Stoelen reserveren in het vliegtuig

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Iris_1982
Amerika-expert
Berichten: 2826
Lid geworden op: 02 mar 2005, 16:35
Aantal x V.S. bezocht: 35
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Weet iemand trouwens nou hoe het precies zit met stoelen reserveren in het vliegtuig?

Ik krijg mijn e-ticket pas een week van tevoren
Veel maatschappijen hanteren de regel dat je vanaf 48 uur van tevoren kunt inchecken (en dus ook je stoel kunt kiezen), maar ik heb hier ook al meerdere malen gelezen dat mensen al maanden van tevoren een stoel hadden uitgezocht

We vliegen met Delta, weet iemand in hoeverre je daar al van tevoren stoelen kan kiezen of moet ik echt tot 2 dagen van tevoren wachten?

Een goeie stoel maakt het vliegen namelijk ook al een heel stuk dragelijker (ben ooit bij de nooduitgang zittend, naar NY gevlogen...heeerlijk, had t idee dat de vlucht veel korter duurde :D
Gebruikersavatar
manja
Amerikakenner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 14 apr 2006, 23:15
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Virginia
Contacteer:

Bericht door manja »

Iris_1982 schreef: We vliegen met Delta, weet iemand in hoeverre je daar al van tevoren stoelen kan kiezen of moet ik echt tot 2 dagen van tevoren wachten?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, wij vliegen ook met Delta
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mirdj
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 05 apr 2005, 20:56
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Bij Continental zocht ik ook altijd m'n stoelen uit op het moment dat ik boekte (op de website van Continental). Ik ben wel OnePass houder dus ik weet niet of het ook geldt voor mensen die dat niet zijn.
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Iris_1982 schreef:Weet iemand trouwens nou hoe het precies zit met stoelen reserveren in het vliegtuig?

Ik krijg mijn e-ticket pas een week van tevoren
Veel maatschappijen hanteren de regel dat je vanaf 48 uur van tevoren kunt inchecken (en dus ook je stoel kunt kiezen), maar ik heb hier ook al meerdere malen gelezen dat mensen al maanden van tevoren een stoel hadden uitgezocht

We vliegen met Delta, weet iemand in hoeverre je daar al van tevoren stoelen kan kiezen of moet ik echt tot 2 dagen van tevoren wachten?

Een goeie stoel maakt het vliegen namelijk ook al een heel stuk dragelijker (ben ooit bij de nooduitgang zittend, naar NY gevlogen...heeerlijk, had t idee dat de vlucht veel korter duurde :D
Iris,

Heb je je tickets via een reisbureau geboekt dat je ze zo laat krijgt? De laatste paar keer heb ik mijn ticket via internet geboekt en kreeg de volgende dag al mijn e-ticket.

Tijdens het boeken kon je je stoel opgeven. Dat lukt overigens niet altijd zoals bij onze laatste vlucht naar Washington, DC vorige maand. Voor de heenvlucht konden we de zitplaats niet vastleggen voor het traject Amsterdam - Washington, wel voor de overige vluchten.

Op het moment dat je je e-ticket hebt, kun je ook nog je zitplaats uitkiezen/wijzigen. Dit geldt voor zowel United Airlines als Delta. Met andere luchtvaartmaatschappijen heb ik hierin geen ervaring. Als je het via een reisbureau geboekt hebt, kun je het reisbureau misschien wel vragen om het vast te leggen.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Iris_1982
Amerika-expert
Berichten: 2826
Lid geworden op: 02 mar 2005, 16:35
Aantal x V.S. bezocht: 35
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

ik heb geboekt bij het Worldticketcenter ja
ik vind het wel gek dat ik mijn E-ticket dan pas zo laat krijg eigenlijk.
Als ik dus bij Delta rechtstreeks had geboekt, had ik nu al een stoel kunnen uitzoeken?

Ps. overigens vloog ik afgelopen zomer met airFrance en kon ik pas 48 uur van tevoren inchecken. Heb er toen nog over gebeld maar ze zeiden dat het echt niet eerder kon.
T blijft mij een een beetje een raadsel altijd, die e-tickets
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Iris_1982 schreef:Ps. overigens vloog ik afgelopen zomer met airFrance en kon ik pas 48 uur van tevoren inchecken.
Maar dat is ook wat anders dan je zitplaats van te voren uitzoeken. Ik kon mijn zitplaats wel uitkiezen maar daarmee was ik nog niet ingecheckt. Dat gebeurde pas op het vliegveld.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Bericht door Rob »

Iris_1982 schreef: We vliegen met Delta, weet iemand in hoeverre je daar al van tevoren stoelen kan kiezen of moet ik echt tot 2 dagen van tevoren wachten?
Wij vliegen dit jaar (30 mei) ook weer met Delta.
In Augtustus of zo al geboekt (rechtstreeks bij Dleta) en gelijk de stoelen voor alle 4 de vluchten vastgelegd.
Vorig jaar met United gevlogen (geboekt via Tioga Tours) en toen ook gelijk de stoelen voor alle 4 de vluchten vastgelegd.
Dus ook via een (goed) reisburo is het mogelijk om al ruim van te voren je stoelen vast te leggen
Rob
Gebruikersavatar
hekkie
Amerika-expert
Berichten: 14467
Lid geworden op: 31 mar 2004, 14:40
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Assen
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Iris_1982 schreef:ik heb geboekt bij het Worldticketcenter ja
ik vind het wel gek dat ik mijn E-ticket dan pas zo laat krijg eigenlijk.
Als ik dus bij Delta rechtstreeks had geboekt, had ik nu al een stoel kunnen uitzoeken?

Ps. overigens vloog ik afgelopen zomer met airFrance en kon ik pas 48 uur van tevoren inchecken. Heb er toen nog over gebeld maar ze zeiden dat het echt niet eerder kon.
T blijft mij een een beetje een raadsel altijd, die e-tickets
Hoi Iris,

Ik heb zo'n vermoeden dat het Worldticketcenter jouw e-ticket al lang heeft. Waarschijnlijk zit dat A-4tje gewoon in jouw dossier of ze kunnen hem zo uitprinten. Ik heb het ook al eens meegemaakt en daar een hele discussie over gehad met het reisbureau. De reisorganisaties sturen bij voorkeur alle reisbescheiden in één keer op en dat meestal plm een week voor vertrek.

In principe heb je je e-ticket niet eens nodig en is je paspoort bij het inchecken voldoende. Toch zou ik het Worldticketcenter benaderen en er op staan dat je je e-ticket krijgt. Hier staan nl alle gegevens (nummers e.d.) op die je nodig hebt om stoelen te reserveren.

Succes!

Groetjes Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Bij KLM kan je 90 dagen van tevoren je stoelen vast leggen. Als je rechtstreeks op de site hebt geboekt kan je dat zelf doen, wij laten het via het reisbureau doen. Zowel Jan Doets als Tioga Tours zetten het gewoon in de agenda en boeken de stoelen die jij hebt opgegeven.

Bij het online inchekcken kan je alsnog kijken of je er tevreden mee bent, wat er nog vrij is en dan alsnog wijzigen. Bij KLM kan dat maximaal 24 uur van tevoren voor vluchten naar de VS.
StageNYCfall2007
Amerikafan
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 19:09

Bericht door StageNYCfall2007 »

Iris_1982 schreef:Weet iemand trouwens nou hoe het precies zit met stoelen reserveren in het vliegtuig?

Ik krijg mijn e-ticket pas een week van tevoren
Veel maatschappijen hanteren de regel dat je vanaf 48 uur van tevoren kunt inchecken (en dus ook je stoel kunt kiezen), maar ik heb hier ook al meerdere malen gelezen dat mensen al maanden van tevoren een stoel hadden uitgezocht

We vliegen met Delta, weet iemand in hoeverre je daar al van tevoren stoelen kan kiezen of moet ik echt tot 2 dagen van tevoren wachten?

Een goeie stoel maakt het vliegen namelijk ook al een heel stuk dragelijker (ben ooit bij de nooduitgang zittend, naar NY gevlogen...heeerlijk, had t idee dat de vlucht veel korter duurde :D
Bij Delta met mijn e-ticket had ik 2 maanden van te voren mijn stoel al gereserveerd 8)

Oja één van mijn favoriete (aan dit topic gerelateerde) programma's komt straks weer (20.30, ned 3) 'Hello Goodbye'; interviews met mensen op Schiphol :)

P.s.) Hoop niet dat piloten nog mensen toelaten in de cockpit. Vragen om moeilijkheden. Vind het sowieso al vreemd dat die deuren open geramd kunnen worden. Wat mij betreft zijn die deuren muurvast en blijven ze de gehele vlucht dicht. Veiligheid boven alles.

Zag laatst op discovery een rampenverhaal erover; een piloot liet zijn zoontje even voor de gein de cockpit in, en achter het stuur. Ze dachten dat de automatische piloot aanstond, maar nee. Vliegtuig kantelde en storte neer.
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
dujardin
Amerikafan
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 feb 2005, 10:27

Bericht door dujardin »

Voor de geïnteresseerden even mijn recente ervaring met United en Economy Plus.
Ik kocht in december een ticket h/t Brussel-Washington DC (IAD), vertrek nu zaterdag 17/2. Ik boekte via de Belgische website van United. Ticket kostte 419 euro (all in) en ik kon onmiddellijk stoelen reserveren. Zoals verwacht kon ik op dat moment niet kiezen voor de Economy Plus sectie (ben geen elite meer op UAL), maar vreemd genoeg ook niet voor het achterste 5-tal rijen in de economy sectie. Omdat de vluchten heel vol zitten (Krokusvakantie in België) en ik dit jaar nog wel eens op en neer vlieg, heb ik enkele dagen geleden "Economy Plus Access" gekocht voor $299. Hiermee kan je een jaar lang (met één extra passagier) in Economy Plus zitten op alle UAL vluchten. Na een dag was dit verwerkt, en als ik nu inlog op de website kan ik wel een stoel aanklikken in Economy Plus, en ook in de achterste 5 rijen. Waarom die voorheen mee "geblokkeerd" werden, is mij een raadsel. Interessant is ook het volgende: het vliegtuig is een 767, met 2+3+2 opstelling. ALs ik in Economy Plus een aisle seat aanklik in het middenblok, wordt automatisch de middenste stoel ook onbeschikbaar. De "middle seat" wordt dus automatisch geblokkeerd als de aisle seat ernaast gekozen is.
Emenem
Amerikakenner
Berichten: 848
Lid geworden op: 06 jul 2006, 19:05

Bericht door Emenem »

Ik heb ook bij worldticketcenter geboekt, voor juni, en ik had mijn tickets dezelfde week van de boeking al ?! Zitten ze niet in de bijlage? Anders zou ik ze toch nog even mailen. (Of misschien is het per maatschappij verschillend?).
meerhoven
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 dec 2006, 12:50
Locatie: eindhoven

Bericht door meerhoven »

Goed dat dit onderwerp voorbij kwam. Ik dacht dat ik dit pas 24 uur voor vertrek kon doen, maar dat blijkt dus het inchecken.
Ik heb nu voor onze 4 vluchten de stoelen geboekt.

ik heb alleen een vraagje over onze vlucht van Newark naar AMS, we vliegen dan met een 767 geloof ik. De opstelling is dan 2-3-2.
Nu zag ik op het plaatje waar ik de stoelen kan kiezen dat op rij 35 alleen in het midden 3 stoelen staan en dus heb ik nu voor rij 36 gekozen.
Maar er staat niks bij waarom op rij 35 geen stoelen staan, weet iemand wat dat kan zijn?? We vliegen trouwens met Continental
Gebruikersavatar
yarrah
Amerika-expert
Berichten: 1986
Lid geworden op: 23 nov 2006, 10:54
Locatie: groningen

Bericht door yarrah »

nieuwenoord schreef:Bij KLM kan je 90 dagen van tevoren je stoelen vast leggen.
Zo werkt het ook bij Martinair.

Vrolijke groetjes,
Lotte
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:57
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Lotte »

Dus als ik het goed begrijp kan je je stoel reserveren
1 op moment van boeking
2 wanneer dit niet kan, kan je reserveren wanneer je je e-ticket hebt ontvangen. Met die gegevens kan je inloggen bij de maatschappij en reserveer je de stoelen.

Of heb ik het nu helemaal mis??
meerhoven
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 dec 2006, 12:50
Locatie: eindhoven

Bericht door meerhoven »

Zo werkt het wel bij Continental. ik heb gisteren de stoelen geboekt voor September.
dujardin
Amerikafan
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 feb 2005, 10:27

Bericht door dujardin »

meerhoven schreef:Goed dat dit onderwerp voorbij kwam. Ik dacht dat ik dit pas 24 uur voor vertrek kon doen, maar dat blijkt dus het inchecken.
Ik heb nu voor onze 4 vluchten de stoelen geboekt.

ik heb alleen een vraagje over onze vlucht van Newark naar AMS, we vliegen dan met een 767 geloof ik. De opstelling is dan 2-3-2.
Nu zag ik op het plaatje waar ik de stoelen kan kiezen dat op rij 35 alleen in het midden 3 stoelen staan en dus heb ik nu voor rij 36 gekozen.
Maar er staat niks bij waarom op rij 35 geen stoelen staan, weet iemand wat dat kan zijn?? We vliegen trouwens met Continental
Kijk eens op http://www.seatguru.com.
Ik vermoed dat er wel stoelen staan aan de zijkant op rij 35 en 36, maar dat die geblokkeerd zijn als "crew rest" stoelen.
Plex
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 feb 2007, 21:20

Bericht door Plex »

Ik heb geboekt rechtstreeks bij United via internet, maar ik kreeg meteen stoelen aangewezen en kon ze niet zelf kiezen. We zitten nu met z'n 2en in het middenpad maar zou graag bij het raam willen reserveren.
Zoals ik het op de United site zie kan ik dit alleen wijzigen 24 uur voor vertrek. Ga dan trouwens ook proberen om economy plus te reserveren...
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Plex schreef:Ik heb geboekt rechtstreeks bij United via internet, maar ik kreeg meteen stoelen aangewezen en kon ze niet zelf kiezen. We zitten nu met z'n 2en in het middenpad maar zou graag bij het raam willen reserveren.
Zoals ik het op de United site zie kan ik dit alleen wijzigen 24 uur voor vertrek. Ga dan trouwens ook proberen om economy plus te reserveren...
Hé, dat is nieuw voor mij. Heb zelf andere ervaringen bij United. Heb je ook een Mileage Plus nummer (soort van Airmilespas) van United? Spaar je gratis voor een vlucht of upgrade en het kost niets. Bovendien kun je met dat nummer altijd heel eenvoudig inloggen. Je hebt dan geen e-ticket nummer nodig en je kunt dan ook je Itineraries (=vluchtgegevens) bekijken en wijzigen.

Naar Economy Plus zal wel lukken al gaat het tegenwoordig niet meer kosteloos. Marjan en ik hebben vorige maand op de heenvlucht voor een upgrade naar Economy Plus gekozen. Kostte ons EUR 71 p.p. We deden dit natuurlijk voor de beenruimte maar ook omdat we daar én bij het raam én naast elkaar konden zitten. Voor de heenvlucht konden we onze stoelen niet van te voren vastleggen en dus moesten we dat wel op Schiphol doen. Toen bleek dat we enkel in de middenrij naast elkaar konden zitten.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plex
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 feb 2007, 21:20

Bericht door Plex »

Heb je ook een Mileage Plus nummer
Nee heb ik niet...
Nog voordelen als ik die nu aanvraag?
Als ik inlog met mijn reserveringsnummer kan ik ook niets veranderen, het enige wat er komt te staan is dat ik pas 24 uur voor vertrek kan inchecken.
Economy plus is gewoon een pré....lekker relaxed vliegen en tjah die paar centen extra maakt dan ook niet meer uit, toch?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer