San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Jeanine_ »

Hallo allemaal, wij zijn op dit moment onderweg naar San Francisco. We staan 2 nachten met een camper op een camping. Dan ruilen we de camper om voor een auto en slapen we nog 1 nacht in een airbnb.

Met een camper is het niet handig om te rijden en parkeren in de stad. Dus we gaan met het openbaar vervoer.

Zijn er ook attracties waar je wel goed en goedkoop (of gratis) kan parkeren? Want dan bewaren we die voor de laatste dag. Of kunnen we beter alles met het openbaar vervoer doen?

De scenic drive ken ik, maar we bezoeken liever wat losse locaties. Natuurlijk de highlights Golden gate bridge, pier 39 en Golden gate park. Chinatown lijkt ons ook leuk. Misschien hebben jullie nog goede suggesties die goed met de auto bereikbaar zijn.
Gebruikersavatar
xlies
Amerikafan
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 okt 2016, 12:48
Aantal x V.S. bezocht: 1
Contacteer:

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door xlies »

Wij hebben alles met de auto gedaan in SF. Alles is goed te bereiken, op de wegen viel het allemaal mee met de drukte. Tenminste als je van de highway af bent. Parkeren is een ander verhaal.. Erg duur bijna overal. Alleen bij Union Square hebben we 1 betaalbare parkeergarage gevonden. Die was in de ochtend en avond maar 3 dollar per uur en midden op de dag geloof ik 6 dollar per uur. Verder betaal je veelal de hoofdprijs. Lombard street vonden we trouwens wel leuk om zelf met de auto te doen. We hebben hem één keer naar beneden en boven gewandeld en één keer met de auto naar beneden. Verder hebben we 1 dag alles op de fiets gedaan, ons hotel zat op lombard street en toen zijn we gefietst naar de golden gate, door presidio park en naar fisherman's wharf.
Rondreis zuid-west 2017: http://www.rovitravels.nl
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Jeanine_ »

Het is inderdaad nog wel even leuk om met de huurauto door de straatjes te rijden.

Union square willen we ook nog heen, dus goed om te weten dat we die eventueel kunnen bewaren totdat we de huurauto hebben.

Fiets heb ik ook naar gekeken, maar dat vond ik ook nog best prijzig. We reizen met een kleine en een kinderzitje is net zo duur als een fiets. Op zich is het ook allemaal wel op loopafstand als je eenmaal in de stad bent toch?
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Jeanine_ »

Zojuist toch ook maar besloten een 3-daagse Muni pass te kopen. Dan belemmeren de afstanden ons in elk geval niet om ergens heen te gaan. En de toch in Yosemite van gisteren hakt er ook nog wel in :wink:

Tips voor bezienswaardigheden waar je gratis kan parkeren blijven welkom want voordat we onze pass kunnen gebruiken moeten we nog wel met het OV de golden gate over.
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Mr. Patrick »

Wij verbleven in het stadscentrum zelf en hebben toen niets met OV noch de auto gedaan (een cablecar-ritje uitgezonderd). We hebben ook de huurauto pas opgehaald na SF (het was onze eerste stop). Door het huren van fietsen hebben we de Golden Gate Bridge, Sausolito, Eagles Point, Painted Ladies en Golden gate Park bezocht.

Ik denk dat als je niet in de stad verblijft maar erbuiten je genoeg hebt aan dagelijks één ritje met de BART de stad in en 's avonds weer eruit en de rest te voet doet.
Qua parkeren kan ik me niet voorstellen dat het ergens in de stad gratis is, daar liggen de grond- en huizenprijzen veel te hoog voor. We vinden het leuk om bij makelaars naar de advertenties te kijken en schrokken ons de pleuris voor de kosten van appartementen in SF!
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door roelb »

Parkeren in San Francisco, zeker ten westen van Van Ness, is op veel plaatsen wel gratis, met name in het weekend en in de avonden. Gewoon street parking.

Verder zijn er wel wat plekjes ten oosten van Van Ness waar je voor een redelijk bedrag je auto een dag kan parkeren, denk aan $15 of $20/day. Op veel plekken is 2 hour street parking ook gewoon gratis, ook doordeweeks.

Maar als je terugvliegt vanaf SFO dan zou ik zeggen: verblijf in de stad, gebruik de BART om naar het vliegveld te gaan en doe de rest met een Uber of de benenwagen. Fietsen huren om de parken, golden gate en de overkant (Sausalito, maar eventueel ook door naar Tiburon) te verkennen is inderdaad een leuke besteding van je dag.
monster
Amerikakenner
Berichten: 1234
Lid geworden op: 07 apr 2006, 16:35
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door monster »

Je kunt gratis parkeren bij Twin Peaks (uitzicht) en bij Lands End om de Golden Gate bridge goed te kunnen bekijken!
http://annekestefan.web-log.nl ( vakantie's USA 2006 en 2007)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Martin & Marianne »

Baker Beach met uitzicht vanaf het strand op de Golden Gate brug vonden wij ook leuk. Gratis parkeren.

Martin
B & G
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 mei 2016, 20:56
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door B & G »

De auto zou ik vooral gebruiken voor de zaken die verder van het centrum gelegen zijn, denk aan alles in de regio van de golden gate. Als je daar met de bus naartoe moet; ben je echt wel lang onderweg. En met de auto heb je daar ook geen moeite om parking te vinden.

Het centrum zelf zou ik met het OV doen, al wandelend, of met uber/lyft. Die rijden er enorm veel rond en kost echt niet veel.

Als je die muni pass hebt; kan je die trouwens ook gebruiken voor de cable car. Als je het geduld hebt om aan te schuiven :)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door roelb »

Aanschuiven? Je moet ook niet opstappen op een van de endpoints! Gewoon op straat bij een kruispunt.
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door markro »

roelb schreef:Parkeren in San Francisco, zeker ten westen van Van Ness, is op veel plaatsen wel gratis, met name in het weekend en in de avonden. Gewoon street parking.

Verder zijn er wel wat plekjes ten oosten van Van Ness waar je voor een redelijk bedrag je auto een dag kan parkeren, denk aan $15 of $20/day. Op veel plekken is 2 hour street parking ook gewoon gratis, ook doordeweeks.
Zoals in iedere plaats/stad is het ook in San Francisco verstandig om naar de eventuele parkeerborden/parkeeraanduidingen te kijken. Weet ook goed op welke dag in de week je ergens wilt parkeren en op welk tijdstip, want de aanduidingen zijn legio.
Zo waren wij eens aan het einde van een vakantie in San Francisco en zowel mijn vrouw als ik lazen de borden, maar hadden niet helemaal helder welke weekdag het was en hadden na terugkomst bij de auto een boete wegens het parkeren op een dag, op een tijdstip, dat men de weg zou gaan schoonmaken.

Zomaar een paar voorbeelden van borden op het internet:
- http://sfcitizen.com/blog/wp-content/up ... 7-copy.jpg
- https://media.nbcbayarea.com/images/no_ ... e_hour.jpg
- http://4.bp.blogspot.com/-BBEerWpqgWQ/V ... Sign03.jpg

En laat niets zichtbaar in de auto liggen als je deze ergens tijdelijk achterlaat, ook niet als het voor een paar minuten is, of in een drukke/rustige straat. (Zelf door schade en schande wijs geworden.)
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door roelb »

Jep, de borden moet je wel even goed lezen.. En jezelf inderdaad niet vergissen in de dag van de week ;-) Maar er zijn echt veel plekken waar je gewoon gratis kunt staan. Doordeweeks vaak max 1 of 2 uur, en dan vanaf vrijdag 6pm vaak gratis tot maandag 8am.
Gebruikersavatar
Wouter62
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 mar 2013, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Wouter62 »

Mr. Patrick schreef:We vinden het leuk om bij makelaars naar de advertenties te kijken en schrokken ons de pleuris voor de kosten van appartementen in SF!
Dan raad ik je aan om de app Trulia te downloaden. Dit is de Amerikaanse variant van Funda. Inderdaad schrikken van de prijzen in SF. Maar het is ook leuk om eens binnen te kijken.
Foto's vakanties: http://womo.jalbum.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Jeanine_ »

Bedankt voor alle goede tips!

Gisteren zaten we op Marin RV Park en hebben we met het openbaar vervoer veel gezien. Eerst met de ferry naar San Francisco ($11 pp)
Toen met de tram naar pier 39 (muni pass $21 pp)
Toen met de bus en cable car naar Lombard street.
Met de cable car naar China town.
Lopend naar Union square (shoppen)
Met de bus naar het Golden gate park.
Bus naar toll plaza om over de stappen op de regionale bus naar de camping ($7 pp)

Vandaag nadat we de camper ingeleverd hadden en de huurauto hebben opgehaald naar onze airbnb in Dale City gereden. Vanuit daar Twin peaks bezocht en weer naar het golden gate park gereden. Daarna langs de kust terug. Parkeren ging hier prima. Ook street parking is inderdaad goed te doen. Goede tip.

Nog een tip die ik op het forum nog niet tegen gekomen was: Voor $9,95 kan je een dag gebruik maken (30 minuten per rit) van een blauwe Go bike van Ford. Ik heb verder niet naar de voorwaarden gekeken, maar ze staan op meerdere plekken in de stad.
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Jeanine_ »

Mr. Patrick schreef:Wij verbleven in het stadscentrum zelf en hebben toen niets met OV noch de auto gedaan (een cablecar-ritje uitgezonderd). We hebben ook de huurauto pas opgehaald na SF (het was onze eerste stop). Door het huren van fietsen hebben we de Golden Gate Bridge, Sausolito, Eagles Point, Painted Ladies en Golden gate Park bezocht.

Ik denk dat als je niet in de stad verblijft maar erbuiten je genoeg hebt aan dagelijks één ritje met de BART de stad in en 's avonds weer eruit en de rest te voet doet.
Qua parkeren kan ik me niet voorstellen dat het ergens in de stad gratis is, daar liggen de grond- en huizenprijzen veel te hoog voor. We vinden het leuk om bij makelaars naar de advertenties te kijken en schrokken ons de pleuris voor de kosten van appartementen in SF!
Ik ga ook eens kijken naar de advertenties, ik ben benieuwd!

Bij het golden gate park kon je heel goed gratis parkeren. Had ik ook niet verwacht.

Wij hebben met name voor een huurauto gekozen ivm onze meereizende dochter van 1,5 jaar. Het is best lastig om alle bagage mee te sjouwen en haar ook in de gaten te houden. Op het vliegveld heb je die handige karretjes maar verder blijft het een volksverhuizing :lol: Anders hadden we het waarschijnlijk zoals jullie gedaan.
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Jeanine_ »

roelb schreef:Parkeren in San Francisco, zeker ten westen van Van Ness, is op veel plaatsen wel gratis, met name in het weekend en in de avonden. Gewoon street parking.

Verder zijn er wel wat plekjes ten oosten van Van Ness waar je voor een redelijk bedrag je auto een dag kan parkeren, denk aan $15 of $20/day. Op veel plekken is 2 hour street parking ook gewoon gratis, ook doordeweeks.

Maar als je terugvliegt vanaf SFO dan zou ik zeggen: verblijf in de stad, gebruik de BART om naar het vliegveld te gaan en doe de rest met een Uber of de benenwagen. Fietsen huren om de parken, golden gate en de overkant (Sausalito, maar eventueel ook door naar Tiburon) te verkennen is inderdaad een leuke besteding van je dag.
Uber en Lyft zijn inderdaad prima vervoersmiddelen! In Los Angeles ook gebruik van gemaakt. Goede tip!
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Jeanine_ »

monster schreef:Je kunt gratis parkeren bij Twin Peaks (uitzicht) en bij Lands End om de Golden Gate bridge goed te kunnen bekijken!
Bedankt voor de tip! Twin peaks was mooi! Lands end helaas geen tijd meer voor..
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Jeanine_ »

Martin & Marianne schreef:Baker Beach met uitzicht vanaf het strand op de Golden Gate brug vonden wij ook leuk. Gratis parkeren.

Martin
Helaas geen tijd meer gehad om dit nog te bezoeken. Bedankt voor de tip.
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Jeanine_ »

B & G schreef:De auto zou ik vooral gebruiken voor de zaken die verder van het centrum gelegen zijn, denk aan alles in de regio van de golden gate. Als je daar met de bus naartoe moet; ben je echt wel lang onderweg. En met de auto heb je daar ook geen moeite om parking te vinden.

Het centrum zelf zou ik met het OV doen, al wandelend, of met uber/lyft. Die rijden er enorm veel rond en kost echt niet veel.

Als je die muni pass hebt; kan je die trouwens ook gebruiken voor de cable car. Als je het geduld hebt om aan te schuiven :)
De cable car was leuk! Een attractie op zich!
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: San Francisco auto vs. openbaar vervoer

Bericht door Jeanine_ »

roelb schreef:Aanschuiven? Je moet ook niet opstappen op een van de endpoints! Gewoon op straat bij een kruispunt.
Dat werkte inderdaad prima, goede tip!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer