gaat vinden waar je direct als team kan gaan rijden, misschien apart van elkaar op een bakwagen beginnen, maar zelfs dat zal niet meevallen met nul ervaring.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Hoi Allemaal

Bericht door Dakloze »

Seppie schreef:ik ben afgestudeerd in Interaction design (HBO) en werk momenteel als developer.
Waarom niet gewoon je CV op linkedin/Indeed zetten en een 150k+ developer job in the SF Bay Area zoeken?
--
I route, therefore you are.
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: Hoi Allemaal

Bericht door FlyingKat »

Ik lees al dat ik dus niets hoef te verwachten van mijn klacht naar de post over het half uit de brievenbus hangen van een envelop met belangrijke papieren die vervolgens kletsnat zijn geregend. :cry: :blink:

Seppie, ik heb je even een pbtje gestuurd met wat (voor mij lokale) informatie waar je misschien wat aan kan hebben re. werkgevers.

Overigens heeft vorige poster thenextdtrump ook wel een goed punt.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoi Allemaal

Bericht door USInsider »

Ik vind een gemiddeld inkomen voor software developer van rond de $ 75,000.
In de Bay Area zijn de inkomens hoger, maar de woonkosten zijn dat ook.
Wij hebben developers gekend daar, die in hun auto leefden.

Verkijk je niet op "openstaande banen". Veelal wordt dezelfde baan tig keer aangeboden door headhunters en soortgelijke agencies.
Laatst gewijzigd door USInsider op 04 okt 2017, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Seppie
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 okt 2017, 15:46

Re: Hoi Allemaal

Bericht door Seppie »

Bedankt voor de reacties,

Ik had al gezien dat een developer een redelijk salaris binnen kan slepen, en heb dat ook in mijn achterhoofd. Echter vind ik het niet heel leuk om te doen. Niet als enige werk in ieder geval. Tot voorheen heb ik het voornamelijk gebruikt om proofs of concepts te ontwerpen (ben zelf meer een interaction designer van fysieke producten) dan applicaties ontwikkelen. Het is alleen heel moeilijk iets te vinden wat daar meer in past. Er zijn wel een paar van dat soort banen, maar die zijn moeilijk te krijgen, en vereisen veel ervaring. Helaas lukt het in NL niet zo iets te vinden dus ben ik maar breder gaan zoeken, beter dan thuis zitten mopperen en blijven solliciteren.

Ik ben niet ongelukkig als developer op het moment, ik zit namelijk bij een heel fijn bedrijf. Maar zie mezelf dit nu niet de rest van mijn leven doen. Maar uiteindelijk moet je gewoon werken als je wil blijven eten en een dak boven het hoofd wil houden.

Vervelend van je man USinsider, helaas is dit in nederland ook een probleem, maar misschien wat minder dan in de US.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoi Allemaal

Bericht door ADE01 »

Gefeliciteerd! Ik ben echt net verhuist na het hele DV proces, dus mocht je specifieke vragen hebben stel ze vooral.

Qua werk ligt het vooral aan de regio denk ik. In mijn omgeving wordt enorm veel gebouwd en zijn ze overal op zoek naar personeel. In de bouw (uiteraard), IT, medisch personeel (ouderen zorg is huge in Florida), maar ook zo'n beetje iedere winkel is op zoek naar personeel voor het hoogseizoen. En dan is ondernemen of werken als zelfstandige ook nog eens een stuk makkelijker. Weinig/geen specifieke regels en 15%-28% belasting. Tax invullen is wel wat lastiger, maar daar kom je ook wel uit.

Ik zou in ieder geval gewoon in een regio gaan zitten waar het leven op zich voor jullie aangenaam is. De bay area is geweldig als dat je trekt. Mijn vrouw en ik zitten in de IT en we hebben dat redelijk diep uitgezocht. Een baan is niet enorm lastig te vinden maar ze reorganiseren daar best vaak. En heb je even geen werk zit je wel met 5 tot 8k lasten per maand.
Laatst gewijzigd door ADE01 op 04 okt 2017, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Seppie
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 okt 2017, 15:46

Re: Hoi Allemaal

Bericht door Seppie »

Hi ADE01,

Jij ook gefeliciteerd!
5-8k per maand :cry: daar moet ik niet aan denken. We hebben een spaarpotje, maar jemig. Hoe duur is Florida? En hebben jullie meteen een huis gekocht/gehuurd, zijn jullie in een motel/hotel gaan zitten of bij familie/vrienden?

Ik zag overigens dat je bij KLM verplicht ben een ESTA aan te vragen, die heb ik helemaal niet nodig en daar kom ik zelfs niet voor in aanmerking. Hoe hebben jullie dit gedaan?
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoi Allemaal

Bericht door USInsider »

Als je een visum hebt, hoef je geen ESTA - is voor VWP - aan te vragen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 05 okt 2017, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoi Allemaal

Bericht door ADE01 »

Ja, ik overdrijf misschien een beetje want als je in een studio of 1 kamer appartement wilt/kunt wonen kun je het wel goedkoper vinden. Wil je iets groters dan wordt het uiteraard duurder. Maar zoek bijvoorbeeld met zillow in San Jose, waar veel bedrijven zitten waar ik zou kunnen werken, dan vind je tot 2k per maand iets van 10 resultaten voor een 2 kamer appartement. Pas wanneer je het instelt tot maximaal 2,5-3k vind je 150-300 resultaten met wat redelijke appartementen/huizen. Maar dat is kale huur (en vaak een wachtlijst). Alles is duurder in die regio. Belastingen zijn hoger - hoogste in de VS. Parkeren, boodschappen, enzovoorts. In de top 10 duurste steden om te leven in de VS staan er 4 uit die regio. SF, San Jose, Oakland en Mountain View.

ESTA gewoon niet invullen. Desnoods met KLM bellen. Je mag reizen op het visum in je paspoort.

Wij hebben eerst een airbnb gehuurd voor een maand. Voor Airbnb long stay krijg je vaak een bepaalde korting. Wanneer je er voortijdig uit gaat krijg je in ieder geval een gedeelte van het geld terug. Meestal vervalt de maandelijkse korting wel en betaal je naar dag huur ratio, maar om safe te zitten hebben we het zo gedaan en zijn we er na 12 dagen uit gegaan. We konden ook bij vrienden terecht maar toch niet gedaan, je weet nooit hoe dat gaat lopen. Een hotel/motel is ook nog een optie, maar dat is vaak vrij klein en voor de prijs vergelijkbaar met Airbnb. Het ligt er een beetje aan hoe snel je huisvesting kunt regelen, hoe flexibel je bent en hoeveel je meeneemt denk ik. Je wilt bijvoorbeeld niet rondzeulen van plek naar plek met een berg koffers.

We hebben wel gekeken naar kopen maar zonder een redelijke credit score moesten we 40% cash in leggen. Daarnaast heb je sowieso hogere transactie kosten dan in NL en je krijgt een hoog rente percentage. We hebben nu een leuk appartement gehuurd op een complex met gate, zwembad, fitness, tennisbaan, enz. iets ten noorden van Orlando. Voor 900 tot 1400 dollar per maand (vaak kaal - soms met water/sewer e.d.) kun je hier makkelijk een leuk appartement of townhouse (rijtjeshuis) vinden van ongeveer 90-100 vierkante meter. Goedkoper kan ook wel maar dan zit je waarschijnlijk in een wat mindere buurt of verder van de bewoonde wereld. De meeste appartementen hebben minimaal de appliances in de keuken, maar het kan ook volledig furnished zijn of bijna kaal. Daar kan ook nog een verschil in zitten waardoor de prijs hoger/lager is. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je zonder credit score en omdat je nergens bekend bent overal borg moet betalen. 500-1500 dollar voor het appartement. 200 dollar voor de energie. 50 dollar voor de kabel. Enzovoorts.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Hoi Allemaal

Bericht door Dakloze »

ADE01 schreef:Parkeren, boodschappen, enzovoorts. In de top 10 duurste steden om te leven in de VS staan er 4 uit die regio. SF, San Jose, Oakland en Mountain View.
Ik heb van 2010-2015 in SV gewoond, en heb net (vorige maand) een huis gekocht in de regio. Toen ik naar San Jose verhuisde in 2010 betaalde ik $2500 voor een 2-kamer appartement. Vervolgens huurde ik een townhome in zuid SJ voor $2450 en in 2013 verhuisde ik naar Morgan Hill waar ik $2750 betaalde voor een 4-kamer single family.

Nu zit ik ook in MH, in een 4-kamer townhome welke ik voor minder dan 700k heb gekocht.
ADE01 schreef: ESTA gewoon niet invullen. Desnoods met KLM bellen. Je mag reizen op het visum in je paspoort.
Klopt, en daar doet de KLM ook niet moeilijk over. Wat niet kan met een visum is online inchecken. Daarvoor moet je een ESTA hebben, omdat ze alleen een ESTA electronisch kunnen checken bij de CBP. Als je op een visum (of GC) reist, moeten ze het fysiek zien om je in te checken.

Hoewel ik al jaren een greencard heb, hou ik een ESTA zodat ik online kan inchecken.
ADE01 schreef: We hebben wel gekeken naar kopen maar zonder een redelijke credit score moesten we 40% cash in leggen. Daarnaast heb je sowieso hogere transactie kosten dan in NL en je krijgt een hoog rente percentage.
Nog een real-world scenario: ik heb met een goede credit score (~800) met 5% cash een huis gekocht. Transactiekosten waren ongeveer 8%. Mijn rente is 3.875%. Het heeft me zo'n 6 jaar gekost om die credit score te krijgen. Ik heb altijd op tijd betaald, en heb maar 1 autolening en 3 credit cards.

Toen ik na 3 maanden in de VS voor de eerste keer keek had ik al 670, met alleen m'n autolening en (secured) credit card).
ADE01 schreef: Waar je wel rekening mee moet houden is dat je zonder credit score en omdat je nergens bekend bent overal borg moet betalen. 500-1500 dollar voor het appartement. 200 dollar voor de energie. 50 dollar voor de kabel. Enzovoorts.
Amen. Ik had alles bij elkaar een kleine $10,000 nodig toen we hier kwamen. Deposit hier, deposit daar, deposit zus, deposit zo. Zelfs PG&E wilde $300 deposit.

Hier in de Bay betaal ik zo'n $100 voor kabel en $250 voor energie.

Maar goed, daar staat wel tegenover dat ons totale inkomen vrij hoog is, vergeleken met de rest van het land. Ik heb met een voormalige collega van mij uit Atlanta (GA) onze paycheck eens vergeleken. Ik hield netto zo'n 35% meer over, maar dat ging vrijwel allemaal richting huisvesting en utilities.

In short: als je niet ruim over de $100,000 per jaar gaat zitten, ben je beter af buiten de Bay Area. Persoonlijk vond ik SoCal een stuk leuker, maar ja... alle tech jobs zitten in de Bay.
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoi Allemaal

Bericht door USInsider »

Bij mijn weten is een ESTA maar twee jaar geldig ? Blijft de KLM de code ook daarna accepteren ?

Als je geen 20% hebt aanbetaald toen je je huis kocht, zul je PMI betalen ?
Seppie
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 okt 2017, 15:46

Re: DV lottery Green card winnaar Seppie

Bericht door Seppie »

Hardstikke bedankt voor al de info.

Wat ik mij een beetje afvroeg, hoe kijken Amerikanen naar Nederlandse Immigranten? Zowel mijn vrouw als ik spreken een redelijk mondje engels, en we praten thuis al zoveel mogelijk engels tegen elkaar om te wennen, maar iedereen zal (zeker in het begin) snel horen dat we geen locals zijn.

Wat kunnen jullie aanraden om beter geaccepteerd te worden door de buren / collega's enz? Behalve natuurlijk niet mopperen op de dingen die in Nederland beter zijn, en openstaan voor lokale cultuur en cuisine?
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: DV lottery Green card winnaar Seppie

Bericht door USInsider »

Hangt ervan af. Zolang je niet op een H-1B komt, zit je wel goed.

Voor acceptatie: gewoon jezelf zijn.
Verder, niet teveel verwachten. USers beloven snel, maar iets waarmaken, dat is een andere zaak.
Zie een belofte als een compliment jegens jou en laat het verder gaan.

In sommige delen van de US, bv. het midden-westen, is men in mijn ervaring wat sociabeler jegens medemensen dan elders.
(Daarmee maak ik een enorme generalisatie.)
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: DV lottery Green card winnaar Seppie

Bericht door Bennogr »

Gewoon jezelf zijn. En schaamteloos gebruik maken van het feit dat je uit Nederland komt. Ik heb ervaren dat Nederland goed ligt bij "de" Amerikanen. Ze hebben er meestal wel van gehoord en als ze er nog nooit geweest zijn, is het altijd een land dat ze eigenlijk best eens zouden willen bezoeken als ze ooit naar Europa gaan. Plus vergeet niet te pas (en te onpas) erop te wijzen dat Heineken (en Amstel) uit Nederland komt.

En maak je geen zorgen over je accent, vinden mensen wel interessant. En het echt kwijtraken is heel moeilijk, men hoort nog steeds "iets" in mijn Amerikaans. Na 41 jaar.

Welkom dus. En 't zal waarachtig wel gaan.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer