getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
xmasseve
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mar 2017, 23:09
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: Nederland, CO

getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door xmasseve »

Een beetje een gekke titel maar ik weet niet juist hoe mn probleem te omschrijven in een beetje woordjes. Dus in het lang:

Ik ga trouwen met mn Amerikaanse vriend, hier in de US. Maar we gaan niet door het greencard proces gaan omdat we tegen deze zomer in Azie gaan wonen. Er is dus geen reden om alle moeite te doen om door het volledige proces te gaan en al dat geld te betalen. Mn vraag is: kan ik als zijnde getrouwd nog op bezoek komen of gaan ze me afwijzen? Als je in het visum-aanvraag gedeelte zit, niet. Maar we doen die aanvraag niet....
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door RiverCola »

Op welk visum/status blijf jij dan in de VS (je schrijft namelijk nu je bericht vanuit de VS) tot jullie verhuizing? En op welke status ben je er nu al dan? Uit je andere berichten maak ik op dat je al een flinke poos in de VS bent inmiddels.

En wat als jullie ooit weer terug gaan naar de VS? Dan zou jij er niet kunnen gaan wonen totdat hij allerlei zaken geregeld heeft.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door hemmie »

@rivercola, maar nu een greencard aanvragen heeft ook geen zin als je straks langere tijd buiten de VS gaat wonen, dan zou je die greencard weer kunnen verliezen.

Volgens mij zijn er hier wel vaker draadjes geweest over getrouwde stellen die niet (allebei) in de VS woonden, je zou eens moeten zoeken, maar kan me niet herinneren dat dat problemen gaf.
Terug in Texas!
Fellow2012

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door Fellow2012 »

Dat is toch dezelfde situatie als je bijvoorbeeld getrouwd bent, je Amerikaanse man in Nederland een verblijfsvergunning heeft en jullie reizen samen om zijn familie in Amerika te bezoeken. Als jullie zo dadelijk een verblijfsvergunning hebben van het Aziatisch land en kunnen deze laten zien bij immigratie op de luchthaven, zie ik het probleem niet.
xmasseve
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mar 2017, 23:09
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: Nederland, CO

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door xmasseve »

Ik kom altijd op een ESTA. Dus ik ga het land in en uit. Maar blijkbaar als je getrouwd bent, kunnen ze moeilijk doen. Ik ken gewoon niemand die deze ervaring heeft. Iedereen die getrouwd is met een Amerikaan, wil naar hier komen en zn greencard aanvragen. Wij dus niet...
Laatst gewijzigd door xmasseve op 23 sep 2017, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
xmasseve
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mar 2017, 23:09
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: Nederland, CO

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door xmasseve »

adam747 schreef:Dat is toch dezelfde situatie als je bijvoorbeeld getrouwd bent, je Amerikaanse man in Nederland een verblijfsvergunning heeft en jullie reizen samen om zijn familie in Amerika te bezoeken. Als jullie zo dadelijk een verblijfsvergunning hebben van het Aziatisch land en kunnen deze laten zien bij immigratie op de luchthaven, zie ik het probleem niet.
We zouden pas deze zomer naar ergens anders verhuizen en dan de wereld rondreizen per boot. Dus we kunnen het ganse proces starten en veel geld uitgeven voor niets. Ik zou zelfs waarschijnlijk niet eens in de VS zijn als ik op interview moet. En... vanaf dat je je greencard hebt, mag je ook maar 6 maand tgl het land uit de volgende 2jaar.
xmasseve
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mar 2017, 23:09
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: Nederland, CO

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door xmasseve »

RiverCola schreef:Op welk visum/status blijf jij dan in de VS (je schrijft namelijk nu je bericht vanuit de VS) tot jullie verhuizing? En op welke status ben je er nu al dan? Uit je andere berichten maak ik op dat je al een flinke poos in de VS bent inmiddels.

En wat als jullie ooit weer terug gaan naar de VS? Dan zou jij er niet kunnen gaan wonen totdat hij allerlei zaken geregeld heeft.
Als je 3 jaar getrouwd bent en ergens anders woonde, kan je een spouse-visum aanvragen, toch...? Als we ooit zouden beslissen om terug naar de VS te gaan, kunnen we dat op voorhand doen.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door RiverCola »

Uit je verhaal (en eerdere posts op het forum) maakte ik op dat je al langere tijd in de VS verblijft en het werd me ook niet duidelijk of je nu wel of niet van plan bent tot aan jullie vertrek naar Azië in de VS te blijven. Het is in ieder geval niet de bedoeling Esta te gebruiken als een soort bypass. Als jij vaak komt, steeds langere tijd in de VS blijft en ook nog eens getrouwd bent met een Amerikaan kan je gewoon het risico lopen teruggestuurd te worden. En dan kom je dus nooit meer de VS in zonder een visum en een toeristenvisum zullen ze misschien niet erg graag verstrekken aan iemand die met een Amerikaan getrouwd is?
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door Queste »

Heel realistisch gezien kan het een uitdaging zijn om immigration te overtuigen dat je het land weer verlaat. Je hebt tenslotte door je huwelijk een sterke band met de USA. Alleen een return ticket garandeerd niet dat je ook daadwerkelijk op dat vliegtuig stapt.
Je zult dus een overtuigend verhaal moeten hebben dat jullie niet van plan zijn om je in de USA te vestigen. Duidelijke plannen voor de verhuizing naar Azie. Banden nu met NL/BE door werk, eigen huis, etc.
Wellicht is het beter het trouwen uit te stellen totdat de plannen voor Azie vastomlijnd zijn en aangetoond kunnen worden.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
xmasseve
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mar 2017, 23:09
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: Nederland, CO

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door xmasseve »

Daar hadden we voor gevreesd. Die immigratie regels zijn zo stom! In Europa zou je hier allemaal geen problemen mee hebben. Soms lijkt het alsof ze Amerikanen niet willen laten trouwen met niet-Amerikanen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door mtl »

Laat ik het zo zeggen: ze moedigen het niet aan dat buitenlanders met Amerikanen trouwen.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door Queste »

xmasseve schreef:Daar hadden we voor gevreesd. Die immigratie regels zijn zo stom! In Europa zou je hier allemaal geen problemen mee hebben. Soms lijkt het alsof ze Amerikanen niet willen laten trouwen met niet-Amerikanen.
Daar vergis je je dus in. In Europa wordt ook gescreend en wordt het risico op overstay bepaald.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door USInsider »

De regelgeving waarmee Amerikanen wordt toegestaan buitenlandse partners binnen te brengen, is een van de meest genereuze ter wereld.
Voor de echtgeno(o)t(e) van een US citizen - Immediate Relative - is geen wachtttijd voor een visum, er zijn geen quota per categorie of per land.
Het US immigratie systeem vooral is gebaseerd op familie-hereniging: 65-70% van de ruim Een Miljoen visums die jaarlijks worden uitgereikt, worden toebedeeld aan Immediate Relatives en Family Members. (Permanent Residents kunnen vrouwen en kinderen laten komen.)

De US wil wel weten dat de relatives & family members niet meteen de US geld gaan kosten en vraagt daarom om van de US citizen (permanent resident) een Affidavit of Support.
Men wil ook graag dat er geen besmettelijke ziektes worden binnengebracht, vandaar dat een medical exam onderdeel is van de immigratie procedure.
Maar er zijn geen eisen mbt. educatie, vaardigheden, werkervaring. Je hoeft zelfs geen Engels te spreken.

Vraagsteller, ik zou de situatie voorleggen aan een immigratie-advocaat.
Naar de US immigreren als fiancé of spouse is de meest eenvoudige en snelste manier om hier te belanden. Echter jullie situatie maakt het gecompliceerd. Daarom denk ik dat je alle opties met een advokaat moet doorspreken, en wel voor je keuzes maakt (zoals trouwen).
xmasseve
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mar 2017, 23:09
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: Nederland, CO

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door xmasseve »

We hebben een advocaat. Maar er is zoveel te vragen dat ik graag een beetje voorbereid wil zijn.
Fellow2012

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door Fellow2012 »

Ik vraag me af wat een immigratie advocaat voor je kan betekenen. Je bent toch niet met immigratie bezig? Jouw situatie is dat je Amerika in- en uit wilt zonder vaste woonplaats en geen banden hebt met een land waar je permanent gevestigd bent – althans voor een tijdje.
Alleen een immigration officer op de luchthaven kan het bepalen en het zal per ambtenaar weleens anders kunnen zijn.

Ik vraag me af of een advocaat van tevoren iets hierover kan zeggen.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door RiverCola »

Mijns inziens worden mensen hier op het forum ook wel erg snel naar een advocaat doorverwezen. In dit geval vraag ik mij ook af wat die dan toe te voegen zou hebben (behalve dat je er je portemonnee mag omkeren :wink: ).

In dit geval is het denk ik vooral belangrijk dat je je van allerlei regels en risico's op de hoogte stelt zodat je zelf een afweging kunt maken wat de slimste aanpak is voor jullie (wel of niet spouse-visum procedure nu al starten, en zo niet hoe het dan uitzingen tot aan vertrek naar Azië. Indien de procedure niet nu al gestart wordt: hoe ziet het traject er dan uit als jullie over een paar jaren alsnog naar de VS gaan....dat soort vragen). De leden op het forum kunnen je heel ver op weg helpen, er is hier veel kennis van ervaringsdeskundigen. Dan kun je als je een goed beeld hebt straks zelf een weloverwogen keuze maken.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door roelb »

Een puntje nog dat niet genoemd is: de CBP officer ziet niet dat je getrouwd bent, als jij gewoon reist op je huidige Nederlandse paspoort.

Het bezoeken van familieleden is formeel toegestaan op een ESTA of B2 visum. Je overtreed dus geen immigratieregels.

Echter, er is wel een vuistregel: je moet bij een nieuwe grenspassage langer het land uit zijn geweest dan dat je de vorige keer in de US bent verbleven. Ook mag je in totaal maximaal 180 dagen per kalenderjaar in de US zijn, waarvan maximaal 90 dagen achter een, maar dat zul je vast wel weten.

Hoe vaker je komt, des te indringender de vragen zullen worden. Dat je getrouwd bent met een Amerikaan zou ik, mits niet direct gevraagd, niet vermelden, maar als je als purpose aangeeft dat je hier bent om familie te bezoeken dan kan ik me zomaar voorstellen dat de volgende vraag is: how are you related?
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door USInsider »

Ik verwijs naar een goede (!) immigratie advokaat omat er vragen gesteld worden die op wel degelijk immigratie slaan - hetzij nu, hetzij in de toekomst.
Normaliter is - zoals ik al aangaf - de immigratie van een verloofde of echtgenote een procedure die men zelf kan doorlopen.
Maar zodra er "andere omstandigheden" gaan meespelen, moet de zaak door een deskundige worden bekeken.

En een goede immigratie-advokaat laat je echt niet meteen "je portemonnee omkeren".
Hij/zij kan wel helpen beslissingen te voorkomen die later onverwachte consequenties kunnen hebben.

Stel dat vraagtseller en haar US citizen nu trouwen. Vervolgens gaat ze een keer of vaker naar de US op VWP/ESTA en doet of er niets aan de hand is.
Echter na terugkeer van de wereldreis wordt een Groene Kaart aangevraagd, gebaseerd op het huwelijk. Dan KAN worden gesteld dat ze heeft gelogen de keer/keren dat ze na haar huwelijk op VWP naar de US kwam. VWP staat geen immigratie-intent toe.
Het maakt niet uit dat de CBP officier nu niet kan zien dat vraagsteller al is getrouwd. Men ziet het hele verhaal plus een overzicht van US bezoeken, als het permanente visum wordt aangevraagd.

En immigratie-advokaat kan kan optreden als vertegenwoordiger van de aanvrager, alle correspondentie ontvangen en doorgeven. Vervolgens kan de advokaat helpen met aanvragen Advance Parole.

Heeft vraagsteller begrepen dat als ze nu trouwt en geen immigratie-procedure opstart, er in de toekomst een periode van ong. 6 maanden tot een jaar kan zijn, dat ze in Ned. (dan wel in een buitenland) moet verblijven om haar Groene Kaart aan te vragen via Consular Processing.
Laatst gewijzigd door USInsider op 25 sep 2017, 21:03, 5 keer totaal gewijzigd.
Fellow2012

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door Fellow2012 »

@roelb, met jouw enorme ervaring met Amerika kan je toch zien dat dit een riskante weg is? Tenzij de TS op een andere rij gaat staan dan haar man, zie ik niet hoe ze belangrijke informatie als deze kan verzwijgen. Liegen is een probleem maar belangrijke informatie achterhouden is ook.

Want als ze niets zegt en verder wordt ondervraagd waarna ze toch moet vertellen dat ze samen met haar man is – of in het geval haar man niet mee reist, dat ze eerlijk moet vertellen dat ze getrouwd is met een Amerikaan – dat is niet alleen “bad optics” maar een serieus issue, lijkt mij.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door RiverCola »

Wat is daar in hemelsnaam een serious issue aan? Je mag toch gewoon vrienden en relatives bezoeken op ESTA? Maakt het dan uit of je getrouwd bent of een verre-afstandsrelatie hebt? In the end, zoals hier eerder aangehaald, zal de officer enkel bepalen of hij in jou een risico ziet op illegaal verblijven en werken. Ja, de kans dat ze je als risico zien als je getrouwd bent met een Amerikaan en steeds lange tijd op ESTA verblijft, is aanwezig. Maar het is niet verboden met een Amerikaan getrouwd te zijn en er niet te wonen (en op bezoek te komen). Je moet gewoon voorzichtig zijn in je handelen en je bewust zijn van de regels en risico's, want teruggestuurd worden zal direct gevolgen hebben op je toekomstige reizen naar de VS (niet zo leuk als je daar een geliefde hebt).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer